30. nov 2007 kl 23:05

Steven Sørensen

Afinstallering af vista?

Jeg har købt en dejlig LG notebook R400, med windows vista. Jeg har brugt vista i et par måneder og er ved at være godt træt af det. Jeg snakkede med en bekendt der har forstand på computere, og han sagde at det var muligt at afinstallere vista og installere xp i stedet. Men han anbefalede kun at jeg forsøgte hvis jeg havde en vista cd. Den fulgte jo med så det har jeg.

Jeg har en anden pc med xp på, som jeg har formateret mange gange, ved at isætte xp'cden og vælge formatér. Så jeg mente jeg vidste hvad jeg gik ind til.

Jeg købte så en windows xp licens sp2. og satte den i drevet. Jeg bootede fra cden. Der var ikke noget der hed formatéring, men kun installation af xp, og noget med recovery.
Jeg valgte installationen, den bad mig vælge et drev, men jeg havde ingen valgmuligheder, så jeg trykkede bare fortsæt, derefter sagde den, fejl, og at computeren lukkes for at undgå skade.

Jeg prøvede også recovery, men der sagde den det samme.

Nogen der ved hvad der er galt. eller i det mindste hvordan jeg kommer af med vista??

02. dec 2007 kl 00:37

Dan Sune Jæger

Re: Afinstallering af vista?

I sin tid da vista lå i beta 2 til fri afbenyttelse hos M$, skulle jeg da lige prøve. Og fy føj for den - ud med den igen. Og jeg havde nøjagtig de problemer du beskriver da jeg ville have min XP ind igen. Hvad gør man så - tænkte jeg. Jo - jeg gjorde som føger:

0. Tag backup af det du gerne vil gemme til senere brug.

1. Gå ind i PC'ens BIOS og vælg "boot from CD" eller vælger CD som første boot prioritet - du skal bare være sikker på at CD er det første sted bios'en vil lede efter et OS.

2. boot fra en Windows98 SE CD-ROM (forklaring kommer senere) og vælg "Start med CD-ROM support" - ikke installation.

3. Start fdisk og slet den partition hvor vista ligger. Så er vista væk!

4. Stadig inde i fdisk opretter du en ny primær DOS partition og sætter den aktiv. Når det er overstået afslutter du fdisk og re-booter du PC'en.

5. Du booter igen fra win98 CD'en som tidligere.

6. Nu gå du over på win98 CD'en og ned i folderen win98. Herfra starter du en formatering af den partition du tidligere oprettede vha. fdisk med kommando'en "format c:".

7. Nu går du ud og sætter kaffe over og leger lidt med ungerne (hvis du har nogen) eller hygger lidt med kæresten/hustruen (hvis du har en), læser en god bog eller ser TV - whatever. Det kan tage op til 2-3 timer at formattere sådan en fætter, hvis din HD er af de helt store i TB-klassen.

8. Når formaterimgen er tilendebragt hopper du tilbage til a: (yeps - ikke nogen skrivefelj - der bliver oprettet et virtuelt drev når du booter fra en win98 CD) og skriver lige "fdisk /mbr" ved prompten.

9. Nu skubber du win98 CD'en ud og sætter din winXP i.

10. CTRL-ALT-DEL og vupti! Din winXP-installation skulle gerne gå igang ved genstart.

Og til sidst den lovede forklaring på win98 CD'en. På den ligger der 2 helt fantastiske værktøjer, nemlig "fdisk" og "format". Når du sletter en partition med fdisk sletter du ikke data - kun indekset til data der ligger på partitionen. Selve sletningen af data sker med "format"; men så er de til gengæld også HELT væk. Det var det, de der fjollehoveder i Odense ikke vidste og politiet havde ingen problemer med at finde de gamle data igen. Og så vidt jeg ved er win98 CD'en den eneste win-version der har disse værktøjer og hvor du kan vælge hvordan du vil boote.

Den her beskrevne fremgangsmåde har virket for mig mange gange; men skulle du mod al forventning løbe ind i problemer, er du velkommen til at skrive til mig på DanJaeger@hotmail.com

Med Venlig Hilsen

Dan Sune Jæger

02. dec 2007 kl 14:38

Steven Sørensen

Tak

Mange tak for dit svar. Jeg håber jeg kan finde rundt i de mange fremmedord, da jeg ikke er helt så meget inde i computerverdenen. Men jeg kan da godt forstå det meste, så jeg regner med at jeg får det gjordt engang i næste uge. når jeg får tid. Jeg kan kort sagt næsten ikke vente til jeg kommer af med det. =D

Steven

02. dec 2007 kl 15:14

Dan Sune Jæger

Re: Tak

Velbekomme!

Men som jeg afslutnigsvist skriver, så tøv ikke med at kontakte mig, hvis der er noget i forløbet du er i tvivl om. Sådan en præ-installeret vista kan godt tænkes at være installeret på en logisk partition. Men det kan du se når du kører fdisk fra win98 CD'en. Sådan en fætter er lidt anderledes at få slettet vha. fdisk.

Men god fornøjelse!

Dan

02. dec 2007 kl 15:22

Aron Henning

I mangel på win95/98

Hvis ikke du er i besledelse af en win9x skive kan en linux disk gøre det samme.
Boot op på skiven, og vælg recovery. Forskellige skiver har forskellige måder at tilgå det på, men det mest normale er at man skal skrive enten 'linux /r' eller 'linux recovery' i bootprompten.
Når du bliver præstenteret med en prompt skriver du 'fdisk /dev/hda' eller 'fdisk /dev/sda' afhængig af om det er en ide disk eller en sata disk du har i maskinen.
her sletter du alle partitioner. hver partition slettes med 'd'. hvis der er flere vil computeren spørge hvilken partition du ønsker at slette. bare tag dem fra en ende af.
når de alle er slettet skriver du 'w' for at gemme indstillingerne. 'ctrl-alt-del' boot på xp skiven og du er kørende med instalationen.

02. dec 2007 kl 15:30

Dan Sune Jæger

Re: I mangel på win95/98

Smart! Det vidste jeg ikke man kunne. Jeg er ikke så meget inde i Linux; har kun prøvet at installere forskellige udgaver - Mandriva, Redhat m.fl. og få mountet diske med forskellige filsystemer: FAT, FAT32, HPFS og NTFS og leget lidt med emacs. Men skal man ikke lige huske at have en Linux CD ved hånden? (dumt "?"; men alligevel)

vh Dan

06. jan 2008 kl 14:50

John Laursen

Re: Re: Afinstallering af vista?

Hej Dan
Jeg har fulgt din vejledning til at fjerne vista fra min pc. men der opstår et problem når jeg booter fra xp. Der kommer en meddelse om at der ikke findes en harddisk.
Har du et forslag til at løse det problem.

Hilsen John

06. jan 2008 kl 15:28

Palle Koch

Re: Re: Re: Afinstallering af vista?

Hej John

Det skyldes sandsynligvis at din maskine kører med en SATA Harddisk, hvis du går ind i din maskines bios og sætter din IDE diskcontroller til at køre i "compatible" mode skulle problemet forsvinde, når du så er færdig med installationen kan du sætte den tilbage til SATA mode, og derefter se om maskinen vil starte op, hvis ikke må du hente en SATA driver til din maskine, som du så først skal installere i "Compatible" mode, hvorefter du kan sætte IDE controlleren i bios til at køre i SATA mode.

--Palle

06. jan 2008 kl 16:48

Jakob Kobbernagel

Re: Re: Re: Re: Afinstallering af vista?

Inden du går i gang med at fjerne Vista, skal du være opmærksom på om der findes drivere til XP til alt hardware i PC'en. Der er mange af de nyeste pc'er der indeholder hardware hvor der kun er drivere til Vista!

Jakob

06. jan 2008 kl 16:56

Jens Fr.dalsgaard Nielsen

Re: Afinstallering af vista?

Hvis du ikke vil smide barnet ud med badevandet, så fat skrutrækkeren og ryk harddisken ud.
Gå på edbpriser eller et andet sted og find en 2,5" harddisk til fornuftig pris: under 700 kr.

Sæt den i maskinen og installer xp på den

Når alt er gået godt og du til påske stadig er glad så køb en usbharddisk kasse til 100 kr og smide vista disken deri og nu har du en backup disk.

Jens

06. jan 2008 kl 18:44

Mark Ruvald Pedersen

Re: I mangel på win95/98

Eller hvis man - som Steven selv siger - ikke er så meget inde i computer verdenen, så kan det da også gøres med grafik-lir i linux:

http://gparted-livecd.tuxfamil...org/

15. jan 2008 kl 13:15

Carsten Lützen

Vista

De fleste producenter er stoppet med at skrive drivere til XP (sikkert under stærk indflydelse fra MicroSoft).
Jeg ville ikke være særligt fortrøstningsfuld med hensyn til at få XP til at virke... Desværre :-(

15. jan 2008 kl 13:15

Carsten Lützen

Vista

De fleste producenter er stoppet med at skrive drivere til XP (sikkert under stærk indflydelse fra MicroSoft).
Jeg ville ikke være særligt fortrøstningsfuld med hensyn til at få XP til at virke... Desværre :-(

Ny i debatten? Opret en brugerkonto