Se Københavns nye metrostationer - over og under jorden

Hver af de kommende metrostationer får deres eget særlige look. Se, hvordan de kommer til at se ud, når de er færdige i 2018.

Kommentarer (16)

Er det stadig sådan at der kun er en elevator pr metro-station, og når den er i stykker, så er det bare ærgerligt? På billederne ser det sådan ud.

Det er lidt dumt at det ikke bliver fiksed. På Nørreport st er elevatoren hele tiden i drift, og dermed også tit i stykker. Man kunne godt (tror jeg) sætte en mere op i den anden ende af perronen ved Frederiksborggade 22.

  • 0
  • 0

Jeg håber så a de nye stationer vil have rulletrapper til gade niveau, ligesom i andre storbyer. Alt hvad der behøves er et halvtag , alt andet er håbløst ?

  • 0
  • 0

Jeg håber det er slut med stof på sæderne , så der kan gøre ordentligt rent , efter urin, sodavand, is, chokolade mm

  • 0
  • 0

Det lader til at arkitekterne ved flere af stationerne vil gentage fadæsen med de latterlige glaspyramider.
Altså: Fordi den kinesiske arkitekt Pei anbragte en glaspyramide foran Louvre i Paris i 1980'erne behøver man ikke absolut at eftergøre det, og tro at man derved skaber stor arkitektur.

I øvrigt enig med Erik Carlsen: Rulletrapperne skal føres op til gadeniveau. Hvad er pointen med at man først skal gå en etage ned ad en trappe for at komme til rulletrapperne?

  • 0
  • 1

Jeg håber man tænker lidt mere over at tydeliggøre skiltningen, så man ikke, som jeg selv har gjort, kommer til at tage trappen op til gaden i stedet for trappen til S-toget. Kommer man til Nørreport og står af i modsat ende af trappen til S-toget, er det ikke tydeligt, hvor man skal gå hen for at komme til S-toget. Det vil hjælpe alle, der ikke regelmæssigt bruger Metroen.

  • 0
  • 0

Man kan vel hurtigt se, om regn/sne og rulletrapper er en dårlig kombination. Ved Fasanvej kører rulletrappen helt op til gaden, uden at der er halvtag. Så det er vel bare at tjekke, om den oftere er ude af drift.

Iøvrigt kan man sagtens finde ud af det i Stockholm, som har noget mere snevejr end vi danskere - og ellers er et halvtag vel ikke den største udgift. Men det går vel imod helhedsindtrykket på de fine glaspyramidepladser :(

  • 0
  • 0

Ret mig hvis jeg tager fejl, men kommer der ingen direkte fodgængertunnel mellem Hovedbanegårdens metro station og perron-sporerne på selve Hovedbanegården?
Det burde da næsten være et krav når man tilføjer ny infrastruktur til et stort knudepunkt.
I de fleste europæiske og asiatiske storbyer er der direkte adgang mellem undergrundsbane og øvrige tog. Er afstanden mellem disse meget lang, så anvendes der rullende fortorv.
Samtidig har man muligheden for at bygge underjordiske indkøbsfaciliteter. Dette har man bla i Hong Kong. Det ville da kun gavne handlen, og hvis visse butikker og restauranter kunne flytte fra forhallen og ned under jorden, så ville der f.eks kunne blive plads til et ordenligt rejsecentrum.

  • 0
  • 0

Nej, det ser ikke ud som om, at der kommer direkte forbindelse mellem Metro-stationen og perronerne. Det ser heller ikke ud som om, at der er forbindelse mellem metro-station og perron-tunnel ved Østerport - og endvidere virker det som om, at metroens opgang vender væk fra stationen ?!?
Jeg har endnu til gode at blive positivt overrasket m.h.t. den københavnske metro......

  • 0
  • 0

Der er ekstra fast gelænder ved rulletrapperne på de nuværende stationer, smart i første omgang indtil nogle satte sig på dem for at kure ned hvad der kostede et par dødsfald hvorefter de blev forsynet med forhindringer.

Men folk kan også kure ned ad de rullende plastgelændere..............ups.

  • 0
  • 0

Heldigvis ser det ud til, at der er kommet nye arkitekter på. De nuværende stationer ligner betonsarkofager i discountdesign. De er vel de grimmeste metrostationer i verden.
Man kunne have udstillet Københavns historie - F.eks. Noget af broen ved Nørreport eller bymuren ved Kgs. Nytorv. Men ak - nej det var for meget for arkitekterne.
Lad os håbe det bedste denne gang.
Jeg forventer da også, at man kan gå direkte fra metroen til perrontunnellen på Hovedbanegården. Kom nu!

  • 0
  • 0

  • 0
  • 0

Jeg ved ikke om jeg har set rigtigt på billederne, men det måtte da være absolut nærliggende at forlænge den næsten ubrugte tværtunnel mellem perronerne på Hovedbanegården, næmest for ikke senere at skulle foretage det samme som man nu gør ved Nørreport.......som burde have været lavet fra begyndelsen.

  • 0
  • 0

Anders Nøhr fra Cowi Arup Systra giver følgende input til nogle af jeres spørgsmål:
• Der kommer to elevatorer på alle stationer
• Rulletrapper føres til gadeniveau på de 3 stationer på Frederiksberg men ikke på stationer i København. Det er en politisk beslutning – ikke en teknisk.
• Perrontunnelen på Hovedbanegården forlænges så der bliver direkte adgang til metrostationen under jorden.
• Der bliver direkte adgang fra metrostationen til stationsbygningen på Østerport.

  • 0
  • 0

Rulletrapper føres til gadeniveau på de 3 stationer på Frederiksberg men ikke på stationer i København. Det er en politisk beslutning – ikke en teknisk

Fint nok, men hvad er de politiske argumenter? At Frb vil betale for sine borgeres bekvemmelighed, men Kbh vil ikke?

Vil Metro-planerne tillade, forhindre eller endda opfordre til Landex-tunnel til S-tog under Rigshospitalet, som vil kunne fordoble S-togstrafikken for hele regionen ?
artikel : http://ing.dk/artikel/trafik-professor-byg...
kort : http://www.23hq.com/knilaus/photo/2321152/...
rapport : http://ing.dk/modules/fsArticle/download.p...

  • 0
  • 0