16. nov 2011 kl 14:23

Karsten Jepsen

Pumpe der kan tåle varmt vand

Hej

Jeg er på jagt efter en billig pumpe, der skal bruges til at skabe cirkulation i en beholder med 10-15 liter vand. Den skal altså ikke levere noget vildt og voldsomt tryk, men udfordringen er at vandet er mellem 80 og 95 grader varmt.

Jeg har kigget på almindelige akvariepumper, men de er desværre kun specificeret til at kunne klare 35 grader. Så tænker jeg pumpen fra en brugt opvaskemaskine - vil den kunne holde til den høje temperatur i 8-10 timer?

En art propel ned i vandet er ikke en mulighed, det skal desværre være en pumpe.

Nogen forslag?
På forhånd tak :-)

16. nov 2011 kl 14:27

Steen Jensen

Re: Pumpe der kan tåle varmt vand

Der må vel findes små centrifugalpumper med messing/bronzehus og pumpeskive/hjul i samme materiale.

Vh.
Steen

16. nov 2011 kl 14:48

Bjarke Mønnike

Gå til en gas og vand mester og få en brugt Grundfoss cirkulationspumpe.
Den kan garanteret klare mosten. Hvis det er en engangs forestilling vil en opvaske eller en vaskemaskinepumpe sikkert også kunne klare opgaven.

16. nov 2011 kl 14:52

Kristian Glejbøl

Kølevandspumpe

prøv med en kølevandspumpe til en bil og en lille motor til at drive den. Alt der har med biler at gøre er som regel billigt og robust grundet de store styktal og høje krav til driftssikkerhed

16. nov 2011 kl 15:06

Per L. Grunth

jeg mener at vide, at der er ganske mange äldre centralvarmeanläg, som i disse aar faar udskiftet deres cirkulationspumpe. Fordi nye pumper er mere effektive og kan spare noget ström naar de skal arbejde konstant.

Men en gammel og udtjent pumpe af lille störrelse skulle vel sagtens kunne klare dit problem. Saa m aaske du skulle pröve at finde en brokkasse hos en elektrikker eller VVSmand.

16. nov 2011 kl 19:23

Steen Jensen

Hvad med Harald Nyborg eller Biltema

Ny i debatten? Opret en brugerkonto