08. jan 2012 kl 21:45

Peter Johan Svendsen

Udnyttelse af regnvand

Hej alle ing.dk'ere
Jeg er indehaver af en kolonihave og har længe tænkt på, at min klassiske grønne regnvandsbeholder må kunne udnyttes til energiproduktion når det regner. Der burde være vandtryk nok til at drive en lille turbine/vandmølle, og ellers må jeg jo bare konstruere en beholder der kan levere tryk nok, evt. ved at dirigere samtale tagfladers afløb om i samme beholder.
Nogen der har en erfaring med at at udnytte regnvandsbeholderen på denne måde?

08. jan 2012 kl 22:26

Peter Larsen

Re: Udnyttelse af regnvand

Jeg skal prøve at regne på det.

Lad os sige at der falde 1mm regn. Det giver 1 liter eller 1 kg pr. kvadratmeter.
Det løber ned i regntønden. lad os sætte faldhøjden til 2 meter.
Tyngdekraftens kraft på vandet er yngdeaccelerationen (9,82m/s2) gange 1 kg = 9,82 Newton. Det arbejde der udføres er kraft gange vej = 9,82N * 2m = 19,64 Joule.

Hvor meget vand skal der til for at give en kWh når vi ser bort fra tab i generatoren?

1 kWh omregnet til Joule er 1000 * 60 (minutter) * 60 (sekunder) = 3.600.000 J.
Vi dividerer med 19,64 J for at finde antal liter.
Vi skal så bruge 3600000 / 19,64 = 183299 liter eller ca. 180 kubikmeter vand.

Hvis taget er f.eks. 25m2 skal du bruge 180 / 25 = ca. 7,2 kubikmeter regn pr. m2, eller godt 7 meter regn for at generere 1 kWh.

Jeg ville vurdere at ideen kan realiseres, men den udvundne energi er så lille at det ikke kan betale sig. Selv et lille solcellepanel vil yde meget mere.

Undskyld lyseslukningen!

Mvh. Peter

08. jan 2012 kl 23:13

Glenn Møller-Holst

Hej Peter

Kig også her - incl. kommentarene:

13. jan 2011, Kan man drive turbiner i kloakerne?:
http://ing.dk/artikel/115351

08. jan 2012 kl 23:58

Peter Johan Svendsen

Jeg er helt med på at vi ikke snakker om et nyt DONG i kolonihave størrelse.
Jeg vil bare forfærdelig gerne udnytte whatever energi jeg kan hive ud af det da jeg, hver gang det regner, ikke kan lade være at være lidt irriteret over at opsamlingens potentiale udnyttes til nul og niks. Selv 10w vil være en gevinst for mig da det ikke så meget kommer an på 'kommerciel rentabilitet' som på .. skal vi kalde det gloriepudsning :-)
Men du har vist heller ikke rigtig med i regnestykket, at faldhøjde ikke helt har nogen indflydelse hér, men i stedet bør være det tryk der i er fra vandet over det hul hvorfra der kan tappes til en turbine/vandmølle.
Det burde også være rimelig let at fremstille en elektronisk dims til regulering af udledningen fra beholderen for at optimere det så energiudnyttelsen kun finder sted når potentialet er stort nok samt ikke kommer under en givet udnyttelse, men i stedet slår fra for så at starte igen når der er fyldt vand/tryk nok i beholderen til at opnå potentialet.
Det tryk kan jo også manipuleres med størrelsen på opsamlingstanken.
Det behøver ikke nødvendigvis være den grønne regnvandstønde men kan lige så vel være noget jeg konstruerer specifikt med dét mål for øje. kan du følge?

09. jan 2012 kl 01:26

Michael Eriksen

Men du har vist heller ikke rigtig med i regnestykket, at faldhøjde ikke helt har nogen indflydelse hér, men i stedet bør være det tryk der i er fra vandet over det hul hvorfra der kan tappes til en turbine/vandmølle.
Og det er faldhøjden. Glem alt om at hive energi ud af vandet, men opsaml det endelig til til toiletskyl, køkkenhave og blomster. Kommunevand koster immervæk ~40 kr/m3. Du skal lave 20 kWh for at tjene/spare 40 kr, og det sker aldrig med det setup selvom al udstyret ville være gratis.

Vil du lave energi i din kolonihave er solceller nok den eneste reelle mulighed.

09. jan 2012 kl 02:02

Peter Johan Svendsen

michael:
Det forekommer mig bare lidt spejlvendt at man ikke skulle kunne udnytte potentialet tilfredsstillende (for mig) til andet end vanding af haven. Og der er ikke kloakeret (udskudt til '28)-, men 'kemilokum', så dét indspark til anden udnyttelse er ikke rigtig relevant, medmindre jeg laver noget træk-og-slip til en art faskine. Men tak alligevel ... selvom tanken selvfølgelig allerede har været forbi de små grå.
Hvordan kan jeg beregne trykket ved en givet opsamlingskasse med en givet vinkel, lad os sige 1 grad?

09. jan 2012 kl 02:35

Michael Eriksen

michael:
Det forekommer mig bare lidt spejlvendt at man ikke skulle kunne udnytte potentialet tilfredsstillende (for mig) til andet end vanding af haven.
Beklager, men der er ikke noget at gøre. Du kan ikke lave mere end 2-3 m højdeforskel i din kolonihave og det batter intet. Og for at føje spot til skade skal dit vandlager endda være oppe i 2-3 m højde. *Skal* man være optimist, kan man lave lidt strøm med bare en meters højdeforskel, men så kræver det en å/flod med konstant fossende vand og ikke bare sølle 70 cm regn per år som i DK (http://en.wikipedia.org/wiki/P...ro).

09. jan 2012 kl 05:23

Peter Johan Svendsen

michael:
bæst ;-) iøvrigt henviser wikipedia linket til noget ikke-eksisterende, end ikke ved deres foreslåede anden søgning .. så det tager jeg som et tegn på at gøre et forsøg alligevel :)
Men som sagt tidligere er det ikke fordi jeg direkte vil drive min kolonihave på strøm fra dette, vil blot gøre ET eller andet med vandet da den nuværende opsamling kun er fra ca.1/4-1/3 af min tagflade hvilket er mere end rigeligt til havevanding, så hvis jeg samlede hele tagfladen til ét opsamlingssted tænkte jeg bare at det kunne begynde at ligne noget der er noget. Om det så bare er ét par hundrede watt på årsbasis for at være helt negativ om potentialet.
Men tis endelig på min sukkermad. :)

09. jan 2012 kl 07:07

Runi Sørensen

Peter, jeg har selv haft samme idé til et teknologiprojekt om et lavenergi hus. Det vil ikke fungere i praksis, langt fra. Det kan sikkert op til flere gange betale sig at du køber solceller i stedet for turbine m.m, hvis du vil udnytte dine omgivelser.

Det bedste du altså kan gøre med regnvandet, er at udnytte det så du formindsker forbruget af postevandet.

09. jan 2012 kl 07:26

Peter Johan Svendsen

Runi:
Selvfølgelig kan det bedre svare sig at købe solceller, det har jeg bare ikke råd til 8-|
Og selvom det kan give en vis gloriepudsning-effekt vil det økonomisk hverken gøre til eller fra når det kommer til kolonihaven, for vandet er betalt over havelejen.
Kan kun gentage; årsagen er ikke som sådan at det skal dække forbruget, endsige en nævneværdig del af det, men blot dække min irritation over et gratis potentiale der ikke blive udnyttet, såre simpelt.

09. jan 2012 kl 08:53

Claus Wøbbe

...da det ikke så meget kommer an på 'kommerciel rentabilitet' som på .. skal vi kalde det gloriepudsning :-)...

Peter, det lyder jo dejligt, at du gerne vil have det godt med det grønne bidrag, du kan yde til "kloden".

Men som altid betyder 1 krone brugt på A, at du ikke kan bruge 1 kr på B (Lomborg, kogt ned til 1 sætning).

Du kan f.eks. overveje om du vil bruge tid og penge på dit regnvandsprojekt, eller om du i stedet skulle give et bidrag til Red Barnet og på den måde komme til at sove godt? 600 kr giver et års skolegang for et barn i Dhaka i Bangladesh.

:-)

09. jan 2012 kl 09:11

Karsten Henneberg

Max potentiale ...

På et normalt år vil de 25m2 kunne opsamle ca. 0,75m3 x 25 = 18,8 m3 regnvand.

Prøv at kikke på en Grundfos Magna 40-120 - den klarer at løfte 18,8 m3/h vand 2,4 mtr op med et forbrug på 0,350 kwh, og nyttevirkning = 35,1%

D.v.s. værdien af selve pumpearbejdet er kun 35,1% x 0,350 Kwh = 0,122 kwh. Skal du den anden vej ved at lade vandet passere gennem en turbine, kan du ikke påregne 100% nyttevirkning

09. jan 2012 kl 09:17

Peter Larsen

Kan kun gentage; årsagen er ikke som sådan at det skal dække forbruget, endsige en nævneværdig del af det, men blot dække min irritation over et gratis potentiale der ikke blive udnyttet, såre simpelt.

Med de regnmængder vi normalt har i DK kommer det til at tage omkring 10 år at producere 1kWh. Det får du ikke meget glorie for.

Her er et billigt forslag der batter:
Køb 2 brugte radiatorer. Den ene maler du sort og placerer i en kasse med et stykke glas foran. Kassen skal stå lavt og vende mod solen. Den anden radiator placeres inde i huset, men højere end radiatoren udenfor. De to radiatorer forbindes med 2 rør og fyldes med vand, helst frostsikret. Der bør være overtryksventil eller ekspansionsbeholder, vandet i den sorte radiator kan komme i kog. Vandet cirkulerer uden pumpe så længe radiatoren indendørs står højere end den anden. Varmen kan reguleres ved at tildække glasset udenfor mere eller mindre.

På en god efterårsdag kan en sortmalet radiator på ½ m2 give en varmeeffekt på minimum 250W. På kun 4 timer giver den mindst lige så meget som 10 års regn på taget. Og så er der varme i huset. Alle stumper må kunne findes i en jernhandel.

Mvh. Peter

09. jan 2012 kl 09:37

Peter Johan Svendsen

Re: Max potentiale ...

Måske er det fordi jeg burde være gået i seng for 9 timer siden, men fanger ikke helt hvad du mener med det indlæg?

09. jan 2012 kl 09:45

Peter Johan Svendsen

Peter Larsen:
Ja, jeg har godt haft nogen lignende tanker i hovedet, såvel som dynamo med et permanent magnet setup der er underdimensioneret til at køre på egen hånd, men producerer noget brugbart hvis det får en hånd = den omtalte udnyttelse af regnvandet. ^^
Sågar en form for dampturbine der med noget rørføring omkring min kuglegrill kan medføre noget energiproduktion.
Udnyt hvad der udnyttes kan ;-)
Men da jeg ikke har pengene til selv nogen af de mindste solcelleanlæg jeg har set har jeg sq nok heller ikke råd til dét lige pt.

09. jan 2012 kl 09:46

Tomas Ussing

En kasket

Peter Johan: efter du har konstrureret din solfanger som beskrevet af Peter Larsen herover, så kan du købe dig sådan en lille kasket med propel på pulden og med den kan du så flyve op og puste skyerne væk fra Solen, så vil du få meget mere varme genereret i din solfanger. Du kan sikkert få en venlig sjæl her på Ing.dk til at regne ud hvor mange AA batterier du skal have med i lommen for at nå helt derop....ok!!!

09. jan 2012 kl 09:49

Karsten Henneberg

Måske er det fordi jeg burde være gået i seng for 9 timer siden, men fanger ikke helt hvad du mener med det indlæg?

At det maksimale årlige potentiale er 0,122 Kwh .... eller ca. 0,25 kr

09. jan 2012 kl 10:26

Christian Clausen

At det maksimale årlige potentiale er 0,122 Kwh .... eller ca. 0,25 kr

Hvis de 18.8 m3 regnvand i stedet bruges som erstatning for 18,8 m3 postevand, er der sparet 18,8*0,4kWh = 7,52 kWh. Da det allerede er erkendt at projektet mest handler om "gloriepudsning", er det underordnet at gevinsten skal deles med de andre i haveforeningen.

http://ing.dk/artikel/105615-e...iger

Med et årligt potentiale på 0,122 kWh, skal man tænke sig godt om hvilke materialer man bruger til at bygge systemet. Man kommer meget hurtigt til at bruge mere energi på at fremstille materialerne og fragte dem til haven end systemet nogen sinde kommer til at udvinde.

10. jan 2012 kl 18:53

Glenn Møller-Holst

...
...

Hej Peter

Hvis dit formål er at lære noget, synes du skulle forsøge at lave en regnvandsturbine.

For hver 10 meter lodret vandhøjde, har du et forøget tryk på 1 atmosfære hvilket er det samme som en forøgelse på 101.325 Pascal. Pascal er det samme som Newton/m^2.

Det er i princippet ligemeget (ser bort fra friktion) hvilken gradtal vandet løber med eller vandret løb, så længe det er nedad. Dog vil der være mere friktion jo længere vandret vandet skal løbe vandret, med samme rørdiameter.

Hvis du blot lader vandet f.eks. falde 10 meter opblandet med luft, vil meget af energien blive omsat til turbulens og kunne sætte turbinen i svingninger/rystelser.

10. jan 2012 kl 18:59

Glenn Møller-Holst

10. jan 2012 kl 21:04

Peter Johan Svendsen

Min eneste tanke bag at nævne en vinkel var egentlig, at hvis man f.eks. tager en olietønde og bruger som reservoir og lægger plant på siden, med et udledningshul i kanten af hvad der oprindeligt var bund af tønden, nu siden, må trykket vel -omend marginalt- være højere hvis tønden bliver placeret i en vinkel. Altså at øge vandmængden -trykket- over udledningshullet.
Dén del må vel trods alt være logisk og god nok hvis håbet/målet er at øge trykket så meget som muligt ved udledning.
Men sjovt nok havde Arkimedes-skruen slet ikke været i mine tanker, men det kan jeg da godt se at den burde have været.

10. jan 2012 kl 21:05

Glenn Møller-Holst

10. jan 2012 kl 21:15

Peter Johan Svendsen

Glenn:
For filan da, dér fik jeg da lige en bunke læsestof og idémateriale :-)
I hvert fald nok til at ignorere alt der lyder "glem alt om at producere bare én watt om året"
Det har jo trods alt aldrig været mit mål at udnyttelsen skulle være noget der som sådan dækker noget nævneværdigt, blot en udnyttelse af ellers spildt potentiale. Uanset en periode for nulstilling af udgiften på 40år.
Tak for dét.

11. jan 2012 kl 08:48

Peter Larsen

Min eneste tanke bag at nævne en vinkel var egentlig, at hvis man f.eks. tager en olietønde og bruger som reservoir og lægger plant på siden, med et udledningshul i kanten af hvad der oprindeligt var bund af tønden, nu siden, må trykket vel -omend marginalt- være højere hvis tønden bliver placeret i en vinkel.

Trykket afhænger UDELUKKENDE af højdeforskellen mellem vandets overflade i tønden og det sted du leder vandet ud. Hvordan tønden er orienteret betyder intet. Du kan øge trykket ved at få tønden højere op.

Når jeg lyder som om du skal opgive projektet, så er det fordi potentialet er så lille, men hvis du er ude efter sjovt legetøj, så har jeg ingen indvendinger.

Mvh. Peter

11. jan 2012 kl 15:32

Peter Johan Svendsen

Peter:
Jamen det er jo præcis dét jeg skriver!
jeg er udemærket klar over at vi snakker umærkelige marginaler hér, men højdeforskellen bliver jo netop større ved at vinkle tønden vs. have den liggende plant på siden. Det var mere en slags teoretisk pointe end 'guldkornet' der kunne få mig til at have mit eget Niagara i en kolonihave. simple as that.

11. jan 2012 kl 18:36

Tomas Ussing

Troll

Don't feed the troll...it ain't listening ;-)

Ny i debatten? Opret en brugerkonto