RSS Kommentarer (27)
avatar Af Rolf Ask Clausen, 22.12.2009 kl 21:35
Min opstilling ser nu således ud, skruet fast på en stump plastplade:

http://ing.dk/grupper/selvgjor...eren

Dejlig handy ting.

Opstillingen fungerer fremragende på skrivebordet, detekterer helt fint passage af IR-transistorens vindue (sensor Honeywell HOA0708). Kode med interrupts fungerer også strålende. Men på elmåleren virker det ikke.

Phk foreslog at måle analogt på sensoren. Det har jeg lige forsøgt.

Uden "noget" foran vinduet får jeg værdier i størrelsen 700-900 afhængigt af lys (som på fotoet). Med noget refleksivt foran får jeg værdier i størrelsen 20-30.

Det er helt fint.

MEN

På elmåleren får jeg hele tiden 22-24. Når den sorte streg passerer, stiger værdien med 1, max 2. Dvs. mit problem er, at elmålerens plasthus reflekterer lyset fra ir-dioden direkte tilbage i hovedet på transistoren.

Forslag modtages med tak.
Prøv at undersøge en evt. vinkelfølsomhed. Kan være at ikke alle vinkler er lige kritiske.
Erstat den kombinerede diode/transitor med en transmitter og en modtager - her kan man et stykke pap imellem de to måske bruges.

Mvh,
Martin.
avatar Af Rolf Ask Clausen, 29.12.2009 kl 15:00
Sidder og kigger lidt på IR-lysdioder.

Fx

http://elektronik-lavpris.dk/p...9621

Hvis jeg nu vil bruge sådan en sammen med min eksisterende sensor (ir-transistor), er der så et bølgelængde-issue, jeg skal være opmærksom på?
avatar Af Martin Zacho, 29.12.2009 kl 15:46
Hvis der er et indbygget filter på din nuværende IR transistor, så bør du jo ramme samme bølgelængde.

I dit tilfælde tror jeg at jeg ville vælge en diode med lille "Viewing Angle", da dette nok vil være med til at minimere problemet med falsk (direkte) lys på sensoren. Du kunne muligvis prøve at slibe vinduet på din måler, så du får en mindre refleksiv overflade.

Martin
avatar Af Martin Zacho, 30.12.2009 kl 09:47
Vågnede i nat og besluttede mig for at slibning nok ikke var optimalt. Men en form for blænde måske ?

Martin.
avatar Af Rolf Ask Clausen, 30.12.2009 kl 10:35
Hvordan skulle sådan en blænde se ud?

(Slibning er et forsøg værd, måske laver jeg et lille eksperiment)
avatar Af Poul-Henning Kamp, 30.12.2009 kl 11:15
Rolf,

Hvad er det egentlig for en målertype du har ? Er det den gamle sorte med glasvindue eller en af de nye med "plasticboble" ?

Poul-Henning
avatar Af Martin Zacho, 30.12.2009 kl 11:26
Hvordan skulle sådan en blænde se ud?

Et lille hul i et stykke pap(ir), der begrænsede udstrålingsvinklen var tanken.
Her var tanken en meget let slibning, der bevirker at det indirekte lys blev mere diffust, men min natlige bekymring gik på at det ville være svært at forhindre at det også gik ud over det lys man havde interesse i.

En andet forsøg kunne være at benytte sig af et polariseringsfilter fra et gammelt LCD display.

Martin.
avatar Af Rolf Ask Clausen, 30.12.2009 kl 12:53
Det er boblemodellen.

Lidt i stil med den her: http://www.vestforsyning.dk/fi....jpg

Men produceret af LK-NES.
Har du prøvet at dække måleren til med en pose eller lign, for at se hvor meget falsk lys har nogen betydning ?

Du kan også lave en hurtig IR-test: du kan sandsynligvis se IR-lysdioden med et digitalkamera eller videokamera, prøv om du kan se den tværs igennem boblen om elmåleren ?

Poul-Henning
avatar Af Martin Zacho, 31.12.2009 kl 08:59
Her var tanken en meget let slibning, der bevirker at det indirekte lys bliver mere diffust

Et stykke "englehud" (mat tape fra 3M) kunne måske bruges.

Martin.
avatar Af Carsten Andreasen, 01.01.2010 kl 13:37
Stammer det falske lys, der rammer sensoren ikke snarere fra den hvide plade, der sidder inde bag glasset end fra selve glasset. Den har jo et meget stort areal sammenlignet med kanten af skiven, så selv om følsomheden er reduceret når man kommer væk fra centerlinen af sensoren må det alligevel give et stort bidrag i forhold til skiven.
I så fald slipper du vel ikke uden om en eller anden form for optik.
En del af det lys, der reflekteres fra glasset kan måske reduceres ved at lime sensorerne direkte fast på glasset med noget klar lim, som f. ex. epoxy eller silicone.

Carsten Andreasen
@Carsten, Martin, phk

Tak for gode forslag. Jeg er pt. optaget af et par andre gør-det-selv-projekter, som måske også kan have interesse.

Vender tilbage, når jeg har prøvet de forskellige ideer og talt med redaktionens fastboende ekspert i lysbrydning.
Brydningsindekser og optik ser ud til at være kernestof i løsningen her.

Således oplyst af den lokale optikekspert er jeg begyndt at skitsere lidt på et stykke papir. Tykkelsen af målerglasset er en af de ubekendte. Brydningsindekset er en anden.

Kan nogen af jer pege mig til et simpelt geometrisk tegneprogram - microcad-agtigt - som kan bruges til at tegne sig til løsningen her?
...hvad så med QCAD community edition? (2D CAD til husbehov)

http://www.qcad.org/qcad.html...html

(Husk at vælge community edition, langt under try/buy versionerne på downloadsiden)
Brydningsindekser og optik ser ud til at være kernestof i løsningen her.

Således oplyst af den lokale optikekspert er jeg begyndt at skitsere lidt på et stykke papir. Tykkelsen af målerglasset er en af de ubekendte. Brydningsindekset er en anden.

Lidt derfor jeg spurgte om der var en vinkelafhængighed ;-) Undskylder min lidt (vild)ledende spørgeteknik, men jeg øver mig på ikke at præsentere mine egne løsninger for åbenlyst... Nogen har sagt til mig at jeg måske virker mindre "tromlende" hvis jeg ikke straks buser ud med hvad _jeg_ merner problemet er ;-)
Men ellers lyder Carstens ide med muligt manglende fokus af lyskilden også meget plausibel.

Har du prøvet phk's forslag med at se på det igennem et video/digitalkamera ?

Martin.
... måske virker mindre "tromlende" hvis jeg ikke straks buser ud med hvad _jeg_ merner problemet er...

No worries her. Bare kør frem. En ide er en ide. Og *for fixe* ideer har vi jo alle de andre til at skyde ned.

Har du prøvet phk's forslag med at se på det igennem et video/digitalkamera ?

Ikke endnu. Gennemlever i disse dage en krise på min bærbare - reinstallation af xp med deraf følgende manglende drivere, manglende wifinetværk, problemer med SD-kortlæseren og problemer med 3-kortet. Er ikke nået til at geninstallere Arduino-miljøet.

Men når det er overstået...
avatar Af keld jacobsen, 19.02.2010 kl 17:07
Sandsynligvis vil du ikke komme ud over problemet sålænge din signalgiver (IR diode ) spreder mere end 200% af arealet på dot`en du vil aflæse idet støjen fra omgivelsernes reflektion vil" drukne" aflæsningen optimalt skal du have en stråle der afbrydes helt af dot`en dvs samme eller mindre areal desuden kan det sagtens være at dot reflekterer dit IR signal selvom den er sort i det synlige lys evt kan du prøve med en laserdiode (prisen er "hamper" måske er det billigere at ødelægge en billig pegepind) du får alt andet lige et strømforbrug på din opstilling der måske ikke står mål til det du vil opnå med dit experiment men IR dioden tar jo også godt fra,
yderligere skal du så have en fototransistor der kan "se" laseren
held og lykke
Mvh Keld
avatar Af keld jacobsen, 19.02.2010 kl 17:38
electro kit se
søg laser
lasermodul
Ø 2 mm på 5m afstand
20 mA
rød
omk 500nm
pris 148 svenske
har købt andre ting ved dem jævnligt er tip top
mvh Keld
avatar Af Rolf Ask Clausen, 19.02.2010 kl 19:00
@Keld

Tak for rigtig godt input. Jeg har ikke haft tid at rode meget med dette, men er begyndt nogle eksperimenter med at lyse med den eksisterende IR-diode på skiven og kigge på måleren gennem et kamera for at få en ide om omfanget af den spredning, du omtaler.

For tidligt at konkludere. Mere arbejde er påkrævet.
avatar Af keld jacobsen, 19.02.2010 kl 20:43
Hej Rolf
Med fare for at det kan se ud som om jeg" kaprer" dit projekt ;-)
: en forsøgsopstilling (meget primitiv):
1 stk pegepind model nøglering Dot= Ø 5-6 mm på 15 cm afstand
1 fotomodstand til et par kr (ikke transistor men modstand)
1 papir med tuschstreg bredde ca 3 mm
1 voltmeter
ambientbagrundslys ca alm dagslys grænsende til tusmørke
modstand og laser peger på papiret
papiret forskydes så laser dot passerer tuschstregen
udlæsning på voltmeter
53 KOhm når dot reflekteres fra papiret
67 KOhm ved stregens passage af dot
Undskyld hvis man blander sig for meget, men det er faktisk et ret sjovt eksperiment du har gang i.
Og vi pirres jo alle lidt af de tekniske udfordringer man delagtigøres i .
Og så er det også stadig kun et input, der skal både forstærkes og filtreres før resultatet er brugbart hvis det kan bruges i det hele taget.

Mvh Keld
avatar Af Rolf Ask Clausen, 20.02.2010 kl 13:31
@Keld

Du skal endelig ikke holde dig tilbage med dit kapringsforsøg.

Sensoren var sgu egentlig den mindst interessante del af mit forsøg, så det er irriterende at stalle på den problematik.

Her er en, der har fået samme ide til at virke:

http://community.pachube.com/n...e/65

(Dagslys er ikke et problem i mit tilfælde. Målerens sidder i skab).
avatar Af Claus Hillker, 20.02.2010 kl 16:01
avatar Af Claus Hillker, 20.02.2010 kl 16:01
Hej Rolf.

Hvad er odd's for at dit elselskab kommer på den ide at skifte måleren ud med en anden, sikkert håbløs, type inden eller netop når du har fået aflæsningen til at virke stabilt ?

Har du lagt mærke til kommentaren nederst på ovenstående link om at vende sensoren lodret - på den måde bliver du ikke forstyrret af at kanten på skiven jo er buet ?

avatar Af Rolf Ask Clausen, 20.02.2010 kl 22:21
@Claus

Ja, elselskabet + ny måler. En ny spændende projektrisiko.

Mht. dreje sensoren 90 grader: Jeg har læst kommentaren og forsøgt, men ikke med kamera på. Du har ret, det er en glimrende ide, der må prøves.
Er der nogen der har set modstrøms trådløse elaflæser, meget snild lille ting har dog ikke set den i aktion.
avatar Af Rolf Ask Clausen, 01.03.2010 kl 17:27
Pinger lige tråden, så I ikke tror, at jeg er gået helt død.

Situationen er fortsat at min sensor ikke kan give et tilstrækkelig stabilt signal.

Jeg har forsøgt med mange placeringer, inkl. at dreje sensoren 90 grader. Diverse kameraer har hjulpet mig med at konstatere at IR-lyset "splatter" temmelig meget rundt inde i måleren.

Et højdepunkt var i går med et HD-videokamera på, hvor jeg optog et længere og meget kedeligt klip "Mørk nat i målerskabet" mens jeg flyttede sensoren rundt.

Evidence inconclusive at this point.

Ny i debatten? Opret en brugerkonto