Efter at have gennemlæst kravene i BR08 og Passiv Hus standardens krav er jeg blevet meget i tvivl omkring sammeligningen af disse. PH standarden foreskriver jo 15 kWh/m² som maksimal energiforbrug til opvarmning, mens BR08 slet ikke har sat et lignende krav.
Derudover stiller PH standarden krav om et maksimalet primær energibehov på maks. 120 kWh/m², kan dette sammenlignes med BR08s ramme, 70+2200/A kWh/m² pr. år ?
Så vidt jeg er orienteret så tager BR08 ikke stilling til ledningstab mm, dvs. at deres krav ikke er opgivet som primærenergi. Er det korrekt?
De 120 kWh/m2 er, så vidt jeg har forstået, inklusiv det "normale" elforbrug, dvs belysning, TV, PC osv. Og kan derfor ikke sammenlignes.
De 15 kWh/m2 er til opvarmning, og det er invendige mål. Det tætteste man kommer det tal er "Nettobehov til rumopvarmning" fra BE06, men alligevel ikke.
Af andre forskelle er, at luftskiftet i huse bygget efte BR08 skal have et næsten dobbelt så højt luftskifte i hold til passiv huse. Der er fx givet dispensation til husene der bliver bygget ved vejle. Det er dog ikke dem alle, der har benyttet sig af det.
Det interne varmetilskud er dog meget større i BR08 end for passiv hus standarden.
De passiv huse jeg har set beregningerne for, og som skulle bygges i DK, har været meget velisolerede, men ofte underdimensionerede i varmesystemet. I BR08 beregner man huset efter, at det kan opretholde 20 grader inde når det er -12 ude. Og det er ikke alle ventilationsvarmepumperne der kan det, og skal ofte suppleres med el-radiatorer eller anden form for elopvarmning. Og da alt elforbrug bliver straffet med en faktor 2,5 så er der en del passiv huse, der har svært ved at leve op til klasse 1 kravene.
Man kan så altid diskutere, om det er fornuftigt, at reglerne er sådan, da det er meget sjældent at det bliver -12 grader uden for, og at man i de tilfælde ofte sover, og derfor ikke ligger mærke til, at temperaturen i stuen falder til 18 grader.
Dertil kommer, at der ofte er en seriøs overtemperatur i passiv huse. Den kan dog relativt let fjernes med forøget naturlig ventilation om sommeren i boliger, men jeg vil dog være lidt mere lunken med at gøre det samme for daginstitutioner og kontorbyggeri i passiv huse klassen.
De 120 kwh/m2 og 70+2200/A kwh/m2 kan ikke sammenlignes. Det er korrekt hvad ole skriver at de 120 kwh/m2 skal ses som husets totale energiforbrug (inkl. tv, køleskab osv.). Dette tal er ikke så interessant da kun de færreste familier i dag bruger så meget - også i ældre huse.
Du kan derimod TILNÆRMELSESVIST sammenligne (for BR08) 70+2200/A /kwh/m2 og de (passivhus) 15 kwh/m2.
Eksempel: Et hus er 150 m2. Det vil give for BR08 70+2200/150 = ca. 85kwh/m2 - altså et forbrug på 5 gange så meget i forhold til passivhus std..
For lavenergiklasse 1 i BR08 er dette tal 35+1100/150 = 42 kwh/m2 - altså umiddelbart over 2x så meget.
NÅR alt dette er sagt kan de to tal do ikke helt sammenlignes alligevel!!!! Dette skyldes primært at BR08 tager udgangspkt i brutto arealet (inkl. udvendigemål) i modsætning til passvhusstandarden tager udgangspkt i indvendige. I realiteten er de 15 kwh/m2 derfor i flg. BR08 beregningsmetoder derfor tættere på 20-30 kwh/m2
Håber det gav lidt mening ;-)
Mindre kommentar til Ole: Citat 'Af andre forskelle er, at luftskiftet i huse bygget efte BR08 skal have et næsten dobbelt så højt luftskifte i hold til passiv huse. Der er fx givet dispensation til husene der bliver bygget ved vejle. Det er dog ikke dem alle, der har benyttet sig af det.'
Så vidt jer er orienteret så SKAL et BR08 byggeri ikke have et dobbelt så højt luftskifte, men må max