Hej,
Jeg har lige samlet nogle spørgsmål sammen om atomkraft som jeg håbede på nogle herinde ville kunne svare på:
1) Da atomkraft leverer grundlast, og ikke er så nemt at regulerer i styrken, ville det så være en mulig løsning at atomkraftværkerne om aften/natten primært blev brugt til at producerer brint, som i løbet af dagen kunne benyttes til at dække en del af det større behov som er i løbet af dagen? Eller ville der være andre smarte måder at opbevare energien på, her tænker jeg på at energien som sådan ikke skal opbevares i særlig lang tid, da man producerer energien i løbet af natten, og skal bruge den dagen efter til at dække det større behov for energi?
2) Hvis man skulle opfører atomkraft i Danmark, ville man så selv stå for at oprette værkerne, altså bruge ”in-house” eksperter, eller ville vi være nødt til at vælge løsninger fra fx Frankrig, her tænker jeg især på Electricité de France som købte sig ind i British Energy. Altså ville det være ”hul i hovedet” selv at forsøge sig i Danmark? Her tænker jeg også på om vi i det lange løb ville kunne få noget ud økonomisk af at udvikle teknologi inden for området?
3) Er der noget lovmæssigt der forhindrer en etablering af et atomkraftværk i Danmark?
4) Hvis uran-brændslet udvindes af havvand, vil der så være noget radioaktivt udslip som der er ved traditionel minedrift? Her tænker jeg primært på arbejderne som udfører minedriften.
5) Mht. affald, ville det så være smartest simpelthen at lave en affaldshåndterings aftale med et større land med mere ekspertise på området, som fx Frankrig?
6) Dette sidste spørgsmål er måske i en lidt anden boldgade, men det er noget jeg har gået og tænkt på som jo i høj grad har noget med debatten omkring atomkraft. Når der benyttes kulkraft, så kommer der en hvis mængde radioaktive stoffer, hvor hoveddelen indfanges i fly-asken, som jeg har forstået det så slipper der en nogle radioaktive stoffer ud ved afbrænding, som ikke indfanges, altså radioaktive stoffer som man har accepteret bliver ”sluppet løs”. De radioaktive stoffer der er indeholdt i fly-asken, er de ligeså farlige som de affaldsstoffer som kommer fra atomkraft, forstået på den måde om de skal opbevares i så lang tid før de er ufarlige? Eller er koncentrationen i fly-aske af radioaktivestoffer så små at de kan bruges andre steder uden problemer, fx i cementproduktion?
Når der benyttes kulkraft, så kommer der en hvis mængde radioaktive stoffer, hvor hoveddelen indfanges i fly-asken, som jeg har forstået det så slipper der en nogle radioaktive stoffer ud ved afbrænding, som ikke indfanges, altså radioaktive stoffer som man har accepteret bliver ”sluppet løs”. De radioaktive stoffer der er indeholdt i fly-asken, er de ligeså farlige som de affaldsstoffer som kommer fra atomkraft, forstået på den måde om de skal opbevares i så lang tid før de er ufarlige? Eller er koncentrationen i fly-aske af radioaktivestoffer så små at de kan bruges andre ste
Uran fra havvand opsamles af en polymer, der ikke belaster omgivelserne med radon. Det er et forlængst overstået stadium, at uranminer belaster minearbejderne med stråling. Her ventileres så kraftigt, at lungebetændelse er et langt større problem. Desværre gør man ikke det samme i kulminer, hvor radonproblemet er endog meget stort. At erstatte kul med uran vil med andre ord spare menneskeliv og forbedre livskvaliteten for minearbejderne.
Efter min mening vil der være større perspektiver at benytte overskudsproduktionen fra grundlastværker til direkte varmeforsyning end at benytte den til brintproduktion, hvis man har rigeligt at grundlastværker. Hvis højtemperaturreaktorerne vinder frem vil brintproduktion herfra være interessant.
For øvrigt kan man da godt regulere effekten fra a-værker i nogen grad. På en BWR gøres det ganske enkelt ved at ændre på de primære pumpers omløbstal.
Okay, troede bare forholdene var meget kritisable ved Uran-minedrfit, det er jo bl.a. nogle af de punkter som Greenpeace har på deres liste over problemer med Atomkraft. Men ang. udvinding af Uran fra havvand, er det noget der kan lade sig gøre på nuværende tidspunkt, i large scale?
Et stort spgm. sætter jeg mig også - hvis dette skal op på højt plan altså politikere. Hvordan skal denne problematik forklares uden at den igen bliver manet i jorden igen - politikere er og bliver dumme.
Denne blog er ikke blevet så "brugt", som vist forventet.
I dag er grænsen vel mere flydende fordi kravene til de centrale værkers reguleringsevne er øget så voldsomt på grund af vindkraften at ingen af vore nyeste værker er grundlastværker i den tidligere betydning?