10. mar 2003 kl 20:05

Jes Suhr

Elektrisk "afkalker"

Hej
Vi overvejer at göre noget ved kalkindholdet i vandet fra vor private brönd. Har set på en elektronisk "dims", to metalbånd om vandledningen, en sort bvox, og vupti!!!, Og vi bliver (vupti igen) SEK2000:- fattigere. Spörgsmål1, virker disse elektroniske "afkalkere"? Spörgsmål 2, hvad består de af, näppe for meget mer end et par 100:- elektronik, nogen som ved?, kan man bygge dem selv?
Venligst Jes

10. mar 2003 kl 21:03

john

Re: Elektrisk "afkalker"

2000,- SEK :o(), det er en konstruktion som har været i Elektor. Den laver et magnetfelt, thats it.

10. mar 2003 kl 22:31

Lasse

Jeg ved ikke, hvilken elektronik, der findes i kassen. Prøv at se på nogle af kalkspalterne med statiske magneter, måske er de billigere.

Jeg har selv en smule praktisk førstehåndserfaring med kalkspalterne. I nogle tilfælde har de overhovedet ingen virkning. I andre tilfælde fungerer de perfekt - selv milimetertykke kalkbelægninger (f.eks. i elkedler) er bløde og kan tørres af med en finger, hvis de da overhovedet opstår. Man ved endnu ikke hvorfor de kun virker nogle steder.

Lasse

11. mar 2003 kl 09:10

René Knudsen

Hej Jes,

emnet har før været diskuteret her på siden. Prøv at læse vedhæftede tråd.

Venlig hilsen

René Knudsen

11. mar 2003 kl 09:51

Kemal

Jeg har længe tænkt på at anskaffe mig sådan en "dims", men en ting som har forhindret mig er, tanken om hvor al den kalk, som ikke sætter sig i el kedlen, havner.
Risikerer man ikke at indtage en masse kalk når man drikker te og kaffe? Er det ikke usundt?

Hilsen

Kemal

11. mar 2003 kl 10:45

Niels K. Handest

Hej Kemal,

Kalk er sundt for dig. Du bruger det til at opbygge dine knogler (og tænder når man er i den alder), og et eventuelt overskud passere lige igennem. Desuden bruger man det vist også til at regulere kroppens syrebalance?

Derimod har din kaffe-, vaske- og opvaskemaskine ikke så godt af det.

- Niels

11. mar 2003 kl 21:54

Per Nielsen

Har engang sidste år fået forevist en sådan af en bekendt der var meget begejstret og virkelig kunne "fornemme" virkningen af "blødt vand". Efter en dialog derom, hvor jeg kommenterede at det jo var nemt at konstatere denne virkning blot ved at vaste hår med samme mængde sæbe som normalt. Når vi er i Norge på skiferie skal vi nemlig bruge meget lidt sæbe, ellers er det faktisk ikke til at vaske ud igen p.g.a. det bløde vand. Kort efter returnerede han den elektriske afkalker. Men om den virker på den måde at kalken ikke afsættes i rørene er da muligt, men hvor bliver det så af, medmindre der hermed i stedet kommer mere ud af hanen ???
Dette ikke for at skabe yderligere debat, men blot til eftertanke, da de kloge i tidens løb jo alligevel ikke har kunnet blive enige om virkningen.
hilsen Per

11. mar 2003 kl 22:27

Kim Dam Larsen

Det er ikke umuligt, for den som har lyst og tid, at finde en rimelig fysisk af/bekræftning.

12. mar 2003 kl 07:45

john

Du er inde på det rigtige, kalken er der stadig, den udfældes bare ikke så let. Det er forøvrigt kun en lille del som udgøres af kalk, så ens "kalk" behov kan ikke dækkes ved at drikke vand :), men mest alle mulige andre mineraler fra undergrunden.

12. mar 2003 kl 08:18

Morten Jødal

Jeg vil faktisk sige næsten det modsatte af John: Kalken er der stadigvæk (der er vi enige), men den ER udfældet i form af mikrokrystaller, der ikke sætter sig fast på rørvægge m.v.

Morten Jødal

12. mar 2003 kl 09:25

Kim Dam Larsen

Der skal altså laves feltberegninger af det komplekse indhold i det konkrete vand til tiden t for at komme med et rimeligt svar.

31. maj 2010 kl 20:14

Karsten Bo Andersen

Fjerner ikke kalken !

Disse elektroniske kalk spaltere, som jeg nærmere vil kalde dem, virker som Ion changer, de ændrer på kalk molekylets Ioners polarisering så kal molekylerene ikke tiltrækkes af hinanden og danner kalksten.
Det virker i 80-90% af tilfældene, resten kan man ikke umiddelbart forklarer hvorfor ikke, det kræver stor analyser af vandets indhold af mineraler osv.
Disse kalk spaltere virker bedst hvis de placeres et sted hvor der er turbulens i vandet, efter en bøjning på røret eller lignende.
Vi har solgt disse i mere end 15 år, har set gode resultater, men det er svært umidelbart at se noget, man kan ikke mærke noget på vandet, da det stadig har det samme indhold af kalk, se www.danamp.com for detaljer.
Vi har set kalk ophobe sig i rør ender i vandings anlæg som var helt hvidt som mælk, det var i vandet og havnet der, men ikke dannet kalksten og det er det der er problemet, ikke kalk i almindelig form men som kalksten.

01. jun 2010 kl 14:02

Jeppe Jønch Andersen

Ny i debatten? Opret en brugerkonto