Jeg ønsker at komme ud på arbejdsmarked efter min uddannelse samtidigt vil jeg gerne læse en ingeniør uddannelse som virker interessant. Jeg synes produktionsingeniør uddannelsen ser interessant ud. Ved du om produktionsingeniør uddannelsen er efterspurgt ude i erhvervslivet ? Jeg har en fornemmelse for, at det er svært at få job som produktionsingeniør, men som du også skriver så handler det meget om hvilke kompetencer jeg har tilegnet mig.
Vedrørende ingeniørprojekter hvordan kan jeg komme ind og bidrage til projekterne eller være tilskuer? Har du et link til hvor jeg kan tilmelde mig?
Jeg skal ikke gøre mig klog på præcis hvad uddannelserne i dag rummer, det må de enkelte universiteter svare på, men produktionsingeniører arbejder generelt med produktionsdesign og -optimering, hvilket der bliver mere og mere brug for. I modsætning til f.eks. statikere og tekniske tegnere som efterhånden er fuldstændig overhalet af 3D og finite element programmer.
Omvendt er produktionsplanlægning også et område hvor software efterhånden kan overgå selv de kvikkeste hoveder, og fleksible robotceller udfaser langsomt men sikkert linje- og celleproduktionen i mange virksomheder, så en del IT- og/eller elektronikinteresse er nok nødvendigt på området i dag, hvis man ikke læner sig mere op ad ledelsen i stedet og ser på mandskab rettere end maskiner (eller rettere; begge i forening!).
Hvad der sker om et helt eller halvt ti-år vil jeg ikke gætte på, så det sikreste er at vælge ud fra interesse, gøre det du er god til og gøre det til en levevej. Problemet med at vælge en "sikker" uddannelse er jo netop, at du ikke er den eneste der gør det - derfor er det bedre at gøre det du er god til; der har du uden tvivl en fordel over de fleste, mens du på den "jobsikrede" uddannelse blot er én blandt mange. Produktionsingeniør er formentligt næppe et dårligt valg i denne forbindelse.
Personligt tror jeg at eksperter vil få det nemmere i fremtiden end generalister som jeg selv, fordi eksperter med computerens hjælp efterhånden kan udfylde mange roller, mens jeg aldrig kan erstatte en ekspert i f.eks. kerneenergi eller svejsning. Det sagt mener jeg stadig at dygtige projektledere og iværksættere er absolut nødvendige, men hver gang jeg sætter et projekt i søen som generalist, er der 5-10 eksperter der får arbejde før den næste projektleder bliver nødvendig...
Mht. projekter nævnte jeg Copenhagen Suborbitals (CS):
www.copenhagensuborbitals.com....com, men tænkte også på projekter som RoboCup på DTU (
www.dtu.dk/subsites/robocup.as...aspx), elbiler der udvikles på IHK, Shell Eco-marathon (
www.dtu.dk/subsites/ecocar/She...aspx), etc..
BR SOE