RSS Kommentarer (88)
Her kommer en konkurrence for medlemmer af gruppen "Selvgjort er velgjort".

Deltagelse er enkel: Beskriv dit igangværende Arduino-projekt eller hvad du kunne tænke dig at bygge her i denne tråd i gruppen inden mandag den 18. januar.

Blandt alle indsendte forslag i Selvgjort-Er-Velgjort-gruppen trækkes lod om en præmie.

Præmien er et eksemplar af basis-Arduinoen: Arduino Duemilanove.

Præmien er sponseret af Arduino-forhandleren Let Elektronik i Ålborg, som er blandt læserne her på ing.dk og i denne gruppe.
Hej

Jeg fik for nylig en henvendelse fra en af mine venner. Han havde en Espresso maskine, som tog en hel time om at varme op. Han fandt det irriterende at han, hver gang han kom hjem fra skole, først der kunne tænde for maskinen og vente, derfor spurgte han mig om der var noget man kunne gøre. Evt tænde den via Internettet. Min nørdeside slog automatisk flikflak, for jeg har længe drømt om at lave sådanne hacks. Jeg har bare aldrig haft indgangsvinklen.
Efter min eksamen går jeg derfor igang med følgende:
Jeg tager en Arduino med et ethernet modul og plugger et tænd/sluk relæ til. Derefter laver jeg en server program som kan tænde og slukke for maskinen.
Selve controlleren er sluttet til mellem stikkontakten og maskinen.
Jeg laver yderligere et iPhone program, da manden har en iPhone, som kan bruges som fjernbetjening.

Jeg har kun leget med tanken om at rode med microcontrollere, aldrig gjort det, men jeg glæder mig til at komme igang.
Jeg roder en del med det elektroniske i min bil og havde fået den tosset ide at jeg da blev nød til at skifte instrument boret ud med en touth skærm istede og få en masse dejlige informationer på den.
Det var i den forbindelse jeg blev introduseret for Arduino og havde jeg ikke en kæreste i virkeligheden havde jeg nok viet mit liv til Arduino. jeg er vil med den, det er billig og rigtig simple at gå til SUPER mit projekt var i gang.

Instrument boret er hivet ud af bilen og erstattet af et magen til men uden indehold på nær printet på bagsiden, det har jeg lådet ledninger på og forbundet dem til Arduino så den for alle signalerne.
Nå så havde det dumme speedumeter kabel, mekanisk , uff ikke godt, men hvorfor overhoved bruge det, det slog meig at jeg jo havde noget bedre, ABS på hjulene, på med en ledning dertil og på i Arduino nu for den pulser vær gang hjulet drejer, så er vi kørene ...
Nå for at få noget ud af disse signaler smider jeg dem videre fra Arduino til en bærbar der afligevæld lå og fyldte i kælleren. der har jeg programmeret et progam som så modtager signalerne, og smider dem videre til en 7" touth skærm som lige passede ind i det nye instrument bord.
Men hvorfor touth skærm?
Jo nu kan jeg havde en normalt mode til davligdags kørsel, den viser km/t km kørt benzin nivou, ja de normale ting.
trykker jeg på skærmen går den over i Race mode, her får jeg så informationer om:

0-100 tid

1/4 mile tid

hvornår jeg skal skifte gear (denne funktioen er kompineret med en exter boks som er tilsluttet Arduino), (til folk der ikke køre race dette bruges når man er dybt konsentraret om kørslen så er det ikke altid man lægger mærke til omdrejningerne.)

Turbo tryk (denne funktioen er kompineret med en exter boks som er tilsluttet Arduino)

Olie/vand temperatur (denne funktioen er kompineret med en exter boks som er tilsluttet Arduino)

Benzin/luft blandings forhold (denne funktioen er kompineret med en exter boks som er tilsluttet Arduino)

Der ud over er fremtids planen at jeg invistere i en garmin navigater mobile, det er en GPS til at ligge ind på den bærbare istede for en der sidder oppe i ruden så har vi ligesom det hele samlet i 1 skærm.

Der ud over så kan kørslen logges i den bærbare så jeg kan se og forbedre kørslen.

Nå men det er jo ikke en roman, jeg kunne jo fortælle mangen ting om projektet, men tror jeg stopper her.

Hilsen
Kino
Idéen er simpel - udskifte udendørslyset i en carport fra 15W sparerpærer, til i alt 7W i lysdioder. De nuværende lampet er ineffektive, idet at en stor del af lyset spildes, da lamperne ikke har nogen reflektor.

Lysdioderne skal drives med en AC spænding. For at opnå den højeste effektivitet (mindst muligt spild i komponenter), strømbegrænses kredsløbet ved at bruge en kondensator og en spole. Idéen her, er at bruge kondensatorens reaktans ved 50 Hz, i stedet for en modstand (som ellers ville have et effekttab).
Idéen er simpel - udskifte udendørslyset i en carport fra 15W sparerpærer, til i alt 7W i lysdioder. De nuværende lampet er ineffektive, idet at en stor del af lyset spildes, da lamperne ikke har nogen reflektor.

Lysdioderne skal drives med en AC spænding. For at opnå den højeste effektivitet (mindst muligt spild i komponenter), strømbegrænses kredsløbet ved at bruge en kondensator og en spole. Idéen her, er at bruge kondensatorens reaktans ved 50 Hz, i stedet for en modstand (som ellers ville have et effekttab).

Fin ide jeg syntes ikke jeg kan se noget omkring Arduino-projekt i det
Beskriv dit igangværende Arduino-projekt eller hvad du kunne tænke dig at bygge

Ja så er det lige hvordan man skal forstå denne
om det bare er generalt "du kunne tænke dig at bygge" eller om det er "du kunne tænke dig at bygge med Arduino"
avatar Af Rolf Ask Clausen, 07.01.2010 kl 20:21
Konkurrencen skal forstås relativt smalt, dvs. mon ikke et Arduino-projekt vinder?

På den anden side er det her jo ikke en ren Arduino-gruppe, så hold jer ikke tilbage...
inspireret af dette projekt:
http://hackaday.com/2009/05/23...ing/

kunne det være sjovt at lave en lille håndholdt enhed som kunne flyttes henover en overflade der kunne 'optage' teksten.

projekt:
en arduino kombineret med et accelerometer bruges til at bestemme retning (x/y) der skal skrives. en række på 2 sæt á 7 dioder, evt. UV dioder for at gøre det hele lidt mere lækkert, sidder på 2 rækker, hhv. X og Y akse. Afhængig af accelerometeret, kan den ene eller anden række aktiveres. der kan så lagres en besked i arduinoen, som bliver 'blinket' ud med en bestemt hastighed eller måske afhængig af accelerometerets input.
Arduinoen giver mulighed for at gemme forskellige tegnsæt, som kan benyttes når beskeden vises.

Underlaget som beskeden skal vises på skal naturligvis være florouscerende, men den del af projektet er 'bare' en passiv del. og selvlysende maling må kunne findes et par steder :)
avatar Af Martin Zacho, 07.01.2010 kl 21:00
Jeg vil bygge et stegeur, der ved hjælp at en temperaturføler kan estimere den resterende stegtid for en steg på baggrund af dT/dt og en indtastet sluttemperatur. Et Arduino kit vil (med et par knapper, et display og en passende temperaturføler) fint kunne bruges :)

Ideen opstod efter en hyggelig nytårsaften hos min gode ven Anders. Han brugte et stykke papir, blyant og et analogt termometer, men min løsning vil helt sikkert også appellere til hans ingeniørgen.

Uret kunne være med eller uden tråd eller trådløs internetforbindelse.

Martin.
Jeg ville gerne anvende en Arduino til aflæsning el, vand, gas og fjernvarmeforbrug.

Aflæsningen skulle ske optisk unden at gribe ind i forbrugsmålerne og gemmes i den permanente hukommelse. Data kunne derefter udlæses via USB eller med et add-on modul som bluetooth eller ethernet.
Forbrugsmålerne i huset er ikke placeret samlet, så en central Arduino vil kræve lange ledninger.
Alternativt en Arduino per måler, men det vil fordyre projektet.

Joakim
Har netop bestilt en Ardino til at styre mit hjemmebryggeri.
1: Styring af mæske temperaturer og tid. Typisk mæskes i tre trin ved forskellig temperatur og varighed. Der rampes mellem temperaturerne 1°C/min.
2: Tørløbssikring af pumpe. Mit anlæg er et RIMS så en pumpe cirkulerer urten. Hvis temperaturen efter pumpen pludseligt falder skal pumpen afbrydes.
3: Styring af modstrømskøler. Efter kogning skal urten afkøles, hvilket jeg gør med en modstrømskøler. Urtens temperatur styres ved at regulere flowet af kølevand.

Ardinoen skal stå for alt det praktiske, mens en windows app. skal sørge for at det ser lidt fikst ud.

Hvis det bliver en succes skal der laves noget til at styre/overvåge gæringstemperatur.
avatar Af Ole Rokkjær, 08.01.2010 kl 08:50
Her i denne kolde vintertid hvor sneen ligger tykt overalt (i Aalborg i al fald) og derfor også på mit drivhus, drømmer jeg om at kunne slå min nabo Jens i konkurrencen "udbytte fra drivhuset". Vi plejer at stå nogenlunde lige i disciplinen agurker, Jens vinder klart i tomater, meeeen det kunne jeg tænke mig at udfordre ham i.
Og så er en pålidelig styring af fugtighed, vanding, gødning, udluftning og evt. skygge nogle af de parametre en Arduino skulle styre. Det sjove er selvfølgelig også at udvikle og lege med styringsalgoritmer der kan befordre et højere udbytte end Jens' manuelle og analoge drivhus.
avatar Af Allan Madsen, 08.01.2010 kl 14:50
Hejsa

Jeg er ved at bygge et home control center, der primært bruger One Wire og har ethernet tilslutning på.

Jeg har lavet 4 strenge med One wire på, men også to ekstra ben til digital I/O samt et ben med interrupt på.

Det er så meningen at jeg kan trækken en streng overvåge 4 steder hen i huset og der kan jeg så f.eks måle temperatur , døre (åben / lukket), fugtighede i drivhuset, skal der vandes i drivhuset? Temp. på fremløb, temp på retur, varmvandsbeholder, skal en radiator skrues op eller ned osv osv, det hele styret via en web browser samt en Arduino, dog er der valgt en Mega til dette projekt, og en Arduino ethernet shields sat på Mega, min Duemilanove skal derimod funger som vejr center som Mega så trækker data fra og kan indstille vores Pillefyr for bedst mulig forbrænding i forhold til Vejr og vind.
I fremtiden skal systemet så kunne fortælle om der mangler piller, om der er en alarm, dette skal forgå ved SMS og via voice.
Er kommet så langt med projektet at jeg er ved at lægge print ud.
Og alt dette her gør jeg kun på hobbyplan ikke for at lave penge på det, men sjovt og spænde er det.

Et andet projekt (Hvis jeg vinder) vil brive en styring af skiftespor, signaler osv på model jernbane.
MVH
Allan
Jeg er software udvikler og har en server der hele tiden står og kompilerer mit projekt.
Hvis det går galt, får jeg lige nu et lille rødt ikon i bunden af min skærm.
Men med en arduino kan jeg bygge en overvågning, der tænder en stor rød lampe hvis noget går galt.
avatar Af Klaus Hebsgaard, 08.01.2010 kl 20:12
Jeg har tænkt på at skille min søns radiostyrede bil ad, og udskifte styringen med arduino, så det bliver en slags "robot", der selv kan køre.
Med tiden kan man måske ligefrem få den til at følge en linje, og lave nyttige opgaver.
Jeg skal bare lige have min søn med på den :-)
Jeg vil lave en adonn til min drengs elbil (sådan en plastikbil med en 12v motor, plads til to børn og 3 gear).

Der er to ting som jeg bare må have bygget ind i den.

1. Det er et problem, når der er mindre gæster med i bilen, at den accelerere fra nul til 7 km/t voldsomt. Speederen er blot en "knap" - den speeder vil jeg sætte ind på en af de digitale porte, hvor jeg så langsomt vil lukke op på en af de analoge porte - for på den måde at give en mere blid start. Jeg har ikke endnu designet et passende kredsløb, men det burde jeg nok kunne finde ud af.
2. Nogen gange, måske i kådhed inspireret af rambuktyvene, er det fantastisk sjovt at køre ind i ting. 3-5 PING))) (afstands sensor) - burde give mig mulighed for at slukke for motoren hvis der noget foran bilen.

Hertil kommer at han har et ønske om at jeg bygger rigtig blinklys ind i den, plus et horn. Men de to sidste ting vil jeg ikke bruge en Arduino.
avatar Af Klaus Hebsgaard, 09.01.2010 kl 11:00
Det kunne være sjovt at bygge en slags segway klon, der kan balancere på to hjul.
avatar Af Klaus Hebsgaard, 09.01.2010 kl 11:00
En styring af roomba, der eks. kender ens stue, så den mere intellegent kan navigerer rundt...
avatar Af Allan Stisen, 09.01.2010 kl 15:46
Jeg har skilt en RC bil ad og sat en gps på den, samt, selvfølgelig en arduione. Så har jeg et lille java program til at hente et kort fra openstreetmaps der så kan sende disse kort til bilen. Jeg har implementeret en graf søgnings algoritme på arduinoen så den kan finde korteste vej fra et punkt til et andet ved at følge veje, der er dog nogen små ting der mangler så som udvidet hukkommelse osv. Der mangler evt. følere på siden af bilen så den evt. ikke kører ind i fortov eller lign.
avatar Af Klaus Hebsgaard, 09.01.2010 kl 22:53
Jeg har en robot støvsuger (den hedder iøvrigt Bill), og den er jeg rigtig glad for. MEN nogle gange har jeg glemt at sætte den til og nogle gange kører den fast i en sok jeg har glemt at fjerne.
Så jeg kunne bruge en arduino til at føle når Bill forlader sin dock og sende en besked på twitter om at han er igang, og ligeledes, når Bill er færdig med dagens dont, så kunne han godt tweete om at han er færdig.
Mit projekt er at lave en elektronisk styring til min hjemmelavede smelte ovn ca 4 l. planen er at kunne styre tider samt ovn temperature så man ville kunne smelte glas og køle det ned igen uden at få spændinger i glasset
skal kunne kontrollere tider fra 0-600 minutter samt kontrollere temperature 0-1000°
skal fungere nogenlunde sådan:
eks.fra 0 til 300° hold temp i ca 30 min, 300°-450° hold temp i 25 min,450°-580° hold temp i 120 min,
580°-400 hold temp 120 min,400°-o° over 180 min
Vi har desværre oprindelig skrevet forkert i konkurrencebeskrivelsen i første indlæg herover. Sidste frist for deltagelse er ikke "inden 11. januar", men "inden 18. januar". Fejlen i det oprindelige indlæg er rettet.

Keep up the good work. Der er allerede 18 super ideer.
Er det muligt at deltage med flere projekter?
avatar Af Rolf Ask Clausen, 10.01.2010 kl 13:49
Ja, det ser vi ikke noget problem i.
Et Arduino kit kunne også fint bruges som datalogger til min batterimonitor i min elbil. Den skal snart have nye batterier og dertil skal jeg have lavet en monitorering af batterierne og styring af op- og afladningsforløbene.

Martin.

PS: Egentlig er det ikke ideerne der er svære at få... Kun tiden til at realisere dem.... :-/
Jeg er i gang med at lægge solvarme ind i en ny tilbygning. Projektet er lidt utraditionelt, idet der benyttes en solfanger som producerer varm luft, ikke vand. Fordelen er at der ikke kræves nogen form for frostsikring, ulempen at der kræves stor luftmængde og dermed kraftige rør. Varm luft indblæses i et kanalsystem under gulvet, og ledes herfra videre til krybekælder. Solfangerens areal er ca. 3 m2, max. indstrålet effekt er ca. 3 kW, men diverse tab vil nok reducere udbyttet til måske ca. 2 kW.

Regulering sker via disse følere:
1. PT1000 føler i solfanger.
2. PT1000 føler hvor varm luft føres ind under gulvet.
3. PT1000 føler i rummet, benyttes til termostatstyring.

Følgende enheder styres:
1. En blæser fra et stoker fyr, 230V.
2. Om nødvendigt en hastighedsregulering af blæseren for at styre temperaturen af den indblæste luft.
3. Et spjæld som kan åbne/lukke røret til varm luft for at undgå indtrængen af kold luft. Spjældet styres af en kraftig RC servo.

En intelligent styring ønskes til følgende opgaver:
1. Termostat regulering på basis af de tre PT1000 følere. Hvis indetemperatur er under tærskelværdi og luft i solfanger er over tærskelværdi, så åbnes spjældet og blæseren startes. Hvis indetemperatur kommer over tærskelværdi, så stoppes blæseren og spjældet lukkes. Det samme sker hvis temperaturen i den indblæste luft kommer under tærskelværdi i et stykke tid. Endelig må den indblæste luft ikke være for varm i længere tid. Dette kan klares med en hastighedsregulering af blæseren, sådan at hastigheden reguleres for at holde indblæsningsluften konstant på f.eks. 30 grader.
2. Datalogning.
3. Fjernovervågning, og måske fjernstyring, via mobiltelefon eller internet.

Jeg har i et stykke tid overvejet forskellige muligheder, en rent analog løsning, en billig PC mm., men er nu landet på en løsning baseret på en Arduino Duemilanove, mest pga. fleksibiliteten og muligheden for at undgå alt for meget lodning. Desuden er jeg hjemmevant i programmering, også C, C++ og Java. Løsningen bliver baseret på følgende enheder:
1. Arduino Duemilanove.
2. Et shield: Arduino Touch Shield Stealth som er en trykfølsom farveskærm med 128x128 punkter. Nok til at vise status, statiskik for sidste døgn, indhold af datalog samt indstille termostaten. Reguleringsparametre, tærskelværdier, kalibrering, tidsforsinkelser, hysterese osv. indstilles også på skærmen. Alle reguleringsparametre tænkes gemt i eeprom på Arduinoen.
3. Et SD kort shield til datalogning på SD kort.
4. Et ethernet shield eller alternativt et GSM/GPRS shield til overvågning, enten via en webserver eller via SMS til mobiltelefon (send en SMS til Arduinoen og få en SMS med status retur). Fjernstyring af termostat er en mulighed i begge tilfælde.

Stokerblæseren og denne hastighedsregulering adskilles fra Arduinoen via optokoblere, Hastighedsregulering med PWM. Styring via digitale udgange.
RC servo styres via digital udgang som genererer et standard PWM signal til RC styring.
PT1000 følere fødes med konstant strøm og aflæses via Arduinoens analoge indgange med en nøjagtighed på ca. 0,5 grader. Kalibrering sker i software.
Det må undervejs undersøges om de forskellige shields kan arbejde sammen, dvs. at de ikke bruger samme ud/indgange, samt at der er nok udgange tilbage til styringen. Problemer kan løses ved at shields placeres på to Arduinoer som kommunikerer serielt.

Mvh. Peter
I forbindelse med hjemmebrygning er der jo flere trin det er relevant at styre/regulere/overvåge,
men især gæringsprocessen overses ofte i forhold til mæskningsprocessen (sidstnævnte styres jo ofte udmærket af et par frivillige og resten af sidste bryg).

Vi vil således gerne lave en dims der kan følge gæringsprocessen, indledningsvis ved simpelt at logge hvornår gærrøret "blobber", enten akustisk eller ved en eller anden snedig kontaktslutning / IR-dims der overvåger vandstenden i gærrøret. Disse data kan så, sammen med viden om bryggets startsukkerindhold bruges til at estimere restsukker og alkoholudvikling udfra "frigivet CO2".

Med tiden kunne det være sjovt at tilføje elektrokemisk måling af fx sukker og alkohol. Alkohol burde også kunne måles i headspace med en termisk-ledningsevne-detektor, subsidiært efter den noget simplere "eksplosimeter"-metode.

Til alle disse målinger kunne en Arduino være en rar dims at have!
Jeg har en elektrisk påhængsmotor som benyttes til sejlads og fiskeri på søer. Motoren drives med et 12V batteri, og trækker ca. 25A kontinuerligt ved højeste hastighed. Regulering sker med et "gashåndtag" med 5 fremadgående + 3 bak "gear". I virkeligheden er der tale om at der indskydes seriemodstande ved alle hastigheder, undtagen den højeste.

Der er følgende problemer:
1. Seriemodstandene spilder energi, helt op til 80% i laveste gear.
2. Motoren kan dybdeaflade batteriet, hvilket forkorter levetiden. Spændingen bør ikke komme under 11,5V.
3. Reguleringen er ikke trinløs.
4. Bakgear er inderligt overflødige, motoren kan drejer 360 grader og propellen er hydrodynamisk optimeret til fremdrift.

En simpel løsning jeg har afprøvet allerede er en PWM boks (NE555) som styrer et par power mosfets, En schottky diode beskytter mod spændingspulser. Både frekvens og pulsbredde kan reguleres. Kablingen i motoren ændres, så seriemodstande ikke benyttes. Et voltmeter viser ladetilstand. Dette fungerer tilfredsstillende, men ikke helt optimalt.

Jeg overvejer nu følgende løsning:
Arduino Mini Pro med et 2x16 tegns LCD display. Et par power mosfets med driver indgår. Der skydes en 0,01ohm modstand ind i serie med motoren, strømmen gennem den overvåges med henblik på at forhindre kortslutning. Arduinoen aflæser et potentiometer og/eller nogle trykknapper, samt batterispænding og strøm. Den genererer også et PWM signal til mosfet driveren. Motorens hastighed reguleres via potentiometer eller trykknapperne. Den kan også lave en blød start når strøm tilsluttes. Displayet skal vise følgende:
1. Batteriets spænding.
2. Motorens indstilling i % af max.
3. Aktuelt strømforbrug (spænding over 0,01 ohm modstand), udglattet/gennemsnit af on/off tiderne. Evt. aflæses spændingen over modstanden gennem et lavpasfilter.
4. En prognose for batteriets restkapacitet i timer og minutter ved aktuel indstilling. Hvis spænding og strøm er målt gennem et styke tid bør dette kunne beregnes.

Selv her er der plads til forbedringer. Hvad med en autopilot baseret på et GPS shield + servostyring af motoren? Man kunne få Arduinoen til at styre kompaskurs eller styre til given position. Eller hvad med et virtuelt anker, man kunne få styringen til at fastholde en position uanset vind og strøm. Man kunne gemme waypoints i eeprommen til senere brug. Men det ville nok kræve et lille tastatur.

Mvh. Peter
avatar Af Malte nielsen, 14.01.2010 kl 20:37
Jeg er i øjeblikket i gang med et robot project hvor jeg mangler en I/O styring som kan smides i en pc og det er en Arduino lige hvad jeg har brug for jeg går lige nu i 10 klasse og får skemafri i 1 måned til at lave det her project jeg glæder mig helt vildt til at komme igang men jeg mangler lidt nogle penge for det kommer til at gå op så hvis i kunne hjælpe lidt med den her arduino ville de hjælpe mig meget. Iden går ud på jeg bygger en robot som skal kunne nogle ting som at samle ting op og skyde og ting i den stil min ide er at smide en bærbar i den og så have en anden pc til at fjernskrivebord den bærbar det ligger i robotten og så skal der sidde en arduino til der styre den.
Vinder jeg smider jeg et billed op når jeg er færdig så i kan se hvad jeg har bygget.
avatar Af Steffen Frøkjær, 14.01.2010 kl 20:46
Nu er jeg en mand med meget skiftende arbejdes tider.
Min ide går ud på at få huset til at "talesammen"

eks. jeg stiller mit vækkeur, et til en time før jeg skal møde, når det ringer, skal det gerne vide at 20min sener vil jeg gerne at min te står klar (har en te maskine der kan lave det i en omgang) samtidig vil jeg gerne se nyheder på stue fjernsynet, imens jeg spiser min morgenmad, 40min efter mit vækker ur har lydt så jeg gerne at min bil var varm og frostfri klar til at køre.
50minutter efter vækkeuret har lydt skal alt lys gerne slukkes igen.
alt i alt er det eneste jeg vil røre mit vækkeur.

ingen kabler, kun et par små bokse hvor det skal bruges, og et program til computeren, der IKKE kræver en Windows computer.
Min kommende projekt er kun i idéfasen, men jeg er træt af at have en million fjernbetjeninger til at ligge.

Idé'en er simpel: styring af alt elektronik via en smartphone over enten IR eller bluetooth. Måske endda over internettet..!

Jeg har et anlæg bestående af følgende:

IR:

Fladskærm
Surround-forstærker
Yousee boks

RF:

2 x effektforstærkere
3 x lyskilder

Bluetooth:

Ps3

Via en applikation på smartphonen kan hele lejligheden styres via arduino - der vil blive monteret trådløs styring af termostater, så man senere også kan styre temperaturen via en thermistor (temperaturafhængig modstand). Meningen er, at der sendes et signal via et modtagerkredsløb, som afkoder dataen, og skriver denne til Arduino. Spændingssignalet svarer til en makro, fx. se tv, hvorved arduino sender et signal til et "transmitter kredsløb", som ved hjælp fra arduino vil udføre en sekvens af handlinger. Dvs, send tænd-kode, vent 5 sekunder, vælg input (ny kode), tænd youseeboks.

Skal der ses film, vil tv blive tændt, sat over på HDMI-indgang 1, PS3'eren tændt (hvis det er bluray/dvd, ellers vil yousee boksen blive tændt istedet) og sluk lys i rummet via RF.

Arduinioen vil altså blive brugt til at kunne lave makroer, og smartphonen kan herefter bruges som almindelig fjernbetjening udenom arduino. Herpå vil vil jeg kunne tilgå alle knapper på mine originale fjernbetjeninger (dog vil RF signaler blive sendt via et kredsløb med en RF-transmitter) ved at vælge komponenten TV under aktiviteten/makroen. Af andre komponenter kan jeg vælge at tænde/slukke/dæmpe lyset, og styre temperaturen i rummet via feedback fra kredsløbet med den temperaturstyrede modstand.

Det er svært at forklare projektet når det stadig er i opstartsfasen, men jeg vil simpelthen bruge Arduino til at gøre mit hjem styret via min telefon (google's Nexus One.. altså via Android), og samtidig bruge min telefon + arduino som en universalfjernbetjening.

Jeg synes selv det er en fed idé, men der mangler noget research for at finde de eksakte begrænsninger. Alt programkode vil tilmed blive skrevet fra bunden af, så det er 100% tilpasset mig og min lejlighed (med tilhørende elektronik). Drømmen er så, at få det til at virke, og ligge en færdig løsning ud på nettet, så man kan styre sit hjem via sin telefon, og hvor brugeren selv kan tilpasse/konfigurere programmet til at gøre udføre visse makroer (via arduino), samt at programmet til arduino og andre mikrocontrollere kan tilpasses via komputeren, og loades ind. Dette vil være med en eller anden form for interface, så man ikke behøver være teknisk mindet for kunne bruge programmet.

Alt dette burde munde ud i, at man selv kan gøre sit hjem intelligent. Forhåbentligt til en pris hvor alle kan være med, men mangler, som nævnt før, at færdiggøre min research.

Ambitiøst, men sådan er jeg.
Er ved at bygge en pulsjet til et model fly. og en Arduino vil være perfekt til brændstof- og tændingsstyring i forhold til frekvensen for motoren. samt overophednings afbrydelse.

Foruden dette er det planen at lave en effekt styring, med en elektrisk styring af indtagventilens åbningsvinkel, samt brændstof og tændings styring.

Motoren kommer til at veje 2,1 kg + styring og brændstofsystem og effekten er estimeret ud fra tidligere prototyper til ca. 20 N ved propan som brændstof.

Har nogle problemer med holdbarheden af brændkammeret, så hvis nogen har erfaring med keramisk overfladebehandling og vil anbefale et produkt må i meget gerne kontakte mig.
Hej Troels

Hvis du vil indlæse temperatur er en thermistor ikke optimal pga. ulinearitet. Og værre endnu, de skal kalibreres enkeltvis, der er stor spredning på deres temperaturafhængighed. Der findes et par bedre, dvs. mere lineære løsninger:

En IC fra Analog Devices, AD590. Det er en temperaturafhængig konstantstrømsgenerator, 1uA per kelvin. Serieforbind med en modstand på 10K, og den vil give ca. 3V over modstanden ved stuetemperatur.

Et PT100 eller PT1000 element, de fødes med konstant strøm og spændingen over dem måles.

Mvh. Peter
Jeg har et ellers udemærket pillefyr med tilhørende magasin fra Biovarme.dk. Magasinet har dog den lille upraktiske egenskab at det er fladbundet.
Det betyder at der kommer en kegleformet udhulning i pillemængden lige over sneglens indtag. Omsider vil keglens spids nå indtaget og så er det slut med pillerne!
Den kan således løbe "tør" for piller, selvom magasinet er 2/3 fyldt. Man kan sige at magasinets kapacitet effektivt er rumfanget af den kegle der danner sig over sneglens indtag.
Det betyder at jeg ofte skal besøge magasinet og rive lidt i pillerne eller fylde nye på.

Jeg vil lave en lille anordning der måler pilleniveauet over sneglens indtag, så jeg kan blive advaret i behørig tid inden det løber tør. Denne anordning vil naturligvis også kunne anvendes i fornuftige magasiner med konisk bund.

Jeg tænker at lave en lodret stige med fx. 10 IR dioder/receiver par, som skal læses af en Arduino med spredte intervaller. Når der er piller imellem, bliver IR strålen brudt.
Arduinoen skal så videregive informationen til husets infrastruktur, hvor jeg kan vælge at tegne grafer over forbruget, sende sms'er eller hvad jeg ellers kan finde på at sjove ting.

Mvh, Anders
Hej Anders Søndergaard Jensen

Har selv samme problem med vores fyr (Dog kun at det løber tør)
Jeg har prøvet mange ting på vores bla IR og ultra lyd, Og det virker ikke pga støvet sætter sig omkring / i delene.
I stedet vil jeg forslå dig at lave nogle skrå sider ned til sneglen 30 / 40 grader sklulle være nok.
Hvis du så har muligheden, kan du i stedet tælle de omgang din snegel kører, så kan du regne forbruget ud, hvis du f.eks afmåler hvormange gram piller der er pr omgang.
Dette har jeg selv løst ved at tage en cd skive malet den sort, boret et hul og sat en lys gaffel der så giver en puls for hver omgang. Denne cd skive er sat direkte på enden af sneglen.
Det virker.
MVH
Allan Madsen
Hej Troels

Hvis du vil indlæse temperatur er en thermistor ikke optimal pga. ulinearitet. Og værre endnu, de skal kalibreres enkeltvis, der er stor spredning på deres temperaturafhængighed. Der findes et par bedre, dvs. mere lineære løsninger:

Jeg vil klart anbefale at bruge en digital løsning istedet, der findes tonsvis a I²C temperaturfølere, fra LM75 og fremefter.

For længere distancer er Maxim/Dallas 1-Wire glimrende.

Poul-Henning
Hej Troels

Jeg vil klart anbefale at bruge en digital løsning istedet, der findes tonsvis a I²C temperaturfølere, fra LM75 og fremefter.

For længere distancer er Maxim/Dallas 1-Wire glimrende.

Poul-Henning

Jaja, du har nok ret. Når jeg lige tænkte på PT følere er det fordi jeg selv roder med følere placeret inde i en solfanger. Herinde vil IC'er ikke leve længe, temperaturen når let op over 150C.

Mvh. Peter
avatar Af Mikkel Johansen, 15.01.2010 kl 11:22
Halløj
Jeg laver for tiden projekt, som skal slås sammen med mit bachelor projekt med en medstuderende. Her er vores mål at konstruere, så meget som vi nu kan, et exoskelet. For de uindviede, en robotdragt, der i vores tilfælde kun er til benene, og som så vil hjælpe brugerens egne bevægelser. Måden skelettet skal "forudse" brugerens bevægelser, er vha. EMG (muskelimpulser). Vi låner her i starten en Arduino Diecimila til at styre hele showet, men vil meget gerne have vores eget board.
Vi skal altså have input fra EMG signaler, behandle dette, og ende med at styre ca. 6 motorer ud fra signalerne.
Vi ved godt japanerne også leger med det, men vi er nu engang 3. års studerende på civil maskinretning, og har et halvt år. De har indtil videre brugt 15 :)

Jeg skal efter planen også deltage i DTU robocup i år, med hjemmebygget robot, hvor boardet også ville være ganske belejligt...
Hej Peter og P-H

Tak for nogle indspark. Grunden til jeg foreslog en thermistor, var fordi jeg bruge sådan en til at styre blæserhastigheden på et DIY-clic møbel. De sørger for at luften er kold nok til jeg kan have mit anlæg stående i et skab (høj WAF).

Jeg har lige kigget en rapport igennem fra da jeg gik på HTX, hvor vi lavede et fjernstyret hjem (i skala :-) ) med en AtMega16. Jeg tror dog en Arduino er mindst lige så god, og så behøver jeg ikke designe et print for at arduino'en skal have strøm. Men her fungerede AtMega16 som en slags processor. Der var sat IR-sensorer i hvert af husets 5 rum, og den handikappede (Det var tema'et til afgangsprojektet i design og produktion, 3.g) kunne så styre lys, åbne døre og vinduer mm. via en fjernbetjening. Jeg kan jo lave noget lignende med mit forestående projekt!

God weekend,

En lille fremtids plan til konens terrarium er at jeg montere en temp/fugtiheds føler i tarariummet, og via Arduino bliver teperatur så styret så der er den optimale varme der inde, der ud over er det også vigtig med luftfugtigheden så her vil jeg få Arduino til at styre en lille pumpe der kan sprøjte vand ind via en dysse der skal så være ligt hysterase på så vi ikke har et system der går i selvsving både på temp og fugtighed.
I stedet vil jeg forslå dig at lave nogle skrå sider ned til sneglen

Ja, det har jeg tænkt, men så går jeg jo glip af et par hyggelige timer med loddekolben og kodekæppen! :-)

Jeg vil hellere bruge lidt tid med oscilloscopet og mekanikken for at finde en støvrobust løsning.
I stedet vil jeg forslå dig at lave nogle skrå sider ned til sneglen

Ja, det har jeg tænkt, men så går jeg jo glip af et par hyggelige timer med loddekolben og kodekæppen! :-)

Jeg vil hellere bruge lidt tid med oscilloscopet og mekanikken for at finde en støvrobust løsning.

Den kan man jo fint bruge til at lave styring / målning af andet, følg med i mit projekt på www.brandsby.dk
avatar Af John Vedsegaard, 15.01.2010 kl 15:03
Jeg overvejer at bygge en styring, der kan give mig et skub i den rigtige retning - når jeg går i søvne, så jeg ikke støder ind i ting eller falder over dem. Mangler bare størrelsen af hammeren der ændrer retningen, en 6-kilo type har vist sig at give skader der gør lidt ondt og samtidig vækker mig.
Den lægeordinerede metode med 2 spiseskefulde tegnestifter virker, men vækker mig også..
Jeg bor et skønt sted, med en lækker altan og store sydvendte vinduer, man trækker jo helst ikke gardinerne for et sådan sted. Men på en sommer dag bliver der meget varmt i stuen, fordi man ikke er hjemme til at regulere udluftning og gardiner.

Jeg vil derfor bygge en styring, der ved hjælp af temperatur og regn sensor (eventuelt en lys sensor) åbner tagvinduet og vinduer på øst og nordsiden af huset, samt ruller gardiner for og fra som de skærmer for solen når den er på den side af bygningen. Projektet skal sikre at det kun er på varme og tørre dage at der bliver luftet ud på denne måde.

Til vinter månederne kunne man programmere en gardin styring der trækker for når det er meget koldt.

En ren bonus vil jo være at tilsluttet en bevægelses føler der vurdere om der er nogen hjemme, hvis ingen er hjemme, og det er tørt ude, kan de sikre vinduer åbens og garantere udluftning dagligt.

J;-)
avatar Af John Vedsegaard, 15.01.2010 kl 17:16
Det må kunne lade sig gøre at lave en kapacitiv regnsensor hvor kapaciteten af en kondensator placeret på indersiden af forruden påvirkes af regndråberne på ydersiden.

Kapaciteten kan måles ved at lade kondensatoren op og derefter benytte den analoge komperator samt en timer til at måle hvor længden af halveringstiden.
Nyere biler har en masse lækre features som de gamle ikke har, men let kan få:

Komfortblink: afviserstilken aktiveres et kort øjeblik og der blinkes tre gange. Kan implementeres ved at udskifte blinkerrelæet til et emuleret.

Programmerbar viskerinterval: Tryk på en knap når der skal viskes. Så lærer automatikken at "holde takten". Kan implementeres ved at udskifte viskerrelæet til et emuleret.

Automatik til kabinelys:
* Blød op/ned blænding ved tænd/sluk
* Forsinket sluk ved dørlukning. Evt. sluk når motor startes eller døre låses.

Kørecomputer:
* Udregning af tilbageværende km. på tanken. Algoritme kan laves på basis af hastighedshistorik og tankmåler.
Vil forresten bruge termometre der passer på 1-wire bussen:

http://www.arduino.cc/playgrou...Wire
avatar Af Hilmar Omarsson, 16.01.2010 kl 00:52
Jeg har gået i et stykke tid og tænkt over hvordan kan jeg bygge noget smart elektronik ind i det akvarie. Der findes mange kommercielle produkter der kan håndtere parametre såsom: temperatur, lysmængde og -tid, vandcirkulation og pH værdi for at nævne nogle. Problemet er prisen, man skal af med flere kroner end man har lyst til og det for et produkt der ofte ret begrænset. Med en DIY akvarie computer er begrænsningerne tættere på hvad fantasien tillader end pengepungen.

Efter nogen tids søgen efter microcontroller til jobbet måtte jeg give op. Jeg så frem til at måtte bygge det hele selv fra bunden mht. I/O, PWM og så var de benyttede programmeringssprog ikke særlig tiltrækkende eller motiverende. En dag for ca. 3 måneder siden fandt jeg Arduino som jeg syntes passe meget godt for mit behov samt er programmeringssproget noget til at forstå i forhold til low-level assembly sprog (jeg er ikke den største programmerings nørd, men klarer mig nogenlunde i C/C++).

Ideen er ikke færdigtænkt mht. valg af sensorer og anden elektronik, men idegrundlaget er som følger:

Display: Her vises alle målinger der foretages på et lcd display . Via displayet samt knapper vil der evt være muligt at ændre i konfigurationerne.

Temperatur: Vandtemperaturen styres normalt af et varmelegeme i akvareit. Derfor måles kun vandtemperaturen af akvarie computeren. Der vil også være fordel at måle lufttemperaturen.

Lys: Tænd og sluk af lys, med timerfunktion. Man kunne også forestille sig dæmpning af lys for at simulere solopgang og -nedgang.

pH/CO2: Der er en vis sammenhæng mellem CO2 og pH værdien i vand. pH er vigtig for fiskene og CO2 mængden er vigtig for planter. Ved indsprøjtning af CO2 i vandet kan der reguleres på begge parametre. En tilstrækkelig høj koncentration af CO2 er fordel for de fleste akvarieplanter. Der er dog ingen grund til at gå i panik, CO2'en bliver optaget af planterne og derfor vil denne process være CO2 neutral :-)

Vandskift: Der skal skiftes vand i akvariet regelmæssigt. Der skiftes typisk ca 1/4 del hver uge. Måling af vandstand, styring af solenoid ventiler samt nødvendig rørføring til og fra akvariet skal der til for at tappe af og fylde på.

Gødning for planter: Planterne skal have lidt mere end bare lys og CO2. Flydende gødning vil blive doseret på forudbestemte tidspunkter og i rigtige mængder. Optimalt ville det gøres vha. peristaltiske pumper og en timerfunktion.

Data logning: Målt data gemmes med hensyn på at downloade til en PC til bl.a. grafisk visning af historik. Forbindelse til PC'en via usb evt. trådløs.

Køling af lysarmatur: I nogle planteakvarier er der tilføjet ekstra lysstofrør for at fremhæve vækst af planterne. Lysmængden er nogle mange så megen at der er behov for køling (især om sommeren) for at undgå for høj vandtemperatur. Denne køling kunne bestå af nogle blæsere ala dem som findes i pc'er. Blæserne kunne styres med enten on/off eller benytte sig af PWM på Arduino'en.

Fodring: Fiskene skal fodres hver dag. Det er også sjovt at se fiskene spise, det synes de fleste akvarister. Automatisk fodring kan dog være en stor fordel når familien skal på ferie og der ikke er nogen for at passe fisken. Denne funktion er tidsinstillet. Der kunne også fodres med 2-3 forskellige slags foder på forskellige tidspunkter.
avatar Af Jannik Sommer, 16.01.2010 kl 01:16
Hvis jeg havde en Arduino, ville jeg kort sætte den op til at måle hvordan den ligger, vandret set. Derefter ville jeg sætte en sender på gennem min RC Helikopter, for derefter at sætte den op til at aktivere ved en ændring på kontrolleren til heli'en. Ved aktivering skulle den stabilisere sig selv i luften, både vandret set, men også højden (dvs. holde en konstant højde)

Dette ville hjælpe utroligt mange nybegyndere. Når det er ved at gå galt, sætte hjælperen på :)

Det er en ret stor drøm jeg har tænk over længe, da jeg på min første flyvetur styrtede ned. Siden har jeg ikke haft mod til at flyve mere end 20cm over jorden.
avatar Af Nikolai Beier, 16.01.2010 kl 04:13
Mit lydanlæg hjemme i stuen har nogle fornuftige effektforstærker-udgangstrin, men alle tilgængelige indgangsvælgere er nu defekte. Samtidig vil jeg se hovr godt jeg kan lave en elektronisk styret indgangsvælger og volumenkontrol, uden mekaniske kontakter og kulbaner der kan slides og samle støv/skidt.

kontrolforstærkeren skal bestå af
* Indgangsvælger 4 sæt analoge linjesignaer, 8 reed-relæer
* "muting" ved kanalskift og ved toggling fra fjernbetjeningen
*volumenkontrol af Analog Devices 845 + gode op-amps
* styring via trykknapper
* Styring via IR-modtager, afkonding af signalerne fra min favoritfjernbetjening
* vækkeurs-funktion, dvs. at tænde for en lydkilde på forprogrammeret klokkeslæt (kræver præcist ur, display/knapper, evt. ved at lave interface til det der sidder i min gamle FM-receiver med alphanumerisk display og tal-knapper). Måske kan det at tænde for eksternt udstyr klares med "USB-strømskinner" som afbrydere for 230V
Lydstyrken skal udover trykknapper måske også styres af en rotary encoder, og hastigheden af volumen-forøgelsen skal tilpasses (5-6 sek fra 0 til maks?). Det ønskede volumentrin skal omsættes til parallelle data som AD845 forstår

Nu har jeg været medbygger af et par biler til Robocup, så nu er tiden/turen kommet til at lege med lydanlægget
Ved aktivering skulle den stabilisere sig selv i luften, både vandret set, men også højden (dvs. holde en konstant højde)

Så er du godt hjulpet hvis du søger efter ArduPilot i denne liste:
http://blog.makezine.com/archi...html

Mvh, Anders Søndergaard Jensen
avatar Af jakob sindballe, 16.01.2010 kl 12:23
Mit Arduino-projekt er lidt mere kunstnerisk end praktisk, selvom en lusket sjæl med doven hånd nok godt kunne have brug for robothånden.

Det er en lille fyr kaldet Mr Spy, som hiver op i persiennen ud til vejen og lurer på folk der kommer forbi.

Projektet har hængt i Gormsgade på Nørrebro, men Arduinoen var ikke min egen, så nu ligger den i koma i min stue.

Projektet kan ses i aktion på youtube:
http://www.youtube.com/watch?v...XjLY

2 stepper motorer, dioder, et par spøg og skæmt øjne og en simpel mekanisme bliver til en kritisk kommentar af overvågningssamfund - både littlebrother og bigbrother. Arduino er fantastisk.
Mit projekt er at lave en elektronisk styring til min hjemmelavede smelte ovn ca 4 l. planen er at kunne styre tider samt ovn temperature ...

Jeg kan tilslutte mig dette projekt.
Byggede i sommer en mini ovn som kan smelte metal (aluminium/messing) til støbning.
Temperaturen måler jeg nu manuelt med en thermocouple type k probe tilsluttet et multimeter.

Jeg ville gerne bygge en temperaturstyring med Arduino, display og knapper så temperatur og tid kunne indstilles.
Til måling af temperatur vil jeg anvende et kredsløb med AD595/AD596/AD597:
http://www.analog.com/en/senso...html
http://store.makerbot.com/elec...html
Det giver en simpel opstilling.

Varmelegmet (220VAC/800W) styres med et relæ eller triac med optokobler.
Ideen er at koble arduinoen sammen med et mobiltelefonsmodul, så kan det f.eks. bruges på radiostationer til sms konkurrencer uden at der skal betales 5 kroner til TDC for at fuske med noget 'regningshåndtering'.
Sådan et modul kan selvfølgelig også ringe ud og kan derved bruges som f.eks. alarm eller til andet man selv vil have en sms omkring.
Tilføjer man et gps modul kan man bruge det til tracking, f.eks. installere det i sin bil og skrive til/fra den f.eks. hvis den bliver stjålet (f.eks. slå motoren fra), eller til at måle feriekørslen.
avatar Af Lars Tørnes Hansen, 16.01.2010 kl 21:34
Da jeg lavede bachelorprojekt (for 1-1/2 år siden) var der en gruppe der lavede en segway kopi med ATMega32 på et Atmel STK500 udviklingskit.

De brugte en bunke laptop batterier til at levere energi, samt en kørestolsmortor.

Det lavede så selv signalbehandlingssoftwaren. De fintunede maskinen ved at ændre på parametre i EEROM.
Ideen er at koble arduinoen sammen med et mobiltelefonsmodul, så kan det f.eks. bruges på radiostationer til sms konkurrencer uden at der skal betales 5 kroner til TDC for at fuske med noget 'regningshåndtering'.
Sådan et modul kan selvfølgelig også ringe ud og kan derved bruges som f.eks. alarm eller til andet man selv vil have en sms omkring.
Tilføjer man et gps modul kan man bruge det til tracking, f.eks. installere det i sin bil og skrive til/fra den f.eks. hvis den bliver stjålet (f.eks. slå motoren fra), eller til at måle feriekørslen.

Hejsa, er selv ved at fuske noget med en gammel nokia 6100 mobil telefon. Til mit HCC projekt.
Hayes AT GSM kommandoer for Nokia mobiler - kig på:
http://wiki.forum.nokia.com/in...ands
Lol...fedt nok, jeg havde nu øjnene lidt mere på et af de her moduler som kan ses hos blandt andet sparkfun, så dem også på en engelsk og en tysk hjemmeside, men kan ikke lige huske hvilke. Foretrækker at bestille indenfor eu takket være fortoldningsafgifterne, skal dog have sparet en del op først desværre.
I min svæveflyveklub har vi en masse papirarbejde med føring af lister over flyvning, logbøger, statistik, afregning for flyvning osv.

Arduinoen skal være hjertet i en logcomputer (LC) i hvert fly.

LC'en er naturligvis bygget sammen med et GPS-modul - eller modtager data fra den eksisterende navigations-GPS. Når flyvningen påbegyndes registreres det hvem der er ombord, helst automatisk f.eks.via en RFID-tag i pilotens logbog, eller manuelt på en simpel måde.

Efter endt flyvning, når flyet er nær hangaren, sendes de loggede data via bluetooth eller zigbee til modtageren i klubhuset.

Alt datatransmission eller anden aktivitet, der udsender radiobølger, times efter GPS'en, så det ikke interferer med VHF-radioen eller andre instrumenter under flyvning.

Piloten modtager en email med en vedhæfter KML-fil, så flyveturen kan ses på Google Earth, og data anvendes i øvrigt til statistik, regnskab og føring af logbøger med så høj automationsgrad, som mulig (og som lovligt).
avatar Af John Vedsegaard, 17.01.2010 kl 11:41
Jeg byggede engang sådan en fætter, den bestod at et rør med aluminiumsuld, i den ene ende sad en ventilator, bygget af en motot fra en gammel B&O kassettebåndoptager, bare med lidt størrer vinger.
Styringen bestod af en OpAmp med hysterese og 2 PT100 følere, der regulerede retningen på ventilatoren der kunne køre i begge retninger.
Ideen var at gemme varmen i metalulden for senere at modtage den igen, når temperaturen var ens i begge følere.
Der kræves en mere inteligent styring, da temperaturen også kan være ens ude/inde, foruden et spjæld der kan lukke helt for den.
En Auduino kunne fint tilpasses til sådan en styring, men det kan mange andre løsninger også, skulle jeg vinde på mit projekt, kan nummer 2 passende overtage gevinsten.
Ellers syntes jeg der er en virkelig god ide, med denne slags konkurrencer, lav nogle flere af dem.
avatar Af John Vedsegaard, 17.01.2010 kl 11:49
Ja, det er projektet.
Jeg arbejdede engang i en udviklingsafdeling med 10-12 mennesker, halvdelen drak kaffe resten the.
Vi havde 2 kaffemaskiner, én til hver drik.
Problemmet med theen kunne ofte være at brugerne af denne drik var optaget af projektet, nogle gange en hel time og så er der som bekendt ikke meget ved den the der har trukket så længe.
Arduinoen kunne styre et indstilleligt ur samt afgive en alarm når theen har trukket tilstrækkeligt længe. Desuden kan et relæ af en eller anden art trække thesien op når tiden er gået.
Den er nu lidt nemmer end som så..

løsning hedder "Krups The time".

Problemer er at finde den da den pt. ikke blive lavet, men har være på market et par gang, og kommer det nok også igen.
Cool, den har jeg aldrig set.
Med en Ardurino ville jeg gerne regulere forsyningen til mit drivhus.

Der er jo hele 6 analoge indgange og det giver jo mulighed for at måle modstanden i muldjorden (et udtryk for hvornår der skal vandes). Her ville jeg nok bruge 2 porte, for at have en pose muld til henholdsvis tomater og agurker.

Selvfølgelig skal temperaturen i drivhuset også måles, og solintensiteten kan måles ved at tilslutte til et lille 6V solpanel.

Niveauet i regnvandstanken vil jeg måle på endnu en analog port ved hjælp af ekkolod-print fra Sharp. Det giver mulighed for at følge intensiteten af regnbyger, og evt. skifte over til friskvand hvis tanken er tom.

Den sidste analoge port kunne bruges til at dossere NPK salt til regnvandstanken efter regnvejr, så opløsningen ikke bliver for tynd. Det er jo blot en modifikation af fugtmåleren.

De digitale (out) vil skulle tilsluttes en masse relæer.

Jeg havde forestillet mig at solpanelet skulle oplade nogle batterier så man kunne drive nogle (små) pumper fra disse.

Således skal drivhuset altså kunne vande automatisk, når modstanden i jorden bliver for høj (fugtigheden bliver for lav). Der er også brug for en pumpe til at dossere NPK salt til regnvandstanken.

Når det bliver for varmt i drivhuset skal der åbnes for en lem i taget. Det kan man få en analog løsning på i de fleste havecentre, men det er der jo ikke meget sjov ved. Her bliver der nok behov for at slå et 230V relæ. Der er jo nok digitale udgange, så man kunne også vælge at drive en step-motor, så der ikke kun kunne være totalt åbent eller totalt lukket.

Skiftet mellem regnvand og friskvand vil skulle styres med de digitale porte. Det kræver også lidt elektronik, men det er nemt at skaffe efterhånden som alle bygninger med respekt for sig selv, nedlægger de almindelige urinæer til fordel for de vandfri.

USB tilslutningen gør det muligt at logge drivhuset, og det giver en oplagt mulighed for at tilslutte til en webserver med nogle fikse flash-grafer. Det ødelægger lidt stand-alone ideen, men det ville være voldsomt praktisk at kunne styre slagets gang via en hjemmeside, når man holder sommerferie i Sydfrankrig.

Projektet er måske lidt omstændigt, men der er jo også nogle måneder inden der skal plantes :-)
Hmm, en kreativ blanding af et stort Arduino kort, et ethernet modul med hardware TCP/IP som skyder en bestemt HTTP GET forespørgsel af til en bestemt Webserver på et webhotel burde være en mulighed.

Den HTTP GET forespørgsel afvikler så f.eks. et PHP script der opdaterer en graf på en _anden_ side. PHP scriptet kan i praksis nøjes med at generere et nyt png billede-fil til en i øvrigt statisk HTML fil til grafen.

Selve PHP scriptet kan nøjes med at aflevere en "OK" tekst til Arduinoen, og grafen findes så ved at bruge en anden HTTP GET forespøgsel, så Arduinoen ikke bliver oversvømmet med unøvendig HTTP trafik.
avatar Af Bjarne Jensen, 17.01.2010 kl 19:58
De eksisterende robotplæneklippere kører rundt på må og få inden for "hegnet".

Da vi har en ikke helt regulær græsplæne, er denne type plæneklippere ikke velegnet. Jeg kunne derfor godt tænke mig en robotplæneklipper, der kørte plænen mere systematisk igennem uden at der skulle lægges kabler ned overalt.

GPS-positionering er ikke nøjagtigt nok, så ideen er at lave et Arduino-baseret positioneringsystem i robotplæneklipperen, der byggger på tre elementer:

1. Ultralyds-triangulering til at finde den nøjagtige position med jævne mellemrum.

2. Elektronisk kompas.

3. Inertinavigation over korte stræk på 1-2 meter.

Med jævne mellemrum skulle plæneklipperen udsende ultralydspulser, som blive modtaget på 2-5 kendte, faste positioner rundt i haven. Tider for afsendelse og modtagelse af pulser udveksles mellem plæneklipper og modtagere via zigbee.

Ud fra afsendelses- og modtagelsestidspunkterne af pulserne beregner Arduinoen i plæneklipperen den aktuelle position med en tilstrækkelig nøjagtighed.

Dernæst benyttes kompas og accelerometre (som kan fås til Arduinoen) til at udstikke retningen på plæneklipperens indre kort over plænen de næste par meter frem, indtil positionsfejlen bliver for stor og plæneklipperen igen må udsende ultralydspulser for at opdatere positionen.

Så må man iøvrigt håbe at havens dyreliv kan holde plæneklipperens skrigeri ud!

avatar Af Cam Pham, 17.01.2010 kl 21:14
Dagslys er godt for den menneskelige fysiologi. Lyset fra solen er der ikke ret meget af i disse kolde og kedelig vintertimer, derfor tænder jeg næsten altid lys og slukke først, når jeg går i sengen. For at spare miljøet og på elregningen bruger jeg sparepærer i stedet for glødepærer. Udover økonomi har sparepærer også sparet en del af dagslys sammensætning i farvespektrum.
Hvad jeg har gjort er at bygge en kompensator af analog elektronik, denne måler rød, grøn og blå(RGB) i lyset og med et dagslys reference punkter for RGB, så styrer den en masse rød, grøn og blå dioder. Prototypen virker faktisk fint i miniaturemodel/papkassen.
Det næster skridt som jeg vil gøre at afskaffe ledning forbindelse fra sensorerne til regulatorenhed og erstatter det med trådløs. Her får jeg bruger for en microcontroller til at behandle data. Her kan sådan en Duemilanove bruges. Skulle det visser sig at der er nogle porte ledig efter ”operation trådløs”, så vil jeg indføre nogle flere profiler(reference punkter), hvem ved, måske blive farvespektret på mit lys i dagligstuen uafhængig af tid på døgnet og med et klik, så får jeg solnedgang.
Som det ses foroven er Nikolai Beier kommet mig i forkøbet.

Forskellen her, er dog at jeg starter fra grunden med et kendt design (se http://web.telecom.cz/macura/d....htm) som har fået mange pæne ord med på vejen fra brugere på http://www.diyaudio.com . Desuden er printet revision 4, så der er også foretaget en del fejlretninger i forhold til version 1.

Formålet for mig er at lære og forstå mere om analoge forstærkere samt at opbygge nogen erfaring indenfor måleteknikken, således at man forhåbentlig kan kvantificere de ændringer man måtte foretage. Det vil blive spændende at se hvor lille en total harmonisk forvrængning man må kunne konstatere med mit lille 12 MHz USB oscilloskop.

Sidst, men ikke mindst, skal forstærkeren jo ind og stå i stuen på et tidspunkt, hvor WAF indenfor betjening og udseendet jo gør sig gældende. Kabinettet fås her (slimline 1U black): http://www.modushop.biz/ecomme....php og knapperne her: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISA...8802
Knapperne er allerede ankommet fra Hong Kong, men kabinettet skal endnu bestilles, og CNC-fræsningen til huller ligeså.

Med hensyn til betjeningen kommer Arduinoen ind i billedet: her skal den dels aflæse signalkildeomskifteren, styre signalinputrelæerne (signalrelæer fra Omron med gode HF egenskaber) samt displayet med det blå backlight, der skal vise den valgte signalkilde, og på sigt (mk2?) også hvor mange dB den fremtidige relæstyrede volumenattenuator dæmper med.

(Se evt billederne på http://ing.dk/grupper/selvgjor...eder af forforstærkerprint, strømforsyning, en stak BC557 transistorer og den Arduino [sort loddemaske!!] der skal ind i bæstet )

avatar Af Morten Wegelbye Nissen, 18.01.2010 kl 21:36
Nu er vinderen annonceret - Var ellers sikker på min var hjemme - jeg var den eneste der havde brugt det gamle hjemmevideo trick - noget med børn :)
avatar Af Lars Juul, 18.01.2010 kl 22:20
Op med ho'det min ven.
En ny duemilanove koster ikke alverden og kan bestilles bl.a. her:

http://www.earthshinedesign.co...5_39
avatar Af Ken Przybylak, 19.01.2010 kl 09:40
Nu er vinderen annonceret

hvor henne?
avatar Af Rolf Ask Clausen, 19.01.2010 kl 09:54
Nu er vinderen annonceret

hvor henne?

Her

http://ing.dk/artikel/105610-t...ence

Med alle de gode forslag, var det bestemt ikke nogen let sag at finde vinderen. Så vi endte med en lodtrækning mellem en halv snes meget kvalificerede forslag.
avatar Af John Vedsegaard, 19.01.2010 kl 15:15
Tillykke med gevisten, et ganske sjovt lille stykke legetøj som du altid kan bygge om til noget andet.
Tak! Jeg skal nok skrive et indlæg, som viser hvordan jeg har brugt gevindsten!
En lavpraktisk løsning til "pillemængdesensoren" kunne være en tennisbold (el. lign. objekt) monteret på en snor. Snoren spoles op på et let fjederbelastet hjul der er monteret på et multiturn potmeter. Konstruktionen placeres over beholderen således at bolden ligger oven på træpillerne og følger med ned efterhånden som de bliver brugt.
En lavpraktisk løsning til "pillemængdesensoren" kunne være en tennisbold (el. lign. objekt) monteret på en snor...

En simpel løsning kunne også være en ultralydssensor ophængt over træpillebeholderen - med en opløsning på 1 - 2,5 cm afhængig af type:

http://www.sparkfun.com/commer...c=84

Og så bruger de også kun omkring 2 mA iflg. databladene.

En simpel løsning kunne også være en ultralydssensor

God ide.

Jeg er bare bange for at træpillemængdens overflade er alt for ujævn til at få noget fornuftigt retur.
Men det kunne jo komme an på en prøve. Der skal alligevel en del proof of concept prototyping på.
Jeg tror nu godt at man kan få et fornuftigt signal med den rigtige sensor med en smal stråle. I nogle af databladene i linket i mit indlæg står der da også "Bin level measurement" under anvendelser.

Men jeg har opdaget, at Allan Madsen under dit indlæg ovenfor allerede har forsøgt sig med ultralyd i en tilsvarende anvendelse, og har haft problemer med støv. Så det er måske her udviklingsindsatsen skal lægges?
kan du ikke montere en lille vibra så den kegle vibreres væk
kan du ikke montere en lille vibra så den kegle vibreres væk

Jo, jeg kan sikkert vibrere den fladere i hvert fald. Men jeg er stadig mægtig interesseret i at vide hvornår det er tid til at hælde flere piller på.

Jeg kan se at det rør som sneglen kører i, er relativt fri for støv og smuld. Jeg tænker at jeg skal finde et materiale med nogenlunde samme egenskaber, og så sørge for at min IR stråle sagtens kan lyse igennem det lag støv der naturligt vil komme.
Begge dele har jeg prøvet, problemet er at div sensor bliver støvet til så man ikke kan regne med det den måler + plus at overfladen er alt for nubret.

Jeg er gået over til at tælle snegl omgange det passer hver gang, når jeg så har fyldt piller på trykker jeg på en knap og tælleren er nul stillet.
En aksel monteres i siloen f.eks. gennem et rør. I den ende der vender ind i siloen monteres en firkantet plade på 15 x 15 cm, eller bare et stykke fladjern. Den ydre ende forsynes med en lille remskive. Omkring remskiven bindes en snor, som ender i et lod.
Når siloen er fyldt, vikler man snoren om remskiven. Denne kan ikke dreje rundt pga. presset fra træpillerne. Når niveauet når ned under akslen, drejer denne rundt og loddet falder ned. Simpelt og driftsikkert.

Blandt ALLE indsendte forslag i Selvgjort-Er-Velgjort-gruppen trækkes lod om en præmie.

Med alle de gode forslag, var det bestemt ikke nogen let sag at finde vinderen. Så vi endte med en lodtrækning mellem en halv snes meget kvalificerede forslag.

var det en lodtrækning eller en konkurrence med en dommer?

Nogle deltagere havde måske beskrevet deres projekt mere udførligt hvis det var oplyst at det ikke var en ren lodtrækning!
@Martin

Vi sorterede en lille smule efter kvalitet (undskyld) og trak lod. Du har ret i at startformuleringen lover noget andet. Det laver vi om i næste konkurrence.

Den næste er kun få timer væk. Man må godt gøre sig klar - emnet bliver ... nej, det siger vi først lidt senere :-)

Mange hilsner
Rolf

Det laver vi om i næste konkurrence.
Den næste er kun få timer væk.
Rolf

Lyder rigtig spændenen

Hved ikke om det er bare mig, men jeg vil opfordre til at starte en ny tråd ang træpillemagasin.
Denne her tråd er jo til deltagagelsen i konkurangsen.
Jeg syntes det er rigtig godt folk kan bistå hinanden med input til projekter men med så mange inlæg burte den nok rugges over i sin egen, og så man kan ellers følge det projekt.
Jeg er software udvikler og har en server der hele tiden står og kompilerer mit projekt.
Hvis det går galt, får jeg lige nu et lille rødt ikon i bunden af min skærm.
Men med en arduino kan jeg bygge en overvågning, der tænder en stor rød lampe hvis noget går galt.

Det kan du også gøre med en seriel eller Usb port og et relæ..
Det kan så starte med at spille lidt musik, vækker det mig ikke, fyrer den et par kanonslag af, eventuelt hvis det heller vækker mig, smider den en spand vand i hovedet på mig, hjælper det heller ikke skal den simpelthen slukke sig selv da jeg så ikke er værd at vække alligevel...

Ny i debatten? Opret en brugerkonto