RSS Kommentarer (19)
avatar Af Poul-Henning Kamp, 24.10.2009 kl 20:28
Jeg kan se at Rolf snart har pisket et halvt hundrede mennesker ind i gruppen.

Velkommen!

Skal vi ikke tage en frivillig præsentationsrunde ?

Skriv et par ord om dig selv herunder, ca. hvor i landet du bor, og hvad du fusker med...

Poul-Henning

avatar Af Martin Zacho, 24.10.2009 kl 23:18
Navnet er Martin Zacho.

Privat fuskes der med ombygnig af min elbil ( http://www.citystromer.dk ) fra blyteknologi til lithiumditto. For øjeblikket bruges fritiden på et "Battery Management System" (BMS), der kan sikre et optimalt ladeforløb og balancering af batteriet. Målet er at lave en tilstrækkelig god måling til under en 10,- per måling (30 målinger er nødvendige i mit setup).
Næste delprojekt er indkøb og integrering af et ca. 200Ah batteri (30 seriekoblede LiFePO4 celler) og mugligvis bygning af en enfaset lader på ca. 3 kW (230V/16A), som har flere "gear", så den kan tilpasses forskellige kilder (sikringsstørrelser). Tre stk. skal kunne arbejde i parallel, hvis en 400V/16A stikkontakt er i nærheden :)

Professionelt arbejder jeg som firmwareudvikler ved APC Denmark Aps i Kolding, hvor vi laver nødstrømsanlæg (UPS'er). Primære arbejdsopgaver er FPGA og DSP programmering/design/test og design af div. elektronik. Sekundære opgaver er undersøgelse af forskellige former for (elektrisk) energilagring med specielt sigte på UPS applikationer.

Bor i Brenderup på Fyn.

Har stor interesse for energi på mange niveauer.

Blander mig gerne i debatten her på ing.dk ;-) og tror på rigtigheden af "The Hands-on Imperative".
Hej.

Sjov ide med den her gruppe. Fandt den ved et tilfælde.

Jeg hedder Troels Mejer. Nysgerrig, innovativ udvikler af natur. Svagstrømsingeniør af profession. Er i øjeblikket arbejdsløs. Leder efter udviklings-arbejde i Århus/Østjylland-området.

I fritiden fuskes der med: mekanik, elektronik, lyd og barn v1.0 :-)

Det aktuelle hobby-projekt er et "moving head". Det har været undervejs i årevis og bliver sikkert aldrigt færdigt. Alt er lavet af undertegnede og mest avancerede værktøj er en computer og en drejebænk.
Link: http://kofoedmejer.squarespace...ead/

Min tålmodighed er desværre langt mindre end strømmen af nye ideer så jeg kommer jævnligt til at forlade et halvfærdigt projekt til fordel for en ny ide.

Håber at kunne bruge denne gruppe til gensidig inspiration.

Blog: http://kofoedmejer.squarespace...com/

Mvh Troels Mejer
avatar Af Lars Opstrup Poulsen, 26.10.2009 kl 15:09
Hej,

Jeg hedder Lars Poulsen.
Uddannet elektriker og svagstrømsingeniør.

I fritiden roder jeg med alt fra størrer og mindre ombygninger/tilbygninger til forskellige elektronik projekter. Elektronik projekterne har det med at blive forladt når først "proof of functionality" er opnået. Senest har en logger til mit gasfyr set dagens lys. Den registrerer gasforbruget i forskellige intervaller der afhænger af forbruget eller tidspunkter på døgnet, samtidig med at en gennemsnits temperatur for intervallet bliver gemt. Informationerne kan så overføres til PC efter behov. Impulsgiveren fra gasfyret skal bare liiiige tøjres.
Jeg har en forkærlighed for ATMELs mikrocontrollere.

Professionelt arbejder jeg primært med design og udvikling af VHDL.

Jeg bor på fyn.

Hilsen,
avatar Af Knud Riishøjgård, 29.10.2009 kl 15:29
Knud Riishøjgård, uddannet komponist og arbejder som dette - og som systemudvikler for danske delebiler.

Har arbejdet med computere og mærkelig lyd siden 80'erne, og roder med at lave nye musikinstrumenter med Arduino'er indeni.

Jeg bor på Østerbro.

/Knud
avatar Af Bent Olesen, 30.10.2009 kl 15:43
Her en kort præsentation

Uddannet Byggetekniker med håndværksmæssigt baggrund (Tømrer) bosat i mere en 30 år i Grønland er nu Bosat i Narsaq Sydgrønland.
Nuværende stilling: Erhvervskonsulent i Kommune Kujalleq Narsaq afdeling.

Iværksætter ånden er stor, arbejder på at etablere erhvervsdrivhuse med vedvarende energi i Grønland.

/Bent B. Olesen
avatar Af Lars Juul, 30.10.2009 kl 15:53
Lars Juul, e-ingeniør med forkærlighed for digitale højhastighedssystemer, transmissionslinier på PCB og elektronisk indpakning (læs: substrat og leadbaserede pakker såsom BGA, QFP, QFN, etc).

Jeg har sat mig for at genopdage min ungdoms hjemmebygningsinteresse og er i gang med at opbygge redskaberne til lidt natriumpersulfat ætsning af print (budgettet rækker ikke til en CNC...desværre)

Jeg starter i det små med en LM4780 baseret Gainclone audioforstærker..... men først skal jeg altså lige samle min UV-belysningsboks.

Jeg bor i Luxembourg.
Hej hedder Hans Peter,
jeg er studerende på DTU - Diplom E retningen i et par måneder endnu. Jeg bor på kollegie i Lyngby og opererer med SU-budget.

I min fritid roder jeg med microcontrollere, indtil videre er det blevet til Z8 og PIC.
Generelt interesserer alle små systemer mig, især hvis det er nogen der kan omprogrammeres eller hackes på den ene eller anden måde.

Mit seneste store projekt er en fjernstyret racerbil, der skal styres trådløst af Xbee moduler (2.4GHz).
Alle ting der kan bruges som en sjov gadget der kan blinke, dytte eller bevæge sig, kan forvente at blive skilt ad hvis den kommer forbi mit skrivebord.
avatar Af Ken Przybylak, 06.11.2009 kl 11:06
Ja jeg er ikke blevet pisket her ind jeg fant gruppen i forbindelse med et andet forum hvor der var snark om Arduino Microcontroller boardet.

Nå men jeg Hedder til davligt "Kino" eller på nettet "Sigmac" / "SigmacMusic"

Jeg er uddannet Elektronikmakaniker og der efter Datafagteknikker.

Interasser: Biler (og ombygning), Programmering, musik (prøver på at lave noget selv)
avatar Af Allan Høiberg, 06.11.2009 kl 15:00
Allan Høiberg, uddannet EDB-assistent og selvlært computernørd før og efter.

Arbejder til daglig med softwareudvikling (mest Delphi, VB, PHP) og IT-supportopgaver (Windows & Linux) på freelancebasis, og er forhandler af CityEL ved siden af.

Jeg legede i gamle dage med Z80-kode, og har i nyere tid anskaffet forskellige microcontrollere (eZ80 Acclaim, AVR, Z8, MSP430) men har kun fået arbejdet seriøst med et par små AVR-projekter.

På TODO-listen står blandt andet et system der kan overvåge og rapportere ladestatus og batteritilstande på min CityEL trådløst - men da det i første omgang er et hobbyprojekt er det desværre begrænset hvor meget tid jeg har haft mulighed for at bruge på det endnu. Jeg får hele tiden mere lyst til at prøve en masse forskellige ideer af efterhånden som jeg ser hvad andre laver, så det er herligt med et forum som dette at følge med i.

avatar Af Thøger Pørtner, 14.11.2009 kl 17:16
Jeg hedder Thøger og er uddannet Automatiktekniker.

Tidligere har jeg lavet en vandstandsmåler med en labjack til en lystbådehavn, bygget/ombygget/fejlfundet (på) styringer, programmeret PLC'er hos Danfoss. Senest har jeg arbejdet som PHP programmør.

På todo-listen her i vinter står start på produktionsteknolog-uddannelse og opbygning af træpillefyr med min far i deres hus. I forbindelse med sidstnævnte skal styring og scada system sammensættes/bygges :)
avatar Af Morten Eghøj, 14.11.2009 kl 20:23
Jeg hedder Morten og er igang med at afslutte min maskineingeniør uddannelse.

Jeg har erfaring med labview , svejsning , el, plc'er og andet blandet. Er opvokset på en gård og svejse anlægget blev brugt ofte.

Er i øjeblikket igang med at svejse en vejhøvl og få lavet noget online overvågning af kornfyret.
Jeg hedder også Morten, og er igang med at blive mekaniker, men har altid gerne ville kode og sådan, og tænkte at arduino platformen var perfekt til det, så har invisteret i en Seeeduino Mega, samt et 16*2 LCD, og har indtil vidre kun lavet en temperatur måler.
avatar Af Andreas Calov, 30.11.2009 kl 14:13
Hej jeg heder Andreas jeg er igang med skolen og er halvvejs igennem 8. klasse.

Jeg kan godt lide at skille og samle ting og jeg tjener da også lidt på at reparere ting her i hjemmet.

I min fri fritid flyver jeg med modelfly, leger med elektronik, bygger robotter, fjernstyrede ting og meget meget mere :)
avatar Af Lars Tørnes Hansen, 19.12.2009 kl 04:19
... er uddannet IT-ingeniør i Teknisk IT og indlejrede systemer, og jeg søger for tiden job. Jeg bor i Århus.

Mit sidste større projekt med microcontrollere var mit bachelorprojekt, som var et underprojekt under OpenCare projektet: http://opencareproject.wikispa...com/ . Projektet var om en medicinvægt-prototype med Bluetooth kommunikation til en central enhed.

Jeg har indtil videre kun brugt Atmel AVR 8-bit microcontrollere, men jeg arbejder på at bruge ARM+embedded Linux eller NetBSD i stedet for. Dertil vil jeg også gerne sætte mig ind i hvordan CAN bussen virker.

Engelsk Wikipedia om CAN bussen: http://en.wikipedia.org/wiki/C...work
avatar Af Michael Holm, 22.12.2009 kl 00:52
Jeg hedder Michael Holm, og er hardware hacker. Mit seneste projekt er at bygge en RepRap (www.reprap.org) og så øver jeg mig lidt på at arbejde med Arduinoer.

Jeg arbejder som Visual Effects Supervisor på Nordisk Film - har 2 unger, 3 og 8 og bor i Hellerup.

Jeg er medlem af labitat.dk, et nyopstartet hackerspace i københavn, og håber at det bliver er godt og inspirerendene miljø med tiden.
avatar Af Ib Seratski, 29.12.2009 kl 22:12
Jeg er udlært værktøjsmager og datamatiker (i ovennævnte rækkefølge)

fusker i fritiden med lidt embedded har brugt PIC før
(bla et krukke vandings system ;-) )
Har bestilt et arduino startsæt da det ser ud til at være lidt lettere at tilgå på hobby basis
avatar Af Søren Straarup, 07.01.2010 kl 21:49
Navnet er Søren, uddannet Bs. Sc. in EE anno 2002 fra IHK.

Radio amatør siden jeg var 14.

Idag bliver det mest til python og C programmering. Ville dog gerne igang med at lave en hjemmebrygget hf radio.

Til dette kan der bruges en DDS, MCU, LCD, div taster og "shaft encoder" eller stepmotor + kode.

pt. kigger jeg på pic16f628.

En anden udfordring er fremstilling af print.

Jeg roder også med FreeBSD.
avatar Af Poul Bundgaard, 21.01.2010 kl 15:29
Hej,

Jeg hedder Poul Bundgaard.

50 år gammel, uddannet som elektriker for en menneskealder siden, derefter en uddannelse som maskinmester
med det der dengang hed den udvidede maskinmestereksamen.
Det vil så sige at jeg er elinstallatør og hvad har vi derudover.

Professionelt arbejder jeg på andet år for "no.1 in modern energy" med design og udvikling af testsystemer
til sikring af produktkvalitet i elektriske koblings- og styringsprodukter.

I min karriere har jeg tidligere arbejdet en del i oliebranchen og ved siden af mit arbejde driver jeg en lille "garage-virksomhed"
som har fungeret som salgs- og serviceværksted for egenudviklet udstyr og reservedele som jeg har importeret fra så forskellige steder
som USA, Kina, Polen, Rumænien og Tyskland.
Firmaet har også været arnested for udviklingen af forskelligt udstyr, og har givet anledning til lidt investering,
så jeg er forsynet med et komplet elektronikværksted med oscilloskop, programmere, loddeudstyr oma.,
samt drejebænk, fræser, svejser og det videre.
Har også investeret i udstyr til fremstilling af printplader (dobbelsidet belysningsbox med vakuum, bobleætser, boremaskine)
Samt som rosinen i pølseenden en CNC-maskine fra AutoGrav, http://www.autograv.com/cnc-ma...html
En version IV, det er en dejlig maskine.
Har investeret i nogle HF-spindler til tandteknik gennem tysk Ebay og er ved at lave fiksturer til maskinen,
så kan jeg fræse og bore med 60000 o/min....men lige i øjeblikket er jeg på arbejde i Kina, så det bliver ikke
til mere før sidst på måneden :o)

Jeg bor i Jylland, 200 m fra hvor hovedvej A13 og A15 krydser hinanden.
Det er en lille by mellem Silkeborg og Ikast, hvor jeg sammen med mit livs lys har købt
et landbrug fra 1914 som vi er ved at få styr på.
Deraf følger jo også at en meget stor del af fritiden går med alt fra store til mindre ombygninger/tilbygninger
af ejendomsmassen, og projekter der hjælper her er absolut nemmest at finde nåde for hos de bevilgende myndigheder :o)

Elektronik har været min hobby siden ungdomsskolen, og jeg er helt klart biased mod ATMELs mikrocontrollere.
Tidligere har det været 8031/51 og Pascal, men der er helt klart flere hestekræfter i AVR-processorerne
hvis ikke man skal bruge nogle specielle MCS-51 kompatible chips nu om dage.

Elektronik projekterne har det lidt skidt lige i tiden, bortset fra dem der omhandler det professionelle.
På så'n et nedlagt landbrug er der jo installeret et pillefyr, og jeg er selvsagt ikke helt tilfreds med måden det
virker på - det lader til at være en almindelig "sygdom" herinde, så jeg spekulerer over om der er basis for
et "OpenFurnace"-projekt ;o)

Ny i debatten? Opret en brugerkonto