30. okt 2011 kl 22:40

Mustafa Ahmed

Hjælp til uddannelse

Hej

Jeg vil gerne starte på en ingeniør uddannelse. Jeg overvejer at starter på produktionsingeniør uddannelse, så vil jeg spørge om nogen af jer har haft erfaring med uddannelsen. Det kunne være fedt hvis i kunne fortælle om det er nemt at få job som produktionsingeniør . Hvad synes i om uddannelsen

30. okt 2011 kl 23:04

David Cohen

En anden én måske...

Personligt kender jeg ikke nogen som går på denne uddannelse. Uanset hvilken ingeniøruddannelse du vælger, opfordrer jeg dig på det kraftigste at kigge på Nanoteknologi. Bare en bachelor (ingeniør) gør at dine fremtidige muligheder er så kæmpe store og at du har spidskompetencer inden for alle de naturvidenskabelige hovedfag. Du behøver endda ikke at arbejde med nanoteknologi som sådan, fordi så mange af kurserne er på faglig højt niveau inden for forskellige områder, og disse giver muligheder og adgang til mange ting.

Dog skal siges, at nanoteknologi har ry for at være i én klasse for sig selv, når det kommer til sværhedsgrad og arbejdsmængde, men det betaler sig.

30. okt 2011 kl 23:43

Lars Kuur

Re: En anden én måske...

Personligt kender jeg ikke nogen som går på denne uddannelse. Uanset hvilken ingeniøruddannelse du vælger, opfordrer jeg dig på det kraftigste at kigge på Nanoteknologi. Bare en bachelor (ingeniør) gør at dine fremtidige muligheder er så kæmpe store og at du har spidskompetencer inden for alle de naturvidenskabelige hovedfag. Du behøver endda ikke at arbejde med nanoteknologi som sådan, fordi så mange af kurserne er på faglig højt niveau inden for forskellige områder, og disse giver muligheder og adgang til mange ting.

Dog skal siges, at nanoteknologi har ry for at være i én klasse for sig selv, når det kommer til sværhedsgrad og arbejdsmængde, men det betaler sig.

Jeg ved ikke hvad din motivation er for at skrive sådan - Men det er forkert.

Jeg er desværre ikke personen som med tilstrækkelig vægt kan pille dit indlæg fra hinanden, min kontakt til nano-fag har været gennem et par venner. Men hvis nogen nye studie søgende skulle være endt herinde og læst David's indlæg så vil jeg give den klare advarsel at det strider radikalt mod min opfattelse.

Og desuden... Hvordan skal man nogensinde kunne få spidskompetencer indenfor alle de naturvidenskabelige hovedfag kun med en bachelor? Det giver grundlægende ingen mening at sige det...

31. okt 2011 kl 00:26

David Cohen

Lars

Jeg vil indrømme, at det er et forkert ordvalg, som jeg også prøvede at redigere væk, men grundlæggende så burde du kigge på studieordningen. Hvordan kan du sige, det er forkert som sådan, når du indrømmer at du grundlæggende ikke kender til uddannelsen. Jeg vil opfordrer alle til at se studieordningen og dømme selv.

31. okt 2011 kl 00:46

Lars Kuur

Re: Lars

Jeg vil indrømme, at det er et forkert ordvalg, som jeg også prøvede at redigere væk, men grundlæggende så burde du kigge på studieordningen. Hvordan kan du sige, det er forkert som sådan, når du indrømmer at du grundlæggende ikke kender til uddannelsen. Jeg vil opfordrer alle til at se studieordningen og dømme selv.

Det er en spændende uddannelse.

Men bacheloren bringer dig ingen steder mht. job. Selv med en kandidat er jobsituationen kompliceret. Det faldt jo lidt sammen igen hele nano eventyret. Men det er her jeg mangler nogle præcise tal for at kunne underbygge hvad jeg siger...

Under alle omstændigheder så er det en god ide at gøre som du siger, altså læse studievejledningen.

En anden god ide er at læse de projekter som er blevet lavet på uddannelserne, fx:
http://projekter.aau.dk/projek...html

Og generelt:
http://projekter.aau.dk

31. okt 2011 kl 13:55

David Cohen

Lars

Det er tom snak, når du taler om fremtidsmulighederne og jobsituationen...

31. okt 2011 kl 17:23

Søren O. Ekelund

En produktionsingeniørs bekendelser...

Hej Mustafa,

Hvis du vil være ingeniør, så er det måske ikke så vigtigt hvilken form for ingeniør du vælger at uddanne dig til, i forhold til hvad du selv gør med dine kompetencer under uddannelsen og efterfølgende. Og hvad du vil; ekspert, generalist/projektleder, opfinder/iværksætter, eller noget helt tredje? Har du et talent du vil dyrke, søger du generel viden, eller søger du blot en uddannelse der kan give et job?

Jeg er selv produktionsingeniør årgang 2007, med baggrund i maskiningeniøruddannelsen. Som du kan se på www.01ai.dk laver jeg i dag meget forskelligt, fordi jeg som elektrotekniker fra HTX, maskin- og produktionsingeniør fra DTU samt autodidakt softwareudvikler kan lidt af hvert – men stort set altid må hyre eksperter til detaljerne.

Morsomt nok var det ingeniørtitlen koblet med min udviklererfaring (som ikke havde særlig meget med min ingeniøruddannelse at gøre!) der fik mig ansat et halvt års tid før mit eksamensprojektet som bachelor var færdigt. Siden da har jeg altid haft adgang til flere faste jobs og drevet mine egne virksomheder ved siden af – men jeg kender kollegaer fra samme årgang der fortsat/igen er arbejdsløse, så bare at være ingeniør er altså ikke nok!

Da jeg har drevet udviklingsvirksomhed siden jeg var 16, var CVet pænt allerede før mit eksamensprojekt, og det er formentligt det og den efterfølgende løbende udvidelse med kompetencer, projekter og kontakter der har givet mig min nuværende stærke position på arbejdsmarkedet.

Jeg vil derfor opfordre dig til at komme ind og bidrage i en del af de gode ingeniørprojekter der findes lige nu, f.eks. CS, om ikke andet som tilskuer – og begynd allerede nu at overveje mulige projekter og praktikophold i spændende virksomheder, og tak ja til de projekter du bliver tilbudt; det hele er ikke lige spændende, men det ”helt rigtige” projekt er svært at finde og gemmer sig ofte i noget man ikke troede, var opmærksomheden værd: Om ikke andet giver det kontakter, indtryk og en tekst i CVet, der formentlig vil være til gavn senere selvom det ikke lige er drømmejobbet der venter efter et par måneders praktik.

Tiden er lige nu ret hård ved iværksættere, men er du hårdhudet og risikovillig er det også en stærk læreplads, især kombineret med banebrydende universitetsprojekter. Så har du ideerne, kollegaer og universitetspersonale der er villige til at hjælpe så kan du muligvis skabe dit eget job før du overhovedet har forladt uddannelsen.

Det sagt, så er jobmarkedet i almindelighed et helvede for tiden, så der skal formentlig også en portion held til, uanset hvordan det hele gribes an.

Måske netop derfor, og fordi du skal leve med beslutningen i mange år, bør du i første omgang besvare følgende spørgsmål for dig selv, og gerne for os andre; hvad ønsker du at opnå med din uddannelse?

Har du yderligere spørgsmål er du velkommen til at ringe, e-maile, eller spørge videre i tråden her.

BR SOE

31. okt 2011 kl 19:25

Mustafa Ahmed

Svar til Søren

Hej Søren O. Ekelund

Tak for dit svar.

Jeg ønsker at komme ud på arbejdsmarked efter min uddannelse samtidigt vil jeg gerne læse en ingeniør uddannelse som virker interessant. Jeg synes produktionsingeniør uddannelsen ser interessant ud. Ved du om produktionsingeniør uddannelsen er efterspurgt ude i erhvervslivet ? Jeg har en fornemmelse for, at det er svært at få job som produktionsingeniør, men som du også skriver så handler det meget om hvilke kompetencer jeg har tilegnet mig.

Vedrørende ingeniørprojekter hvordan kan jeg komme ind og bidrage til projekterne eller være tilskuer? Har du et link til hvor jeg kan tilmelde mig?

31. okt 2011 kl 20:21

Troels Balmer Christensen

Re: Svar til Søren

Hej Mustafa

Der findes også mange gode studievejledere ude på universiteterne, som sikkert vil kunne hjælpe dig med informationer. Du er allerede inde på noget af det vigtigste, nemlig at opbygge netværk og det lyder da til at Søren kan give dig gode input.

Du skal nok ikke bruge for meget energi på diskussionen mellem David og Lars om nano eller ej - det lyder ikke særlig relevant, hvis det er produktionsingeniør, der trækker.

Du kunne også overveje at kombinere med en Business School for at blive endnu mere klar til et job efter uddannelsen (eller mens du læser)

Held og lykke med studierne

/troels

31. okt 2011 kl 22:01

Søren O. Ekelund

Jeg ønsker at komme ud på arbejdsmarked efter min uddannelse samtidigt vil jeg gerne læse en ingeniør uddannelse som virker interessant. Jeg synes produktionsingeniør uddannelsen ser interessant ud. Ved du om produktionsingeniør uddannelsen er efterspurgt ude i erhvervslivet ? Jeg har en fornemmelse for, at det er svært at få job som produktionsingeniør, men som du også skriver så handler det meget om hvilke kompetencer jeg har tilegnet mig.

Vedrørende ingeniørprojekter hvordan kan jeg komme ind og bidrage til projekterne eller være tilskuer? Har du et link til hvor jeg kan tilmelde mig?

Jeg skal ikke gøre mig klog på præcis hvad uddannelserne i dag rummer, det må de enkelte universiteter svare på, men produktionsingeniører arbejder generelt med produktionsdesign og -optimering, hvilket der bliver mere og mere brug for. I modsætning til f.eks. statikere og tekniske tegnere som efterhånden er fuldstændig overhalet af 3D og finite element programmer.

Omvendt er produktionsplanlægning også et område hvor software efterhånden kan overgå selv de kvikkeste hoveder, og fleksible robotceller udfaser langsomt men sikkert linje- og celleproduktionen i mange virksomheder, så en del IT- og/eller elektronikinteresse er nok nødvendigt på området i dag, hvis man ikke læner sig mere op ad ledelsen i stedet og ser på mandskab rettere end maskiner (eller rettere; begge i forening!).

Hvad der sker om et helt eller halvt ti-år vil jeg ikke gætte på, så det sikreste er at vælge ud fra interesse, gøre det du er god til og gøre det til en levevej. Problemet med at vælge en "sikker" uddannelse er jo netop, at du ikke er den eneste der gør det - derfor er det bedre at gøre det du er god til; der har du uden tvivl en fordel over de fleste, mens du på den "jobsikrede" uddannelse blot er én blandt mange. Produktionsingeniør er formentligt næppe et dårligt valg i denne forbindelse.

Personligt tror jeg at eksperter vil få det nemmere i fremtiden end generalister som jeg selv, fordi eksperter med computerens hjælp efterhånden kan udfylde mange roller, mens jeg aldrig kan erstatte en ekspert i f.eks. kerneenergi eller svejsning. Det sagt mener jeg stadig at dygtige projektledere og iværksættere er absolut nødvendige, men hver gang jeg sætter et projekt i søen som generalist, er der 5-10 eksperter der får arbejde før den næste projektleder bliver nødvendig...

Mht. projekter nævnte jeg Copenhagen Suborbitals (CS): www.copenhagensuborbitals.com....com, men tænkte også på projekter som RoboCup på DTU (www.dtu.dk/subsites/robocup.as...aspx), elbiler der udvikles på IHK, Shell Eco-marathon (www.dtu.dk/subsites/ecocar/She...aspx), etc..

BR SOE

31. okt 2011 kl 22:40

Mustafa Ahmed

Hej Troels

Kan man læse på Business School imens man tager en produktionsingeniør uddannelse ?

Søren

Tak for dit indlæg, Det har hjulpet en del. Valget bliver produktionsingeniør og jeg regner med at tage nogle IT kurser senere hen på studiet

Ny i debatten? Opret en brugerkonto