02. jan 2012 kl 23:42

Andreas Bach Aaen

billigt Schuko alternativ til IHC ?

Nu da Schuko installationer er blevet lovlige i Danmark, hvad skal man så spørge/kræve af sin elektriker ved nybygning af hus?

Jeg vil gerne have noget der funktionsmæssigt matcher Zensehome eller IHC. Det må selvsagt meget gerne være billigere.

Systemer, der er intelligente i de enkelte moduler så som Zensehome, må kræve færre rør og meter ledning trukket i installationen, da man kan slippe for en ren stjerneformet installation.

Kan man få noget intelligent Schuko materiel, som i design ikke blot ligner blød gulnet plast - som det meste jeg har set i kontorinstalltionern i Sverige?

Så altså navne på systemer - og endnu bedre navne på danske elektrikere, der allerede har installeret Schuko kontakter i Danmark. Findes de?

11. jan 2012 kl 20:09

Jakob Pilgaard Pedersen

Meget få schuko installationer endnu

Jeg har aldrig haft Zensehome i hånden, eller arbejdet med det. Men jeg tror ikke du finder det mere simpelt end det.
Ellers er der smarthouse, som jeg også mener har til europadåsen.
Angående europadåsen og mulighed for intelligent styring, kig på gira.dk / gira.com.
Hvis det var mig selv der skulle have renoveret / bygget nyt ville jeg stærkt overveje europadåsen. Jeg har ikke nok erfaring med den til at kunne anbefale den, men det virker bare meget mere simpelt og ligetil end LKs fuga dåse som jeg er ved at være godt træt af !

Tænk frem i tiden, få lavet dåser med trækrør ved fx tv, kontor osv osv.

13. feb 2012 kl 01:18

Andreas Bach Aaen

Re: Meget få schuko installationer endnu

Jeg vil klart vælge en installation med europadåser og f.eks. materiel fra Gira.
Som alternativ til IHC kunne man vælge KNX, men der ser ud til at være lige så dyrt til trods for, at der er mange producenter. Konglomeratet bag KNX må være velfungerende. Hvis det i stedet bliver Z-wawe, der slår igennem, så kommer det helt klart til Europadåserne før de danske dåser.

Ny i debatten? Opret en brugerkonto