Log ind  |  Ny bruger  |  Glemt adgangskode

Ingeniøren  /  Grupper  /  Projektledelse  /  Forum  /  Porteføljestyring
RSS Kommentarer (3)
avatar Af Birgit Thygesen, 30.01.2010 kl 10:05
I min virksomhed skal vi igang med porteføljestyring. Vi har dog ingen erfaring på området, men kender de fleste gode formål med at indføre porteføljestyring. Noget af det vi mangler er en metode til at prioritere mellem projekter - hvordan sammenligner man "æbler og bananer"? Er der nogen derude der har en god metode, som du vil dele med os?
avatar Af Lars Juul, 30.01.2010 kl 12:57
Prioritering er svært, også for mellem- og topledere. Jeg ser ingen vej uden om at etablere (hvis den ikke er det allerede) ugentlige styregruppemøder med medvirkende fra f.eks. salg, udvikling, produktledelse, finans, som samlet tager stilling til 1) overordnede prioriteter og 2) eventuelle konflikter mellem projekter. Det er naturligvis vigtigt at de folk der deltager, har det rette antal stjerner på skuldrene til at kunne tage en beslutning.

Hvis dette ikke gøres og efterleves, er det jungleloven og "den der råber højest...", der gælder.

Og det kan være umådeligt stressende.

Ud over dette er det naturligvis vigtigt at man vedtager en projektmodel der er passende, og forsøger at passe alle projekter ind i denne, ellers har man vitterligt intet sammenligningsgrundlag.

Waterfallmodellen kan have sine fordele for rutineprægede implementerings projekter, hvor "agile development" (http://agilemanifesto.org) kan være positivt for SW udviklingsprojekter.

Der findes flere forskellige værktøjer til dette. Typisk er det forholdet imellem fremgang i projektet , risiko og udbytte af projektet, at der kan benyttes at udvælge de projekter der har behov for hjælp. Jeg har erfaring med software til dette og det er en gode måde hvor at der løbende bliver indmeldt så der laves en graf ( Det jeg har erfaring med virker rigtigt godt.). Det har været lavet i Excel og nemt for alle at bruge.
Det kan så bruges til de møder at Lars Juul har i hans indlæg som også er vigtige.