08. nov 2011 kl 21:52

Søren Vedel

solvarme, solceller og proportionalitet?

Hej,

Jeg er lærer på KVUC og har et par spørgsmål vedrørende solvarme, som mine kursister skal tage stilling til.

Kan jeg med nogenlunde rimelighed stille følgende spørgsmål? Min betingelse ved hver af påstandene er, at svaret skal være en af disse to muligheder:

Ligefrem proportional eller Omvendt proportional

HER FØLGER PÅSTANDENE

"Jo flere timer solen skinner, jo mere varme kan en solfanger (vandbaseret) producere." (Ligefrem proportional)

"Jo flere timer solen skinner, jo mere strøm kan en solcelle producere." (Ligefrem proportional)

"jo mere vi allesammen går over til at bruge solfangere og solceller til at opvarme vand og lave strøm, jo mindre CO2 forurening bliver der på kloden." (Omvendt proportional)

"Jo mere vi allesammen går over til at bruge solceller til at lave strøm, jo større besparelse for hele samfundet." (Ligefrem proportional)

Hvis mine spørgsmål kan ændres lidt, så mine påstande rent faktisk kommer til at passe, vil jeg med glæde høre om forslag til dette.

Hvis du har andre forslag til - letfattelige - sammenhænge der kan belyse de to begreber, vil jeg være taknemmelig.

Mvh
Søren

08. nov 2011 kl 22:28

Thomas Schoubye Poulsen

Fraråd solvarme og solceller

Hej Søren

Jeg er ikke ekspert på solcelleområdet og kan derfor ikke kommentere alle dine udsagn, også fordi det i virkeligheden er ret så komplekst. Men jeg vil gerne kommentere et væsentlig udsagn, som leder frem til konklusionen, der fremgår af overskriften i mit indlæg:

Du foreslog:
"Jo mere vi allesammen går over til at bruge solceller til at lave strøm, jo større besparelse for hele samfundet." (Ligefrem proportional)"

Dette er helt forkert! Både solceller og vindmøller producerer el når de kan. Som elforbrugere har vi brug for el når vi tænder for vore elforbrugende apparater - disse to ting passer sjældent sammen.