Som træner af ingeniører fra større tyske koncerner oplever jeg flere scenarier vigtige for iværksættere i vore brancher:
1. At få kunderne til at overveje at benytte en bedre løsning - fremfor at holde fast i den nuværende...
2. At få iværksættere til at tro på sig selv, at de kan gøre det bedre - selv om deres ideer afvises på deres egen arbejdsplads, kan de udmærket arbejde videre på egen hånd i egen tid...
3. Tør større koncerner arbejde med (satse på) en enkelt person - hvilke fordele vil jeg have ved at slå mig sammen med en gruppe af personer som måske også er iværksættere...
4. First things first - sælg din løsning først, derefter kommer alt andet af sig selv.
Ved at sælge løsningen får du indsigt i kundens situation og kan udvikle en løsning der passer perfekt med behovet.
Undertiden ser vi mange kurser (underviser selv iværksættere) med stort fokus på regnskaber, skattelovgivning osv - men den første ting er: hvordan markedsfører jeg mig så kunderne selv kontakter mig når der skal udvikles, hvordan sælger jeg min løsning....
Indtægterne derefter er positive problemer....
Hej Erik,
Jeg giver dig så evig ret i, at iværksætterkurser med regnskab, skat og moms er alt for udbredt - det er noget helt andet man har brug for! Og her er dine 4 punkter meget inspirerende - og ikke mindst det femte: "Hvordan markedsfører jeg mig, så kunderne selv kontakter mig, når der skal udvikles?"
Det har jeg arbejdet en del med og det går da også ganske godt. Jeg har brandet mig som ekspert (i projektledelse og flow - den tilstand af fordybelse, hvor man glemmer tid og sted). Det gør jeg ved at skrive artikler i fagblade, udgive nyhedsbrev, holde foredrag og workshops i emnet og jeg er også igang med en bog - ja og så benytter jeg enhver lejlighed til lige at bringe flow ind i snakken - som her ;-)
Men dit indlæg får mig til at tænke på at netop ved at brande sig omkring sit produkt, som jeg gør, er der den risiko at man bruger for mange kræfter på at udvikle produktet inden man sælger løsningen (dit pkt 4: first things first) - så nu spørger jeg:
Hvis man ikke brander sig på sit produkt, hvad kan man så brande sig på?
1. At få kunderne til at overveje at benytte en bedre løsning - fremfor at holde fast i den nuværende...
Alt for ofte har jeg oplevet at ledelsen køber en ny og bedre løsning, som hverken er ny eller bedre. Og hvis den virkelig er ny og bedre så har den nogen nye ukendte børnesygdomme og den kræver en masse oplæring og øvelse i nye rutiner, som der ikke er tid eller råd til. Det kan også forekomme at sælgeren ikke kan levere til den aftalte pris, og derfor vælger at sænke kvalilten.