29. jan 2012 kl 15:34

Svend Ferdinandsen

Elektronikkens Granderboks

Så har vi fået en "granderboks" til elektricitet, som Ecometric sælger:
http://www.ecometric.dk/_Ultra...ltra

Fra teksten har jeg sakset dette, der ikke lader Grander meget tilbage:

1) Ved en 100% induktiv belastning opnås en besparelse på mindst 11%
2) Ved en 100% ohmsk belastning vil besparelsen være max. 3%
3) Ved en fordeling på 60/40 (induktiv/ohmsk) vil der være en besparelse på mindst 5%

Grunden til de ovenstående kriterier, kan kort beskrives på baggrund af Ultra’s egenskab.

Princippet i Ultra er baseret på det velkendte ”Coopers pair” og er dermed en udligning af modstanden i ledningen ved parring af elektronerne. Hvis så ikke der er tilstrækkelig modstand, vil der naturligvis heller ikke være en overdådig besparelse.

Det skal understreges at Ultra hverken er spændingsregulering eller frekvensomformer, men en kemisk baseret energispare.

I Elektronik og Data's artikel er virkningen yderligere krydret med mere eller mindre pseudo tekniske forklaringer. Jeg kan desværre ikke finde artiklen elektronisk, men et lille uddrag:

"Den elektriske strøm optimeres gennem en kombination af lange infrarøde stråler fra keramik A og skiftende elektromagnetiske bølger inde i forsyningen, som påvirker de elektromagnetiske egenskaber ved keramik B.
Keramik B sender en magnetisk impuls ind i det elektriske kredsløb (forbrugerens apparat) hvilket forhøjer elektronmobiliteten og giver en bedre ledeevne"

Jeg har aldrig hørt en kondensator beskrevet på denne måde før.

29. jan 2012 kl 17:25

Glenn Møller-Holst

Re: Elektronikkens Granderboks

Underholdningen er reddet:

http://www.ecometric.dk/_Ultra...ltra
"...
Verdens første superleder baserede strømspare system
...
Ingen elektroniske komponenter [?]
..."

29. jan 2012 kl 17:31

Glenn Møller-Holst

http://www.ecometric.dk/_ecome...tion
"...
Ultra en kemisk baseret strømspare [?]
..."

29. jan 2012 kl 17:37

Glenn Møller-Holst

Hej Svend

Her er den forklaring du "ønsker":
http://www.ecometric.dk/_dk/Co....pdf
Citat: "...
ULTRA har således ikke en elektrisk indvirkning, men en kemisk påvirkning af elektronerne.
...
Ved større installationer behøver ULTRA derfor en indkøringsperiode før de Cooper parrede elektroner når ud til alle forbrugsenheder og den maksimale besparelse derved opnås.
..."

Installation af ULTRA hos Marshalls plc.

29. jan 2012 kl 17:44

Thomas Wittenburg

Applaus!

Gi' den op for teknologiens kvaksalvere, og de desperate fjolser, der følger i deres kølvand, og køber fantasternes magiske eleksirer...

29. jan 2012 kl 17:49

Glenn Møller-Holst

Re: Applaus!

Hej Thomas

Er du klar over at man sælge en Abacus som en grøn regnemaskine - og det uanset farven?:
http://da.wikipedia.org/wiki/A...e%29

29. jan 2012 kl 20:51

Niels Terp

Hvorfor har ingen dog tænkt på det før ?

[dyb sarkasme]

Netop nu, hvor man efter udviklingen af højtemperatursuperledere er ved at gå væk fra forklaringen med "Cooper pairs", har man altså fået øjnene op for en alternativ anvendelse af denne teknologi.

Hvorfor havde jeg dog ikke tænkt på det ?

[/dyb sarkasme]

30. jan 2012 kl 10:19

Bernhardt B. Husen

Re: Hvorfor har ingen dog tænkt på det før ?

De må jo have været i gang siden 1. April sidste år... siden de stadig eksisterer... det burde der sættes en hurtig stopper for, den uvidende del af befolkningen vil ellers blive snydt af dem. Det må da ligefrem være en sag for politiet vil jeg mene.

30. jan 2012 kl 10:40

Peter Larsen

Re: Hvorfor har ingen dog tænkt på det før ?

Jamen dimsen skal såmænd nok virke. Når den er ny-installeret tænker folk selvfølgelig mere på om de nu også huskede at slukke for lyset, kaffemaskinen osv. Derefter kan man sikkert måle en besparelse, i hvert fald indtil folk bliver glemsomme igen. Og når den har bedre virkning på installationer med induktive belastninger kunne det tyde på at der gemmer sig et batteri af capacitors i den, og det kan sagtens give en reel besparelse, også uden cooper pairs og andet hokus-pokus.

Jeg er i øvrigt stødt på kassen for en del år siden, måske omkring 10 år siden. Så det er nok kun markedsføringen som er ny.

Mvh. Peter

30. jan 2012 kl 10:41

Lars Juul

Hallo, journalister på Ingeniøren:

Ville det ikke være interesant at undersøge hvor mange af disse fup-produkter i grunden ender hos forbrugerombudsmanden?

Med Eva Solo Catalyzer, Grander og nu denne fæ-fælde, burde der være nok at tage af.

30. jan 2012 kl 11:04

Svend Ferdinandsen

Re: Hallo, journalister på Ingeniøren:

På en eller anden måde er det fup, men det er jo ikke bedrag som at sælge den samme bolig to gange eller ikke at levere en vare der er betalt for.
Det der slog mig med boksen var den ualmindeligt fantasifulde beskrivelse. Alene beskrivelsen burde få de fleste til at tænke lidt over det.
Der er stadigvæk langt op til for eksempel salg af antirynkekrem.
Det er og skal ikke være nogen myndighedsopgave at beskytte os mod os selv. Det er alt rigeligt som det er nu.

30. jan 2012 kl 11:22

Niels Terp

Uvidenskabeligt nonsens

Hvis man fremsætter konkrete påstande i markedsføringen af et produkt, skal disse kunne bevises.

Den forklaring der bliver givet på dette "produkt" er det rene nonsens, det kan ikke bevises, tvært imod kan det lynhurtigt modbevises:

Hvis man virkelig havde opfundet en superleder hvori der dannedes cooper-par ved stuetemperatur, ja så skulle kundernes instalationer jo skiftes ud fra en ende af, for at man kunne få disse cooper-par ud i installationen. Med mindre at de limer elektronerne sammen to og to med superlim :-)

Ren svindel, og efter min mening rigeligt til en politianmeldelse. Og til dem der allerede har købt: Har i nogensinde hørt om et begreb som hedder "dummere end politiet tillader" ?

30. jan 2012 kl 11:49

Michael Rangård

salg af superelektroner

Når nu disse "cooper-parret" elektroner bevæger sig rundt i ledningerne, vil de så på et tidspunkt ende ved kraftværket og blive fordelt til andre forbrugere der ikke har investeret i denne vidunderboks?

Hvis nu jeg købte en sådan boks, så burde jeg vel kunne sælge disse superelektroner til elnettet :D

30. jan 2012 kl 13:00

Anders Bargmann

Boksen er helt forkert placeret

Denne fantastiske boks har tilsyneladende ingen begrænsninger, hvad angår effekt. Så det er da helt åndssvagt at sætte den ude hos forbrugerne efter elmåleren.

Placer den på elværket i stedet - og vupti, Danmark har opnået en meget stor del af den ønskede co2-reduktion.

Det ville i øvrigt også være inteessant, hvis de ville oplyse nummeret på det internationale patent. Patenter er offentligt tilgængelige, og de skal indeholde en så klar beskrivelse, at andre kan eftergøre opfindelsen...

(Hvis det overhovedet findes, viser det sig nok at være en designbeskyttelse af kassens udseende).

En tredje ting - ifølge hjemmesiden er firmaets chefingeniør medlem af Foreningen af Rådgivende Ingeniører, F.R.I. Meget, meget tankevækkende...

30. jan 2012 kl 16:12

Niels Terp

Re: Boksen er helt forkert placeret

Foreningen af Rådgivende Ingeniører, F.R.I.

Mon ikke der menes "Foreningen af Rådspørgende og Vildledende Ingeniører, F.R.V.I"

30. jan 2012 kl 16:35

Jens Ramskov

Vi undersøger sagen

Allerede inden Svend Ferdinandsen åbnede debatten i går, var jeg igang med en undersøgelse af dette produkt.

Jeg afventer diverse oplysninger fra nær og fjern, før jeg kan skrive en velgennemarbejdet artikel, men jeg kan da røbe, at der er betydeligt mere at fortælle, end denne debat allerede er kommet ind på.

So stay tuned.

30. jan 2012 kl 18:43

Peder Wirstad

Re: Vi undersøger sagen

Jens Ramskov:

Jeg afventer diverse oplysninger fra nær og fjern, før jeg kan skrive en velgennemarbejdet artikel
...
So stay tuned.

Det glæder jeg mig til - du er en af de få her, der kan levere et gennemarbejdet produkt, når du vil!!

Mvh Peder Wirstad

01. feb 2012 kl 16:26

Jens Ramskov

Læs mere 2. februar kl. 7.12

Min første artikel om dette produkt kan læses på ing.dk 2. februar 2012 kl. 7.12.

Der kommer en efterfølgende artikel måske allerede i morgen eftermiddag med flere detaljer for de særligt teknisk interesserede.

01. feb 2012 kl 17:06

Morten Pedersen

Græske tilstande

Når man læser deres i øvrigt yderst professionelt udarbejdede brochure, kan man så hæfte sig ved at ud af de 6 eksempler, er de 3 fra Grækenland hvor "besparelsen" er størst, 12, 14 og 21% (en af eksemplerne et skibsværft!) Man kan så fundere over, om det er samme algoritmer som er brugt til at beregne besparelsen som i sin tid til at udarbejde de græske statsregnskaber som sikrede Grækenland optagelse i euro zonen....

06. feb 2012 kl 13:26

Peter Nærum

Jævn- eller vekselstrøm

Det undrer mig, at der ikke er nogen, der har spekuleret over, om man skal skifte over til jævnstrøm, for at opnå besparelsen. De parrede elektroner skal jo ifølge påstanden fordeles i brugerens netværk for at besparelsen opnås, men i det danske net bruges vekselstrøm, så elektronerne ligger og kører frem og tilbage. Udsvinget er normalt meget mindre end en millimeter. Man skal altså bruge jævnstrøm for at bringe Cooper-parene rundt i netværket.

En anden ting er, at det ikke vil være en god idé at benytte en sådan "glat" strøm til opvarmning.

Ny i debatten? Opret en brugerkonto