26. jan 2012 kl 10:37

Ole Hansen

Stærkstrømsingeniør - rådgivning af valg

Jeg er snart færdig med stærkstrømsingeniøruddannelsen efter endt elektrikeruddannelse.
Det virker lidt uoverskueligt at træffe job-valg på baggrund af min begrænsede viden om erhvervslivet. - Derfor håber jeg, at nogle af Jer erfarende stærkstrømsingeniører, kan give nogle bud på gode/dårlige, godt betalte jobs i Danmark.

Har Du af erfaring valgt forkerte/rigtige karrierevalg, så del endelig din viden :)

Umiddelbare fokus for mit kommende job er;
* Sjælland/Storkøbenhavn
* Meget ansvar
* Gerne civil-ingeniør lignende job, da jeg besidder god teknisk kunden.
* God løn med udsigt til årlige stigninger.

Alle input er meget velkomne.

26. jan 2012 kl 11:25

Frithiof Andreas Jensen

Re: Stærkstrømsingeniør - rådgivning af valg

God løn med udsigt til årlige stigninger.

Det udelukker ligesom Danmark på forhånd. Med mindre du har lyst til at være salgsingeniør, der sidder man jo på "indtægtssiden" og der er klare resultater som man kan bruge til at få forhandlet en bonusordning!

Teknisk viden tilhører desværre "omkostningssiden" i Danmark, det er noget man aktivt søger at minimere prisen på.

ABB har en del gode jobs i både England, Schweiz og Sverige. Fordelen ved et stort multinationalt foretagende som ABB er at det er så omfattende man kan udvikle sin karriere inden for det samme firma. Den Svenske/Schweiz'iske mentalitet er rimeligt tæt på den Danske. Skattefordelen gør at eventuelle lønstigninger faktisk mærkes i dagligdagen.

England har den fordel at, hvis man som dig mener at man kan noget særligt, så får man også lov til det - modsat Danmark hvor man skal dokumentere alting på forhånd (og have en Dansk eksamen som beviser det). Englænderne ser på resultaterne, ikke så meget på papirerne og processen.

Jeg fik også noget "spam" fra Jaguar/Landrover i forbindelse med den seneste jobsøgning: http://www.jaguarlandrovercare...com/ - hvis jeg selv var yngre ville jeg nok overveje det også.

26. jan 2012 kl 16:45

Ole Hansen

Tak for svaret

Det er allerede kommet mig for øre, at de tekniske tunge elementer, der kan udføres "samlebåndsarbejde" outsources til udlandet. Hvorimod man måske i Danmark har mere overordnede ansvar / ledelse / koordinering. Disse leder/koordineringsjobs burde i mine øjne være bedre betalt?
I forhold til fx en ingeniør i Indien, tjener vi nok mere - men hvorfor skulle lønnen være generelt større i udlandet?
Jeg forstår hvis det brutto giver en bedre løn, grundet skattefradraget ved arbejde i udlandet.

Det jeg nok i særdeleshed søger svar på, er typen af arbejde.
Dimensionerende/rådgivende ingeniør ved fx Dong, Rambøll, ABB.
Niche-felter som lynbeskyttelse, vindmøller, magnetfelter.
Salgsingeniør - fx salg af lynbeskyttelsesudstyr osv.

27. jan 2012 kl 07:58

Frithiof Andreas Jensen

Re: Tak for svaret

Disse leder/koordineringsjobs burde i mine øjne være bedre betalt?

Det er de bestemt også - men man får bare ikke den slags jobs "lige ud af skolen". Begyndelseslønnen er generelt ikke særligt høj i udlandet - til gengæld er det normen at den hurtigt vokser hvis man passer sine ting. På "ekspertniveau" (>10 års erfaring) kan man komme rigtigt højt op, brutto svarende til en direktørstilling i Danmark. Jeg kender en sw-udvikler der tjener 235,000 i måneden i Holland! Det er i oliebranchen, pengene sidder en del løsere der!!

ABB har altid en masse forskellige stillinger slået op, i København dog mest salg. Jeg har også set Siemens annoncere med generatordesign, lynbeskyttelse og selvfølgeligt vindmøller - men det foregår i Vejle eller Brande. Dong er Hellerup (s.v.j.h.) og Fredericia. Lige nu søger Dong med lys og lygte efter ingeniører til at designe transformatorstationer - det job er gen-opslået mange gange. Der er ihvertfald en mulighed, både Fredericia og Vejle ligger jo smukt og har mange bådklubber. Brande, Ikast ..pah.. fladt ;-)

Men held med det - der er faktisk gang i en masse ting rundt omkring og power-ingeniører er heldigvis en mangelvare; dengang jeg gik ud af uni blev der uddannet hele 7 stykker.

Ny i debatten? Opret en brugerkonto