RSS Kommentarer (42)
avatar Af Rolf Ask Clausen, 16.10.2009 kl 17:02
Så har jeg haft tid til at installere Arduinoen og prøve de første eksempler.

Installation er straight forward:

Hent udviklingsmiljø (en hel IDE) (80 megabyte).

Installer driver til Arduinoens USB-chip.

Find ud af, hvilken com-port, Arduinoen er tilsluttet (kontrolpanel/system/porte).

Kør Arduinos udviklingsmiljø. Peg det på korrekt port (com16 i mit tilfælde).

Load eksempel ("blink, kode som får onboard LED til at blinke et blink pr. sekund), oversæt, upload.

Yes!

Modificer eksempel. Jep. Fungerer.

Nu: Lege!
Har lige hooket et potmeter på og forbundet til en analog indgang. Analog værdi styrer blinkfrekvens.

Nu har vi så et lille spil;indstil og gæt forprogrammeret værdi hvor blink lige præcis skifter fra hurtig til langsom.

10-årig virker rimelig interesseret.
avatar Af Sune Rendal, 17.10.2009 kl 20:00
Jeg har købt et Arduino board efter at have læst om det på motorbloggen. Jeg er ikke kommet så meget længere end det i beskriver. Men jeg er enig i at det saftsuseme er let at bruge. Så mangler man bare tiden til at lege! Det er dog svært at overbevise kæresten om at min "printplade" (hun nægter at kalde det en computer) er en hobby jeg skal have lov til at bruge tid på imellem opvask, tøjvask, osv...
Har lige sat en Sensirion SHT15 - Digital Humidity Sensor - på breadboardet og hentet et softwarebibliotek til den.

Sensoren optager to digitale ben fra Arduinoen - en til clk og en til data.

Det kører smukt.

En sensor mere + lidt software, så har man en færdig styring til en Solarventi, der sikrer mod at indblæse luft med mere fugt i end der allerede er indendørs - hvis I kan huske garagedebatten :-)
Det lyder rigtigt godt med din fugtighedsmåler , montere i Arduinoen. Fik et par ideer :)

Jeg har to spørgsmål, kan Arduinoen virke standalone ( ala en plc) eller skal der være USB til den hele tiden ?

købt du din Arduinoen i DK eller andet steds ?

hvis demo boardet fungerer som de fleste andre boards, er pc forbindelsen kun til brug for debugging og programmering.
starter du boardet op kun med spænding, burde det starte af sig selv.
Det lyder rigtigt godt med din fugtighedsmåler , montere i Arduinoen. Fik et par ideer :)

Sådan skal det være. Lige nu følger jeg et luftskifte ved mit arbejdsbord live vha. sensoren og et lille program.

Jeg har to spørgsmål, kan Arduinoen virke standalone ( ala en plc) eller skal der være USB til den hele tiden ?

købt du din Arduinoen i DK eller andet steds ?

Arduinoen kører fint på ekstern strøm og bootloaderen starter senest loadede program (applikation). USB er til programmering, dataoverførsel og strømforsyning "på bordet".

Jeg købte det første set i Tyskland:

http://www.watterott.com/Gross...-Set

Der kunne nok være sparet lidt ved at shoppe rundt.

Arduinoen kører fint på ekstern strøm [...]

Hvor meget bruger den egentlig ?

Poul-Henning
Hvor meget bruger den egentlig ?

Har ikke målt endnu. Men der er overhovedet ingen varme at mærke på chippen. Så vi er meget langt nede.

Aftenens nyt: Leg med sensorer.

Første forsøg med en Honeywell OPTEK HOA708 infrarød lysdiode, fototransistor. 10-årig meget imponeret af det infrarøde lys, som kan ses med mobilkamera. Transistorsiden nåede vi ikke til.

Lysdioden trækker meget strøm.

Andet forsøg: GEMS FT-210 flowsensor. Arduinoen interfacer uden problemer og tæller direkte pulser på et digitalt ben. Ha! Fornøjeligt.
avatar Af Lars Juul, 30.10.2009 kl 16:03
Er det ikke herligt at være nørd^H^H^H^H teknisk interesseret?!

Tænk, man kunne have valgt humaniora istedet <gys!>.

En sensor mere + lidt software, så har man en færdig styring til en Solarventi, der sikrer mod at indblæse luft med mere fugt i end der allerede er indendørs - hvis I kan huske garagedebatten :-)

Den ser jo fin ud bortset fra at den er lidt dyr.

Men tak for inspirationen. Jeg skal have fat i 4 af dem til et projekt meget lig dit garageprojekt dog uden Solarventilen. I hvert fald til at starte med.

LOP
De seneste dage har jeg haft et tolinjers lcd-display liggende på bordet styret af Arduinoen. Displayet har seriel indgang og kan enten drives fra Arduinoens serielle port, eller man kan "håndpulse" bittene på et digitalt ben.

Displayet kommer fra Sparkfun. Det samme gør breakout-boardet med SHT-sensoren.

Min applikation lige nu er blot i en uendelighed at måle temperatur og fugtighed og udlæse værdierne på displayet.

Af en eller anden grund fanger displayet ikke de allerførste bits, når Arduinoen booter, så applikationen kræver lige nu manuel start af display efter Arduinoen. Der er noget timing, som ikke er, som det skal være.

http://ing.dk/grupper/selvgjor...test
Af en eller anden grund fanger displayet ikke de allerførste bits, når Arduinoen booter, så applikationen kræver lige nu manuel start af display efter Arduinoen. Der er noget timing, som ikke er, som det skal være.

Den parallelle "standard" type har normalt et opstarts delay i nærheden af 15 - 20 ms. Det samme gør sig sikkert gældende her. Prøv at klap hesten lidt før du dumper data til det.

Martin.
Prøv http://www.let-elektronik.dk/....dk/
De har en masse arduino stuff, det sæt du nævner koster dér 489,- uden strømforsyning og bog, bogen koster 99,- ekstra (ikke den samme men god starter bog). Den anden bog koster ca. 252,-, så prisen på 85€ er ikke helt dårlig.
avatar Af Marek Andraszek, 02.11.2009 kl 15:11
Programmere arduinoen til og indsætte dato på gruppe indlæg på www.ing.dk ?

Den parallelle "standard" type har normalt et opstarts delay i nærheden af 15 - 20 ms. Det samme gør sig sikkert gældende her. Prøv at klap hesten lidt før du dumper data til det.

Martin.

Dett er helt sikkert tilfældet. De fleste displays kører på en gammel hitachi chip kaldet HD44780.. De er ikke så hurtige, så smid et delay ind i starten af din kode, så spiller det :)
Faldt lige over dem her:

http://www.plxdevices.com/

måske der er lidt inspiration eller sensorer som kan bruges...

Nu har jeg løst det ved simpelthen at hænge displayets elforsyning på et ben, som jeg trækker lavt efter at processoren har initialiseret alt det andet. Måske ikke det mest elegante, men det virker.

Til gengæld tyder noget på, at jeg er kommet til at lukke den magiske røg ud af min (OPTEK HOA708) infrarøde lysdiode... LED'en trækker strøm, men lyser tilsyneladende ikke længere. Æv.
avatar Af Lars Juul, 09.11.2009 kl 17:08
Jeg har bestilt et arduino-kompatibelt board der skal styre LCD display, relæer til signalkilder og (på sigt) en relæ-baseret attenuator til min kommende forforstærker.

Leverandøren lader vente på sig, og skriver:

"Lars,

We do apologise for the delay. We have a huge backlog of orders to deal with at the moment due to a massive order from a local technical college that not only took a long time to process but also cleared out our stocks meaning we had to replenish and wait for delivery. We have been working overtime this weekend to clear the backlog and get all orders ASAP and clear the backlog."

Så det ser ud til at flere og flere får øjnene op for hvad man kan udrette med Arduino. Måske er det på tide at købe aktier i Atmel? :-)
... er kommet til at lukke den magiske røg ud af min (OPTEK HOA708) infrarøde lysdiode...

Confirmed. Den magiske røg er smuttet ud af komponenten. Æv. Nye bestilles i morgen.
Rolf, lige et trick med HOA708 og lignende sensorer:

Driv lysdioden fra en udgang på Arduino'en (med en passende formodstand)

Når du så får respons fra fototransistoren, slukker du lysdioden, checke at fototransistoren ikke svarer mere, tænder lysdioden igen og ser at fototransistoren kommer tilbage.

På den måde kan du eliminere fejl-reaktioner fra falsk lys.

Poul-Henning
På den måde kan du eliminere fejl-reaktioner fra falsk lys.

Hvad med belragende mørke rundt om måleren. Det virker vel også?

PS: Nye komponenter bestilt med frisk røg i. Jeg er sgu bange for, at jeg kom til at fodre den LED for kraftigt. Et eller andet med Ohms lov??
... eller rettere; mørket.

Mine friske HOA708-sensorer med hhv. IR-LED og fototransistor virker. LED'en med en 220 ohm seriemodstand skudt ind inden +5V (det giver åbenbart IR-lys nok). Fototransistoren med en 330 kohm pull-up modstand i serie med kollektor.

Følgende kodestump som proof of concept.

void loop() {
detect = digitalRead(transkollektor);
if (detect != HIGH) {
digitalWrite(ledPin, HIGH);
}
else {
digitalWrite(ledPin, LOW);
}
}

Lige nu reagerer transistoren helt tydeligt på tilfældigt lys. Men i mørke virker opstillingen rigtig godt. Blanke objekter findes op til 15 mm væk, hvilket rimer pænt på databladet.
IR lysdioder er generelt meget effektive - du kørte vel ikke helt uden formodstand tidligere - for så tro da f.... at den døde... Ham Ohm er ikke at spøge med!
IR lysdioder er generelt meget effektive - du kørte vel ikke helt uden formodstand tidligere - for så tro da f.... at den døde...

Jo, men på (hvad jeg troede var) 3,3 Volt!

Jeg skal nok være sødere ved de næste.
Du skal ALTID have noget der kan begrænse strømmen gennem en lysdiode, enten i form af en simpel modstand, eller en strømgenerator - ren spændingsregulering går galt, om ikke før, så siden...

Ved Vf på 1,6V (databladet for HOA708) og din 220 Ohm modstand får du ca 15mA gennem LED'en ved 5V, og ca det halve ved 3,3V - Det er vist indenfor hvad der kan kaldes sødt, så fortsæt bare :-)

Du skal ALTID have noget der kan begrænse strømmen gennem en lysdiode, enten i form af en simpel modstand, eller...

Ja, det fik jeg så (gen)lært.
Lige nu reagerer transistoren helt tydeligt på tilfældigt lys. Men i mørke virker opstillingen rigtig godt. Blanke objekter findes op til 15 mm væk, hvilket rimer pænt på databladet.

Den vil altid reagere på tilfældigt lys.
Du skal sætte et infrarødt filter foran, så vil den kun reagere på tilfældigt infrarødt lys.
Dernæst skal du sætte et båndpas filter på, f.eks. med en center frekvens på f.eks. 100KHz, så vil den reagere på tilfældigt infrarødt lys med en centerfrekvens på 100KHz og ud til dine filtergrænser.

Dernæst modulerer du din infrarøde diode med 100KHz, det skulle så detekteres hos fototransistoren.
De 100KHz benytter du nu som bærebølge og modulerer med det signal du ønsker at sende over, hvorefter du dekoder det hos modtageren og hiver dine informationer ud.
avatar Af Rolf Ask Clausen, 18.11.2009 kl 16:13
Tak Michael - nu ved jeg hvor grænsen går mellem amatør og fagmand. Melder mig på førstnævnte hold.

I det mindste ved jeg, hvordan man lodder. Det er vist ikke alle, der kan det i dag, hører jeg i min øresnegl.
... proof of concept...

Arduino #2, display #2 + lidt andet isenkram bestilt hos SKPang - http://www.skpang.co.uk/ - idet jeg nu skal til level 2 med mit aflæse måleren-projekt, hvor dimsen skal hænge på måleren og udlæse sine findings.
Husker jeg helt forkert, eller gik opgaven ikke ud på at opfange blinket fra fin el-måler?
i så fald, så kan du måske bruge dele af Michaels indlæg - nemlig den del med farvefilteret.
Hvis din fotodiode kun kan opfange det spektrum der bliver sendt fra 'blinket' kan du jo filtrere en hel del støj fra meget enkelt. Hvilken farve blinker dioden med?
Husker jeg helt forkert, eller gik opgaven ikke ud på at opfange blinket fra fin el-måler?

Du husker forkert; det handler om en Ferraris-måler, dvs. gammeldags roterende skive med sort streg i gennemsigtigt plastkabinet.

Level 1 var at få en IR-sender/modtager til at fungere med Arduinoen. Done.

Level 2 er proof of concept med at få sender/modtager til at detektere den sorte streg på måleren. Andre har gjort det før, så jeg er optimistisk.

Level 3 er dynamisk udlæsning af optalte værdier fra måleren. Seneste 5 eller 10 minutter, seneste time og seneste døgn.

Level 4 er tcp/ip upload af data til linux-box.

Level 5 kunne være kode på boxen, så målingerne kan præsenteres smukt og enkelt på mit intranet.

Efter 5) vil jeg være glad. Andre projekter kunne så være at aflæse vandmåleren ude i målerbrønden og oliefyrets måler. Osv. osv.
#Rolf.

Blev der tid i weekend til at "lege" lidt med det ?

Har selv kontakt DONG Energy og fået en protokollen til min LK med infrarød diode.

http://ing.dk/uploads/society/....jpg

Nu mangler jeg blot at købe en Arduino og en diode plus noget kode.. (Satser på at du hele tiden er 1-3 dage foran mig med dine level's )

Og så kan jeg læse du har oliefyr !!! Det må da kunne skiftes til enten et pillefyr eller varmepumpe! :)
Blev der tid i weekend til at "lege" lidt med det ?

Desværre kun lidt. Mit nye display er oppe at køre på Arduino #2, længere kom jeg ikke.

(Satser på at du hele tiden er 1-3 dage foran mig med dine level's )

Uha. Jeg er ikke sikker på at jeg kan holde kadencen.

Og så kan jeg læse du har oliefyr !!! Det må da kunne skiftes til enten et pillefyr eller varmepumpe! :)

En ting ad gangen.
avatar Af Rolf Ask Clausen, 06.12.2009 kl 21:17
... jeg er forbi proof of concept, men har tilbragt lidt tid med at få en ny Arduino (som insisterer på at være seriel port 17 på samme usb-stik som Arduino #1 kalder port 16???) til at fungere med lcd-display og en smuk lille fuglerede med sensoren.

Opstillingen ligger på mit bord og detekterer fint blanke/sorte overflader.

Jeg skal lige have lidt interruptlogik til at virke og så er det ud til måleren. Det når jeg ikke i dag.
avatar Af Morten Jensen, 07.12.2009 kl 19:39
Mht seriel port, så kan det da nemt ændres inde i enhedshåndtering, det er selve windows der ændrer portnummeret, da port 16 nu allerede er "optaget" til FTDI chippen på den første arduino.
Dette kan også løses på flere måder, fx ved at ændre navet på de forskellige FTDI chips, i softwaren, så der fx står, Pappas Arduino, istedet for FTDI Seriel port, når man sætter den til.
Seriel nummeret i FTDI chippen kan også benyttes til at snyde visse programmer som benytter USB dongler til aktivering af programmet.

BTW, hvorfor er det at man skal ha overskift i hvert enkelt indlæg her på ing.dk?

Mvh Morten
avatar Af Rolf Ask Clausen, 08.12.2009 kl 11:09
... Jeg skal lige have lidt interruptlogik til at virke.

Og det nåede jeg så i går. Nu har jeg en (tilsyneladende sikker) tælling af forbipasserende sorte streger på blanke flader (emuleret ferraris-målerskive) på mit skrivebord.

Jeg mangler stadig en lille smule kode på visning af resultater. Måske i aften.
avatar Af Rolf Ask Clausen, 08.12.2009 kl 22:32
Nu har jeg en (tilsyneladende sikker) tælling af forbipasserende sorte streger på blanke flader (emuleret ferraris-målerskive) på mit skrivebord.

En lille debounce-timer har gjort tællingen endnu mere stabil.

Jeg mangler stadig en lille smule kode på visning af resultater. Måske i aften.

Og det har åbenbart bestemt sig til at være noget bøvl, så det virker stadig ikke.
avatar Af Rolf Ask Clausen, 13.12.2009 kl 22:39
Første live test på min elmåler er "fail". IR-sensoren fanger ikke den sorte streg på kanten af målerens skive.

På skrivebordet virker det fint.

Der skal enten mere følsomhed på transistoren eller mere knald på IR-dioden.

Der er 220 ohm i serie med dioden og 330 k pull-up på transistoren. Over 5 volt. Hvad vil I foreslå?
avatar Af Poul-Henning Kamp, 13.12.2009 kl 23:03

Problemet er at det er et analogt system du arbejder med, så du skal have indstillet din følsomhedskurve så den passer til den mængde "mørke" din fototransister ser.

Prøv istedet for en digital indgang at koble fototransistoren på en analog indgang af arduinoen og se om der ikke er en bule i signalet når stregen kører forbi.

Opgaven er at optimere den bules højde.

Jeg formoder du har en pull-up modstand på benet med fototransistoren, den kan du forsigtigt justere lidt på, men husk at for meget strøm brænder fototransistoren af.

Rod også med geometrien, det er f.eks ikke sikkert at det er smartest at sensoren peger vinkelret på skiven (reflektioner fra blank sort maling).

Endelig er der spørgsmålet om der i det hele taget slipper IR igennem plastic/glasvinduet om måleren...

Poul-Henning
Æv. Hvis jeg skal bruge analog aflæsning, så kan jeg ikke bruge interrupts til tælleren. Det betyder, at jeg bliver nødt til at ændre strategi og dermed bliver min kode formentlig mere rodet.

Men nu først... analoge eksperimenter med sensoren på måleren.
Æv. Hvis jeg skal bruge analog aflæsning, så kan jeg ikke bruge interrupts til tælleren. [...]

Jeg ved ikke om ADC'en supporterer at lave løbende konvertering og sende interrupt ved thresholds, men ellers må du lave en timer der poller ADC'en. Med mindre din måler kører meget hurtigt er det nok at poll'e nogle gange per sekund.

Men prøv først at se hvad dit input ligner i analog format, det kan jo være du bare skal have justeret så tærskelspændingen passer med det digitale input.

Poul-Henning

Ny i debatten? Opret en brugerkonto