Log ind  |  Ny bruger  |  Glemt adgangskode

Ingeniøren  /  Grupper  /  Selvgjort er velgjort  /  Forum  /  En tanke.
RSS Kommentarer (7)
avatar Af Carsten Nielsen, 29.01.2010 kl 12:03
En tanke.

Der må være mange af os i denne gruppe, som efterhånden har udviklet og / eller bygget mange forskellige ting, ligefra simple "begynder" konstruktioner, til meget avancerede konstruktioner.

Hvad siger gruppen til at vi forsøger at samle nogle af disse konstruktioner et eller andet sted, med tegninger, software, diagrammer osv., så vi kan samle en dansk hobbybog / mappe med konstruktioner inden for mange kategorier ?.

Der bliver jo ikke rigtigt mere udgivet hobbybøger på dansk inden for det tekniske område.
Hvem husker f.eks. ikke de gamle elektronik bøger af Ryan Holm og E. Dam Ravn, for ikke at tale om de berømte AE bøger af Jan Soelberg.
Dem lærte jeg ret meget af.
Bøger af denne art er også næsten forsvundet fra bibliotekerne, og skal bestilles hjem hvis man vil låne dem. Der eksisterer ikke nogen danske elektronik blade mere, som jo havde en hel del elektronik konstruktioner i sin tid.

Der bliver jo godt nok stadig udgivet mange engelsk bøger og blade, men de er jo intet værd for de unge som har en skaber trang og lyst til at udforske, bygge og eksperimentere i en tidelig alder.
Jeg har selv hjulpet flere knægte igang med at rode med elektronik, og de har da været glade for at de
kunne låne gamle danske bøger af mig, eller jeg kunne fortælle dem, hvilke bøger de skulle bestille på biblioteket.

Når man via denne gruppe, ser hvilken byggelyst der faktisk eksisterer, så tror jeg en samling af konstruktioner osv. kunne have stor interesse for mange. Dertil kunne selve gruppen her jo komme med tips, hjælp og forslag til at forbedre konstruktionerne.

Vi behøver ikke kun at samle konstruktioner inden for elektronikkens verden, som er mit område.
Der er jo mange forskellige ingeniører herinde, og mekanik folket kunne jo f.eks hjælpe med tips og konstruktion af kabinetter eller andre ting. Software folk kunne hjælpe med software design, eller beregningsprogrammer osv. Mange kan bidrage med mange forskellige ting, afhængig af hvad deres kompentencer er. Det er kun fantasien der sætter en begrænsning.
Vi kunne samle tingene i PDF filer som kunne printes ud og sættes i en mappe - inddelt i forskellige kategorier, så man hele tiden har muligheden for at opdatere sin mappe.

Det er en ide, som jeg har haft i lang tid. Den dukkede op igen, da en spurgte efter information om den curve tracer jeg har bygget.

Gruppen her kunne bruges til at hjælpe hinanden med de forskellige ting man bygger, og når et projekt var færdigt, kunne det komme med i samlingen af konstruktioner.
Måske kunne man endda få ing.dk til at lave en månedlig konkurrence med læserens bedste konstruktion ?. (noget i stil af den gamle fysiker nål i familie journalen, hvis nogen kan huske den.)

Hvad siger i ?. Er det en god ide, eller er det bare skør en romantisk ide, som er opstået af hvor mange danske tekniske hobbybøger man havde engang ?.
avatar Af Lars Juul, 29.01.2010 kl 14:54
...men kan ing.dk overtales til at hoste et projekt, hvor alt indholdet (efter min mening) deles under en passende åben licens? Rolf?

PS: Jeg har med stor interesse studeret curve tracer artiklen og leger med tanken om at lave et curve tracer shield til en Duemilanove (af hensyn til at kunne importere og sammenligne måledata på en PC, på en relativ let måde)
Gruppen her må hellere end gerne blive brugt som @Carsten tænker sig.

Jeg vil foreslå, at man opretter en tråd til sit projekt og bruger den som base. Når projektet er gennemført, kan man samle en pdf og uploades som fil. Vi fra redaktionen kan så se på, om der kan laves en smart oversigt.

@Lars: Jeg kan ikke umiddelbart se, at der skulle være et rettighedsproblem. Forklar gerne hvordan og hvad vi kan gøre for at det ikke sker.

Mange hilsner
Rolf, Ingeniøren
Jeg har gået og drømt om et sted der hed sådan, hvor man kunne give hinanden gode ideer, der kunne blive til input for børn og unge.
Lego formår ikke at lave klodsværelset om til et eksperimentarium, selv om de har Mindstorm-klodsen til at måle med.
En ide er, at få forslag til at bruge legoklodser på en anden måde. F.eks til at få styr på fuglereder, hvor man bruger klodser, hvor der var bygget elektronik på. Det er tilladt at bore, lime og skrue, de er jo vokset fra dem, skal ikke bruges mer. Det oplagte er, at bruge klodserne på en ny måde, på en lego byggeplade.

Et andet område er at se noget I elektronikskrot. Det er sidste udkald med fjernsyn, herfra kan fås kobber tråd til simple elektromagneter og spoler.
For at state der, hvor det hele begyndte, kan man forestille sig en verden uden elektromagnetisme. Jeg vil gerne slå et slag for analoge viserinstrumenter, de input kan hjernen meget bedre arbejde videre med.

PS har holdt Elektor fra 1978, hvis nogen mangler en artikel - så mail jorgen@wentzlau.dk

Jeg har gået og drømt om et sted der hed sådan, hvor man kunne give hinanden gode ideer, der kunne blive til input for børn og unge.

Der er en flok unge mennesker der er igang med at etablere noget der hedder labitat.dk som lyder stort set præcist som det du efterlyser...

Poul-Henning
Andre grupper kalder sig hackerspaces, oprindelig var hackere folk der udforskede elektronikken.
Åbenbart en dårlig ide at bruge det navn.
Hvorfor tænker jeg på terrorlovgivning?
http://blog.hackerspaces.org/...org/
avatar Af Lars Juul, 20.02.2010 kl 23:47

@Lars: Jeg kan ikke umiddelbart se, at der skulle være et rettighedsproblem. Forklar gerne hvordan og hvad vi kan gøre for at det ikke sker.

Tja, dels fordi der ikke skal meget til at piske en stemning op, her på debatten (spørg bare PHK...), men også fordi jeg er fan af klare linjer. Hvis nogen offentliggør et eget projekt skal ingen, hverken Mediehuset Ingeniøren A/S eller andre interessenter kunne gøre krav på rettighederne. Creative Commons kunne jo være en idé til en licensform.

Ikke at jeg tror du har lyssky hensigter, Rolf :-), eller at der overhovedet vil være et økonomisk incitament til det, nogensinde, men i det mindste ville man tilsikre at projektet forbliver filantropisk.