MS-DOS-bootpartition
Kan nogen fortælle mig hvordan man opretter en ms-dos-bootpartition.
Min harddisk er partitioneret og formateret og jeg kan ikke installere win98 før end jeg har oprettet en ms-dos-bootpartition.
24. sep 2000 kl 22:22
Kan nogen fortælle mig hvordan man opretter en ms-dos-bootpartition.
Min harddisk er partitioneret og formateret og jeg kan ikke installere win98 før end jeg har oprettet en ms-dos-bootpartition.
25. sep 2000 kl 09:00
Ja
Prøv med kommandoen Format c: /s
/s står for system " boot " patition
evt SYS C: for at oprette boot pation
John Thuren
http://www.multiflash.dk
25. sep 2000 kl 09:15
Hej
Hvis din harddisk er partitioneret og formatteret allerede, så må jeg spørge med hvad ? for hvis det er sket med software forskellig fra linux og OS/2, så har du vel en dos-partition.
I så fald kan du bare rense ud og skabe plads ved at reformattere.
fdisk /mbr c:
renser master boot record på c-drevet. Er god at kende. Dette kan eventuelt løse dit problem.
Jeg plejer altid at installere windows98 fra harddisk. Dvs. kopiere cd-ens væsentlige indhold til en folder på harddisken, der ikke må døbes windows, men f.eks. win98dk. Det har den fordel, at kører du installation derfra, vil windows selv finde denne folder, når du adderer ny hardware og der skal bruges nye drivere.
Du skal naturligvis have noget at boote pc'en på. Det kan enten være en windows startup diskette fra hvilken som helst anden pc, eller en bootable cd-rom, eller ....
sys c: fra en startupdiskette gør desuden c-drevet bootable.
Men du kan 'ordne' harddisken på følgende måde:
Find en windows startup diskette fra en anden computer med windows98 og boot på den. Start fdisk. Du bliver spurgt om du vil have 'large-disk support', svar ja og du får mulighed for fat32. Fat32 kan lave partitioner større end 2 Gbyte, - det kan fat16 ikke, og mange 2 Gbyte partitions kan man blive træt af.
Nå, du skal måske først rydde op på den harddisk. Slette gamle partitions. Her skal du være meget forsigtig med at vælge den rette harddisk (hvis du har flere), lave display af partitioner med F4, og slette eventuelle extended partitions før du kan slette primary partition.
Når du er færdig hermed, og det kan godt drille lidt, så skal du partitionere en primary dos-partition, du sætter størrelsen, osv. hvis flere extended ønskes.
Derefter er alle disse partitions uformatterede. Du har sagt farvel til fdisk, og kører format drevbogstav: fra prompten.
Derefter skulle du kunne installere.
Et mere avancerede værktøj er partition magic, der kan producere en bootable floppy med hele programmet til at løse alle disse problemer med på en utrolig fleksibel måde. Du kan endda ændre størrelserne af flere partitioner med data i ! Det er ret sjældent, at det går galt, - men backup er da en god ting.
med venlig hilsen
John
25. sep 2000 kl 14:38
Du laver en startdiskette (kan gøres under "Fjern/tilføj programmer" i Kontrolpanelet) med Fdisk på. Genstarter computeren og køre Fdisk fra disketten. Evt. kommer der noget frem hvor du har muligheden for enten at svare ja eller nej - der svare du ja. Derefter står der et programpunkt der hedder "Opret DOS-partition eller logisk DOS-drev" som du vælger. Derefter vælger du at oprette en primær DOS-partition... og derefter skal du give partitionen et navn (label).
Hvis du ikke kan oprette en partition, er det fordi der i forvejen er en, den slettes (ADVARSEL: Alt på harddisken bliver slettet) ved at trykke "3. Slet partition eller logisk DOS-drev" når Fdisk er startet.
Husk i øvrigt at partitionen skal formateres efter at Fdisk er kørt!
MVH
Anders Skærlund Petersen
20. maj 2009 kl 18:25
hej vil høre om nogen kan hjælpe mig jeg skal installer enten win 95/98/2000/me på en ældre bærebar pc fra ca 2001/02 har tidliger kørt xp men den har kun onboard ram på 128 mb. og der er ikke nogen tybe nr eller firma navn på den. så ved bla ikke hvilken slags ram der skal i den. computer city har kigget på den og de kunne heller ikke sige hvad det er for en bærebar pc. så har formateret hard disk med en anden pc. og vil nu installer et ældre win på den. har alle bootdisk og har også divs cd rom med oprativ system. men når jeg har boote den skriver den sådan her
A:\>
og så kan jeg ikke komme vider. håber nogen kan hjælpe mig med det.
20. maj 2009 kl 18:42
... men når jeg har boote den skriver den sådan herJamen, så er alt da i skønneste orden? Den har loaded DOS.
og så kan jeg ikke komme vider. håber nogen kan hjælpe mig med det.
20. maj 2009 kl 20:14
flot det har jeg os selv fundet ud af....meeeeen hjælper mig stadigvæk ikke hvad skal jeg gøre efter A:\> for hjælper ikke og sætte en cd rom i drevet så skriver den fejl
20. maj 2009 kl 20:43
Hej Ivan.
hvis du har en original windows CD, så skal du sikre dig at din bærbare er sat til at boote fra CD drevet.
Hvis du ikke har en bootbar CD, men blot har en sikkerhedskopi af win2k filerne f.eks., så kan du boote med en bootdisk som har en cd driver på (hent evt. fra www.bootdisk.com), og så køre windows setup fra dos af.
mvh.
morten
20. maj 2009 kl 20:57
jeg har ikke nogen bootbar cd rom....men har bootdisk til både win 95/98/2000/me. min hard disk er formateret og når jeg botter med bootdisk så skriver den sådan her A:\>
hvad skal jeg så gøre derfra hvad skal jeg skrive for at den starter mit cd rom drev op og installer derfra
20. maj 2009 kl 21:08
Den har loadet dos (command.com), og venter på input, prompten er på drev a: (diskettedrevet).
Den skriver fejl, ja hvilken fejl, vi er jo ikke tankelæsere? :)
Kan du skifte drev til cdrom drevet (formodentligt D)
skriv ”d:” tryk enter
også ”install” enter (hvilken windows ver. har du i drevet?)
Du kunne også prøve en linux live cd.
Download iso
http://coblitz.codeen.org/www.....iso
brænd iso til cd-rom via cd-brænder program.
Boot fra cdrom drev (burde den kunne selv om den er gammel, min fra 99 kunne, du skal måske sætte boot sekvensen til cdrom)
her er en Linux der kan køre på din 128 mb maskine, med alt hvad man kunne tænke sig af programmer også er det gratis.
http://www.puppylinux.org/
20. maj 2009 kl 21:11
Er det windows 2000 så er det ”d:” enter ”cd i386” enter ”winnt” enter.
20. maj 2009 kl 21:18
rettelse til puppy linux:
ftp://ftp.nluug.nl/ftp/pub/os/....iso
20. maj 2009 kl 21:21
flot det har jeg os selv fundet ud af....meeeeen hjælper mig stadigvæk ikke hvad skal jeg gøre efter A:\> for hjælper ikke og sætte en cd rom i drevet så skriver den fejlNu har du naturligvis sørget for at have den korrekte driver til CD-drevet i config.sys og loaded mscdex i autoexec.bat, ikke? Så er det banalt at installere Windows herfra.
Har i prøvet teknisk museum? Hvem har dog brug for en DOS?
21. maj 2009 kl 02:27
Så snart du er færdig med indstallationen af windows 98, så er en god idé, at tage en backup - f.eks. med savepart. Jeg tager backup undervejs i indstallationen, så jeg altid kan føre computeren tilbage til forrige trin.
Det bedste er, at partitionere din harddisk i mindst to dele, så du kan bruge en anden partition end system partition til backup.
På min computer, med windows98SE, tager det 48 sekunder, at føre backup tilbage med savepart - incl. windows 98SE, Open Office, og alt det software jeg normalt bruger. Mail kataloget, har jeg flyttet til drev D, så min mail ikke slettes ved tilbageføring af backup. Alt software, er indstalleret på drev C. For at ikke tage backup af for meget, har jeg også en harddisk til midlertidige filer (E), som indeholder temp filer, temp kataloger, og windows swap fil. Denne kan slettes, samtidigt med at backup føres retur.
Er problem med FDISK - f.eks. ved større harddiske - så kan du bruge XFDISK, der kan downloades på nettet. På ældre computere, kan FDISK ikke håndtere større harddiske.
Bruger du USB nøgler, er en god idet at indstallere nusb30 til windows 98se.
21. maj 2009 kl 08:34
og så skriver jeg mit cd rom drev så som hedder R det står der under opstart den har fået tildelt det bogstav, så skriver den bad comand or fil name
21. maj 2009 kl 08:53
du er sikker på R ikke er ram drevet. og cdrom drevet ikke er d e f eller lign.
hvad står der hvis du skriver "dir" enter når du er i a: C: D: og r:
21. maj 2009 kl 09:01
du skriver vel drevbogstav kolon, og ikke bare drevbogstav...just tjecking.
21. maj 2009 kl 11:13
leg jeg er dum med stort. jeg booter min pc med win me diskette og når jeg har gjort det så kommer der en side frem hvor der står A:\>
hvad skal jeg skrive der efter den cd rom jeg har er win me
21. maj 2009 kl 12:00
læs dette
http://www.duxcw.com/digest/Ho...html
ellers må du kontakte en edb-mand til at hjælpe dig ved skærmen.
21. maj 2009 kl 15:08
hej nogen der kan hjælpe mig med at få indstallert win 95/98/2000/me på en bærebar pc den har ikke floopy drev jeg bor på fyn
21. maj 2009 kl 20:45
Er der CD ROM i den?
Har den CDROM drivere med i opstarten?
Det nemmeste er normalt at boote på en windows 98 opstartsCD direkte - den har både CDROM drivere, og kalder indstallationen direkte. Typisk, vil den spørge om du ønsker at indstallere windows 98SE, eller om du ønsker at starte på harddisk, og du vælger så bare windows 98SE.
Du skal måske ind i BIOS og opsætte din computer, til at boote fra CDROM - eller prøv F12 under opstart, og se om du kan vælge at boote fra CDROM.
Den originale windows 98 disk, vil ikke starte i A:\ men automatisk opstarte med en menu, der giver dig mulighed for indstallation af windows 98SE. Med mindre, at noget er galt, så den ikke kan finde CDROM drevet.
Hvis du ikke har en windows 98SE bootdisk, så kan det være mere besværligt. Du må først finde en boot disk, så du kan få adgang til CDROM'en - det gør de fleste boot'disk'e der kan downloades på nettet. Normalt er det drev D: (skriv D: i prompt'en).
Herefter køres Install. (skriv install i prompt'en).
21. maj 2009 kl 20:59
En bootbar CD har et floppy image på typisk 1,44 eller 2,88 MB som BIOS henter ind som en ramdisk og bruger til at simulere en floppy i A:
Min erfaring (som emnet taget i betragtning er temmeligt rusten) er at hvis man havner i en A: prompt så er det nok fordi den rigtige CD-rom driver ikke er blevet indlæst.
Da det er BIOS som læser floppy image filen fra CDen kan man sagtens komme ud for at denne første del kan indlæses imens at DOS ikke kan finde ud af tilgå resten af CDen.