Som den opmærksomme læser af debatten på ing.dk vil have bemærket, dukker der jævnligt tråde op, som er startet af brugere, som ved nærmere eftersyn slet ikke har nogen profil:
"Denne bruger har ingen profil eller eksisterer ikke
Hvis siden ikke automatisk opdateres, klik her"
Spørgsmålet er så, hvordan det kan gå til. Er det mon muligt at kommentere, selv om man har fået spærret sin profil, eller er her nogen, som kan trylle trolde frem? Hvem ved …?
Eksempler:
"gør det selv vinyl cutting - lav selv lp" - 'johannes jørgensen, 18.10.2009 kl 19:38', http://ing.dk/debat/118063, brugernr. 99609
Nu vil nogen måske forledes til at tænke den tanke, at det er mig selv, der er troldemageren. Men hertil har jeg kun at melde: Hus forbi! Jeg aner ikke et hujende hak om den slags troldetrylleri, til trods for at Poul-Henning Kamp for nogen tid siden var så "venlig" at eksemplificere sin troldesnak på denne måde ("Sådan passer du din trold", http://ing.dk/artikel/101565):...65):
"Men hele pointen er at trolden kun meget, meget sjældent kan fanges.
Takket være elendige Windows operativsystemer, manglende opdateringer af internationale traktater og generelt vakkelvorne regimer rundt omkring, er nettet lige så nemt at holde lovlydigt som bazaren i Bagdad.
En trold kan sidde i Store Merløse og finde en eller anden pivåben maskine i Nevada gennem hvilken han går videre til en i Congo, derfra til Kina, via Luxembourg til Rusland, inden han poster sit infame indlæg på en dansk debatside.
God fornøjelse med at få politiets administrativt overbebyrdede kriminalbetjente til at prøve at følge det spor."
(Mig bekendt er der kun én her på ing.dk, som har indrømmet at komme fra Store Merløse).
Videre skriver P-HK, at der kun er én ting at gøre ved troldene:
"Ignorer dem.
Derefter skal man blive ved med at ignorere dem.
Hvorefter man fortsat ignorerer dem.
Dernæst skal man lade være med at svare dem.
osv.
Eller som det hedder på web-sprog: "Don't feed the trolls"."
P-HK betragter åbenbart ikke de ovennævnte eksempler som trolde. I hvert fald kommenterer han hellere end gerne. I tråden "Magnetfelter ødelægger..." finder man eksempelvis denne sekvens af kommentarer:
Re: Re: Re: Re: Magnetfelter...
Af David Anker, 20.10.2009 kl 22:46