16. dec 2005 kl 00:36

Steffen Poulsen

Billigste indkøb af petroleum?

Jeg har investeret i en Zibro petroleumsovn (med aftræk og det hele), sat den op i vores udestue.

Så langt så godt, men den skal jo have noget at drikke viser det sig, så jeg har overfladisk scannet markedet for petroleum, og fundet frem til følgende:

7,74/liter: dk-benzin.dk (Petroleum)
 8,95/liter: http://www.harald-nyborg.dk/me...2967
(Lampeolie, 1 ltr Alaska)
10,95/liter: Fakta (Lampeolie, 1 ltr)
12,40/liter: http://www.harald-nyborg.dk/me...7578 (Heat
gold, 20 ltr)
13,80/liter: http://www.harald-nyborg.dk/me...2967 (Heat
gold, 5 ltr)
14.00/liter: Zibro Plus Ekstra, (typisk kr. 280,- for 20 liter)
14,75/liter: http://www.lavprisvvs.dk/shop/...4792
(Corona Kvalitets petroleum, 20 ltr)
16,25/liter:
http://www.special-butikken.dk...4798 (Petroleum
Roma lugtfri, 25l)

Derudover er jeg faldet over et antal interessante alternativer, fx "Jet A1" til modelfly m.m., men som alle har haft det tilfældes, at de ikke har kunnet indkøbes af "officiel" vej.

Jeg skal måske bruge 300l/året, så det er ikke alverden forbrug, men derfor er jeg nysgerrig alligevel - ved I, hvor kan man købe petroleum billigst?

Jeg er især interesseret, om nogen ved om der er noget at spare ved fx at køre over grænsen til Tyskland / Sverige el. lign.?

For øjeblikket køber jeg petroleum hos Harald Nyborg i 1L flasker, men ville gerne skifte til noget lidt mere håndterbart - det må bare helst ikke koste mere :-) (dk-benzin.dk har kun én stander i Jylland, og den står i Floulev - ved Lemvig - og det er desværre lidt for langt væk fra min bopæl, til at det er interessant, selv om det er lidt billigere).

Håber I har et par gode input.

// Steffen 

16. dec 2005 kl 12:57

JØRGEN HARBST

Re: Billigste indkøb af petroleum?

Det er blevet dyrt at fyre med petroleum, fordi forbruget efterhånden er blevet så lille at der ikke mere er en priskonkurrence.

Du kan bruge jetbrændstof, som handles i store mængder. Prøv en af de små lufthavne om de vil tanke i en 200 l tromle, som du kommer med på en trailer. Det er da forsøget værd.
 Jetbrændstof er næsten identisk med lyspetroleun. Der er bare nogle større krav til renhed og antistatiske egenskaber. Det betyder ikke noget for din ovn.

16. dec 2005 kl 14:07

E. Tranberg

Som jeg husker det er der ikke så meget varme i jetbrændstof som i rigtig petroleum.
Mine erfaringer kommer fra brug af et antikt Primusapparat med jet-x købt i Tune Lufthavn. 

16. dec 2005 kl 15:57

JØRGEN HARBST

E. Tranberg skrev:
Som jeg husker det er der ikke så meget varme i jetbrændstof som i rigtig petroleum.
Mine erfaringer kommer fra brug af et antikt Primusapparat med jet-x købt i Tune Lufthavn. 

Hej Tranberg
 Så mødes vi da også hos Nøren
Deres nye forum ser da ud til at være kommet over de værste fejl, så vi må håbe det bedste for deres fremtid.

De forskellige kulbrinter med ca. lige lange kæder har næsten samme brændværdi, så det er nok en ren subjektiv vurdering, når du mente at der var mindre varme at hente i jetpetroleum.
Rent faktisk ved jeg at et af de store selskaber tapper det lille forbrug af petroleum fra deres store tank med jetbrændstof, og sælger det som petroleum.
Hvor meget måtte du betale for jet-x  ?

16. dec 2005 kl 17:27

E. Tranberg

Det ligger 10 år tilbage, jeg mener at prisen var som diesel.

16. dec 2005 kl 21:21

Steffen Poulsen

Vi har ikke umiddelbart en lufthavn i nærheden, men jeg kan godt lugte at jeg nok skal regne med at forsøge noget i den retning, hvis jeg vil prøve at gå under Haralds priser. Google har lidt mere om emnet (Jet A1 / jetpetroleum / JP1) på fx http://www.rc-unionen.dk/nytfo...8128 og http://www.rc-unionen.dk/nytfo...825.

Andre produkter der er antydet som fuldgyldige parallel-produkter er derudover "D80" og "HalpaSol-80" - men dem har jeg dog ikke kunnet finde yderligere info omkring ( 
http://groups.google.com/group...7141 )

- I hvert tilfælde tak for jeres svar (og tid) indtil videre :-)

16. dec 2005 kl 22:11

Gratis Gæst

Nu skriver du godtnok at der er aftræk på ovnen, men for en god ordens skyld skal nævnes at jetbrændstof ikke kan bruges i en Zibro uden aftræk, da det ikk er helt lugtfrit.

16. dec 2005 kl 22:26

Steffen Poulsen

Har godt nok hørt at der er en lidt mere "giftig" lugt ved det - men en af fordelene ved aftrækket er helt sikkert at man kan tillade sige at eksperimente lidt. Fyringsolie og diesel har også være prøvet, _det_ giver både noget røg og noget lugt hvis man stiller sig uden for :-)

Men ingen af delene brænder desværre optimalt, så jeg har accepteret at det må være et eller andet sted i destilleringskategorien "petroleum" jeg nu bare skal finde det billigste produkt - så kan jeg ikke gøre mere for at optimere på udgiften.

17. dec 2005 kl 17:22

Torben Neumann Jensen

Oliebranchens Fællesrepræsentation har en side med petroleums priser måned for måned på følgende link: http://www.oil-forum.dk/Priser...aspx
Da der findes et sådan prisindex, må der vel sagtens være nogle der handler med petroleum.
Prøv at kontakte dem ! Hvis du søger på "de gule sider" under petroleum popper der flere forhandlere op, dog kun i København. Kan dette have din interesse ?

17. dec 2005 kl 17:40

Steffen Poulsen

Torben: Meget interessant side, faktisk. Jeg faldt over for en måneds tid siden, og tog kontakt til dem - men jeg fik ikke så meget ud over det, ud over en masse "undren" :-)

Jeg cut'n'paster lige lidt fra dialogen.

Angående Københavnsk baserede brændselshandlere kunne det selvfølgelig godt have interesse, i og med at vi har noget familie der måske godt kunne overtales til at tage en trailer med over broen ind i mellem og i den dur. Men ved du noget om hvad prisen er hos denne type forhandlere? (Jeg kunne selvfølgelig også bare selv løfte røret, men .. dovenskaben længe leve, I guess :-))

--

Hej,

Wouw - hvis vi holder fast i antagelsen om at der faktisk findes dette 10-liters produkt, kunne det formodes at svare til en ~10-20.000 10-liters dunke om dagen her i vintertiden. Jeg vil prøve at vride hjernen og se om jeg kan komme på en eller anden måde at finde frem til hvor disse lastvognstræk af petroleum bliver distribueret fra / til - men det bliver selvfølgelig en udfordring når nu udgangspunktet er, at fx Shell og Statoil ikke selv synes at være klar over det ..

Mange tak for hjælpen indtil videre!

// Steffen

Michael M Jensen wrote:

> Hej Igen
>  
> jeg kan ikke svare dig på hvordan de enkelte brændselshandlere prissætter deres produkter.
>  
> Med hensyn til det fiktive ved produktet, så medgiver jeg at det er et af de mindre produkter i den samlede "pulje" af olieprodukter, men salget udgør i størrelsesordenen 6.000.000 liter om året.
>  
>
> Med venlig hilsen
> Michael
> ______________________________
> Michael Mücke Jensen
> Oliebranchens Fællesrepræsentation
> Danish Petroleum Industry Association
> Vognmagergade 7
> DK-1120 Copenhagen K
> Tlf. +45 33 45 65 10
> Tlf. direct. +45 33 45 65 14
> Mobil +45 20 42 26 36
>  
>  
>
> Fra: Steffen Poulsen
> Sendt: 6. december 2005 09:17
> Til: Michael M Jensen
> Emne: Re: SV: SV: SV: Priser på petroleum
>
> Hej,
>
> Det er helt ok; det er vist rimeligt klart at der er tale om et fiktivt produkt som kun kendes af en formel inden i en computer.
>
> Det er første gang for mig, at jeg har oplevet en så nøje daglig opdateret pris på nettet, uden at der overhovedet har været en mulighed for at købe :-) (Jeg befinder mig for resten i midjylland, ved Silkeborg).
>
> Disse brændselshandlere du henviser til - ved du om deres priser ligner priserne på jeres site (eller er de uden for branchen?)
>
> // Steffen
>
> --
>
> Michael M Jensen wrote:
>
>> Det sidste først
>>  
>> Produktet sælges stadig, men som Statoil skriver til dig er der efterhånden et begrænset salg. Nu ved jeg ikke hvor i landet du befinder dig, men i en række af de stører byer med ældre boligmasse, f.eks. København, findes der brændselshandlere, som sælger petroleum i dunke. Du kan måske finde en i nærheden på de gule sider.
>>  
>> Det er ikke forpagterne der indrapporterer deres priser, men selskaberne der oplyser deres aktuelle vejledende priser.
>>  
>>
>> Med venlig hilsen
>> Michael
>> ______________________________
>> Michael Mücke Jensen
>> Oliebranchens Fællesrepræsentation
>> Danish Petroleum Industry Association
>> Vognmagergade 7
>> DK-1120 Copenhagen K
>> Tlf. +45 33 45 65 10
>> Tlf. direct. +45 33 45 65 14
>> Mobil +45 20 42 26 36
>>  
>>  
>>
>> Fra: Steffen Poulsen
>> Sendt: 6. december 2005 08:46
>> Til: Michael M Jensen
>> Emne: Re: SV: SV: Priser på petroleum
>>
>> Hej,
>>
>> Jeg fik følgende svar fra Shell:
>>
>>         Hej Steffen Poulsen
>>
>>         Tak for din henvendelse.
>>
>>         Vi kan desværre ikke svare dig på hvor du kan købe petroleum i 10 liters dunke. Enkelte forpagtere sælger måske stadig produktet. Vores egne stationer har ikke længere petroleum i sortimentet.
>>
>>
>>         Med venlig hilsen
>>         Shell Kundeservice
>>
>>         Bo Knudsen
>>
>> Skal det forstås sådan, at det er en af disse enkelte forpagtere der rapporterer ind til jer? - Vil du evt. oplyse om, hvem det drejer sig om?
>>
>> Lige for at tage den fra starten af: Hvordan er det tanken at man som forbruger overhovedet kan anvende jeres information om prisen på petroleums udvikling, hvis man slet ikke kan købe produktet nogen steder?
>>
>> /Steffen
>>
>> --
>>
>> Michael M Jensen wrote:
>>
>>>Det kunne være Statoil www.statoil.dk eller Shell www.shell.dk
>>>
>>>Med venlig hilsen
>>>Michael
>>>________________________________
>>>Michael Mücke Jensen
>>>Oliebranchens Fællesrepræsentation
>>>Danish Petroleum Industry Association
>>>Vognmagergade 7
>>>DK-1120 Copenhagen K
>>>Tlf. + 45 33456510
>>>Direct. + 45 33 45 65 14
>>>Mobil + 45 20 422636
>>>
>>>
>>>-----Oprindelig meddelelse-----
>>>Fra: Steffen Poulsen
>>>Sendt: 5. december 2005 21:28
>>>Til: Michael M Jensen
>>>Emne: Re: SV: Priser på petroleum
>>>
>>>Det lyder fint nok - vil du nævne et enkelt af de olieselskaber der rapporterer prisen ind på petroleum? Så vil jeg prøve at rette henvendelse til dem?
>>>
>>>// Steffen
>>>
>>>--
>>>
>>>Michael M Jensen wrote:
>>>
>>>  
>>>
>>>>Kære Steffen Poulsen
>>>>
>>>>Vi har ikke lister over salgssteder for petroleum. Vi må henvise dig til de enkelte olieselskaber, som er dem der har oplyst de pågældende priser til os.
>>>>
>>>>Med venlig hilsen
>>>>________________________________
>>>>Michael Mücke Jensen
>>>>Oliebranchens Fællesrepræsentation
>>>>Danish Petroleum Industry Association
>>>>Vognmagergade 7
>>>>DK-1120 Copenhagen K
>>>>Tlf. + 45 33456510
>>>>Direct. + 45 33 45 65 14
>>>>Mobil + 45 20 422636
>>>>
>>>>
>>>>-----Oprindelig meddelelse-----
>>>>Fra: Steffen Poulsen
>>>>Sendt: 5. december 2005 19:38
>>>>Til: OFR
>>>>Emne: Priser på petroleum
>>>>
>>>>Hej,
>>>>
>>>>På http://www.oil-forum.dk/Priser...aspx kan man se priserne på petroleum gennem tiden.
>>>>
>>>>Men findes der tilfældigvis også en oversigt over, hvor denne petroleum (i 10l udgaven) faktisk kan købes til denne pris? For prisen ser meget interessant ud.
>>>>
>>>>Mvh
>>>>
>>>>Steffen Poulsen

19. dec 2005 kl 16:48

Thomas Nielsen

Prøv at futte ned på havnen i Århus og find et brændstofdepot. Vi køber petroleum i 25 liters dunke på et depot på havnen i Esbjerg; jeg antager de findes på alle havne i Danmark. Det er ikke lugtfrit, men trods alt ikke som petroleum var engang.

21. dec 2005 kl 21:33

Steffen Poulsen

Det lyder da sådan set interessant nok, det havde jeg ikke overvejet :-) - hvad giver du ca. for petroleum ab depot i Esbjerg?

25. dec 2005 kl 14:56

Thomas Nielsen

Det lyder da sådan set interessant nok, det havde jeg ikke overvejet :-) - hvad giver du ca. for petroleum ab depot i Esbjerg?
Jeg giver 7,- + moms i øjeblikket. Det svinger lidt. Vi afleverer bare dunkene igen når vi henter mere, så dem betaler vi ikke noget for.

26. jan 2006 kl 18:10

LASSE JENSEN

Hej med jer
Jeg giver jer ret i at det kan være vanskelligt at skaffe petroleum, hidtil har jeg skaffet petroleum i 60 L dunke til en pris på 595 kr. dvs. en Literpris på 9,91 kr. incl moms
Det petroleum som i køber på Esbjerg havn, kan man fyre med det i en almindelige zibro laser kamin dvs. den uden afræk. For ellers synes prisen da ganske rimelig på de 7,00 kr+ moms, (det er da det billigste indtil nu) som jeg har set. Har også forsøgt at købe store mængder ved benzinselskaberne, men har mødt samme modvilje/ frustration som Steffen.

Mvh. Lasse

05. feb 2011 kl 20:00

kim pedersen

hej

du har vel ikke adr til ab i esbjerg mvh kim

14. jan 2012 kl 17:30

Ole Andersen

Forbrændning

Hvordan er det lige med forbrændningen af petroleum kontra bioethanol indendørs. Er det ikke et problem med at afbrænde petroleum indendørs på grund af de partikler der frigives ved forbrændingen?
mvh ole fra www.design4home.dk

Ny i debatten? Opret en brugerkonto