Hej Jesper
Er det korrekt opfattet at "Thorium vejen" betyder at der ikke skal bruges eller produceres bombe egnede isotoper hvis man ser bort fra den lille mængde U 235 der skal bruges i opstartsfasen?
Langsomme neutroner vil oftest indfanges af Pu-239 frem for at spaltes. Resultatet er en dårlig neutronøkonomi og en række plutoniumsisotoper, som er lidet anvendelig til atombombefremstilling, men som til gengæld heller ikke er god at forbrænde i en termisk reaktor. Efter at have været oparbejdet 2 gange er plutoniumen ikke længere anvendelig i en letvandsreaktor.
Jesper - et fint indlæg som jeg er meget enig i - blot et par bemærkninger:
Langsomme neutroner vil oftest indfanges af Pu-239 frem for at spaltes. Resultatet er en dårlig neutronøkonomi og en række plutoniumsisotoper, som er lidet anvendelig til atombombefremstilling, men som til gengæld heller ikke er god at forbrænde i en termisk reaktor. Efter at have været oparbejdet 2 gange er plutoniumen ikke længere anvendelig i en letvandsreaktor.
Er du ikke en smule for hård ved plutonium?
Faktisk så vil det blive anvendt i Indiens 1. thoriumbaserede reaktor. Plutonium leverer flere neutroner pr. spaltning end uran - og lidt mindre end U-233.
Men det er et problem med et for stort indhold af Pu-240. Måske kan det løses med laserberigning.
Der er ingen tvivl om, at man på et eller andet tidspunkt vil benytte thorium i stigende omfang, såfremt omkostningerne bliver tilstrækkelig lave i foirhold til at anvende uran.
Hvad nu hvis uran fra havvand er billigere at anvende end thorium? I dag kan man udvinde det til en pris, der er ca. 8-10 gange større end den nuværende uranpris. Det vil betyde en 2-3 gange større pris pr. kWh - altså mindre end priserne for vindmøllestrøm.
Jeg er enig i, at mulighederne for fremstilling af atombomber vil blive vægtet højt.
Men intet ændrer noget ved, at uranberigning fortsat er den letteste vej til fremstilling af et atomvåben.
Mvh
Per A. Hansen
Den enste grund til at holde ved U-235/Pu-239 kernekraft er vel blot at det er en etableret teknologi?
Og at stater forsat ser det som en mulighed for at skjule kernevåbens aktiviteter bag?
Des mere grund er der vel til at få bragt thorium teknologien på banen?
For øvrigt - hvorfor er det at U-233 ikke er interessant til kernevåben?
Er det grundet sin korte halveringstid?
Jeg finder dog 'molted salt' løsningen med flydende thorium brændstof meget tiltalende fremfor fastbrændsel pebbles (PBR, HTR, CANDU) da brændsels processen synes at kunne laves som en rent kemisk proces fuldt integreret i værket.
Henning Sørensens artikel i Politiken redegør både for politikken og historien omkring udvinding af mineraler i Grønland og for uran og thorium-anvendelse i reaktorer.
Og han er meget positiv mht. øget anvendelse af kernekraft.
Jeg har desværre ikke kunnet finde et link til Politikens debat-artikler
Jeg håber der er nogle, der kan finde Henning Sørensens kronik frem, den burde være skrevet til Ingeniøren.
Selvom jeg før har været atomkraftmodstander, primært pga. den lange deponerings tid af radioaktivt affald, plus at jeg syntes Svenskernes gestus med at ligge Barsebäck klods op af Danmarks hovedstad var mindre fin.
fint nok at være modstander, men du er vel også interesseret i, at det sker på saglig basis?
Jeg har fulgt debatten i denne gruppe, og når den ellers har spredt sig i diverse diskussioner om alternative energikilder end lige olie/kul. Selvom jeg før har været atomkraftmodstander, primært pga. den lange deponerings tid af radioaktivt affald, plus at jeg syntes Svenskernes gestus med at ligge Barsebäck klods op af Danmarks hovedstad var mindre fin. Med det sagt så må jeg sige at jeg har syntes debatten om Thoriumkraftværker har været enormt spændende.
Derfor ville jeg gerne være sikker på om jeg har forstået følgende ting korrekt,
Et Thoriumkraftværk vil benytte sig af en ikke-kritisk(er ikke sikker på det er det rette ord på dansk, da jeg så det på en norsk side) fissionsproces, altså at processen skal aktivt holdes i gang, og er det dermed rigtig forstået at der ikke er nogen fare for at processen løber løbsk, og der dermed kan ske en nedsmeltning? I så fald, vil det så være helt problem frit at ligge et thoriumkraftværk tæt på en storby, og dermed også kunne udnytte varmeproduktionen fra thoriumkraftværket?
Er der Thorium nok til de næste mange tusinde år som jeg læste et sted? Her tænker jeg bl.a. på denne artikel om Thorium udvindingen i Norge:
http://ing.dk/artikel/85711
For hvis næsten alle Thorium reserverne er så svært bundet, hvor store er forekomsterne så? Og er det så uattraktivt at udvinde Thorium som der skitseres i artiklen?
Hvad med bombeegnet materiale? Det produceres der også i en Thorium reaktor så vidt jeg har forstået, men er det lige så nemt at anvende til bomber som ved en Uran baseret reaktor?
Er det for dyrt for små lande at gå ind i et projekt omkring Thoriumbaseret kraftværker? Er det meget dyrere end et traditionelt a-kraftværk, som svenskerne igennem tiden har opført et par stykker af? Her tænker jeg så evt. på muligheden for et joint-venture med fx Norge og Sverige.
Hvad er omkostningen for en kwh baseret på Thorium modsat fx en kwh baseret på kul fra vores nuværende kraftværker?
Jeg håber ikke jeg har hijacket tråden, opretter gerne en ny en hvis det er bedre.
Mht. den lange deponerings tid, så var det de nuværende kraftværker som var baseret på Uran jeg beskrev som havende lang deponerings tid, så derfor så jeg slet ikke det som værende noget teknisk problem overhovedet.
Hej Claus,
det var også den, jeg svarede på. Reprocesseret højaktivt affald er ufarlig efter 5-600 år, deponeres ubehandlet, brugt brændsel skal det slutdeponeres i ca. 1/2 mio. år. (ca. 20 halveringstider).
Affaldsbehandling og ressourcer er ikke noget større teknisk problem som du ganske rigtigt er inde på.
Atomenergiens allerstørste problem af politisk art - sålænge medierne er negative er det vanskeligt at få en folkelig opbakning, som er nødvendig for en rationel drift af a-kraft. I Sverige er man langt mere positive, der er et folkeligt flertal for nyopførelse af a-værker, og 2 kommuner har ved afstemning et flertal for slutdeponering af der radioaktive affald, der befinder sig i et mellemlager (hvor 90% af radioaktiviteten nu er forsvundet.)
Til spørgsmålet om den norske diskussion, så drejer det sig om en acceleratordreven proces, som jeg ikke mener er aktuel for kommende kraftreaktorer.
Nordmændene ser udelukkende på en forskningsreaktor, der ikke er egnet som kommerciel kraftreaktor efter min mening.
Se f.eks.:
http://www.world-nuclear.org/i...html
Du har ret i at ITER-projektet er spændende, men spørgsmålet er om Tokamakprincippet er det mest egnede? Processen er baseret på pulser, hvorimod Stellaratoren arbejder kontinuert. Det lyder mere rigtigt.
En evt. fusionsreaktor bliver imidlertid så voldsom stor, at den ikke vil udkonkurrere fissionskraftværkerne, men højst yde et supplement. Når/hvis den er klar, er der ikke den store forskel på de mængder radioaktivt affald, der produceres under processen, de nyere reaktorer - herunder thoriumreaktoren - producerer mindre end de nuværende typer.
En fusionsreaktor kan imidlertid yde et bidrag til breeding af U-238/Th-232, hvis man opfanger neutronoverskuddet i en kappe med disse isotoper.
Man må betegne atomenergien som en vedvarende energikilde, hvad enten man kan lide teknikken eller ej. Det er ikke ressourcerne, der bør benyttes som argument mod atomenergi.
Mvh
Per A. Hansen
Nu skal jeg lige se om jeg har forstået det rigtigt, man kan behandle det affald som skal slutdeponeres så det kun skal obbevares i 500-600 år, men hvis man ikke behandler det, så skal det deponeres i 1/2 mio år? Og denne mulighed for at reprocesserer slutaffald er også muligt i et Uran-kraftværk?
.....
altså forstået på at fissionsprocessen kan løbe løbsk? Spørgsmålet er ikke for at male fanden på væggen, men bare for at være helt sikker på jeg har forstået det rigtigt :)
Hej Jesper
Jeg undskylder de mange spørgsmål, men håber alligevel du vil hjælpe med at afklare yderligere enkelte af dem.
U-232 opstår vel med andre ord i burnerprocessen.
Hvis breeder og burner processerne er i hver sin kreds må dette problem vel være begrænset?
Hvad mener du om molten-salt thorium cyklussen, hvor brændslet er opløst i det flydende salt jf. http://thoriumenergy.blogspot....om/?
/Søren
Hej Casper,
Et yderst relevant spørgsmål.
Faktisk er den eneste type atomreaktor, der kan løbet løbsk, den type, der eksploderede i Chernobyl. Årsagen er den, at den som den eneste type er overmodereret - d.v.s. hvis den taber kølevand løber processen løbsk - det svarer til man slukker en ildebrand med benzin.
...
Alle andre typer er undermodererede - kædeprocessen stopper, hvis kølevandet forsvinder. Den stopper også, hvis temperaturen bliver for høj. Letvandsreaktorer er med andre ord selvstabiliserende.
Allerede i 1968 advarede vestlige eksperter russerne mod deres planer om at opføre RBMK-reaktorerne fordi den er født ustabil. (Chernobyltypen.)
Den thoriumreaktor som Indien bygger på er forklaret i løse træk i mit link. Den er også selvstabiliserende, den kan ikke løbe løbsk.
Men der kan da ske andre ting som ved alle teknologier. Atomteknologien har efter utroligt grundige overvejelser forsøgt at tage høje for alle tænkelige og utænkelige hændelser. På et par punkter har den menneskelige kreativitet dog ikke kunnet forudsiges - f.eks. ved Tremileøens uheld, som ingen ville have kendt i dag hvis medarbejderne havde stukket hænderne i lommen i stedet for at pumpe kølevand ud af systemet, der manglede kølevand. Det gode ved TMI-hændelsen er, at samtlige a-kraftværker er blevet mere sikre i dag, man lærer af fejlene.
En af de ting man har forebygget for et et altomfattende Tab-af-kølemiddel-uheld (LOCA), f.eks. hvis det primære kølerør springer. Alt vand fordamper og giver et overtryk i indeslutningen, der så er dimensioneret til at modstå trykket. En PWRs containment har et beregnet rumfang, så overtrykket bliver på et par atm. tryk - containmentet er trykprøvet til ca. 4 ato. Det værst tænkelige uheld - en kernedsmeltning - vil ikke give radioaktivt udslip til omgivelserne - det farlige skidt indkapsler sig selv nogle meter nede i undergrunden.
Der kan blive lokal uranmangel - det er tilfældet i Indien af visse politiske hensyn, af den grund har Indien og USA indgået en aftale om samarbejde.
Ved fremtidige reaktorer i "nye" lande vil leverandøren sikkert står for brændselshåndteringen i alle led. Det er f.eks. tilfældet med Bushehr-anlægget i Iran, hvor Rusland alene står for brændslet. Derfor kan Iran da godt have planer om at sørge for uranforsyningen til fremtidige reaktorer med eget uran og stå for berigningen.
Thorium er fremtidens brændsel, ingen tvivl om det.
Hvornår thorium får sit gennembrud er sikkert et spørgsmål om prisen pr kWh. Spørgsmålet er om thorium kan konkurrere prismæssigt med uran udvundet af havvand, hvor der er uanede mængder. Brændselspriser er jo en ret lille del af en atomreaktors omkostninger.
Mit gæt er, at thorium gradvis vil overtage en del af markedet hvor det er interessant. I højtemperaturreaktorer og i lande med store forekomster og med store kommercielle interesser i at forsyne markedet med brændsel.
Mvh
Per A. Hansen