27. okt 2011 kl 14:55

Kristian Eriksen

Hjælp til udvikling af automatisk lås!?!

Hej alle.
Jeg er sammen med nogle stykker fra min klasse igang med at starte virksomhed, og vi kunne godt tænke os at lave en automatisk cykellås, men da vi er handelsstuderende på marketing/innovations linjen er vi bedst til at udvikle idéer og stå for administrative ting, derfor leder vi nu efter en ingeniør der kan hjælpe os.

Det vi først og fremmest gerne kunne tænke et svar på er:
Er det muligt at udvikle dette?
Kan man masseproducere det billigt?
Hvad vil udvikling af en prototype koste?

Selve idéen er at man skal skal have en chip i et kort på størrelse med et kreditkort. Der skal sidde en modtager inde i cykellåsen. Når man så bevæger sig x-antal meter væk fra cyklen, så låser den automatisk.

Jeg ved at dette koncept allerede bliver brugt i nyere biler, og jeg har undersøgt det og fundet ud af at det er firmaet Texas Instruments der har udviklet de chips der bliver brugt til bilerne.

Er der nogen der har mulighed for at hjælpe os? Så vil vi meget gerne have svar fra dig

På forhånd tak

27. okt 2011 kl 15:37

Bjarke Mønnike

Re: Hjælp til udvikling af automatisk lås!?!

Det er meget modigt at gå ind i et marked hvor konkurrencen er skræmmende stor og hvor nye produkter af den art skal have en solid mekanisk ,digital og økonomisk pondus for at kunne markedsføres og fremstilles til bare en rimelig pris.

Menlad os for en god ordens skyld kigge på jeres spørgsmål.

1. Er det muligt at udvikle dette?.....Bestemt!
2. Kan det masse produceres billigt?......Det er er relativt, for hvad er billigt i Jeres øjne.
Husk at fremstillingsprisen i de fleste virksomheder ikke må overstige en fjerdedel af prisen ab fabrik, for at produkter af den art skal give økonomisk mening....et standard Velux Vindue koster 4-500 kr at fremstille og sælges for 2000 til forhandlere , der giver prisen yderligere en tusse opad i pris. En Fritz Hansen stol Arne Jacobsens "syver" koster ungefær 300 kroner at fremstille og sælges i foretningerne fra 2700 og opad.

3. Det kommer an på om i selv kan gøre det eller der skal et professionelt lønnet firma til at gøre det for jer og hvor hurtigt det kan gøres. Som jeg forstår det så er håndværks og konstruktionsarbejdet ikke jeres metier, og derfor kan dette godt blive en del( meget meget dyrere )end I regner med.

Jeg ville derfor finde et andet produktområde der ikke er så overrendt som cykelmarkedet er i Danmark hvor en kinesercykel med navgear, lås, navdynamo,bagagebærer og med aluminiumsstel kan købes for 1400kr.

27. okt 2011 kl 16:25

Ruben Hansen

Vil også gerne se udtrykket i ansigtet på den du har lånt din cykel til, men glemt at give kortet med, når han altså er nået de x-antal meter væk :)

27. okt 2011 kl 16:46

Kristian Eriksen

Det er meget modigt at gå ind i et marked hvor konkurrencen er skræmmende stor og hvor nye produkter af den art skal have en solid mekanisk ,digital og økonomisk pondus for at kunne markedsføres og fremstilles til bare en rimelig pris.

Menlad os for en god ordens skyld kigge på jeres spørgsmål.

1. Er det muligt at udvikle dette?.....Bestemt!
2. Kan det masse produceres billigt?......Det er er relativt, for hvad er billigt i Jeres øjne.
Husk at fremstillingsprisen i de fleste virksomheder ikke må overstige en fjerdedel af prisen ab fabrik, for at produkter af den art skal give økonomisk mening....et standard Velux Vindue koster 4-500 kr at fremstille og sælges for 2000 til forhandlere , der giver prisen yderligere en tusse opad i pris. En Fritz Hansen stol Arne Jacobsens "syver" koster ungefær 300 kroner at fremstille og sælges i foretningerne fra 2700 og opad.

3. Det kommer an på om i selv kan gøre det eller der skal et professionelt lønnet firma til at gøre det for jer og hvor hurtigt det kan gøres. Som jeg forstår det så er håndværks og konstruktionsarbejdet ikke jeres metier, og derfor kan dette godt blive en del( meget meget dyrere )end I regner med.

Jeg ville derfor finde et andet produktområde der ikke er så overrendt som cykelmarkedet er i Danmark hvor en kinesercykel med navgear, lås, navdynamo,bagagebærer og med aluminiumsstel kan købes for 1400kr.

Jeg kan sagtens se hvad du mener, og det er også kun overvejelser vi har lavet, derfor kunne vi til at starte med godt tænke os at finde ud af hvad først og fremmest hvor meget råvarene vil koste, men det er svært for os at Ty vide da vi ikke har noget kendskab til hvad der skal bruges

27. okt 2011 kl 18:12

Per Møller

Start nu med at kontakte Texas Instruments, for at høre hvad de skal have for systemet. Allerede der giver det en god indikation af prisen.
Hvis prototypen skal laves "i byen", vil jeg gætte på 100.000,- her i DK,- såfremt i har et system der kan bruges. Dette vil dække over ingeniørtimer og selve prototypens fremstilling (tegninger, prøvesamlinger o.s.v). Der går hurtigt 2 mdr.

27. okt 2011 kl 18:14

Kristian Eriksen

Start nu med at kontakte Texas Instruments, for at høre hvad de skal have for systemet. Allerede der giver det en god indikation af prisen.
Hvis prototypen skal laves "i byen", vil jeg gætte på 100.000,- her i DK,- såfremt i har et system der kan bruges. Dette vil dække over ingeniørtimer og selve prototypens fremstilling (tegninger, prøvesamlinger o.s.v). Der går hurtigt 2 mdr.

Det lyder som en god idé, tak for hjælpen :)

27. okt 2011 kl 20:41

Tyge Vind

Automatisk lås!?!

Ruben Hansen antyder et sikkerhedsproblem.

Vil også gerne se udtrykket i ansigtet på den du har lånt din cykel til, men glemt at give kortet med, når han altså er nået de x-antal meter væk :)

Cykler, knallerter og motocykler er ikke stabile uden en vis hastighed.
Derfor skal en låsning, som påvirker styring og fremfarten ikke kunne ske automatisk.

Automatisk oplåsning er derimod mulig, hilser Tyge

29. okt 2011 kl 23:12

Jens Madsen

Re: Automatisk lås!?!

Ruben Hansen antyder et sikkerhedsproblem.

Cykler, knallerter og motocykler er ikke stabile uden en vis hastighed.
Derfor skal en låsning, som påvirker styring og fremfarten ikke kunne ske automatisk.

Automatisk oplåsning er derimod mulig, hilser Tyge

Lovmæssigt er der måske problemer, men teknisk er intet problem, at forhindre en låsning, hvis køretøjet bevæges.

Jeg har læst, at den automatiske cykellås allerede er opfundet, så patenter vil måske også være et problem.

Jeg tror desværre, at det nemt kan koste mere end 100.000 i udgifter til en prototype. Du får meget lidt for 50.000 kroner. Jeg ved ikke, om man måske kan finde nogle måder at få det billigt på, ved at anvende uddannelsessystemet, så nogle har det som opgave, og kan lære en del af det.

Hvis det kan gøres i plastik af den type der bruges ved rapid prototyping, vil måske kunne laves en prototype for 100.000 kroner, da der idag findes gode muligheder for 3D-printning. Men skal det støbes, indeholde elektriske motorer som kan åbne og lukke låsen, og fremstilles på en måde, og i materialer så det er en sikker lås, så tror jeg ikke at det er så billigt.

Endeligt, så kan I ikke være sikker på, at Texas instrument's chip er egnet til formålet. Ofte, så vil ingeniørerne designe chipsene til at fråse strømmen bort, så meget som er muligt, i forhold til applikationen. Og det betyder, at når det er lavet til biler, og til en blyaccumulator, samt til at blive ladet op, når bilen kører, så vil det sandsynligvis kræve daglige batteriskift på en cykel.

Så hvis I har fundet nogle chips fra Texas, som kan bruges - så skal I nok først tjekke energiforbruget, for at finde ud af, om de er egnede til batteridrevet elektronik. Strømforbruget kan godt gøres ganske lavt - i størrelsesordenen få mikroampere. Men, det er meget sandsynligt, at det ligger på nogle få milliampere, og så drænes et batteri hurtigt. Det er alene ingeniørenes evner, der betyder hvor stort forbruget bliver, og dårlige ingeniører, plejer at bruge 2-3mA. De vil typisk være "nok" til at udvikle elektronikken til en bil, da et forbrug så højt kan accepteres.

Jeg tror ikke, at elektronikken behøver at være det største problem. I første omgang, vil jeg tro mekanikken, og sikkerheden af mekanikken, samt prisen for at udvikle og producere denne del, som det største problem. Hvis elektronikken bruger lidt meget strøm i starten, men trods alt holder mindst en måned på batteriet, så vil det måske også være nok. Kan man få lavet en mekanisk prototype, og måske en udgave med noget "billigt" udviklet elektronik, der kan køre en måned eller mere på batteriet, så vil det være nok til en første salgsbar udgave. Teknisk, vil elektronikken kunne gøres bedre, og få langt længere levetid. Man skal også tænke på, hvor stort forbruget er, til at åbne og lukke låsen. Typisk, vil en lille elmotor sandsynligvis være det bedste valg, da forbruget er forholdsvis lille, og forbruget til motoren er vigtigt, i tilfælde af man forbedre elektronikken til at holde meget længere (måske flere år på batteriet). En elektromagnet, medfører et større forbrug. En elmotor, er også nemt at få meget billigt, men der vil skulle noget mekanisk udveksling på, da de ikke trækker stor kraft med en billig motor, eller låsen skal laves på en måde, så der ikke kræves kraft, eller den f.eks. kommer fra hjulet, når den bevæges.
Endeligt, er tendens til, at låse ruster og ødelægges af vand mv. Skal et produkt virke på en cykel, så er vigtigt, at de ikke går nemt i stykker, hellerikke ved fugt og vand. Det kræver en del, af det mekaniske design, da motoren normalt ikke tåler vand trænger ind i den. Så den skal sandsynligvis placeres godt beskyttet i låsen.

Jeg synes, at låsen er en god idé. Men, jeg ved ikke, om Danmark er et ideelt land, for et "risikabelt" projekt. Vi har desværre ikke så gode forhold i Danmark, for "opfindere" der går konkurs. Måske ender du i milliongæld på gaden, og bliver en af dem, som politiet tømmer lommerne på, når de ser dig, fordi du har gæld til staten, som jo skal indrives, og du må derfor ikke gå med penge. Selvom du kan blive forsikret og få arbejdsløshedsunderstøttelse som selvstændig erhvervsdrivende, så dækker det normalt ikke, hvis du går i betalingsstandsning, konkurs, eller på anden måde falit. Det gælder kun, hvis du frivilligt lukker en overskudsgivende virksomhed, og trækker dig tilbage, og nyder livet som arbejdsløs, med penge på lommen. SÅ kan du trække penge i automaten samtidigt. Men har du intet, så er lukket for automaten for de selvstændige. Og kan du få bistand, så vil halvdelen blive trukken, til dækning af milliongæld, skat osv, så der ikke bliver råd at betale for bolig. Kontanthjælpen er hellerikke beregnet til bolig, da den ikke reguleres efter den genneralle lønstigning, men alene efter priserne på varer i supermarkedet - ikke efter boligmarkedet himmelflugt. Og boligsikring kan man ikke mere få på kontanthjælp. Det gives kun til velhavere med børn.
Så risikoen er ganske stor for selvstændige erhvervsdrivende, da der her ikke er arbejdsløshedsunderstøttelse, med mindre man kan tilslutte sig klubben af erhvervsdrivende, der lukker trods stort overskud i kassen. Og det gør man kun, hvis man får penge for det, af en stor konkurent, eller udenlandsk virksomhed... Så er man velkommet blandt de ligesindede i erhversvlivets klub, og kan også trække penge fra deres a-kasse, da man jo nu står uden job blandt de andre millionærer og milliardærer. Måske er der bedre mulighed i andre lande for at starte virksomhed.

29. okt 2011 kl 23:56

Jens Madsen

Re: Automatisk lås!?!

Rettelse: Måske var min påstand om, at kun virksomhedsledere der solgte virskomheden til udlandet vil kunne få dagpenge, en smule overdrevet. Du kan læse de mere præcise regler her: http://www.ase.dk/Renderers/Sh....pdf
Herunder, skal du læse afsnittene grundig med hensyn til beregning af sats. F.eks. kræves, at du kan dokumentere omsætning i virksomheden de seneste 3 regnskabsår, hvilket måske kan være et problem, med mindre cykellåsen kommer i handlen, og bliver en success (og giver overskud). Eller, du kan få satsen beregnet, efter de to bedste, af de 5 seneste regnskabsår med overskud. Altså, det er vigtigt, at lukke virksomheden i tide, når det begynder at gå ned af bakke, så der er to gode år, der kan bruges ved beregning af dagpengesatsen.

30. okt 2011 kl 17:05

Karsten Pilested

Forskellige ideer og tanker om laasen

I skriver at TI har chippen til fomaalet, jeg ved ikke hvilken chip i taenker paa, de har forskellige RFID chips som kan bruges og firmaet www.remoteplay.com har en TagAlert som er lavet med TI's low power processors http://www.remoteplay.com/Pres....asp i kunne jo starte projectet med den tag eventuelt lave an aftale med firmaet om at i bruger deres teknologi i jeres laas. ellers saa har http://www.maxim-ic.com/app-no...5099 maxim i deres application note 5099 vist hvordan man kan sense naar en tag er for langt vaek - (efter min mening kan det kun bruges som udgangspunkt for videreudvikling - senderen boer ikke vaere taendt hele tiden, manger ID i senderen saa kun den rigtige tag kan aktivere laasen.
For de forskellige halvledere der kan bruges er man saa heldig nu om dage ad de er saa forbandede smaa at fabrikkerne maa lave evaluation kits for at fa folk til at proeve deres nye produkter, og et evaluation kit til en RFID tag der kan bruges kan f.eks faas fra http://www.austriamicrosystems...stem

Som det tidligere er naevnt, saa er der der et sikkerhedsproblem som ogsaa skal loeses, kan du forestille dig hvad der vil ske hvis du lige har trampet din cykel op ad en bakke, saa du er traet, saa da bakken nu gaar nedad igen saa du faar rigtig god fart paa uden at trampe i pedalerne, saa laender du dig tilbage med det resultat at du taber din tegnebog med din tag. cyklen laaser saa automatisk saa du lander i groeften taet paa din tegnebog
I laasen maa der altsaa indbygges en sikring for at laasen ikke kan aktiveres mens hjulene drejer rundt (det er let at sense en lille magnet paa hjulet som vil pasere laasen med regelmaessige mellemrum mens du koerer)

30. okt 2011 kl 21:24

Jens Madsen

Aktive RFID tags

Prøv eventuelt at søge på aktive RFID tags. Måske findes nogen, som kan bruges. At tag'et er aktivt, betyder der sidder et lille batteri i den - det er nødvendigt, hvis du vil kunne detektere over stor afstand (mere end få centimeter), og samtidigt have et lavt forbrug for detektoren. Accepteres et mega forbrug, kan man godt lave passive detektorer med stor rækkevide (op til et par meter). Men de har et forbrug i størrelsesordenen 5-10W! Og er derfor ikke egnet, til et batteridrevet system. Det er nødvendigt, at også tag'en har et batteri.

Ny i debatten? Opret en brugerkonto