Hej Robert,
Du mener dermed bukkeradius (r) 4-4,5mm
Med r 5 mm vil inderradien i bukket vil blive r 2 mm og yderradien r 8 mm, altså yderradien 4 gange længere end inderradien. Det vil i realiteten sige at du skal strække metallet på ydersiden af bukket til ca 3-dobbelt længde (indersiden komprimeres lidt mens ydersiden strækkes meget). Dermed vil det sandsynligvis sprække langs ydersiden.
Det er et usædvanligt kort buk i forhold til rørets diameter og forholdsvis lille godstykkelse. De korteste bøjninger jeg umiddelbart kan komme i tanker om, er mejeribøjninger i rustfri stål (ses ofte anvendt til trappegelændere). Disse har en inderradius lidt større end rørets egen radius.
Selvom rustfri stål lader sig strække meget mere end fx aluminium, fremstiller mejeribøjningerne ved at stanse to halvparter, og svejse dem sammen med en søm langs inder- og yderradien, i stedet for at bukke dem.
Selv ikke med det bedste bukkeværktøj og en større godstykkelse ville det kunne næppe lade sig gøre at bukke aluminium så kort uden det sprækker.
Ej heller ved hjælp af opvarmning. Aluminium er nærmest er umuligt at blødgøre ved opvarmning, da aluminium leder varmen væk, og desuden forbliver hårdt til lige før smeltepunktet.
Jeg anser med andre ord opgaven som nærmest umulig, og anbefaler selvfølgelig en langt større bukkeradius.
r 20 mm vil måske være til at have med at gøre, med en god kvalitet aluminium.
Jeg har selv gode erfaringer med at bruge en remskive, spænt op i en skruestik, som kulisse.
Det kan måske også ladesig gøre med en fjeder i, men jeg tro den vil sidde fast i aluminiummet efter bukket.
Sand tror jeg ikke på, da alurøret bliver længere idet der bukkes, og sandet derfor vil miste even til at støtte rørdiameteren.