RSS Kommentarer (10)
Hej allesammen,

Så er jeg begyndt på den BJT curve tracer som Carsten Nielsen foreslog.

Selvom jeg er ganske ferm til at (af)lodde og udføre printarbejde, ja så er jeg fantastisk og enestående håbløs til at bearbejde det alu-kabinet jeg vil bruge. (ingen billeder vedhæftet med vilje). Jeg har opmærket hullerne til press fit 230V kontakt og tre polet 230V konnektor, boret huller i hjørnerne med en Dremel borestand, skåret inderdelen ud med skæreskiven på en Dremel, og filet resten ned. Det burde virke fint i teorien, men borestanden er fuld af slør, en "minivinkelsliber" skal man eddermuggeme passe på med på 10k rpm og skærer meget mere end man egentlig gerne vil, og efter filearbejdet var frontpladen en smule skæv. Er der bedre måder at bearbejde en frontplade på? Skal jeg virkelig investere i det Proxxon fræsebord jeg så i byggemarkedet? (Eller skal jeg bare øve mig :-).
I alle tilfælde, er det godt jeg ikke gik direkte igang med mit audioforstærkerkabinet, da det eller ville have fået en yderst lille WAF.
avatar Af Rolf Ask Clausen, 16.02.2010 kl 08:27
Der er ingen vej uden om at måle og mærke op.

Du kan komme rigtig langt med dit håndværktøj, hvis blot hullerne virkelig sidder det rigtige sted - og det er noget med inden for 1/10 mm, hvis det bare skal se nogenlunde godt ud på sådan en plade.

Så mål-mål-mål. Tegn op på pladerne. Brug linealer og passere.

Derefter: Arbejd langsomt og check ofte. Brug nye bor og friske file. Sagde jeg arbejd langsomt?

Den skæve frontplade antyder, at din opspænding ikke er tilstrækkelig.

Der skader bestemt heller ikke at øve sig på nogle ligegyldige stumper.
avatar Af Troels Mejer, 16.02.2010 kl 09:01
Hej. Mit bedste råd er helt sikkert at blive fortrolig med en et eller andet 2D CAD værktøj. Det kan være helt helt simpelt og gratis. Lav en tegning af det emne du skal lave. På tegningen skal skruehuller og andre huller markeres.

Mål, mål, mål.

Print tegningen ud i skala 1:1. Kontrollere med skydelære at forholdet er 1:1 og ikke 1:1,04 eller andet.

Hvis du har mulighed for det, så lav dine ting i aluminium. Det er mange gange nemmere end jern.

Sæt tegningen fast på emnet (pladen) med tape. Marker huller med en spids kørner og marker alle firkantede huller med en hobbykniv som du bruger til at skære genem tegningen og ridse forpladen.

Fjern tegningen. Bor huller med en standerboremaskine. De helt billige fungerer fint her.

Mellemstore huller kan laves ved at bore mange små huller og file til sidst.

De lidt større huller kan laves ved at bore strategiske steder med 8mm og skære resten med stiksav (husk go metal-klinge).

Ja du skal købe en stiksav (incl et par gode klinger) og en søjleboremaskine (incl en kasse fornuftige bor, men det er en rigtigt go investering.

Se evt mit link for eksempler på den slags arbejde. http://kofoedmejer.squarespace...ead/

Håber det var forståeligt og hjælper.

Mvh Troels
Her er et link til div. gratis 2D/3D cad software :http://www.freebyte.com/cad/ca...tems
...er nok de råd jeg bør følge. ;-) Selve arbejdet gik *meget* stærkt.

Problemet jeg oplever med min borestand er at boret skrider let ud til siden når jeg "lander" det på emnet, men kørneren burde hjælpe, dér.

Opmålingen med en skabelon vil jeg også prøve.

Stiksaven, er da en idé. Jeg har fornylig investeret i et arbejdsbord, med mulighed for opspænding af rundsav/fræser/stiksav, så er det bare at finde en metalklinge med tilstrækkeligt små tænder

Jeg startede klogeligt med bagpartiet af kassen (230V konnektor og afbryder), og vil prøve igen med frontpartiet. (Hvis der ikke kommer nogle billeder i uploadsektionen, ved I hvad der er sket :)

@Peter: Tak for linket, jeg har ikke tjekket mange af de CAD programmer der nævnes, men personligt bruger jeg QCAD community edition, som virker fint til husbehov.

Når det engang kommer til hifikabinettet har jeg på forhånd besluttet mig at fabrikanten får æren af at fræse huller til frontpladen + display, da dette kun koster få basseører ekstra. (link: http://www.hifi2000.it/)

Tak for de gode råd.
avatar Af Lars Juul, 16.02.2010 kl 13:24
@Carsten Nielsen, hvis du læser med, her: Jeg var fuld af beundring for retrokabinettet til din RIAA forstærker Den minder jo nærmest om en antik Scandyna receiver (det var ros).

Men hvordan har du gjort det praktisk med at påføre bogstaverne på fronten? Litografi? Overføringsark?
avatar Af Lars Juul, 17.02.2010 kl 14:39
...men serigrafi (silketryk). Sådan hedder det. http://da.wikipedia.org/wiki/S...rafi
@Carsten Nielsen, hvis du læser med, her: Jeg var fuld af beundring for retrokabinettet til din RIAA forstærker Den minder jo nærmest om en antik Scandyna receiver (det var ros).

Men hvordan har du gjort det praktisk med at påføre bogstaverne på fronten? Litografi? Overføringsark?

Tak for roserne om min RIAA. Med hensyn til tekst m.m. på kabinettet, så er det faktisk tyndt selvklæbende plast folie der er printet, hos

en kammerat der er skiltemaler. Det du ser både på toppen og ved stikkene, er 2 stykker folie (1 på top og 1 på siden ved stikkene) der er

printet ud, komplet med farver, streger, tekst osv.
Simpelt - men effektivt. Når det kan holde til skilte, stafferinger osv. på motorcykler og biler, så kan det jo også holde til et RIAA.

kabinet Det er meget slidstærkt.

Kabinettet er et alm. blank alu kabinet, med sorte plast ender. Monacor AH-103. (http://monacor.dk/produkter/gd...0/).
Det var et jeg havde liggende. Det kunne godt have været mindre.

Jeg kunne godt have fået selve teksten udskåret i folie, så det kun var selve teksterne som blevet påklæbet kabinettet. Min kammerats

folieprinter kan også skære teksten ud (og evt grafik), da den også fungerer som skæreplotter. (Det bliver i sådan et tilfælde leveret

komplet på en form for overføringsark, placeret de rigtige steder, så man kan sætte det hele på på en gang. Ikke noget med at sætte enkelte

bogstaver osv. på af gangen.
Men jeg ønskede, en RIAA i lidt retro design - og istedet for at skulle male de dele af kabinettet, som jeg ønskede skulle være sort, have

bøvl med at male de røde linier, ja så valgte jeg denne løsning, som gav et rigtigt godt resultat.

Jeg tegnede hvordan folierne skulle se ud, i korrekt mål i Corel Draw og sendte dem til min kammerat, som så printede / skar dem ud, og jeg

skulle så bare klistre dem fat på kabinettet.

Det er iøvrigt ikke unormalt, at lave forplader på overnævnte måde. I flere af de firmaer jeg har været i, har man lavet forplader til

industristyringer og marine elektronik på denne måde.

Min kammerat har et enmandsfirma, som laver alle fomer for folier til gode priser. Sig til hvis i vil have adressen. Jeg ved ikke om jeg må

reklamerer for ham her, så jeg vil ikke umiddelbart skrive hvad firmaet hedder.
avatar Af Lars Juul, 24.02.2010 kl 22:02
Alletiders idé med at line et stort stykke folie op til siderne. Man skal "bare" undgå luftbobler. Kan man stryge dem ud som på et stykke tapet?

Jeg, får i alle tilfælde ikke ondt i sidderen over referencer til firmaer, især ikke når det drejer sig om mindre erhvervsdrivende.

Tak for roserne om min RIAA. Med hensyn til tekst m.m. på kabinettet, så er det faktisk tyndt selvklæbende plast folie der er printet, hos

Hvis din skiltemaler har en af de der vrisne Roland inkjets og den plade du skal have tekst på, kan lægges flat ned så den ikke rager mere end ca. 10mm op fra underlaget, kan han sandsynligvis printe direkte på pladen.

Poul-Henning

Ny i debatten? Opret en brugerkonto