Elektronikkens Granderboks
Så har vi fået en "granderboks" til elektricitet, som Ecometric sælger:
http://www.ecometric.dk/_Ultra...ltra
Fra teksten har jeg sakset dette, der ikke lader Grander meget tilbage:
1) Ved en 100% induktiv belastning opnås en besparelse på mindst 11%
2) Ved en 100% ohmsk belastning vil besparelsen være max. 3%
3) Ved en fordeling på 60/40 (induktiv/ohmsk) vil der være en besparelse på mindst 5%
Grunden til de ovenstående kriterier, kan kort beskrives på baggrund af Ultra’s egenskab.
Princippet i Ultra er baseret på det velkendte ”Coopers pair” og er dermed en udligning af modstanden i ledningen ved parring af elektronerne. Hvis så ikke der er tilstrækkelig modstand, vil der naturligvis heller ikke være en overdådig besparelse.
Det skal understreges at Ultra hverken er spændingsregulering eller frekvensomformer, men en kemisk baseret energispare.
I Elektronik og Data's artikel er virkningen yderligere krydret med mere eller mindre pseudo tekniske forklaringer. Jeg kan desværre ikke finde artiklen elektronisk, men et lille uddrag:
"Den elektriske strøm optimeres gennem en kombination af lange infrarøde stråler fra keramik A og skiftende elektromagnetiske bølger inde i forsyningen, som påvirker de elektromagnetiske egenskaber ved keramik B.
Keramik B sender en magnetisk impuls ind i det elektriske kredsløb (forbrugerens apparat) hvilket forhøjer elektronmobiliteten og giver en bedre ledeevne"
Jeg har aldrig hørt en kondensator beskrevet på denne måde før.