Kræfter på et fly ved take-off
Hej derude!
Er i gang med en 3.g opgave hvori jeg er blevet bedt om at forklare hvilke kræfter, der virker på et fly ved take-off, for herefter at udtrykke disse som funktion af hastigheden og andre relevante størrelser.
Umiddelbart vil jeg sige at der virker 4 kræfter på flyet, nemlig tyngdekræften, lift, drag og thrust. Når flyet holder stille, må alle andre kræfter end tyngdekræften være 0, ikke? I takt med at flyet øger farten, bliver liftet større, og når liftet en gang er større end tyngdekræften kan flyet lette. Ret mig hvis jeg tager fejl!
Jeg er klar over at lift (vel også drag og thrust?) afhænger af hastigheden. Jeg har således fundet følgende formel:
L=1/2*p*v^2*S*CL (1/2*densitet*hastighed^2*planareal af vingen*liftkoefficienten)
Så vidt jeg har forstået på det hele, er det ret omstændigt at udregne liftkoefficienten da denne er en funktion af angle of attack, Mach-tallet og Reynolds tal. Kan man således se bort fra denne koefficient når man skal udtrykke L som funktion af v?
Er også lidt på bar bund omkring hvilke andre relevante størrelser jeg kan udtrykke kræfterne ved.
Håber i vil give et par hints!
På forhånd tak fra uvidende og ivrig studerende :)