ATmega128 kan "nøjes" med spændinger mellem 4,5-5,5V. Så der skal anvendes en spændingsregulator.
Der er flere muligheder:
Lav 3 spændingsbusser og sluk de to sidste, når low-power ønskes.
- en til ATmega128 og evt. til FT232RL(men sæt i standby) og spændingsforsyn med en micropower regulator.
- en pull-down strømme (lysdioder...)
- en pull-up strømme (lysdioder...)
eller
lad være med at tænde lysdioder og FT232RL - og skift spændingsregulatoren ud med en LDO+Micropower Quiescent Current regulator.
-
Denne regulator (variant LT1529-5) er af LDO typen og Micropower Quiescent Current: http://www.linear.com/pc/produ...1054
# Dropout Voltage: 0.6V at IOUT = 3A
# Output Current: 3A
# Quiescent Current: 50µA
PS: Når jeg prøver at redigere indlægget slettes det og jeg får meddelsen "Tampering with userid?" - men jeg var forberedt og havde kopieret indlægget inden redigeringsforsøget...
Skal man gå efter meget lang driftstid, kan man se efter mikrocontrollere designet til lavest mulig effektforbrug - i Atmel 8bit sammenhænge vælger man en mikrocontroller herfra:
Der findes en timer i de fleste (alle?) der kan bruges til at styre sleep-mode. det går vist ud på at man kan bede processoren om at gå i sleep-mode og når WDT (watch-dog-timer) giver et interrupt, kan processoren vågne, udføre de beregninger der er behov for, dumpe/sende data og så falde i søvn igen. Det skulle i sig selv kunne spare en del strøm.
En anden ting der måske kan hjælpe er hvis der sidder eksternt krystal til at genere clock til processoren. Hvis man kan leve med en langsommere clock (og en mere upræcis ditto) kan der skiftes til et RC-led, som også bruger mindre strøm.
Kan de to ovenstående kombineres, må der bestemt være noget at hente i levetiden af batteriet