11. dec 2007 kl 20:15

Kim Bindesbøll Andersen

Rapsolie på HDi-motor

Jeg har planer om at blande 50% rapsolie og 5% benzin i diesel til vores Xsara 2,0 HDi fra 2003. I diverse fora har jeg læst mig frem til at problemerne med rapsolie i alm. dieselmotorer skyldes den høje viskositet og sværere antændelighed (højere flammepunkt). Ren rapsolie kræver opvarmning til 60-80 °C for at sænke viskositeten, men ved iblanding af diesel og evt. benzin må problemet blive mindsket tilsvarende. Ifølge forsøg i Tyskland kan rapsoliens flammepunkt sænkes til niveau for diesel (50-60 °C) ved iblanding af blot 1% benzin. For at komme lidt nærmere en løsning har jeg et par spørgsmål, som I måske kan hjælpe mig med:

1. Har hørt man blander benzin i diesel i kolde egne. Tænker på at sænke rapsoliens viskositet med benzin. Men hvor meget benzin kan man blande i?

2. Lucas CAV brændstofpumper skulle være følsomme overfor rapsolie med høj viskositet - hvorimod Bosch VE pumper skulle kunne klare det uden problemer. Hvilken pumpe sidder i min Xsara 2,0 HDi (110 HK) fra 2003/12?
Kan man få en Bosch pumpe til denne motor?

3. Der er monteret en brændstofkøler under bunden af bilen som angiveligt køler returløbet til brændstoftanken. Det må betyde at der sker en opvarmning af brændstoffet til motoren siden denne køler er relevant? Er der ligefrem en forvarmer af brændstof til motoren?

Jeg er klar over at man kan købe 2-tanks system til rapsolie til HDi motorer. Men da jeg mest kører ture på 40 km vil 25-50% af turen så alligvel foregå på diesel - så forsvinder pointen jo. Så det er en stor investering for at spare 4-6.000 kr. brændstof om året. Dels er jeg bekymret over om jeg får husket at skifte over på diesel inden stop. Så er der mere fidus i at køre på en blanding - selv 25% raps med en lille investering vil være mere fordelagtigt.

Miljøvenlige hilsner
Kim

14. dec 2007 kl 18:10

Per L. Grunth, Wien

Re: Rapsolie på HDi-motor

Gode spörgsmaal.

Jeg har selv forsögt paa en bil med VW 5-cyl TDI fra 1998 med 40 l diesel i tanken at tilsätte 15 l ren rapsolie. Jeg syntes ikke at kunne märke forskel paa köreegenskaber. Det foregik ved sommertid, og start med kold motor efter ca 2 sek glöderörsforvarme forlöb ogsaa i alle tilfälde normalt.
Saadan som klimasituationen synes at forlöbe burde man vel göre det noget oftere.

Jeg mener at have forstaaet at i al dieselbrändstof, som nu sälges i Danmark tilsättes der systematisk 4 - 5% biodiesel. Hvorfor bruger man ikke i stedet bare 4 - 5% rapsolie? Er der en teknisk aarsag, eller er det olieselskaber og/eller skatteväsen som ikke önsker af man bare gaar i supermarkedet og köber salatolie til bilen?

Mvh Per Grunth

16. maj 2008 kl 19:21

Kristian Estrup

Erfaring.

Jeg søgte lige på google i dag efter jeg har haft en "grim" oplevelse på mit arbejde som mekaniker hos citroen.
Jeg har lige skiftet for et STORT beløb indsprøjtningsdyser på en 2 år gammel C5 fordi kunden har kørt på en "vælling", vil jeg kalde det, af rapsolie og diesel. Så det kan jeg IKKE anbefale du hælder på din Xsara.. Dog har xsara'en en lædre type hdi motor men den her 1,6HDi kunne ikke klare det. Det skal så siges at det virkede som om at kunden selv havde lavet den raps olie.. da vi fandt halm rester og kerner fra raps i bunden af hans tank. Denne motor har endda brændstofopvarmer men det hjalp tilsyneladende ikke. Kunden ville ikke ud med hvor meget raps olie han havde blandet i, da han for ca 4 måneder siden også havde fået en KÆMPE regning for udskiftning af højtrykspumpe fordi han havde kørt på gammel traktor diesel med tilhørende sort grums.. Men han ville da lige prøve hjemmelavet rapsolie også.
Bare min erfaring fra værkstedet.

MVH Kristian

Ny i debatten? Opret en brugerkonto