20. apr 2003 kl 14:09

Morten Jødal

"Destilleret" vand

I en tråd om stirlingmotoren, som jeg læser interesseret, men ikke bidrager til, skriver Glen Møller-Holst bl.a.: "Det "rene" destillerede vand er ikke drikbart såvidt jeg ved. Det er nogle bakterier og amøber i. Det er sikkert derfor vi ikke varmer vandet fra den varme hane og laver te og kaffe af den."

Jeg vil gerne kommentere dette, men ikke ødelægge den interessante debat om stirlingmotoren, derfor en ny tråd.

Lad os dele påstanden i to. Den sidste påstand om kaffe/thebrygning er delvis rigtig. Varmt vand fra en beholder kan bl.a. indeholde legionellabakterier og bør ikke drikkes. Man kunne nu godt lave the af det - rigtig the laves af KOGENDE vand, og kogning dræber bakterierne. Men smagen bliver dårligere. Hvorfor ved jeg ikke, nogle påstår, at thevand heller ikke må være iltfattigt, og det bliver det ved lang tids opvarmning.

Destilleret vand er ifølge sagens natur også kogt, og derfor er det altid renere end det postevand, det blev lavet af - også mht. mikroorganismer. Det gælder selv ved en meget sjusket destillation. Det kunne vi altså godt drikke. Men det er ikke sundt! Flere befolkningsstudier viser, at det er sundere at drikke hårdt end blødt vand, og mærkværdigvis er åreforkalkning en af de sygdomme, der optræder med øget hyppighed i blødtvandsområder. Hvilket igen viser, at "forkalkning" ikke skyldes kalk, og at den stadigt markedsførte alternative EDTA-kur med 99% sandsynlighed er rent fup. For EDTAs særlige egenskab er, at stoffet kan opløse kalk (calciumioner)!

Men det er gammel overtro, at rent "laboratorievand" er destilleret. Det var det engang, men i de sidste 60-70 år har man i stedet brugt demineraliseret vand, som er ionbyttet, ikke destilleret. Ionbytningen fjerner KUN mineralsalte, intet organisk, og i tilgift udgør ionbytteren en køæmpestor overflade, der giver plads til vækst af både den ene og den anden slags mikroorganismer, selvfølgelig især på den "beskidte" side af ionbytteren. Demineraliseret vand må ikke drikkes.

Til 90% af alle laboratorieanvendelser er demineraliseret vand godt nok, og det er også det, apoteket og farvehandleren gerne vil sælge til private, der skal bruge rent vand. Du kan godt få destilleret vand på forlangende - men prisen er langt højere. Og derfor anskaffer laboratorier det heller ikke, medmindre de har specielle behov, hvortil demineraliseret vand, som de alle kan producere på stedet, ikke er rent nok.

Men altså: lidt begrebsforvirirng i daglig tale. Men sjovt nok vil varmetransport som i stirlingmotoren netop kunne producere ægte DESTILLERET vand, så det kunne godt drikkes ...

Morten Jødal

P.S. Til særlige formål bruger laboratorier også ultrafiltreret vand i stedet for det destillerede. Det er ganske kostbart, men også bakteriefrit, da porerne er for små til at tillade bakterier at passere.

20. apr 2003 kl 19:32

Frank K.

Re: "Destilleret" vand

Hej Morten.

Blot lige en kommentar: Det er ikke alle bakterier som dræbes ved kogning. Hvis bakterierne er sporedannende, er det ikke nok med at koge dem, da det kun når 100 grader. Dette kan disse bakterier overleve. Derfor er det nødvendigt at autoklavere,dvs. koge under tryk. Derved nåes en temperatur på 140 grader, som er nok til at dræbe sporedannende bakterier. En tandlæge har også (forhåbentlig) en autoklave som han kommer sine instrumenter i, for at sikre sterile instrumenter. Det samme gælder hospitalsinstrumenter.

Mvh. Frank K.

20. apr 2003 kl 21:30

Morten Jødal

Hej Frank.

Det har du selvfølgelig ret i. Men vi er vel enige om, at destilleret vand også med hensyn til mikroorganismer er renere end det vand, det blev fremstillet af? Og derfor kan drikkes, hvis råvandet kunne. Hvorimod det samme ikke nødvendigvis gælder demineraliseret vand.

Morten Jødal

01. maj 2003 kl 04:20

Jens Jakobsen

Ikke-navngivet Tom side

-Kunne destilleret
vand drikkes hvis vanddampen:
1. -Blev fremstillet i en trykkoger ved f.eks. 140°C ?

2. -Passerede en højspændings-gnistgab?

3. -Kraftig ultraviolet lys?

4. -Blandes med orzon?

MVH
Jens Jakobsen

01. maj 2003 kl 07:38

Morten Jødal

Af dine 4 desinfektionsmetoder er de 3 første umiddelbart problemfri, men overflødige, i forhold til destilleret vand, som almindeligvis KAN drikkes. Demineraliseret vand ville også kunne drikkes efter denne behandling.

Mht. ozon, så er det i sig selv et giftstof og derfor kun egnet til at rense vand, der faktisk indeholder en vis mængde organisk forurening. Vi skal nemlig være helt sikre på, at der ikke er ozonrester i vandet, når vi drikker det. Ozon nedbrydes til normal ilt.

Tråden er måske lidt forvirrende, fordi flere emner er taget op, men som hovedregel gælder følgende:

1. Normalt dansk grundvand med opløste mineraler er godt drikkevand. At fjerne mineralerne ved destillation eller ionbytning er usundt, men ikke i sig selv farligt.

2. Destillation giver IKKE anledning til vækst af mikroorganismer. Destilleret vand er mikrobielt MINDST lige så rent som det vand, det blev fremstillet af.

3. Demineraliseret vand er fremstillet ved ionbytning. Ionbytning dræber ikke mikroorganismer, og selve ionbytterens overflade har mange små hulrum, hvor de kan opformeres. De fleste filtreres dog rent mekanisk fra i ionbytteren. Men demineraliseret vand bør IKKE drikkes.

4. I tråden nævnes også mikroorganismer, der ikke dræbes ved kogning. Det er ganske rigtigt og betyder, at det ikke er klogt at drikke hverken demineraliseret vand eller enkelt destilleret vand, hvis udgangspunktet er kloakvand.

Morten Jødal

03. maj 2003 kl 10:41

Brian Jensen

Man kan faktisk godt dræbe stort set alle bakterier ved kogning. det der er afgørende er tid og temp. Bacillus cerius kan slås helt ihjel både sporeren og bakterien , hvis man holder en temp på 90 grader i over ½ time. Dog er den sikreste måde stadigvæk, at autoklavere. Dvs. mad tilbedret i en trykkoger er bakteriefri.

Hvad angår ultrafiltreret vand, så er det så vidt jeg ved noget at det reneste vand, det er både ionbyttet og bakteriefrit. Bliver bl.a. brugt i laboratorier til grafit Atom Absorbsions Spektrofotometri, da man er inde og lede efter meget små mængder af fx tungmetaller i prøver.

Det skal lige siges at demineraliseret vand, er fuld af bakterier, jeg har selv lavet et forsøg med det i mikrobiologi. Det var ret chockerende at se hvor "beskidt" det var.

03. maj 2003 kl 15:35

Frank K.

Hej Brian.

Du har ret i at tiden spiller en rolle, men du skriver også "stort set alle bakterier ved kogning". Derfor bruger man autoklavering, da man her er helt sikker på at ingen bakterier overlever.

Man kan også pasturisere mælk ved 60 grader i 30 minutter, for at være sikker på at alle patogene bakterier er slået ihjel, men normalt bruges 72 grader i 15 sekunder. Dette giver samme effekt.

For at filtrere bakterier (sterilfiltrering), bruges membraner på 0,5 um.

UV lys er meget brugt i mejeribranchen, og bruges specielt i syrevækkerrum, hvor formålet er at slå skimmel ihjel, som evt. skulle være i rummet.

Mvh. Frank K.

03. maj 2003 kl 17:03

Brian Jensen

Det glemte jeg at sige.
At man kun er sikker på, at alle bakterier er dræbt, når man sterilisere mælken. Det gør man ikke med konsum mælk, da det mister noget af sin smag.

hilsen
Brian

04. maj 2003 kl 13:38

Lasse

Det er meget hurtigere, billigere og kræver mindre energi at sterilisere vandet ved at bestråle det radioaktivt.

Mvh,

Lasse

04. maj 2003 kl 13:55

Morten Jødal

Ja. Lasse, det har du utvivlsomt ret i, men det kommer jo an på behovet. Strålebehandlet vand bliver biologisk rent, men ikke kemisk rent.

Morten Jødal

20. dec 2011 kl 16:53

Martin Nielsen

lige et spørgsmål til jens jakobsen's nr 2 med at pasere et højspændings gnistgab? hvad skulle dette hjælpe at dræbe mikrober i så fald er det jo ikke spændingen men strømmen du kan afsætte. spændingen kan hjælpe til at du så kan opnå den strøm du ønsker over dit emne

mvh Martin

20. dec 2011 kl 18:16

Jan Damgaard

Ultrafiltreret vand svarer vel til de keramiske filtre der er monteret til drikkevandet i udlandet, nogle med kulfilterindsats.

Men te og kaffe ændrer smagen med destileret vand, så foretrækker jeg vores kalkholdige vand.

20. dec 2011 kl 18:20

Jesper Ørsted

Destillering

Når man endelig skal destilere vand, sker det så ikke ved undertryk/vacuum, så destillationen kan ske ved langt lavere temperatur (temperaturer hvor mikrober ikke dør) ?

20. dec 2011 kl 19:44

Bjarke Mønnike

Jeg måtte knibe mig i armen

For her dukker en af mine venner op Morten Jødal som ikke har skrevet her de sidste 5 år på grund af stor utilfredshed med dette site.
Morten og jeg huserer sammen på

http://ingeniordebat.dk/index....=1.0

Martin Nielsen hvorfra har du gravet denne gamle tråd op fra ?????+

20. dec 2011 kl 20:17

Martin Nielsen

Re: Jeg måtte knibe mig i armen

Jamen af en søgen rundt omkring efter info efter destillering af vand da jeg for øjeblikket arbejder en del i at skulle lave et anlæg til havvand.

20. dec 2011 kl 20:34

Bjarke Mønnike

Re: Jeg måtte knibe mig i armen

Ok det er er jo et fornuftigt tiltag og Morten Jødal er kemiker og er en god og kvalificeret besvarer af den slags spørgsmål.

Du kan få ham i tale ved at kontakte ham gennem det anviste link

http://ingeniordebat.dk/index....=1.0

Hvor jeg er overbevist om at du vil få et tilfredsstilende spørgsmål

Ny i debatten? Opret en brugerkonto