24. jan 2012 kl 18:49

Anders Brandt

Dykpumpe, skilletrafo og HPFI-relæ?

Et hurtigt spørgsmål til dem der har styr på stærkstrømsreglementet:

Må jeg beskytte den øvrige el-installation ved at have min dykpumpe forsynet via en skilletrafo, hvis jeg ekstrabeskytter den med et HPFI-relæ?

Jeg har fra flere hørt at dykpumper typisk slutter deres liv ved at blive utætte med deraf følgende overgang til jord - og det får så hele huset til at gå i sort.

Pumpen er i en lille kælder i den ene ende af huset og hovedtavlen er i den modsatte ende af huset. Der er hverken kælder eller loft i resten af huset, så det vil blive voldsomt besværligt at trække et nyt kabel fra hovedtavlen med sit eget HPFI relæ.
Derfor er den ovenfor beskrevne løsning meget attraktiv, men er den lovlig?

(for vi er vel enige om at løsningen er teknisk i orden,
rent sikkerhedsmæssigt?)

24. jan 2012 kl 23:39

Peder Wirstad

Re: Dykpumpe, skilletrafo og HPFI-relæ?

En sådan pumpe kan fås ned til 169 kr.- http://www.harald-nyborg.dk/p8...yder , så det er bare at skifte den ud, hvis den bliver utæt.

Jeg har haft en sådan billig 500 W kørende næsten kontinuerligt i 3 somre uden stop, så de er sikkert ikke så dårlige, hvis man ikke river i ledningen eller de kører tør.

Hvis der bliver overgang, vil en skilletraffo i første omgang hindre, at relæet slår ud, men pumpen vil sandsynligvis kortslutte efter en tid, og hvis da skilletraffoen - som er meget dyrere end en ny pumpe - ikke kan tåle 16 amperer, kan du risikere, at den brænder.
- Husk at et beskyttelsesrelæ også beskytter det tilsluttede udstyr en del.

Det er en god ide, at give en omgang silikone som ekstra tætning ved ledningsgennemføringerne før brug.

Mvh Peder Wirstad

25. jan 2012 kl 08:15

Anders Brandt

Re: Dykpumpe, skilletrafo og HPFI-relæ?

Jeg er helt opmærksom på at skilletrafoen også skal beskyttes.
Tanken var denne forbindelse:

Hovedtavle -> Skilletrafo -> Bitavle m. HPFI -> Sikring -> Pumpe

Formålet med trafoen er alene at forhindre at hovedtavlen slås fra ved overgang.
Målet er ikke at pumpen kan køre videre efter at den er blevet farlig.
Det andet HPFI relæ i bitavlen skal netop sikre at pumpen bliver
slået fra når først der er overgang.

25. jan 2012 kl 08:41

Michael Rangård

Hvorfor en skilletrafo?

Hvad er formålet med skilletrafoen? Du kan anskaffe et billigt kombirelæ (både automatsikring og HPFI) og tilslutte pumpen direkte til denne gruppe, uden om HPFI for resten af huset.

Ved fejl på pumpen vil det kun være det ene HPFI der slår fra (der hvor fejlen er)...

25. jan 2012 kl 09:13

Anders Brandt

RE: Hvorfor en skilletrafo?

>Hvad er formålet med skilletrafoen?

Jeg mangler et separat kabel fra min pumpe op til hovedtavlen.
Pumpen forsynes derfor via et kabel som også forsyner andre værelser i den ende af huset.

I mellemtiden er jeg "out of band" blevet gjort opmærksom på en anden mulighed:

Kablet omkobles i hovedtavle, så det har sikring, men IKKE HPFI.
Kablet føres til en bitavle i den anden ende af huset, hvor jeg så forsyner værelser via ét HPFI relæ og pumpe via et andet HPFI relæ med en mindre sikring.

Yes, mit hus har så 3 stk. HPFI relæer!
Kom ikke og sig at ingeniørhuse er kedelige ;-)

Ny i debatten? Opret en brugerkonto