Det lød da spændende, så jeg surfede lige ind på deres hjemmeside http://zovo.co/.
Det første jeg bemærkede var, at det altså IKKE er gratis ! Det findes i to varianter, hvor den billigste er "gratis" - men for at benytte den "gratis" tjeneste skal man KØBE modulet zovoConnect. Og når man så slår op i prislisten ser man, at dette modul koster 49,99 britiske pund OM ÅRET. Så man KAN altså ikke KØBE dette modul, man SKAL LEJE det. Og det er så for den "skrabede" udgave, uden mulighed for at mappe det til et drev, uden FTP adgang, og uden mulighed for at redigere online. Og stadigvæk koster det så yderligere 19,99 britiske pund om året, d.v.s. samlet min. 60,98 britiske pund / år.
"DeLuxe"-udgaven, som også har disse features koster så 49,99 britiske pund / år + zoroConnect til 49,99 britiske pund / år, samlet min. 99,98 britiske pund / år.
Hertil kommer (som med al lagring "i skyen") at du lige skal tænke på hastigheden. Man skriver ikke noget om hvilken båndbredde man tilbyder, men selv med ubegrænset båndbredde er du begrænset af uploadhastigheden på din internetforbindelse - så tjek lige den før du køber ! Hvis du skal lave backups af mere end et par gigabyte vil det tage urealistisk lang tid, specielt sammenlignet hvad du kan få billigere i form af et externt USB-drev, som du altså også kan have med dig i lommen.
Og med et USB-drev er du helt ude over alle bekymringer med tilgængelighed og sikkerhed.
Jeg har selv eksperimenteret lidt med lagring i skyen, og må indrømme at jeg aldrig gør det mere. Det er simpelthen uanstændigt langsomt !
Hvis du endelig vil, så prøv i stedet Microsofts "SkyDrive". Det er langsomt, men i det mindste RIGTIGT gratis !