Idéen er simpel - udskifte udendørslyset i en carport fra 15W sparerpærer, til i alt 7W i lysdioder. De nuværende lampet er ineffektive, idet at en stor del af lyset spildes, da lamperne ikke har nogen reflektor.
Lysdioderne skal drives med en AC spænding. For at opnå den højeste effektivitet (mindst muligt spild i komponenter), strømbegrænses kredsløbet ved at bruge en kondensator og en spole. Idéen her, er at bruge kondensatorens reaktans ved 50 Hz, i stedet for en modstand (som ellers ville have et effekttab).
Beskriv dit igangværende Arduino-projekt eller hvad du kunne tænke dig at bygge
Hej Troels
Hvis du vil indlæse temperatur er en thermistor ikke optimal pga. ulinearitet. Og værre endnu, de skal kalibreres enkeltvis, der er stor spredning på deres temperaturafhængighed. Der findes et par bedre, dvs. mere lineære løsninger:
Hej Troels
Hvis du vil indlæse temperatur er en thermistor ikke optimal pga. ulinearitet. Og værre endnu, de skal kalibreres enkeltvis, der er stor spredning på deres temperaturafhængighed. Der findes et par bedre, dvs. mere lineære løsninger:
Jeg vil klart anbefale at bruge en digital løsning istedet, der findes tonsvis a I²C temperaturfølere, fra LM75 og fremefter.
For længere distancer er Maxim/Dallas 1-Wire glimrende.
Poul-Henning
I stedet vil jeg forslå dig at lave nogle skrå sider ned til sneglen
I stedet vil jeg forslå dig at lave nogle skrå sider ned til sneglen
Ja, det har jeg tænkt, men så går jeg jo glip af et par hyggelige timer med loddekolben og kodekæppen! :-)
Jeg vil hellere bruge lidt tid med oscilloscopet og mekanikken for at finde en støvrobust løsning.
Ved aktivering skulle den stabilisere sig selv i luften, både vandret set, men også højden (dvs. holde en konstant højde)
Mit projekt er at lave en elektronisk styring til min hjemmelavede smelte ovn ca 4 l. planen er at kunne styre tider samt ovn temperature ...
Ideen er at koble arduinoen sammen med et mobiltelefonsmodul, så kan det f.eks. bruges på radiostationer til sms konkurrencer uden at der skal betales 5 kroner til TDC for at fuske med noget 'regningshåndtering'.
Sådan et modul kan selvfølgelig også ringe ud og kan derved bruges som f.eks. alarm eller til andet man selv vil have en sms omkring.
Tilføjer man et gps modul kan man bruge det til tracking, f.eks. installere det i sin bil og skrive til/fra den f.eks. hvis den bliver stjålet (f.eks. slå motoren fra), eller til at måle feriekørslen.
Nu er vinderen annonceret
Nu er vinderen annonceret
hvor henne?
En lavpraktisk løsning til "pillemængdesensoren" kunne være en tennisbold (el. lign. objekt) monteret på en snor...
En simpel løsning kunne også være en ultralydssensor
kan du ikke montere en lille vibra så den kegle vibreres væk
Blandt ALLE indsendte forslag i Selvgjort-Er-Velgjort-gruppen trækkes lod om en præmie.
Med alle de gode forslag, var det bestemt ikke nogen let sag at finde vinderen. Så vi endte med en lodtrækning mellem en halv snes meget kvalificerede forslag.
Det laver vi om i næste konkurrence.
Den næste er kun få timer væk.
Rolf
Jeg er software udvikler og har en server der hele tiden står og kompilerer mit projekt.
Hvis det går galt, får jeg lige nu et lille rødt ikon i bunden af min skærm.
Men med en arduino kan jeg bygge en overvågning, der tænder en stor rød lampe hvis noget går galt.