28. jan 2012 kl 21:24

Kasper Falkenberg

Bugatti Veyron hastighed

Hej

Jeg sidder og regner på en Bugatti Veyrons hastighed som funktion af gear og rpm. Her er først lidt data. max 6250 rpm. 7. gear ratio: 0,795. Final ratio front 2,466. Final ratio rear 3,643. Hjul diameter: Front 680 mm, Rear 710 mm. Hvis man så udregner hastigheden via v = rpm/(Gear ratio)*2*pi*R så får man forskellige hastigheder for for og baghjul.

Front: v = 6250/(60*0,795*2,466)*2*pi*0,68/2*3,6 = 409 km/h

Rear: v = 6250/(60*0,795*3,643)*2*pi*0,71/2*3,6 = 289 km/h

De 409 km/h passer jo glimrende med den officielle topfart på 408 km/h, men hvad sker der med baghjulet? Er der noget jeg har misforstået? Mit bud er at Rear gear ratio på 3,643 er forkert. Det er ikke et tal jeg har fundet på Bugattis hjemmeside men det er det eneste jeg har fundet og det står rigtig mange steder på internettet. Lyder 3,643 realistisk?

28. jan 2012 kl 21:30

Kasper Falkenberg

Re: Bugatti Veyron hastighed

Hvis man i stedet for 3,643 bruger 2,643 får man v = 398 km/h. Måske er det bare en skrivefejl der har bredt sig på internettet?

28. jan 2012 kl 23:25

Martin Jørgensen

Gear ratio

Fra http://www.bugatti.com

Gear ratios
1st gear 3.176
2nd gear 2.263
3rd gear 1.667
4th gear 1.290
5th gear 1.057
6th gear 0.878
7th gear 0.795
Reverse 3.579
Intermediate ratio, rear 0.710
Axle ratio, front 2.466
Axle ratio, rear 3.643

Så dine tal passer fint. du mangler bare lige "Intermediate ratio, rear 0.710"

v_rear = 6250/(3,643*0,71*0,795*60)*Pi*0,71*3,6 = 406,7 km/t

v_front = 6250/(2,466*0,795*60)*Pi*0,68*3,6 = 408,6km/t

(Max rpm og dæk diameter har jeg stjålet fra din post, så ved ikke hvor godt de passer)

29. jan 2012 kl 09:15

Kasper Falkenberg

Re: Gear ratio

Mange tak. Jeg var ikke klar over at der fandtes intermediate ratio.

mvh. Kasper

29. jan 2012 kl 20:16

Kasper Falkenberg

1001 hk

På Bugattis hjemmeside står at den maksimale effekt på 1001 hk leveres ved 6000 rpm. Så det er vel her at topfarten opnås. Der er også en fin graf som tydelig viser toppunktet ved 6000 rpm. Men hvis man bruger den samme formel som før til at udregne hastigheden ved 6000 rpm får man kun 390 km/h. Tror I at de i virkeligheden mener 6250 rpm eller er der noget jeg har misforstået. Så vidt jeg kan tænke mig til er der ikke nogle "fejl" ved formlen. Den er vel ret eksakt eller hvad? De 6250 rpm giver jo faktisk også den rigtige tophastighed.

29. jan 2012 kl 21:14

Jens Dalsgaard Nielsen

Re: 1001 hk

der er ingen naturlov der siger at tophastighed er ved maks ydelse.
Bilen når tophastighed når aktuelle ydelse ved de rpm den render er lig summen af friktion, kuftmodstand osv.
hvis gearing havde været helt skæv kunne det sagtnes være at den ikke kunne nå op på rpm svarende til max ydelse i højeste gear. Så et gammelt DAF elastikgear vil give højeste tophastighed da man kan køre max ydelse helt til tophastighed

29. jan 2012 kl 23:47

Thomas (bbb) Hansen

Downforce

Bugatti bruger også downforce.

30. jan 2012 kl 09:16

Kasper Falkenberg

Re: Downforce

Tak for jeres svar, men jeg synes ikke rigtigt det besvarer mit spørgsmål. Jeg kan godt forstå at tophastigheden sker før bilen når sin teoretiske maksimale effekt pga. diverse tab. Men her er der jo tale om at bilen fortsætter med at accelerere efter den har passeret sin teoretiske maksimale effekt. Motorkraften er givet ved F = Effekt/hastighed så den er maksimal når effekten er maksimal. Luftmodstanden øges med kvadratet på hastigheden så tophastigheden opnås når de to kræfter er ens.

Mht. downforce forstår jeg ikke hvilken effekt det har på tophastigheden. Det er vel mere relevant for hvor hurtig den kan tage et sving.

30. jan 2012 kl 09:32

Michael Eriksen

Tophastigheden er elektronisk begrænset, så omdrejningstallet ender med at blive noget arbitrært.

30. jan 2012 kl 13:13

Kasper Falkenberg

Omdrejningstallet er da ikke arbitrært. Det hænger da direkte sammen med hvor hurtigt hjulene kører rundt og dermed hastigheden. Så det er muligt at man begrænser det elektronisk men det er jo arbitrært :-)

30. jan 2012 kl 13:29

Michael Eriksen

Jo, det bliver arbitrært idet man kan køre med samme hastighed i et omdrejningsinterval.

Veyron begrænser kun knap 10 km/t, hvilket jeg undrede mig over. Måske de bare ville have en smule reguleringsmargin. Effektbehovet går som bekendt med v^3, så at gå ned fra 415 til 405 km/t (eller hvad nu de eksakte tal er) sparer en del effekt.

Et totalt gæt: 50 kW. Gå nu ind på din effekt-rpm kurve og slå en vandret streg 50 kW under max effekt. Så får du et rpm-interval (sikkert 4-500 rpm) der alle *kan* give denne effekt. Så et hvilket som helst omdrejningstal i dette interval er korrekt for denne ydelse.

30. jan 2012 kl 15:30

Thomas (bbb) Hansen

Downforce

Fremdriften i en bil sker igennem overfladearealet som hjulene rør vej med. Derfor downforce har en betydning ved høj fart.

Ps. husk nu at der er forskel på fart og hastighed.

30. jan 2012 kl 15:48

Michael Eriksen

Øh ja? Fortegnet. Hvilken relevans for en bil på en vej?

30. jan 2012 kl 16:03

Rud W. Wichmann

Så et gammelt DAF elastikgear vil give højeste tophastighed da man kan køre max ydelse helt til tophastighed

Halløjsa hvor kan man blive glad - tænke sig, at ens gamle DAF66 nævnes i selskab med Bugatti Veyrons.

Ja - der var ikke mange, som kunne hamle op i acceleration når der skiftedes til grønt.

30. jan 2012 kl 16:04

Thomas (bbb) Hansen

Øh ja? Fortegnet. Hvilken relevans for en bil på en vej?

Har vel betydning for alle objekter i bevægelse.

30. jan 2012 kl 16:21

Michael Eriksen

Har vel betydning for alle objekter i bevægelse.
He, he, ja OK: +50 km/t hen til Brugsen og -50 km/t hjem igen ;-)

30. jan 2012 kl 16:29

Dennis Jørgensen

På Bugattis hjemmeside står at den maksimale effekt på 1001 hk leveres ved 6000 rpm. Så det er vel her at topfarten opnås.

Du har antageligvis ret i at det er her den teoretisk højeste topfart kan opnås, forudsat at det relevante gear er tilstede, hvilket det så ikke er.

Hvorfor er det så ikke det? Jeg laver ikke biler, så dette er et gæt: Motoreffekten falder ret stejlt væk fra toppunktet ved 6000rpm, så det sidste stykke op til topfarten vil der være et meget lille effektoverskud til at accelerere med. Ved at vælge et lidt lavere gear får de en lidt lavere topfart, men til gengæld et større effektoverskud så topfarten kan opnås indenfor en rimelig tid.

30. jan 2012 kl 16:49

Michael Eriksen

Du har antageligvis ret i at det er her den teoretisk højeste topfart kan opnås, forudsat at det relevante gear er tilstede, hvilket det så ikke er.
Du tager ikke højde for at tophastigheden er elektronisk begrænset.

Mit helt private gæt er at VW drosler turbotrykket. Turboerne er sikkert hvidglødende alligevel, man løber tør for benzin indenfor 12-14 min. og dækkene eksploderer efter 20 min.

30. jan 2012 kl 16:55

Palle Jensen

Hjulstørrelse

Bliver dækkene ikke en smule større i diameter ved den hastighed?

30. jan 2012 kl 17:26

Dennis Jørgensen

Du tager ikke højde for at tophastigheden er elektronisk begrænset

Du bliver nok lige nødt til at forklare hvad det har af betydning i forhold til hvor teoretisk størst mulige topfart findes, givet frit valg af (fiktiv) gearkasse?

Derudover kan jeg ikke finde en angivelse af at tophastigheden faktisk er begrænset på den version der diskuteres (1001hk). "Super Sport"-versionen er elektronisk begrænset, men har flere hestekræfter.

30. jan 2012 kl 17:53

Michael Eriksen

Du bliver nok lige nødt til at forklare hvad det har af betydning i forhold til hvor teoretisk størst mulige topfart findes, givet frit valg af (fiktiv) gearkasse?
Den "gamle" er også elektronisk begrænset. Pointen er at den er begrænset til en hastighed, ikke med en gearkasse eller et omdrejningstal i sig selv. Sænker man turbotrykket med x procent skal man bruge y procent ekstra rpm for at opnå samme ydelse med den samme gearkasse. Hvis du så F1 i de glade turbo-dage i 80'erne er det indlysende. Derfor kan man få elektronisk begrænset tophastighed i et vist rpm-interval ved at dreje på turboen.

Teoretisk set kunne man også dreje på et spjæld til intercooleren, men det er der vist ingen der gider at bixe med.

30. jan 2012 kl 17:55

Bjarne Jepsen

30. jan 2012 kl 19:22

Kasper Falkenberg

Re: Imponerende

Tak for alle svarene. Lad mig se om jeg har forstået det nu.

I videoen til tidpunkt 7.29 ser man at han kører med ca. 6200 rpm og en hastighed på 407 km/h. Så det er jo fint og passer med hvad man får via v = rpm/gear * 2 * Pi * R for 6250 rpm.

Ved 6000 rpm er hastigheden 390 km/h via formlen. Hvis man udregner accelerationen fratrukket luftmodstand via a = P/(m*v)-0,5/m*Cw*A*densitet*v^2 får man 0,084 g. Dvs. noget positivt. Ved 6250 rpm, 407 km/h og 939 hk får man en acceleration på 0,021 g. Dvs. stadig positiv. Hvis man ville kunne man så faktisk have fortsat lidt længere, men man har så valgt at stoppe her.

Ved 6400 rpm har man 915 hk og 417 km/h. Det giver a = -0,01 g. Så den teoretiske tophastighed må ligge lige under. rpm og hk er nogle tal jeg har aflæst på en graf efter bedste evne så der er selvfølgelig lidt usikkerhed.

Dvs. altså sige at når vi i gymnasiet (jeg er gymnasielærer i fysik) lader eleverne udregne tophastigheden af en bil ved at sætte motorkraft og luftmodstand lig hinanden P/v=0,5*Cw*A*densitet*v^2 og derefter indsætte maksimal effekten, så gør vi faktisk en fejl da den teoretiske tophastighed ikke nødvendigvis nås ved maksimaleffekten.

30. jan 2012 kl 19:54

Thomas (bbb) Hansen

Blander du teoretiske og praktiske tal sammen? Og forstår ikke hvorfor du ikke tager modstanden fra hjulene med.

30. jan 2012 kl 20:04

Kasper Falkenberg

Jeg har aflæst rpm og hk fra en graf. Se Bugattis hjemmeside. Dem har jeg brugt til at udregne v og a via teoretiske formler som jeg antager passer godt med virkeligheden. Jeg ved ikke hvad du mener med modstanden fra hjulene. Hvis det er friktionskraften du tænker på er den vel ca. lig motorkraften P/v.

30. jan 2012 kl 20:24

Michael Eriksen

Dvs. altså sige at når vi i gymnasiet (jeg er gymnasielærer i fysik) lader eleverne udregne tophastigheden af en bil ved at sætte motorkraft og luftmodstand lig hinanden P/v=0,5*Cw*A*densitet*v^2 og derefter indsætte maksimal effekten, så gør vi faktisk en fejl da den teoretiske tophastighed ikke nødvendigvis nås ved maksimaleffekten
Du kan ikke bruge en bil med elektronisk hastighedsbegrænsning til dette formål.

Steve McQueen og GT40 er fortid, men dit regnestykke ville sikkert passe ganske rimeligt der.

30. jan 2012 kl 20:29

Thomas (bbb) Hansen

Hjulene er det som skaber vejgreb og dermed også modstand til motoren. Luftstrømmen ville i den fart lyfte bilen og dermed skabe mindre modstand(vejgreb). Derfor bruger man en vinge til at skabe en kraft nedaf til hjulende, som så får større overfladeareal og bedre vejgreb, men også større modstand.

Det er ikke luftmodstand jeg taler om her.

30. jan 2012 kl 20:44

Michael Eriksen

Det er ikke luftmodstand jeg taler om her.
Jo det er. En spoiler skaber downforce ved at have luftmodstand. Veyron'en er et skoleeksempel herpå. Her kan man kun komme i superbil-mode ved at sætte en særlig nøgle i (= nu er du ude på skrammer) der fjerner hækspoiler og sænker bilen. Bilen ville aldrig nå 400 km/t med hækspoileren oppe og sænkningen ødelægger til dels frontspoilerens effekt (den mangler luft). Ergo bliver luftmodstanden mindre og hastigheden højere - men ve dig hvis du drejer ret meget.

Der er nøjagtig som med fly. Stort lift=stor vindmodstand=lav fart. Se fx C-130. I den anden ende af skalaen F-104 Starfighter: ringe lift=lille vindmodstand=høj fart.

30. jan 2012 kl 21:09

Torkild Johansen

Dynaudio

Det vigtigste er dog at Danske Dynaudio levere lyden inde i bilen.

30. jan 2012 kl 21:43

Dennis Jørgensen

Blander du teoretiske og praktiske tal sammen?

Det er vel en sølle teori hvis man ikke må det?

Og forstår ikke hvorfor du ikke tager modstanden fra hjulene med.

Rullemodstand og den slags (fx. lejefriktion) bliver gerne tilnærmet som konstante over en hvis (lille) hastighed. Så i tilfælde med høj hastighed (som her) giver det mening at ignorere, selvfølgelig med en begrundelse angivet i rapporten.

Alternativt kan man prøve at lave et overslag for rullemodstanden på en typisk bil, ved at skubbe lærerens bil i konstant fart med en badevægt. Måleusikkerheden er ... markant, men det er et sjovt nok forsøg.

Konstant rullemodstand er muligvis en dårlig model i tilfælde med markant downforce, men Bugatti skriver at der køres med nedsat downforce ved de højeste hastigheder. Derudover ville jeg ikke lige vide hvor jeg skulle finde en approximerende model for rullemodstand som funktion af downforce.

30. jan 2012 kl 21:46

Thomas (bbb) Hansen

@ Michael Eriksen.

Det er da noget vås du skriver. Downforce kommer af en luftstrøm og ikke luftmodstand.

Ny i debatten? Opret en brugerkonto