RSS Kommentarer (9)
avatar Af Ernst Krogager, 28.06.2008 kl 22:54
Ingeniørens artikler i nr. 26/2008 om målinger af ultrafine partikler ni steder i København sætter årtiers energi- og miljøpolitik i relief, og målingerne på regionaltogsperronen på Nørreport Station – som udviste partikelkoncentrationer, der var mere end en størrelsesorden større end de største af de andre – bekræfter berettigelsen mange års klager over netop denne groteske forurening, som utvivlsomt kan tilskrives den indædte modstand mod kernekraft.

Hvis vi for længst havde bygget kernekraftværker herhjemme, havde man ikke behøvet at bekymre sig om, hvor elektriciteten skulle komme fra, og mange menneskelige lidelser og "for tidlige dødsfald" kunne have været undgået.

Men takket være den hjemlige venstrefløjs andedamsfilosofi og krigeriske bestræbelser på at lægge flest mulige hindringer i vejen for udviklingen af det frie samfund står vi den dag i dag med en totalt forpestet regionaltogsperron, foruden at den kun 10 år gamle togtunnel under Storebælt også er forpestet af dieselos. Hvad med i øvrigt at lade en måling i den tunnel blive nummer 10 i rækken af målinger?
Ja, der skulle naturligvis have stået "berettigelsen af mange års klager over netop denne groteske forurening" og ikke "berettigelsen mange års klager over netop denne groteske forurening". Jeg håber ikke, nogen kom til skade ved at snuble over ordene, men ellers: Undskyld!
Åh, det er i virkeligheden 11 år siden, Storebæltstunnelen blev indviet! Jamen, så foreslår jeg, at man på vej dertil også laver en partikelmåling på Hovedbanegården.
Hej Ernst,

Det jeg snubler over, er, at venstrefløjen nu også skal lastes for beslutningen om ikke at føre elektrificeringen igennem. Hvilke er de historiske fakta vedr. den beslutning?

Og mon ikke en del af partikelforureningen skyldes VK-regeringens notoriske ulyst til at gribe ind overfor bilisterne, - hvad enten det handler om partikelfiltre eller kørselsbegrænsninger?
Hej Søren

Ja, venstrefløjen kan, som det måske vil være nogen bekendt, lastes for meget i min optik. De historiske fakta omkring elektrificeringen fortoner sig nok efterhånden i dieseltågerne; men det er et godt spørgsmål, og måske ville det være en god ide med en eller anden form for undersøgelseskommission.

Hvad angår partikelforureningen fra biler, er det på høje tid at gribe ind, ja: ved at fremme brugen af elbiler.
Hej Ernst,

Jeg kunne sådan set godt blive fristet til at sige nogle rigtig grimme gloser om højrefløjen (og jeg gør det sågar fra tid til anden). Men dette skal jo være et fagligt detabforum. Så lad os bede hinanden om rimelig dokumentation eller sandsynliggørelse af diverse udsagn. Og m.h.t. beslutningen om ikke at gennemføre elektrificeringen, så tror jeg bestemt ikke den fortoner sig i dieseltågerne. Jeg gætter på, at den er umiddelbart tilgængelig et eller andet sted på www.ft.dk
Det ville i hvert fald være træls hvis IC4 ikke kunne komme ind i Københavns miljøzone...

hverken IC3, IC4 eller Me, Mx, My, Mz ville få lov at komme ind i gennem københavn hvis det skulle være.
Har lige i mit arbejde som Lokomotivføre være en tur på IC3 værkstedet i århus.
hvor man er i gang med at pille de nu 25år gamle motore ud af IC3 togne og ersatte dem med ny EURO IV motore. man have så en ide om at lægge disse bruge motore over i MR togne der køre med 35år gamle motore (endnu ældre af udvikling).
her ved ville man opnå at spare ca 40liter diesel per sæt per dag.
men da de bruge IC3 motore kun lige kan skrabe en EURO II norm i gennem, kan de i dag ikke godkendes.
MEN MR togen må gerne køre vider med de endnu ældre EURO -4 eller hvad de nu ville blive kaldt hvis man prøve at lave en EURO måling på den.

OG at de IC3 der stadig køre med EURO II motore ikke er i risiko for at få inddraget deres tilladesle.

Ny i debatten? Opret en brugerkonto