Eksistens uden vægt
Hvordan kan noget eksistere uden vægt, der er bland andet lyset jeg tænker på.
15. nov 2011 kl 18:00
Hvordan kan noget eksistere uden vægt, der er bland andet lyset jeg tænker på.
15. nov 2011 kl 18:55
Alle vægt- og mål-facitter er relative, og relaterer til perspektiv-princippet.
Når afstanden ml. fin-fysisk og grov-fysisk bliver for stor, fremtræder fin-fysisk som over-fysisk, ude af syne for det fysiske øje.
Jeg'et har altid eksisteret, og vil aldrig kunne vejes. det svære er, at forstå at Livet er evigt.
Iøvrigt er det anerkendt at lys vejer.
15. nov 2011 kl 19:00
skulle internettet veje, så jeg-et må også kunne vejes, de faktorer der er nødvendige for dets eksistens er jo kendt, og hvis det er anerkendt at lys vejer noget, kunne noget der var lettere så ikke bevæge sig hurtigere?
15. nov 2011 kl 21:22
Da lys er stoffets grund-udtryk, 'er alt skabt af lys', stofdannelsen er virkning af bevægelses-princippet, der er fællesnævner for en række virke-principper.
Det med 'lysets hastighed', skal nok ses el. forstås som et 'sanseperspektivistisk frysepunkt', med 'plus og minus'.
(Hvis Jeg'et kunne bevæge sig, havde det nok gjort det for længe siden,)
Det er det, Relativtetsteorien handler om bla. E=mc2
Handler om at energien er høj, selvom massen er forsvindende lille.
Fotoner (lyskvanter) er så behandlet i kvantefysikken, der ikke har ret meget til fælles med makroverdenden, selvom fx den måde DNA er foldet på er en rent kvatemekanisk funktion, der kan observeres kemisk og fysisk. Hydrogenbindinger fx.
(Jeg har lige genlæst et ældre værk : John Gribbin: "På sporet af dobbeltspiralen"- men hans anden bog "På sporet af Schödingers kat"- er nu heller ikke så tosset. Selvom verden er gået meget videre siden!)
Mvh
Tine
16. nov 2011 kl 17:27
Enhver elektromagnetisk stråling er energibærende - og massen er en af energiens fremtrædelsesformer:
Når lys reagerer på et tyngdefelt, er det ikke massen men lysets energi der skal ind i beregningen af reaktionens størrelse.
Lyset eksisterer uden vægt (masse), men ikke uden energi.
Når lys omdannes partikulært, har vi en masse tilknyttet partiklen (eller rettere par af partikler) og denne er kvantitativ afhængig af tilstandsændringen: Lys => partikel. Det omvendte er ligeledes muligt, hvor energien er kvantitativ afhængig af partiklens masse: Partikel => lys.