10. jan 2012 kl 23:39

Ben Knudsen

søges: mobil rfid læser til mistet nøgle

hep.
Jeg har en formodning om, at jeg har tabt min bilnøgle i kælderen. Der er tale om en nissan intelligent key (mener det er markedsføringstermen). Tricket er, at den indeholder et rfid tag, så bilen kan tændes med nøglen i lommen (og dørene kan ligeledes låses op udefra, hvis nøglen ligger i lommen).
En ny koster 1400 + et værkstedsbesøg, så der er et vist incitament til at finde den.
Min tanke - uden at vide ret meget om rfid - er, at det må være muligt at fange rfid'en og på den måde indkredse området. Udfra intens googling gætter jeg på at det er en 125 khz tag.
Mit spørgsmål er, om det overhovedet kan lade sig gøre - og hvilket udstyr jeg i givet fald skal bruge?
mvh Ben

10. jan 2012 kl 23:55

Jesper Ørsted

11. jan 2012 kl 10:26

Ben Knudsen

Re: Byg den selv

Nu har jeg ikke set alle videoerne på sitet, men de udviklingsmoduler jeg kan finde på siden koster 1500 dollars. Så er det alligevel billigere at ringe til Nissan og bestille en ny nøgle. Eller overser jeg noget?

11. jan 2012 kl 11:01

Palle Koch

Brug et gitterdykmeter

Find en gammel radioamatør som har et gitterdykmeter, eller byg et til formålet.

http://da.wikipedia.org/wiki/G...eter

--Palle

11. jan 2012 kl 13:07

Ben Knudsen

Re: Brug et gitterdykmeter

et godt forslag. Jeg vil prøve at finde sådan én. To overvejelser:

1) hvor lang rækkevidde kan jeg håbe på? Det giver kun mening, hvis jeg kan få en 20-30 cms rækkevidde
2) Jeg er bekymret for frekvensen. Hvis det er korrekt at den RFID Nissan bruger, er en alm 125 khz, kan jeg så fange den overhovedet?

11. jan 2012 kl 13:21

Claus Hillker

Kælderoprydning ?

Har du overvejet at lede efter den - så kunne du måske få ryddet op i kælderen samtidig ;-)

Alt efter hvilket underlag nøglen ligger på eller op af så kan rækkevidden reduceres en del, men følgende mindre mulighed for at finde den med HF.

11. jan 2012 kl 13:27

Ben Knudsen

Re: Kælderoprydning ?

Jeg KUNNE rydde op... men hvor sjovt er det lige? Star trek faktoren i at pejle sig frem til nøglen er noget højere, synes jeg.

11. jan 2012 kl 13:29

Bent Andersen

Savner lidt mere info om nøglen.
Er der akku/knapcelle i den?
Når du siger "i lommen", betyder det så at du bare skal røre ved dørgrebet for at låse op, eller skal du trykke på en knap?

MvH,

Bent.

11. jan 2012 kl 14:07

Ruben Hansen

Re: søges: mobil rfid læser til mistet nøgle

Har du kun den ene? Så du kan slet ikke køre? Hvis du har en mere kan du jo teste måleafstanden og frekvensen med gitterdykmeteret.

12. jan 2012 kl 10:45

Ben Knudsen

Er der akku/knapcelle i den?
Når du siger "i lommen", betyder det så at du bare skal røre ved dørgrebet for at låse op, eller skal du trykke på en knap?

Der ER en knapcelle i nøglen (den har også de sædvanlige to knapper til lås/åbning), men derudover kan bilen også "se" om nøglen er tæt på. Er du indenfor en halv meter af fordørene eller bagklappen, kan du åbne dørene. Ligeledes kan du køre bilen med nøglen i lommen (hvis du vel at mærke sidder i førersædet - og ikke har din mobiltelefon i samme lomme). Nu har jeg ikke fået åbnet den tilbageværende nøgle endnu, men det vil jeg gøre i aften. Så kommer der nok noget mere konkret viden.

12. jan 2012 kl 10:47

Ben Knudsen

Re: søges: mobil rfid læser til mistet nøgle

Har du kun den ene? Så du kan slet ikke køre? Hvis du har en mere kan du jo teste måleafstanden og frekvensen med gitterdykmeteret.

Jeg har en ekstra - så når jeg eller finder et gitterdykmeter, kan jeg teste afstand (hvis det eller virker).

12. jan 2012 kl 10:54

Bent Andersen

Er du indenfor en halv meter af fordørene eller bagklappen, kan du åbne dørene.

OK, forstået.
Jeg tror ikke på at det er 125 kHz, det kræver en ret stor sendeantenne og afstanden er ret kort.
13,56 MHz ville være mit bud.

MvH,

Bent.

12. jan 2012 kl 11:14

Ben Knudsen

OK, forstået.
Jeg tror ikke på at det er 125 kHz, det kræver en ret stor sendeantenne og afstanden er ret kort.
13,56 MHz ville være mit bud.

Det kan du sagtens ha ret i. Min viden om emnet stammer primært fra google. Hvorfor lige dén frekvens? Er det noget, der ligner en standard?

12. jan 2012 kl 11:26

Bent Andersen

Hvorfor lige dén frekvens? Er det noget, der ligner en standard?

Det er i hvert fald en meget anvendt frekvens for de afstande du taler om. Der ligger en ISO standard bag, men jeg kan ikke huske nummeret.

MvH,

Bent.

13. jan 2012 kl 13:14

Ben Knudsen

@Claus Hilker: Sikkenen en udemærket ide ;-). Mvh Kæresten

13. jan 2012 kl 23:08

Ben Knudsen

ignorer seneste

min udmærkede kæreste valgte at kapre ipod'en og håne mig i min ulykke. Hvilket iøvrigt er ret kontraproduktivt for hende, idet jeg nu er nødt til at låne hendes nøgle hele tiden.

13. jan 2012 kl 23:24

Ruben Hansen

Standard

Jo, CISPR 11 mener jeg omhandler ISM frekvensbåndene, som bl.a. anvendes til RFID og NFC, og en af frekvenserne er 13.56 MHz, samt alle subharmoniske og harmoniske.

13. jan 2012 kl 23:46

Bent Andersen

@Claus Hilker: Sikkenen en udemærket ide ;-). Mvh Kæresten

Hahahaha!! pwned :-)

Hilsen til kæresten.

MvH,

Bent.

14. jan 2012 kl 00:05

Chris Bagge

Re: Standard

Frekvensen for sådanne 'dimser' er specificeret i ERC/REC 70-03 (Short Range Devices). Dokumentet kan kan findes på nettet. Her kan du se hvilke frekvenser der må bruges. RFID ligger normalt på 865 MHz eller 2,5 GHz (Annex 11). Derudover er der et antal frekvenser for non-specific Short Range Devices (Annex1).

Ny i debatten? Opret en brugerkonto