18. jun 2003 kl 12:26

Robert

Bukning af rør uden knæk..

Hej.

Problem: Jeg skal have lavet nogle små "vinkler" i alu-rør som skal sidde i forb. med nogle elektriske ventiler. Røret måler 6mm ydre diameter, og ca. 4mm indre diameter. Der skal løbe vand og tryk-luft i dem bagefter, så gennemstrømningen er i højsædet.

De skal bukkes mellem 80 og 90 grader, men når jeg bukker dem "knækker" de, og selv når jeg bukker det om et emne mindskes den indre diameter for meget. Bukningsdiameteren er ca 8-9mm (Altså diameteren af den cirkel som centrum af røret følger efter bukning)

Løsning: Nogen bud? Evt. købe dem færdige, hvor?
ALLE ideer er velkomne....... er lidt "på den".

MVH Robert

18. jun 2003 kl 12:42

Michael

Re: Bukning af rør uden knæk..

Hej Robert,

Du kan fylde røret med sand og lukke det i begge ender inden du bukker det. Det er sådan man gør med store rør om ikke andet gjorde førhen, ved ikke om det virker til rør af den størrelse som du har.

Held og lykke med projektet.

Michael

18. jun 2003 kl 12:44

Rasmus E Nielsen

Det gamle "smedetriks" er at fylde röret med faststampet sand og lukke enderne för bukning.. Men om det virker på så små alurör skal jeg lade väre usagt..

Ellers ku jeg forestille mig at en "kraftig" fjeder inden i röret ku göre det.

Mvh Rasmus E Nielsen.

18. jun 2003 kl 12:47

Niels Jensen

Hej Robert

Jeg ved man bukker udstødningsrør med sand som "vægholder".

Alternativt har jeg været med til at fylde rør med vand, hvorefter de nedfryses. Isen var for os den bedste løsning.

Mvh. Niels

18. jun 2003 kl 13:01

Frederik B Frederiksen

Skub en spiral træk-fjeder ind i røret, placer den hvor du ønsker bøjningen, bøj røret, træk fjederen ud igen.
Et gammelt elektrikker kneb fra før flex rørene blev indført.

18. jun 2003 kl 13:03

John Kruse

Hej

Der findes altså sådan en bukke børge til sætte i en skrue stik.
Der er en stak forskellige klodser med hver med en hulning der så skal passe til rørets diam. man fastholder røret et sted med klodser i en klem anordning.
Derefter trækker man røret rundt om en runding med - igen hulning der passer til rørets diam. - en trækstang med et hjul, der også har en hulning svarende til rørets diam.
Man kan så selv bestemme hvor mange grader der skal bukkes.

Jeg har set nogle montører opbygge køle anlæg med det.
For længe siden, det var vist da jeg var ung ;o)

John

18. jun 2003 kl 13:20

Niels Springer

Hej Robert,

Alm. mennesker plejer at bruge en rørbukker til det du beskriver, men jeg tvivler på du kan få dem med så lille diameter til et 6 mm rør. Dem jeg kender til er omtrent dobbelt så store i bukkediameter.

Mvh.
Niels

18. jun 2003 kl 14:40

Michael Thomsen

Hej

Hvad med en rørbukker af den type mekanikere bruger til bukning af bremserør?

Michael Thomsen

18. jun 2003 kl 14:41

E. Tranberg

Brug dog kobberbremserør i stedet, de er langt lettere at bukke. Alternativt vil en bremserørsbukker kunne bruges.

18. jun 2003 kl 16:41

robert

Hej alle.

Tusind tak for alle indlæggene! Hvor er det godt med et velfungerende forum når man har lidt små-problemer med teknikken til sin fjernstyrede ubåd. Kaptajnen takker og 'bukker' (haha). :-)

MVH Robert

22. maj 2009 kl 23:20

Jonas Kruger

Re: Re: Bukning af rør uden knæk..

Hey Robert
Jeg er maskinarbejder og laeser ingenioer... jeg har lavet nummeret med sand og det virker ganske udemaerket i alu diametre paa 10-15mm.. men det kan vaere at det ikke duer paa den lille diameter du roder i...
Ellers saa findes der manualer og guides rundt omkring krogene omhandlende bukning af roer..!!
Best Regards
Jonas

22. maj 2009 kl 23:38

erling klitsgaard

mere om bukning af rør.

det er rigtigt der findes værktøj til at bukke rør med også i din rørstrørrelse men tvivler stærkt på du kan få den lille bukkeradius du ønsker, triksene med sand, is eller fjeder er alle anvendelige men giver en væsenlig større radius. bukkeværktøjerne har en forudbestemt bukkeradius som man ikke kan ændre på.

23. maj 2009 kl 00:01

Palle Koch

Re: mere om bukning af rør.

Der findes noget som hedder Easy bend metal, det er en legering med et smeltepunkt under 100 grader, det smelter man ved f.eks. at varme det op med kogende vand eller på anden vis.

Det flydende metal kan så hældes ned i røret, som kan lukkes med en simpel prop, og når det er størknet kan man bukke røret uden at det deformeres, derefter opvarmes røret igen i kogende vand, hvorefter man kan hælde det flydende Easy bend metal ud igen.

Easy bend metal er udviklet specielt til bukning af små rørdiametre, og kan købes f.eks. hos Anku http://www.anku.dk/alle_parall....htm

Det er ikke ligefrem billigt, men det virker fint.

-Palle

23. maj 2009 kl 00:22

Jan Gammelby Christensen

almindeligt kogsalt

virker fint til små rørdiametre, når det presses sammen med en prop i hver ende af røret.

mvh

23. maj 2009 kl 00:31

John Tvingsholm

Robert: Først skal du sikre dig at dine alu-rør er i en bukkekvalitet. Er de ikke det kan du droppe projektet. Hernest vil jeg anbefale dig at anvende et kobberrør-bukkesæt af den slags som vvs bruger til at bukke de rør som går til blandingsbatterier (når de ikke er med slanger...)

God fornøjelse.

23. maj 2009 kl 00:46

Søren Lund

Bukningsdiameteren er ca 8-9mm

Hej Robert,

Du mener dermed bukkeradius (r) 4-4,5mm

Med r 5 mm vil inderradien i bukket vil blive r 2 mm og yderradien r 8 mm, altså yderradien 4 gange længere end inderradien. Det vil i realiteten sige at du skal strække metallet på ydersiden af bukket til ca 3-dobbelt længde (indersiden komprimeres lidt mens ydersiden strækkes meget). Dermed vil det sandsynligvis sprække langs ydersiden.

Det er et usædvanligt kort buk i forhold til rørets diameter og forholdsvis lille godstykkelse. De korteste bøjninger jeg umiddelbart kan komme i tanker om, er mejeribøjninger i rustfri stål (ses ofte anvendt til trappegelændere). Disse har en inderradius lidt større end rørets egen radius.

Selvom rustfri stål lader sig strække meget mere end fx aluminium, fremstiller mejeribøjningerne ved at stanse to halvparter, og svejse dem sammen med en søm langs inder- og yderradien, i stedet for at bukke dem.

Selv ikke med det bedste bukkeværktøj og en større godstykkelse ville det kunne næppe lade sig gøre at bukke aluminium så kort uden det sprækker.

Ej heller ved hjælp af opvarmning. Aluminium er nærmest er umuligt at blødgøre ved opvarmning, da aluminium leder varmen væk, og desuden forbliver hårdt til lige før smeltepunktet.

Jeg anser med andre ord opgaven som nærmest umulig, og anbefaler selvfølgelig en langt større bukkeradius.

r 20 mm vil måske være til at have med at gøre, med en god kvalitet aluminium.

Jeg har selv gode erfaringer med at bruge en remskive, spænt op i en skruestik, som kulisse.

Det kan måske også ladesig gøre med en fjeder i, men jeg tro den vil sidde fast i aluminiummet efter bukket.

Sand tror jeg ikke på, da alurøret bliver længere idet der bukkes, og sandet derfor vil miste even til at støtte rørdiameteren.

Ny i debatten? Opret en brugerkonto