18. jan 2012 kl 22:48

Michael Eriksen

SAAB: Nye Gripen NG til 280 mio!

SAAB har på eget initiativ givet den svenske stat et godt tilbud: 100 nye Gripen E/F (aka NG) til 32-33 mia SEK med prisgaranti. Det svarer til 280 mio DKK/stk.

Mon ikke vi kunne snige en ordre på 30-40 styk ind? Har vi råd til at lade være?
http://sverigesradio.se/sida/a...4333


19. jan 2012 kl 01:21

Kim Petersen

Re: SAAB: Nye Gripen NG til 280 mio!

Planen i den svenska offerten skulle bli billigare då stora delar av utrustningen i de nuvarande Gripenplanen skulle flyttas över till de nya

Den pris SAAB tilsyneladende er kommet med, er baseret på delvis kanibalisering af eksisterende fly. Det er ikke prisen for nybyggede fly.


19. jan 2012 kl 01:50

Michael Eriksen

Re: SAAB: Nye Gripen NG til 280 mio!

Det er nye airframes hvis ellers artiklen er korrekt:

Saab presenterar också ett alternativ i offerten som företaget verkar tycka är sämre - att stegvis uppgradera de nuvarande planen som kallas C/D och exempelvis trimma den nuvarande Volvomotorn. Enligt uppgift till Ekot skulle ombyggnationerna bli så stora att 100 C/D-plan skulle bli något dyrare än E/F-versionen.

Yderlig kommentar her: http://krigskonster.blogspot.c...html
Begge er enige om der er tale om nye airframes.


19. jan 2012 kl 02:28

Kim Petersen

Re: SAAB: Nye Gripen NG til 280 mio!

Det er nye airframes hvis ellers artiklen er korrekt:

Ja, men selv nye airframes skal fyldes op med systemer og komponenter for at fungere. Ifølge artiklen, er den ubekræftede pris baseret på, at en del af de systemer og komponenter tages fra eksisterende fly, aka kanibalisering.


19. jan 2012 kl 02:54

Michael Eriksen

Re: SAAB: Nye Gripen NG til 280 mio!

Ja, men selv nye airframes skal fyldes op med systemer og komponenter for at fungere. Ifølge artiklen, er den ubekræftede pris baseret på, at en del af de systemer og komponenter tages fra eksisterende fly, aka kanibalisering
jaeh, joeh, det er rigtigt. Er det forskelligt fra vores F-16 reservedele? Et spritnyt fly med et par genbrugsdele til sølle 280 mio er svært at argumentere imod IMHO. En F-35 koster ~700 mio,, en Typhoon ~600 mio.


19. jan 2012 kl 03:03

Michael Eriksen

Re: SAAB: Nye Gripen NG til 280 mio!

Lad mig lige tilføje at Sverige jo SLET ikke sidder med 100 JAS-39 C/D. Af deres ca. 130 Gripen er størstedelen stadig A/B modeller, så mængden af genbrugsdele til opgradering til E/F standard er stærkt begrænset.


19. jan 2012 kl 03:28

avatar

Jesper Ørsted

Re: SAAB: Nye Gripen NG til 280 mio!


SAAB har på eget initiativ givet den svenske stat et godt tilbud: 100 nye Gripen E/F (aka NG) til 32-33 mia SEK med prisgaranti. Det svarer til 280 mio DKK/stk.

Mon ikke vi kunne snige en ordre på 30-40 styk ind? Har vi råd til at lade være?
http://sverigesradio.se/sida/a...4333

SAAB Griben NG er et 4. generationsfly: Ingen stealthteknologi. Så kan vi ligesågodt beholde de gamle F-16 fly, de kan det samme som Griben NG. Og udover det er det en model der er indarbejdet i NATO samarbejdet og kan indgå sømløst i alle NATO opgaver, det er ikke tilfældet med Griben NG.


19. jan 2012 kl 03:57

Michael Eriksen

Re: SAAB: Nye Gripen NG til 280 mio!

SAAB SAAB Griben NG er et 4. generationsfly: Ingen stealthteknologi. Så kan vi ligesågodt beholde de gamle F-16 fly, de kan det samme som Griben NG
Du aner ikke hvad du taler om. Kan vore 1978 F-16 matche Gripen E/F? Kan vore F-16 supercruise? Har de AESA radar? Er de network-centric?
Og udover det er det en model der er indarbejdet i NATO samarbejdet og kan indgå sømløst i alle NATO opgaver, det er ikke tilfældet med Griben NG.
Gripen C/D (for da slet ikke at tale om E/F) er 100% NATO integreret. Gripen C/D leverede overlegne billeder i Libyen - det var det eneste de måtte, Gripen C/D kan rutinemæssigt lufttankes som de blev i Sicilien af både deres eget svenske tankfly og Luftwaffe tankfly.

Det ville være rart hvis du havde elementær grundviden.


19. jan 2012 kl 04:12

avatar

Jesper Ørsted

Re: SAAB: Nye Gripen NG til 280 mio!



SAAB SAAB Griben NG er et 4. generationsfly: Ingen stealthteknologi. Så kan vi ligesågodt beholde de gamle F-16 fly, de kan det samme som Griben NG
Du aner ikke hvad du taler om. Kan vore 1978 F-16 matche Gripen E/F? Kan vore F-16 supercruise? Har de AESA radar? Er de network-centric?

Og udover det er det en model der er indarbejdet i NATO samarbejdet og kan indgå sømløst i alle NATO opgaver, det er ikke tilfældet med Griben NG.

Gripen C/D (for da slet ikke at tale om E/F) er 100% NATO integreret. Gripen C/D leverede overlegne billeder i Libyen - det var det eneste de måtte, Gripen C/D kan rutinemæssigt lufttankes som de blev i Sicilien af både deres eget svenske tankfly og Luftwaffe tankfly.

Det ville være rart hvis du havde elementær grundviden.

Ja, F-16 kan supercruise i nyeste model leveret til Indien, ja F-16 kan udstyres med ASEA radar (Nortrup Grumman AN/APG-80), ja F-16 leveret til Indien er network-centric. Og hvis Gripen er så fantastisk, hvorfor fik det så kun lov til at tage billeder over Libyen?


19. jan 2012 kl 04:30

Michael Eriksen

Re: SAAB: Nye Gripen NG til 280 mio!

Ja, F-16 kan supercruise i nyeste model leveret til Indien,
En supercrusing F-16 findes ikke dags dato.Idien har ikke modtaget nogen F-16 i nyere tid. Hvilken motor har den? Lav dit hjemmearbejde
Ja F-16 kan udstyres med ASEA radar (Nortrup Grumman AN/APG-80),
Ja, ja, put du bare dem på vore 1978 F-16.
Og hvis Gripen er så fantastisk, hvorfor fik det så kun lov til at tage billeder over Libyen?
Svensk indenrigspolitik? Det kommer sikkert som et et chok for dig, men Sverige er alliancefrit og ikke et NATO-medlem.


19. jan 2012 kl 04:36

avatar

Jesper Ørsted

Re: SAAB: Nye Gripen NG til 280 mio!


En supercrusing F-16 findes ikke dags dato.. Hvilken motor har den? Lav dit hjemmearbejde

F-16XL med F100-PW-200 turbofan kan supercruise med mach 1.05


19. jan 2012 kl 04:39

Michael Eriksen

Re: SAAB: Nye Gripen NG til 280 mio!

.Idien har ikke modtaget nogen F-16 i nyere tid.
Og det burde så være "Indien har ikke modtaget nogen F-16 i nyere tid...". Mit redigerings vindue udløb.


19. jan 2012 kl 04:58

Michael Eriksen

Re: SAAB: Nye Gripen NG til 280 mio!

F-16XL med F100-PW-200 turbofan kan supercruise med mach 1.05
Det vil jeg meget gerne have en reference til. Jeg er 99,9% sikker på det er noget sludder. Google giver intet brugbart. Supercruise med mach 1.05 er ikke nogen spøg. F-16s thrust/weight forhold er lang under Gripens E/Fs (kun F-22 får et ben til jorden i sammenligning) så supercruise med mach 1.05 er højst usandsynlig.


19. jan 2012 kl 05:13

avatar

Jesper Ørsted

Supercruise

"It accidentally achieved supercruise, a design goal of the F-16XL that was never attained in ETF testing, when it reached Mach 1.1 at 20000 ft (6096 m)"
http://en.wikipedia.org/wiki/G...16XL


19. jan 2012 kl 05:25

Michael Eriksen

Re: Supercruise

Som du ved er Wikipedia i black-out i dag. Jeg vil prøve at kommentere i morgen.


19. jan 2012 kl 06:09

avatar

Jesper Ørsted

Re: Supercruise


Som du ved er Wikipedia i black-out i dag. Jeg vil prøve at kommentere i morgen.

Slå JavaScript fra, så kan du læse den black-outede Wikipedia.


19. jan 2012 kl 09:15

Bjørn Sune Andersen

Re: Supercruise

F-16XL med F100-PW-200 turbofan kan supercruise med mach 1.05
"It accidentally achieved supercruise, a design goal of the F-16XL that was never attained in ETF testing, when it reached Mach 1.1 at 20000 ft (6096 m)"
http://en.wikipedia.org/wiki/G...16XL
I din reference (http://en.wikipedia.org/wiki/G...16XL) står der jo at super cruiset skete med en General Electric F110-129 - jeg indrømmer gerne at jeg ikke er en motor wiz, men en F110-129 er jo en lidt anden ting end en F100-PW-200 ...

F-16 kan supercruise i nyeste model leveret til Indien
Jaee joo - Indien har i 2011 afslået F-16IN (http://en.wikipedia.org/wiki/G...ther) som i øvrigt er baseret på E/F versionen - ingen af de 2 versioner har super cruise (http://en.wikipedia.org/wiki/S...se). F-16IN er desuden udstyret med en F110-132A, ikke en F100-PW-200.

F-16XL består af 2 prototyper der siden 1988 har tilhørt NASA til reseach - de har mere eller mindre stået stille siden 1999 omend der åbenbart i 2007 har været snak om at reaktivere dem.

To prototyper fra 1977 gør ikke en operationel leverance til et luftvåben - jeg tror Michael har ret ...


Bjørn


19. jan 2012 kl 10:49

Hans Henrik Hansen

Supercruise?


Kan nogen indvie mig i, hvorfor specielt 'supercruise' skulle være interessant?? Mit umiddelbare gæt er, at det (for Gripens/F-16s vedkommende) under alle omstændigheder kun er aktuelt i 'clean' configuration, samt at brændstoføkonomien (og dermed rækkevidde/aktionstid) vil lide voldsomt under 'øvelsen'!(?)


19. jan 2012 kl 11:07

Bjørn Sune Andersen

Re: Supercruise?


Kan nogen indvie mig i, hvorfor specielt 'supercruise' skulle være interessant?? Mit umiddelbare gæt er, at det (for Gripens/F-16s vedkommende) under alle omstændigheder kun er aktuelt i 'clean' configuration, samt at brændstoføkonomien (og dermed rækkevidde/aktionstid) vil lide voldsomt under 'øvelsen'!(?)
Du er velkommen til at indvie dig selv: http://en.wikipedia.org/wiki/S...uise


Bjørn


Ny i debatten? Opret en brugerkonto