RSS Kommentarer (28)
avatar Af Rolf Ask Clausen, 29.12.2009 kl 15:06
--- en helt anden slags gør-det-selv handler om gamle biler. Indtil der måske kommer en bil-gør-det-selv gruppe er det vel rimeligt at prøve her.

Jeg er stødt på nogle briter, som grundbehandler afrensede gamle plade-bildele med "Akzo-Nobel rust treatment".

Danske hjemmesider om maling er generelt inkompetente, så jeg kan ikke finde svar:

Hvad er det for et produkt?

Nogle efterbehandler med expoxy. Samme spørgsmål: Hvad er det for nogle produkter?
avatar Af Ib Seratski, 29.12.2009 kl 16:41
Er det ikke det vi i gamle dage kaldte hammerlak ?

google f.eks hammerite eller http://www.akzonobel.com
avatar Af Rolf Ask Clausen, 29.12.2009 kl 19:09
Det, jeg leder efter er et produkt, som angiveligt kan indgå i en eller anden form for kemisk ægteskab med rest-rust.

Det kan hammerlak mig bekendt ikke.

Vi taler om et produkt, der skifter farve under tørringen. Se for eksempel fotos i denne tråd:

http://www.detailingworld.co.u...6926

Pænt arbejde i øvrigt.
avatar Af Peter Andersen, 29.12.2009 kl 19:34
avatar Af Peter Andersen, 29.12.2009 kl 19:36
Der findes en maling,Hammerite; der forsegler rusten,men tror ikke det er det du leder efter,du skal have noget rustomdanner,corrostabil fåes her :http://www.thansen.dk/product....3982
avatar Af Ib Seratski, 29.12.2009 kl 21:52
Nu ved jeg ikke om det er et lige så stort projekt som den fine gamle citroen du skal igang med.
Hvis det er så stort , så ville jeg overveje at få karossen sand/glas blæst og evt metalliseret(endelig ved et firma der gør i det, da en forkert udført sandblæsning af tyndepladedele vil ødelægge det)

Ellers synes jeg godt nok at de billeder hvor de viser "rust converter" brugt ligner hammerlag til en forveksling ellers kan du prøve at kigge på denne side
http://www.cargizmo.dk/

NB : må man høre hvilken gamle bil det drejer sig om ?
@peter og @ib: Jeg er så godt som helt sikker på at vi taler om et andet produkt end hammerlak/corrostabil.

Hvorfor skulle man bruge hammerlak for primer? Og epoxy bagefter?

Nej, jeg har ikke en veteranbil i tankerne lige nu. Har faktisk en, jeg snart sætter til salg (ikke Citroënen).

Det her er simpelthen research, for grundbehandling af fx gamle biler er en af de allervigtigste opgaver og det er fuldstændig ude af proportioner at bruge xxx timer på at lave al rusten og så male med noget skrammel.

Der må være nogle seriøse malingsløsninger - har på fornemmelsen at de bare ikke er i håndkøb her i landet.

Vedr. sandblæsning: Jo tak, jeg har prøvet at få blæst et sæt forskærme vinde og skæve. Og bulede.
avatar Af Poul-Henning Kamp, 29.12.2009 kl 23:59
Jeg mener at kunne huske noget med at det er garvesyre der går i forbindelse med rusten og bliver til en sort jernforbindelse...

Ahh, google efter "tannin rust" giver:

http://www.corrosion-doctors.o....htm

bingo...

Poul-Henning
avatar Af Jens Dalsgaard Nielsen, 30.12.2009 kl 01:22
Tror det måske kan købes i DK her

http://www.classicare.dk/html/....htm

MAn kan endda bestille ting der som julegaver :-)
Jeg har langt om længe fundet, hvad jeg tror det er:

(I Ungarn!): http://www.akzonobel.hu/index....vert

Lignende produkt: http://www.bilthamber.com/hydr...html

Nogen, der kan gennemskue, hvad det er for noget stads?
"Rustæder" fra Biltema gør alt det du der beskriver
1. er hvidt bliver sort ved hærdning
2.danner en kemisk forbindelse med rusten
3. kan overmales
Biltema er svensk med afd. på Sjælland og i Ålborg
Mvh Keld
Interessant. Linket er her: http://www3.biltema.dk/da/Bilp...der/

Hvad er kemien i dette materiale?
Bliver dig svar skyldig, mener dog at have set fosfatering nævnt på et eller andet site.
købte en dåse for ca 10 år siden brugte 2/3 dele, resten har stået med låg på, havde noget rust på en undervogn for 14 dage siden fandt ædereren mellem andre rustbeskyttelse jeg havde stående og smurte det på ,det virker endnu efter så lang tid, stoffet virker harmløst ligner tynd mælk, får man noget på fingrene kan man tørre det af eller vaske det,jeg har ikke oplevet nogen irritation ,men når det lander på noget rust sker der et eller andet, rent jern bliver let blåligt rust bliver sort ,efter tørring ser overfladen lakkeret ud,jeg mener det lugter let surt medens det reagerer med rusten
Mvh Keld
så lige Jens Dalgårds link om Fertan tror det er samme substans som rustæderen
Mvh Keld
Jeg kom lige i tanke om at jeg en gang for ca. 20 år siden havde brugt noget lignende til bagdøren i min gamle Renault 4 postbil. Jeg rodede nogle gamle kasser igennem og fandt resterne (ikke af bilen). Det hedder Loctite X80.

Jeg har lige været inde på deres (Loctites) hjemmeside og så at de stadig har et produkt, der ligner. Det hedder 7503.

Jeg kan huske, at den gang jeg brugte det, lavede jeg en tidsforkortet video af tørringen. Det startede med at være gråbrunt og sluttede med at være sort.

Jeg kan ærligt talt ikke huske om behandlingen var særlig holdbar.

er ikke lovligt, man sprøjter hele undervognen med spildolie hver gang der skiftes olie. Efterhånden vil der samle sig et lag på 1-2 cm tykkelse, det virker men må som sagt ikke bruges.
Man kan sikkert også få problemer ved et syn..
Efterhånden vil der samle sig et lag på 1-2 cm tykkelse, det virker men må som sagt ikke bruges.

Du må godt nok have dine biler i mange år hvis du ad åre - med 15/40 olie - opbygger 2-3cm ekstra bund ;-)
Efterhånden vil der samle sig et lag på 1-2 cm tykkelse, det virker men må som sagt ikke bruges.

Du må godt nok have dine biler i mange år hvis du ad åre - med 15/40 olie - opbygger 2-3cm ekstra bund ;-)

Sådan var det før i tiden, nu får man ikke sådan en bil synet.
Men det lag der opstår er en blanding af alt muligt fra vejen sand, støv, olie det tager slet ikke så lang tid som man skulle tro.
avatar Af Steen Løkke, 03.05.2010 kl 22:30
Hej

Jeg har selv særdeles gode erfaringer med Brunox Epoxy:

http://www.brunox.com/website/...html

Nemt at påføre, drøjt i brug og nemt at overlakere.

Nu må tiden vise om det kan holde sammen på fruens Mondeo?

/Steen
avatar Af John Vedsegaard, 06.05.2010 kl 08:40
Når man stort set aldrig ser en rusten Rolls Royce, er det fordi denne bil har stelledninger overalt.
Mig bekendt er der ikke andre biler, lavet af metal - som har det.
Så man starter med at købe en helt ny bil og skille hele det elektriske system ad....
avatar Af Rolf Ask Clausen, 11.05.2010 kl 07:21
Når man stort set aldrig ser en rusten Rolls Royce, er det fordi denne bil har stelledninger overalt.
Mig bekendt er der ikke andre biler, lavet af metal - som har det.
Så man starter med at købe en helt ny bil og skille hele det elektriske system ad....

Den tror jeg ikke på!

Rust skyldes dårlig overfladebehandling og manglende vedligeholdelse. Ikke at bilens elsystem bruger karosseriet som stel.

Cykler og traktorer uden lysanlæg ruster også.
avatar Af Rolf Ask Clausen, 11.05.2010 kl 07:22
Hej

Jeg har selv særdeles gode erfaringer med Brunox Epoxy:

http://www.brunox.com/website/...html

Nemt at påføre, drøjt i brug og nemt at overlakere.

Nu må tiden vise om det kan holde sammen på fruens Mondeo?

/Steen

Hvor "lange" erfaringer har du?
avatar Af Steen Løkke, 11.05.2010 kl 09:40
Hej

Mine erfaringer strækker sig ikke så langt. Et par år - det er alt.

Indtil videre ser det nu godt ud!

/Steen
denne bil har stelledninger

Den tror jeg ikke på!

Rust skyldes dårlig overfladebehandling og manglende vedligeholdelse. Ikke at bilens elsystem bruger karosseriet som stel.

Cykler og traktorer uden lysanlæg ruster også.

Du mener altså ikke galvanisk tæring gælder for metallet i biler?

Cykler og traktorer ruster meget langsommere end biler, desuden starter rusten som regel steder hvor malingen er slidt af.

Selvfølgelig har du ret i at overfladebehandlingen skal være hel, det gælder også for en Rolls Royce.

Men der er ikke ret svært at lave et forsøg, bare sæt 2 jernplader ved en vejside hvor der bruges salt om vinteren, den ene med en ganske lille strøm igennem, den anden uden, for at det ikke skal tage ti år, så undlad at male dem. Allerede efter bare 1 vinter kan du se forskel. Måske kan man også lave det indendørs.
http://da.wikipedia.org/wiki/G...ring

Som der står:

Galvanisk tæring eller galvanisk korrosion opstår når to forskellige metaller har elektrisk forbindelse forbindelse til hinanden via en elektrolyt. Der vil gå en strøm, elektroner fra det ene metal til det andet. Det af de to metaller som er mindst ædelt, (det længst fra guld i spændingsrækken) vil blive tæret op når elektronerne forsvinder.

Så der kræves to metaller med elektrisk kontakt imellem - både mellem metallerne direkte OG gennem en elektrolyt. Elektrolytten kan være saltvand.

avatar Af Michael Deichmann, 17.05.2010 kl 19:11
Når man stort set aldrig ser en rusten RR, så er det bl.a. fordi hvis man har råd til en RR har man også råd til et fornuftigt sted at hensætte den, måske endda en til både at køre den og tørre den efterfølgende.
I slutningen af 1920'erne begyndte man at køre med plus til stel af lignende grunde (Ford T har minus til stel, mens efterfølgeren Ford A har plus til stel). Ideen var at der skulle være bedre korrosionsforhold med plus til stel. I løbet af 1930'erne fandt man ud af at det var en skrøne og gik tilbage til minus til stel, og det har de fleste kørt med siden.
Rolf, da jeg havde fået chassisrammen til min Ford Junior genopbygget fik jeg den sandblæst, varmgalvaniseret og dernæst malet matsort med en eller anden professionel epoxy maling. Professionelle firmaer stod for både sandblæsning, varmegalvanisering og epoxymaling.
Skærmene er sandblæst og sprøjtegalvaniseret. Karosseriet er pt under genopbygning og der har jeg ikke helt taget stilling til hvad jeg gør der, men jeg kunne godt være fristet af sprøjtegalvanisere inderskærmene og de genopbyggede paneler, mens resten af karosseriet næppe behøver andet end god lakering.
Spændende debattråd, når man har en jordomsejler fra 1947 af jern.
Jeg har ikke opskriften på god rustmaling, men har et par erfaringer fra værfter kloden rundt. Epoxy-malings-systemer er det de fleste sværger til, og jeg har også haft gode erfaringer med disse, men er ikke imponeret. Et godt råd tror jeg er at kigge mod, hvad man bruger på olieboreplatforme eller lign. I Thailand mente de fleste gode håndværkere, at produktet jotamastic 87 fra Jontun var det rigtige på områder, der var angrebet af rust. (Selvfølgelig først efter behandling af områderne).
Jeg har også selv arbejdet med forskellige rustconverter (inden malingpåførelse), der omdanner rustområderne til en sort substans, men jeg har aldrig været imponeret, hverken når jeg har overmalet converteren eller fjernet den igen og overmalet området.
Næste gang jeg skal give skibet den helt store tur, vil jeg vende blikket mod malingssystemer, der har den størst mulige elasticitet, da rust ofte opstår (medmindre man har sjusket med forarbejdet elller brugt olieholdig fortynder) ved små sprækker i malingen på grund af forskellige påvirkninger som tab af genstande eller vrid af det malede område.
Af flere sejlere har jeg fået tip om, at Australien er et af de lande, man skal vende blikket mod for at finde gummiagtige malingsprodukter, men har pt ikke undersøgt de specifikke produkter nærmere.
avatar Af John Vedsegaard, 18.05.2010 kl 09:51
Skibe lavet af stål er rent faktisk også nogle af de mindst vedligeholdelses krævende skibe. Der findes masser af gode produkter til dem, vore hjemlige hempel har en del. Der gives faktisk rigtigt gode garantier på de malingstyper.
Den med at kikke efter hvad der bruges på olieplatforme er en udmærket ide, men også store skibe skal kunne holde i mange år, man haler jo ikke bare et stort containerskib på land hvert år, for at give det en gang bundmaling. Derfor består vedligeholdelsen på sådanne skibe hovedsaglig af pletmaling, hvor malingsfilmen er slået i stykker. Det må være nogenlunde det samme på din båd.
Det eneste helt rigtige på steder der allerede er angrebet af rust, er afrensning til rent metal derefter rustbehandling og overfladebehandling.

Det indlæg jeg tidligere i tråden har lavet om galvanisk tæring, kender du uden tvivl også til, da problemmet er størst på både.
Jeg mædte en gang en, som havde en hollandsk stålbåd 1 år gammel, men gennemtæret overalt. Årsagen viste sig at være et varmeanlæg, som var monteret efter købet, hvorfor værftet heller ikke kunne dadles, da det ikke var dem der havde monteret det.

Man kan ikke lave rust om til rigtigt stål igen.

Ideen med at bruge en mere flexibel malingsfilm er uden tvivl god, da stål selvfølgelig arbejder efter temperaturen.

Ny i debatten? Opret en brugerkonto