"Destilleret" vand
I en tråd om stirlingmotoren, som jeg læser interesseret, men ikke bidrager til, skriver Glen Møller-Holst bl.a.: "Det "rene" destillerede vand er ikke drikbart såvidt jeg ved. Det er nogle bakterier og amøber i. Det er sikkert derfor vi ikke varmer vandet fra den varme hane og laver te og kaffe af den."
Jeg vil gerne kommentere dette, men ikke ødelægge den interessante debat om stirlingmotoren, derfor en ny tråd.
Lad os dele påstanden i to. Den sidste påstand om kaffe/thebrygning er delvis rigtig. Varmt vand fra en beholder kan bl.a. indeholde legionellabakterier og bør ikke drikkes. Man kunne nu godt lave the af det - rigtig the laves af KOGENDE vand, og kogning dræber bakterierne. Men smagen bliver dårligere. Hvorfor ved jeg ikke, nogle påstår, at thevand heller ikke må være iltfattigt, og det bliver det ved lang tids opvarmning.
Destilleret vand er ifølge sagens natur også kogt, og derfor er det altid renere end det postevand, det blev lavet af - også mht. mikroorganismer. Det gælder selv ved en meget sjusket destillation. Det kunne vi altså godt drikke. Men det er ikke sundt! Flere befolkningsstudier viser, at det er sundere at drikke hårdt end blødt vand, og mærkværdigvis er åreforkalkning en af de sygdomme, der optræder med øget hyppighed i blødtvandsområder. Hvilket igen viser, at "forkalkning" ikke skyldes kalk, og at den stadigt markedsførte alternative EDTA-kur med 99% sandsynlighed er rent fup. For EDTAs særlige egenskab er, at stoffet kan opløse kalk (calciumioner)!
Men det er gammel overtro, at rent "laboratorievand" er destilleret. Det var det engang, men i de sidste 60-70 år har man i stedet brugt demineraliseret vand, som er ionbyttet, ikke destilleret. Ionbytningen fjerner KUN mineralsalte, intet organisk, og i tilgift udgør ionbytteren en køæmpestor overflade, der giver plads til vækst af både den ene og den anden slags mikroorganismer, selvfølgelig især på den "beskidte" side af ionbytteren. Demineraliseret vand må ikke drikkes.
Til 90% af alle laboratorieanvendelser er demineraliseret vand godt nok, og det er også det, apoteket og farvehandleren gerne vil sælge til private, der skal bruge rent vand. Du kan godt få destilleret vand på forlangende - men prisen er langt højere. Og derfor anskaffer laboratorier det heller ikke, medmindre de har specielle behov, hvortil demineraliseret vand, som de alle kan producere på stedet, ikke er rent nok.
Men altså: lidt begrebsforvirirng i daglig tale. Men sjovt nok vil varmetransport som i stirlingmotoren netop kunne producere ægte DESTILLERET vand, så det kunne godt drikkes ...
Morten Jødal
P.S. Til særlige formål bruger laboratorier også ultrafiltreret vand i stedet for det destillerede. Det er ganske kostbart, men også bakteriefrit, da porerne er for små til at tillade bakterier at passere.