30. sep 2003 kl 17:28

Casper Vinther

Reparer bas-enheder?

Hej

Jeg har 2 stk B&O 4700 Beovox højttaler og 2 stk B&O Redline 140, hvor bas-enhederne er sprunget i, eller membranen er nærmest smuldret op!
Så ville jeg lige høre om man kunne reparer disse enheder eller lave noget ved dem så de kom til at spille lidt bedre en nu, jeg ved godt at det ikke kan blive lige så gode som nye, men bare noget der ville få dem til at spille lidt bedre. Grunden til at jeg ikke lige skifter dem ud er fordi det er 8 stk der skal skiftets og det har jeg ikke lige råd til!

På forhånd tak
Casper Vinther

30. sep 2003 kl 19:57

Allan Agerfeldt Petersen

Re: Reparer bas-enheder?

Prøv evt. dette sted fundet i High Fidelity
www.basrep.dk Donsvej 5
6052 Viuf TLF.: +45 7551 5112
Mail: basrep@basrep.dk

med venlig hilsen Allan

30. sep 2003 kl 20:22

Jens

Ak ja, gamle B&O højttalere...

Har selv et par gamle Beovox M100 (5-vejs incl. Phase Link enheden), med 12" basenheder stående.

Faktisk er disse højttalere, stadig noget af det bedste jeg har oplevet, rent lydmæssigt - enhederne spiller bare SÅ harmonisk sammen...

Det er dejligt at B&O tilsyneladende, igen, satser på ægte HI-FI, med deres nye flagskib Beolab 5!

Go go B&O :-)

Jens

30. sep 2003 kl 22:50

Casper Vinther

Jens: Hvad fanden skal jeg bruge det til???

30. sep 2003 kl 22:54

John Johansen

Casper! Jae, det undrede jeg mig også over.

John

30. sep 2003 kl 22:55

Casper Vinther

Allan: Jeg har lige været inde på hjemmesiden, og det er lige det jeg skal bruge, men det er kun noget han laver og jeg ved hvis jeg skal til af sende dem ind til ham, så bliver det også dyrt!!
Det jeg havde tænkt på var en måde hvor man selv kunne lave det. Men jeg tvivler på at han vil fortælle mig hvad hans hemlighed er!!:)

01. okt 2003 kl 07:48

René Knudsen

Hej Casper,

du kan høre Dansk Audio Teknik (www.danskaudioteknik.dk), om de kan hjælpe dig.

Jeg har selv et par gamle Concrete Avance højttalere, hvor bassen for et par år siden langsomt smuldrede væk. Jeg husker svagt noget om et reparationskit, men da de i mit tilfælde klart anbefalede at udskifte basenhederne, blev det løsningen. Materialet, som anvendes til membraner i dag, er i øvrigt ændret, så det ikke skulle forekomme ved nyere enheder.

Held og lykke.

Venlig hilsen

René Knudsen

01. okt 2003 kl 09:15

Michael Hinsch

Det er muligt at reparere MEGET BILLIGT !!!

Malertape...beskrivelse:

Lad så meget af den gamle kant sidde, hvis der er noget tilbage.

Positioner derefter membranen i forhold til chassiset med ca. 4 lange strimler tape.
Kontroller at den nu virkelig er centreret, tryk forsigtigt midt på membranen og mærk/lyt efter at den ikke støder på svingspolen.

Derefter tilpasser man små stykker tape til, med en tæt lille overlapning, som påsættes på tværs (ikke for langt på membranen), med en ”nedadkrumning”, svarende til samme som kanten før havde med ”opadkrumning”. Husk at rense med sprit el. lign. Der hvor du sætter tapestykkerne og aftag ”positionerings-strimlerne” efterhånden.

Lyt og vurder selv !

Jeg har gjort dette på 2 sæt højtalere for 2 år siden – et sæt som virkelig stadig spiller HI-FI, måske lidt mere markant bas. Det andet er bare et sæt til værksted/fest.

Det kan være bedst hvis du tager højtaleren ud af kabinettet – og når du nu alligevel er derinde så skift lige de der tynde ledninger ud.

Lad mig høre hvis der er nogen der har bedre forslag end malertape, for gør-det-selv og indenfor rimelige økonomiske. Der er jo nok en begrænset levetid for malertapen….

01. okt 2003 kl 11:58

John Johansen

Hej Michael!

Har du evt. et billede af resultatet?

Mvh. John

01. okt 2003 kl 14:26

Marcel Buttrup

...har haft samme problem med et par 4702'ere. Der sidder nu et par Monacor-enheder i stedet.
Ved godt at hi-fi'erne så vrænger på næsen, men det lyder nu glimrende - og er da klart at foretrække for ingen bashøjttalere!
Prøv på www.monacor.dk

mvh.

Marcel

02. okt 2003 kl 18:21

Jens

Casper og John...

Jammen det må i da undskylde - jeg troede bare at i var lidt interesserede i de gamle B&O modeller...

Da det åbenbart ikke er tilfældet, så køb dog noget nyt istedet - nye kvalitestshøjttalere har aldrig været billigere.

Med skuffede hilsner, Jens

02. okt 2003 kl 19:00

Ole

Jeg har repareret menbranophænget på et par Tannoy 15" med et par 16" cykelslanger.
Ventilen skæres bort, og resten af slangen placeres hvor menbranophænget engang var.Det centrerer næsten sig selv. Lim udv. og indv. med kontaktlim (det hærder til en sej masse) og skær efter et par uger den ydre halvdel af slangen af, idet det nye ophæng ellers er for stift. Det ville være pænere hvis det var den indre halvdel der kunne skæres af, men der var ikke plads.

M.v.h. Ole

02. okt 2003 kl 23:50

John H

Hej Casper

Jeg havde selv et par gl. Dali 7a gulvhøjtalere
hvis basophæng var gået i opløsning.

Jeg kunne dog ikke nænne at smide dem ud, da jeg købte nogle nye B&w højtalere for nogle år siden
(de havde tjent mig godt - 15 år - & finnish'en
så stadigvæk relativ pæn ud).

Da jeg & mine kollegaer i sidste måned stod og skulle bruge nogle højtalere til 'baggrundshygge'
på kontoret fik de så nyt liv.

Løsningen for mig, var at bestille et par nye
"D.I.Y." membramophæng hos

03. okt 2003 kl 12:03

Kenneth Mortensen

Hej

Jeg havde det samme problem med mine Epicure højtalere fra midt i 70'erne.
Stående overfor en meget stor investering valgte jeg at bruge stoftape til at lave en ny membran til erstatning for gummimenbranen. Det tape jeg bruge kan vel nærmest kaldes "medicinsk gaffatape".
Jeg rev mindre stykker af og lappede stille og roligt en ny membran sammen hele vejen rundt.
Og det virker! Det var som at få nye højtalere. det at gummiet smuldrer hen over årene gør jo at lyden langsomt bliver værre og værre uden at man lægger mærke til det lige med det samme.
Det her har nu virket i et års tid og de lyder stadig fint og skulle tapen gå i stykker så laver jeg jo bare en ny menbran til ingen penge. Det kan godt være at lydentusiaster med meget fin hørelse vil rynke på næsen af den her løsning, men for de fleste tror jeg det er ok.

hilsen

Kenneth Mortensen

17. nov 2003 kl 09:50

Ole Andersen

Hos www.basrep.dk kan man for mellem 250-550 kr. pr. stk, få lavet sine basser, fik selv lavet mine, 2 stk. JBL LE15A, 15" basser hos ham for kun 1100 kr. + porto og de fungere nu 100% som før, så mit råd er at droppe alt hvad der hedder cykelslanger, gaffatape og malertape , spar hellere sammen og få lavet det ordentligt, inden for 10 dage var mine 60.000 kr`s. JBL oppe at køre som før igen, DEJLIGT !

04. dec 2003 kl 10:12

Michael

Hej Ole,

Er du nu sikker på at de lyder lige så godt som før - er du nu sikker på at de har samme kvalitet som nye - således at du ikke har degraderet dine fine JBL'er ?!

Med bare det mindste af sådan en tvivl ville jeg uden videre have skrottet dem på stedet og købt et par nye.

For at skære det ud i cykelslanger, tape, og lim -er forskellen prisen og anvendelsen....de udbederelser - tidligere omtalt i tilhørende indløb, er nok egnet til high-end

Om ikke andet er det vel forsøget værd, med mindre du dypper enheden i lim. Kan du ikke ødelægge mere end at de ikke senere kan repareres professionelt.

mvh Michael

04. dec 2003 kl 12:46

Henrik

Ak ja

Det er en sand gyser, hvornår de gamle enheder smuldrer! Jeg har selv et sæt 23 år gamle Beovox MS150'ere, som heldigvis ser sunde ud. Min kammerats MS150'ere af samme alder er fuldstændig smuldret væk i gummikanten.

Hvis det er selve pap-membranen har jeg ingen tips (udover måske at følge rådet med tape; det kan vel næppe gøre lyden dårligere end ingen membran).

Men hvis det er gummikanten, som jeg har observeret er et svagt punkt i mange gamle højttalere, kan du måske måle på de gamle højttalere og finde et passende reparationskit på

http://www.partsexpress.com/we...=ASC

De har intet kit målrettet mod B&O's produkter, men med lidt god vilje og lidt søgning har de måske noget brugbart.

Held og lykke, vi hører gerne om dine resultater...eller mislykkede resultater her i tråden.

mvh Henrik

23. jun 2011 kl 14:24

Peter Chr. Warncke

Dali 7a: Jeg købte ombytningsenheder hos HiFiKlubben, pris 500,- for 2 stk.

23. jun 2011 kl 14:40

Thomas Stisen

BasRep.dk

Hej Casper

Jeg kan også tilslutte mig til dem som anbefaler basrep.dk, glenn udfører et fornemt stykke arbejde, jeg har fået ordnet 2 12" og 1 15" basenheder, og de lyder som da de var nye.

Mvh.
Thomas

24. jun 2011 kl 11:16

Steen Jensen

Repa. af HT

Ved isætning af nye gummivulster/ringe bruges akvariesilicone (læs: glassilicone), fordi så er det meget nemmere at centrere membranen/konen.
Hvis, man benytter kontaktlim, så har man kun ét forsøg ! :-(

24. jun 2011 kl 19:37

Steen Jensen

Det ba'r dejli !

Vh.
Oluf Sand

28. sep 2011 kl 15:43

Daniel Hansen

Cerwin-Vega

Jeg har selv nogle kanon gamle Cerwin-Vega højtalere jeg gerne vil have lavet, den orange rem omkring basenhederne er røget.

Så kasper, har du fundet et sted du kunne anbefale??

ps. NEJ jeg vil ikke af med mine gamle cerwin vega'er, man har næsten fået et forhold til dem, og de er langt bedre end nu dagens Cerwins :)

28. sep 2011 kl 16:44

Carsten Wagner

Skumkanter til højttalermembraner

Her kan i få alle de skumkanter, i vil til B&O:
http://sickenshop.de/ecombase/...0_63
og til Cerwin Vega:
http://sickenshop.de/ecombase/...1_68

Ny i debatten? Opret en brugerkonto