27. maj 2011 kl 10:10

Thomas Pedersen

Formel/beregning af luftmængde

Hej !

Jeg ville høre om der var en venlig sjæl, som kunne hjælpe mig med følgende,da jeg ikke selv evner det ;-)

Forklare mig hvordan jeg beregner mængden af luft som flyttes i mit ventilationssystem,da jeg skal forsøge at indregulere det.

Jeg har forskellige dimensioner rør, Ø160,Ø125 og Ø100.

Jeg har lånt en flowmåler som kan måle luftmængde i sek. , testede lidt med den igår, og målte eks. 6 meter/sek ud af mit Ø100 rør, så langt så godt.

Men jeg forstår ikke helt at få det omsat i kubikmeter i timen, som er det jeg skal regulere ind efter, eks skal der tilføres 150 kubik i timen til huset, jeg skal så måle luftstrømmen i hovedrøret og justere hastigheden på motoren så det passer med de 150 kubik,instrumentet kan desværre kun vise luftflow ifht. meter i sekund, og ikke kubik i timen.

Hvis jeg kunne få hjælp til et regneark, hvori der var felter som man kunne indtaste størrelsen på røret, den målte lufthastighed , også reultatet omsat til kubikmeter i timen kunne stå, ville det være superfedt ;-)

Håber indlægget er nogenlunde forståligt ;-) pft.

Mvh Thomas

27. maj 2011 kl 10:39

Patrick Gadd

Hvor kan man uploade?

Jeg har givet det en chance, og resultatet er ikke kønt, men det burde være korrekt :) Kan jeg maile det til dig, eller kender du en side hvor man kan uploade til offentligt skue?

27. maj 2011 kl 10:45

Patrick Gadd

27. maj 2011 kl 10:49

Bjørn Sune Andersen

Re: Formel/beregning af luftmængde

Hej !

Jeg ville høre om der var en venlig sjæl, som kunne hjælpe mig med følgende,da jeg ikke selv evner det ;-)

Forklare mig hvordan jeg beregner mængden af luft som flyttes i mit ventilationssystem,da jeg skal forsøge at indregulere det.

Jeg har forskellige dimensioner rør, Ø160,Ø125 og Ø100.

Jeg har lånt en flowmåler som kan måle luftmængde i sek. , testede lidt med den igår, og målte eks. 6 meter/sek ud af mit Ø100 rør, så langt så godt.

Men jeg forstår ikke helt at få det omsat i kubikmeter i timen, som er det jeg skal regulere ind efter, eks skal der tilføres 150 kubik i timen til huset, jeg skal så måle luftstrømmen i hovedrøret og justere hastigheden på motoren så det passer med de 150 kubik,instrumentet kan desværre kun vise luftflow ifht. meter i sekund, og ikke kubik i timen.

Hvis jeg kunne få hjælp til et regneark, hvori der var felter som man kunne indtaste størrelsen på røret, den målte lufthastighed , også reultatet omsat til kubikmeter i timen kunne stå, ville det være superfedt ;-)

Håber indlægget er nogenlunde forståligt ;-) pft.

Mvh Thomas
Du skal starte med at regne volumet af "en meter rør" ud - du husker sikkert "Pi r i anden" - husk at radius skal være i meter.

Derefter kan du regne volumet der transporteres pr. sekund - altså gange med lufthastigheden.

Til sidst kan du omregne til volumen pr. time ved at gange med 3600.

Dit eksempel giver 169,6 - held og lykke.

Bjørn

27. maj 2011 kl 10:57

Tyge Vind

Ideelt for excel!

Hej Thomas

Desværre tillader ing/deb ikke excelark, men formlerne ser således ud:

Et rør med diameter D m har arealet A=pi*D^2/4 m^2
Med dette areal A m^2 og hastigheden v m/s får du volumenstrømmen V m^3/s

..... V=A*v m^3/s

På en time går der 3600 s og derfor 3600 gange mere luft Vh m^3/h

..... Vh=3600*A*v m^3/h

Indsætter man A bliver det hele:

..... Vh=3600*v*pi*D^2/4 m^3/h

Dit eksempel: v=6 m/s D=0,1 m

..... Vh=3600*6*3,14*0,1^2/4=170 m^3/h

Mvh Tyge

27. maj 2011 kl 11:16

Thomas Pedersen

Super mange tak

Hej alle sammen !

Super mange tak for alle svarene, også excelfilen ;-)

Jo tak jeg husker godt Piger i 2 ;-) , men var alligevel i tvivl om hvordan det skulle beregnes, snakkede med en ventilationsgut igår, og der lød det sgu meget nemt, også da jeg stod derhjemme, fattede jeg ikke en meter, og kunne ikke ringe til Peter da jeg ingen kender ;-)

Jeg fandt dog denne hjemmeside som andre måske kunne have glæde af en anden gang, som også kunne svare ved simpel indtastniing, men jeg ledte jo også efter forståelsen for hvorfor, så det fik jeg her.

Mange tak for alle jeres svar, og god weekend, jeg skal hjem og måle.

Mvh Thomas

Flow lommeregner online link

http://www.flowmeterdirectory....html

27. maj 2011 kl 12:10

Søren Lund

Laminar luftstrøm og trykfald

Til ovenstående:

Har i med i jeres beregninger, at luft der bevæger sig i et rør, bevæger sig laminart, og at den ikke bevæger sig uden der eksisterer et trykfald i flowretingen?

Det tyder ikke på det, idet i blot multiblicerer tværarealet med længden 6m pr sekund.

Ikke at det ikke kan være korrekt, men det forudsætter at Thomas' flowmåler kan måle gennemsnits lufthastigheden over hele rørarealet.

Det kan den formentligt næppe, med mindre den har samme størrelse som røret, så al luften løber gennem sensoren.

Har den ikke det, så er Thomas nødt til at oplyse hvor (afstand fra midten) i røret sensoren er placeret, og hvor stor sensorens åbning er.

Endvidere skal der under alle omstændigheder multibliceres med en (måske lille) faktor for lufttrykket, før resultatet kan være korrekt.

Laminar luftstrøm:

Kort beskrevet betyder det, at luften ikke bevæger sig ligeså hurtigt ude ved rørets væg, som inde ved centrum. Faktisk står luften næsten helt stille indenfor den sidste micrometer fra væggen, hvorfra lufthastigheden stiger degressivt ind mod centrum.

Trykfald:

Thomas oplyser at der er forskellige rørtykkelser i systemet, men ikke hvordan de er kombineret.

Der skal en vis kraft til at få luften til at bevæge sig gennem røret. Det medfører et lufttryk, der er højere en atmosfærisk tryk, umiddelbart efter trykkilden (blæseren). Der er med andre ord et trykfald fra kraftkilden til systemets udmunding.

Hvis røret, hvori lufthastigheden måles, er større end det samlede tværareal af dem det munder ud i, eller det samle areal af åbninger i den eller de riste luften kommer ud af, så er der også et trykfald over disse, hvormed trykket er højere end atmosfærisk tryk ved lufthastighedsmåleren.

Hvis trykket ved sensoren er 1,1 bar, fylder luften i røret 1/1,1 mindre end når det kommer ud i atmosfærisk tryk, hvorfor luftmængden skal multibliceres med dette tryk.

Bemærk; lufttrykket i et rør med strømmende luft er også laminart. Der er højere tryk i midten af røret end ude ved væggen. Faktisk genererer luftstrømmen undertryk helt ude ved væggen.

27. maj 2011 kl 13:18

Thomas Pedersen

Re: Laminar luftstrøm og trykfald

Hej Søren !

avs, der blev det lidt videnskabeligt ;-)
Det er blandede rør på den facon, at jeg kører ud med et fordelingsrør ø160 og ender i ø125 på sugesiden, og ø125 og ø100 på pustesiden.
ø100 er på de 2 længeste strækninger i de rum som er fjernest fra motoren.
Udover dette har jeg flexdæmpere på hele anlægget, dvs. en form for ribbede rør, så her vil det sikkert rent videnskabeligt slet ikke kunne udledes om det er ø158 eller ø156, de er iøvrigt heller ikke helt strakte/lige
( praktiske hensyn ).
Sådan er teori jo et og praksis et andet ;-)

Måleinstrumentet er et fra Frankrig ( har glemt navnet ) og er med en måleprobe som er ca 1 cm tyk/bred, rund og med et målehovede med en åbning på ca 5 mm. Der sidder en glødetråd som bliver opvarmet og kulden fra vinden ( chill effekten ) afkøler tråden og derved måles hastigheden ( det var en forklaring af ham Ingenøren jeg har lånt det af ).

Jeg kan sagtens se din pointe i luftens vandring i røret, jeg havde dog tænkt mig at måle lufthastigheden foran ventilerne ca. midt i.
Det som jeg er ude efter er jo at vide om jeg får 30 kubik eller 10 kubik ind i et værelse, sådan ca. så mon ikke det er fint nok som det er beregnet her ?

Et af mine problemer er netop forskellen imellem rørstørrelse og ventilåbning.
Forstået på den måde at jeg her efterlyser mængde ifh. kendt rørstørrels eks. ø125 men så snart jeg smækker en ventil på så stiger hastigheden jo, og jo mere jeg lukker den jo mere øges hastigheden, så det er pænt svært at komme frem til et nøjagtigt resultat alligevel.

Jeg har da også overvejet at betale en ventilationsgut penge for at kigge forbi, men jeg antager at han vil bruge samme type instrument, så han har jo så det samme problem ;-)

Mvh Thomas

27. maj 2011 kl 15:22

Kristian Hougaard

27. maj 2011 kl 22:53

Peter Vind Hansen

De ideelle gassers tilstandsligning

Det kan være frugtbart at se på de ideelle gasses tilstandsligning som bekendt udtrykker

PV = nRT

Differentieres rumfanget på venstre siden m.h.t. tiden fås direkte volumen flowet og differentieres moltallet på højresiden fås stof flowet. Der sker jo ingen stof ophobning i systemet. Sammenhold dette med Boyle-Mariottes lov samt Gay Lussacs love.

Trykket i ventilationsrøret måles med et væskemanometer.

Mål evt. også temperaturen.

Ved en rør indsnævring ændres strømningshastigheden sig efter flg. formel.

A1v1 = A2v2

hvor A er rørets tværsnitsareal. Jeg ville selv bruge denne formel på ventilåbningen. Måden at regulere på at at have en regulerbar blæser.

At redegøre for tryktab i ventiler og fittings er kompliceret og anvendes vidst mest til opstilling af en mekanisk energibalance.

Bygningsreglementet foreskriver for "almindelige rum" et luftskifte på 0,5 h^-1

Venlig hilsen Peter Vind Hansen

28. maj 2011 kl 01:01

Thomas Pedersen

Re: De ideelle gassers tilstandsligning

Hej !

Jeg syntes godt nok at tråden bliver mere og mere videnskabelig.

Jeg starter lige med det sidste ifht. lovkrav om luftskifte for boligventilation.

Lovkravet er vel 0,3 l pr sekund pr etagemeter areal.......er det dette som du skriver ?? ;-)

http://www.goenergi.dk/offentl...krav

Jeg aner intet om et væskeanemometer, men jeg er i besiddelse af et anemometer med temperaturmåler indbygget som benyttes til måling af flow i ventilationsanlæg.
Det er godt nok kun en sprød sag som ikke var helt billig i indkøb så det er da muligt det ikke opfylder alt, men jeg tror sgu det går til hjemmebrug ;-)

Udover det så fatter jeg minus af resten, så kald mig bare paradise Amalie ;-)

Men tak for indputtet alligevel.

Jeg har tænkt mig at bore huller ca 20-100 cm før alle mine ventiler i mine rør, for derefter at sætte min måleprobe ind og måle flowet, det skulle efter hvad jeg kan forstå være den gængse metode blandt de fagfolk som render og laver den slags til dagligt, så må vi se hvad dette fører til,altså udover huller som skal proppes af bagefter.

Endnu engang tak for regnearket og indlæggene :-)

Mvh Thomas

28. maj 2011 kl 09:21

Tyge Vind

Mine råd

Hej Thomas

!) Følg brugsanvisninger for din varmtrådsmåler, f.eks.længden af lige rør før og efter målestedet.
2) Beregn Re for denne luftstrøm med http://www.flowmeterdirectory.....php
i din egen henvisning. { Eks: Re=37000}
3) Konstater at al din rørstrømning er turbulent. {Re>2300}
4) Se bort fra (små) temperaur- og trykvariationer {<10 C og <0,3 bar}
5) Glem det du kalder "videnskab"

Du har fået flere indlæg med den tilstrækkelige og korrekte beregning af volumenstrømmen, hilser Tyge igen [ eks: 170 m^3/h ]

28. maj 2011 kl 10:14

Søren Lund

Re: Mine råd

3) Konstater at al din rørstrømning er turbulent. {Re>2300}

Hvordan?

28. maj 2011 kl 12:00

Tyge Vind

Elementært

Søren søg på:

http://en.wikipedia.org/wiki/T...ence

For pipe flow, a Reynolds number above about 4000 will most likely correspond to turbulent flow, while a Reynold's number below 2100 indicates laminar flow. The region in between (2100 < Re < 4000) is called the transition region.

En "videnskabelig" analyse finder man f. eks. i:

H. Schlichting: Grenzschicht-Theori

På side 12 findes de historiske (netop rørstrømning), teoretiske og fysiske baggrunde til Reynolds tallet og den derved liggende modellov.

På side 274 forklares mere om omslaget laminært - turbulent i rør:
"Diese untere Grenze der kritische REYNOLDsschen Zahl kan mit etwa 2000 angenommen werden."

Observerer at mine talværdier ikke gør krav på at være korrekt fremregnede, men der bør ikke råde tvivl om, at luftstrømning i 100 mm rør med 6 m/s er turbulent.

Jeg er helt klar over, at dette ligger udenfor tråden:

"Formel/beregning af luftmængde"

Denne elementære beregning findes i mit første indlæg 27. maj 2011 kl 10:57
"Ideelt for excel!", hilser Tyge

28. maj 2011 kl 12:28

Søren Lund

Re: Elementært

Søren søg på:

http://en.wikipedia.org/wiki/T...ence

For pipe flow, a Reynolds number above about 4000 will most likely correspond to turbulent flow, while a Reynold's number below 2100 indicates laminar flow. The region in between (2100 < Re < 4000) is called the transition region.

Javist Tyge!

Men du anbefaler Thomas at konstatere at luftstrømmen er turbolent og ikke laminar.

Det kan han rigtigt nok, hvis han kender Re-værdien.

Men hvordan bærer Thomas sig så ad med at konstatere den ??

Det gøres jo ikke bare med en flowmåler.

Dit link viser blot, at hvis luftsrømmen er laminar, dvs. under 2000 Re, og hans flowmåler viser 6 m/s, midt i røret, så kan den samlede luftstrøm ganske vel kun være 3 m/s.

Hvis den er turbulent, er den samlede luftstrøm måske snarere ~5 m/s.

28. maj 2011 kl 12:57

Bent Riis

Målested?

Er der styr på målestedet? har du lige rør uden forhindringer både før og efter målestedet?

Hvis du har en bøjning eller en dimensionsændring for tæt på målestedet vil din måling ikke kunne blive præcis! -jeg mener uden at give garranti at det er lige rør 6*D før målested og 4*D efter!

28. maj 2011 kl 14:20

Peter Vind Hansen

Simpel flow bestemmelse

Den mest simple måde at måle at foretage en flow-måling på er at tape en stor plastikpose, med kendt rumfang, fast i den ene ende af ventilationsrøret. Derefter bestemmes tiden for at fylde posen. Og flowet er givet.

Reynolds tal siger noget om hvad der sker inde i røret, men det interessante er hvor meget luft blæseren trækker ind i røret og hvormeget luft der blæses ud af røret i den anden ende, og lur mig om der ikke er stationære forhold?

I den differentierede Ideal Gas Ligning er der styr på alle relevante parameter, som lader sig måle med med simple midler.

Hej Thomas

Et væskemanometer er et meget simpelt måleinstrument til måling af overtryk i ventilationsrøret, som man selv bygger. Du skal bruge to millimeter mål på en meters længde samt en gennemsigtig plast slange formet som et u-rør. Den ene ende af slangen monteres på siden af ventilationsrøret, hvori du har boret et hul i slangens diameter. den anden ende til det fri rum i stuen. Fyld slangen med vand så det holder sig under målebåndets længde. Når der er overtryk i ventilationsrøret ses det som forskellen på de to væskehøjder.

Du mangler nu kun en temperatur måling og når du har denne kan du opstille en præcis stofbalance eller massebalance.

Hej Tyge VInd

Ved at acceptere tryk variationer på 0,3 bar accepterer du så ikke også et fejlskøn på op til 30 %?

Hej Søren Lund

En bestemmelse af luftstrømningens hastighedsprofil vil afgøre om der er tale om laminar eller turbulent strømning. Og den kan bestemmes ved transversal måling over ventilationsrørets tværsnitsareal.

Venlig hilsen Peter Vind Hansen

28. maj 2011 kl 15:32

Tyge Vind

LÆS BRUGSANVISNINGEN

Thomas skrev:
"Jeg har lånt en flowmåler som kan måle luftmængde i sek. , testede lidt med den igår, og målte eks. 6 meter/sek ud af mit Ø100 rør.

Flowmåleren er vel kalibreret til at måle turbulent flow? Det bør fremgå af brugsanvisningen, som skal følges, naturligvis.
At måleresultatet angives som en hastighed m/s betyder derfor at volumenstrømmen findes ved at multiplicere med rørarealet.

Bent Riis peger på forhold, som viser, at Thomas ikke har målt korrekt efter et udløb.

Søren skrev:

"Har i med i jeres beregninger, at luft der bevæger sig i et rør, bevæger sig laminart,"

- Nej det har vi, eller i hvert fald jeg, ikke.
- For det første er det forkert, strømningen er turbulent
- For det andet har det antagelig ingen betydning for flowberegningen; det skal fremgå af brugsanvisningen og kalibreringen (for turbulens).

Kan Søren ikke bare be om undskyldning for sine fejl?
I stedet for at finde på alt muligt, som vildleder i stedet for at føre til resultat.

Jeg kan forsikre Søren om, at jeg har tænkt på og regnet med turbulent strømning ved 6 m/s i luften, hilser Tyge

28. maj 2011 kl 16:16

Tyge Vind

LÆS BRUGSANVISNINGEN II

Peter skriver:

"Hej Tyge VInd
Ved at acceptere tryk variationer på 0,3 bar accepterer du så ikke også et fejlskøn på op til 30 %?"

- Jo ved massestrømsberegning (kg/s), men det er ikke aktuelt i ventilation uden varme- eller kølefunktion.

For Re og turbulens, som vi desværre må debattere her, er 30 % uden betydning.

Hvordan dette varmtrådsinstrument fungerer med hensyn til tryk og temperatur burde fremgå af brugsanvisningen.
Det er meget muligt, at absolut tryk og temperatur skal måles ved målestedet for kalibrering.

Mvh Tyge Vind

28. maj 2011 kl 16:19

Søren Lund

Re: LÆS BRUGSANVISNINGEN

Jeg kan forsikre Søren om, at jeg har tænkt på og regnet med turbulent strømning ved 6 m/s i luften, hilser Tyge

Jeg kan ikke se hvorfor jeg skulle undskylde for at gøre opmærksom på relevante forhold for luftgennemstrømning - og slet for at du lader dig fornærme!

Det fremgår ingen steder af dine indlæg at du har taget højde for det før nu, og du antager bare -uden at ane det - at flowmåleren er kalibreret til at måle turbolent luft.

Må jeg så spørge; hvordan kan den være det?

Turbolent luft har også forskellig Re-værdi, som betyder at heller ikke turbolent luft strømmer med samme hastighed i midten som ude ved siderne (fremgår OGSÅ af dit eget ling), og Re-værdien er under ingen omstændigheder givet af lufthastigheden alene. Og du kan slet ikke regne Re-værdien simpelt ud, når Thomas måler der hvor han skriver "UD af mit Ø100 rør".

Den skal med andre ord være kalibreret efter det rør den skal sidde i, og kan ikke bare bruges hvor som helst, hvis resultatet skal være pålideligt.

Du anbefaler endvidere Thomas at se bort fra trykforskelle op til 0,3 bar, uden at gøre rede overfor de undrende læsere, hvordan op til 30% misvisning af luftmængden kan være irrelevant for Thomas' måling!

Jeg skal ikke bede om undskyldninger, men det er da godt at høre at du har tænkt på DET HELE, og regnet det hele med.

Og hvorfor også dokumentere det, når man kan nøjes med at blive fornærmet hvis nogen stiller spørgsmål til det ;-)

29. maj 2011 kl 09:52

Tyge Vind

LÆS BRUGSANVISNINGEN III

Til: Søren Lund 28. maj 2011 kl 16:19

Søren skriver:

"Jeg kan ikke se hvorfor jeg skulle undskylde for at gøre opmærksom på relevante forhold for luftgennemstrømning"

- Du skal be om undskylning for at sætte ? ved dine meddebattøres tanker i stedet for at tænke selv.

"og slet for at du lader dig fornærme!"

Jeg er ikke fornærmet, men anser dine indlæg som anledning til spild af tid for andre.
Men jeg skal forsøge at hjælpe dig éen gang til:

Du skriver:
"relevante forhold for luftgennemstrømning"

- Det er ikke relevant, at kalde den luftstøm Thomas, ikke jeg, beskriver for "laminar". den er turbolent.

Du skriver:
"Det fremgår ingen steder af dine indlæg at du har taget højde for det før nu, og du antager bare -uden at ane det - at flowmåleren er kalibreret til at måle turbolent luft.
Må jeg så spørge; hvordan kan den være det?"

- Nej jeg var så naiv, at jeg mente at alle i vindkraftens hjemland viste, at denne af Thomas beskrevne luftstrøm var og er turbolent.
- Jeg gik ind på:
http://wiki.windpower.org/inde...isco
tidligere også på dansk og fandt, at man ikke beskrev Reynoldstal eller turbolens, så du er i godt selskab i din uvidenhed.
Tabellen med luftens viskositet er desværre ulæselig for mig, og kan måske lede til misforståelser?
- Peter Vind Hansen beskriver en måde at kalibrere på.
- I brugsanvisningen findes ganske sikkert leveradørens beskrivning af kalibreringen og forudsætningerne for en rigtig måling.

Du skriver:
"Du anbefaler endvidere Thomas at se bort fra trykforskelle op til 0,3 bar, uden at gøre rede overfor de undrende læsere, hvordan op til 30% misvisning af luftmængden kan være irrelevant for Thomas' måling!"

- Det har du misforstået. Kun i beregningen af Re og afstanden til laminær strømning mener jeg, at man kan se bort fra disse mindre afvigelser, det handler om Re=37000 i forhold til Re=2000!
- Hvilke krav Thomas har til målinger ved jeg selvfølgelig ikke.

Du skriver:
"Jeg skal ikke bede om undskyldninger, men det er da godt at høre at du har tænkt på DET HELE, og regnet det hele med."

- Kan du ikke i det mindste redegøre for om du stadigvæk kan regne ud, at en luftstrøm med 6 m/s i et 100 mm rør er laminær?
- Igen påstår du noget om mine tanker, og igen må jeg konstatere, at det er forkert, og at det strider mod debatregler.
- Jeg har ikke tænkt på DET HELE, og heller ikke regnet det hele med.

Du skriver:

"Og hvorfor også dokumentere det, når man kan nøjes med at blive fornærmet hvis nogen stiller spørgsmål til det."

- Nej jeg var alt for naiv, men må med PHK konstatere inkompetensen bland danske -----, men ikke fornærmet.
- Hvilke spørgsmål vil du i øvrigt have svar på?

Mvh Tyge

29. maj 2011 kl 10:48

Thomas Pedersen

Re: LÆS BRUGSANVISNINGEN III

Hej svende !

Her er et link til producenten.

http://mcs-testequipment.co.uk...ter/

Nå fandt lige en brugsanvisning et andet sted,da jeg ikke kunne se den hos producenten.

http://www.s-energia.com/Downl....pdf

Der er 4 knapper, og betjeningen af den er ikke det store, der var ingen brugsanvisning i kassen, så jeg har ikke haft kigget på det, men som I kan se står der " pas på turbolens " af hensyn til målenøjagtigheden.

Jeg skal tilstå at der er indsneget sig en fejl i mit først indlæg.
Jeg måler ca 6 m/sek lige foran en gummidyse i et ø100 rør, tager jeg dysen ud, så måler jeg 3 m/sek.
Jeg har fået af vide at ventilationsfirmaet hvor jeg har købt motoren at man skal sætte sine ventiler på og måle med dem monteret, men det er klart at når de sidder der, så er udmundingen bremset også stiger trykket.

Jeg har endnu ikke boret huller, så jeg tror jeg vil følge anvisningen med at holde mig en vis længde fra udgang og bøjninger.

eks. 40 cm fra udgangen af mit ø100 rør.

Jeg har IKKE SÆRLIGE krav til mit måleresultat, forstået på den facon at det som jeg ønsker er en indikation af mit luft ind i de forskellige værelser sammenlignet i de forsk. rum.
Så om der kommer 10 eller 15 kubik ind i et værelse kommer sig ikke så nøje, der hvor jeg er mere interreseret i nøjagtighed er på mine 2 hovedstrenge, der vil jeg gerne vide om jeg suger 150 kubik eller 180 kubik ifht. de 2 hovedstrenge, dette for at kunne lave et lille undertryk i huset.

Nå jeg vil kravle på loftet og rode med lidt ventilation ;-)

Mvh Thomas

02. feb 2012 kl 12:18

Gert Sørensen

Lige et spørgsmål i denne debat

Hej Alle,

Jeg har et hus med ventilations anlæg.
Her ventilere den ikke helt korrekt. Jeg har ikke kunne finde en lokal instalatør som kan ordne det (HAdsten) så må også selv igang.

Bygnings reglemenetet foreskriver nogle værdier som skal overholdes for vådrum osv. Men er der nogle her der kan fortælle mig om det er godt nok at måle på Ind og udgangen på ventilations systemet. Og skal indput være = output for at ramme optimal varmegenvinding? Jeg blev fortalt af en fagmand at der skal 2x luft ud for 1 ind for at maximere effektiviteten af anlæget, men dette skaber vel undertryg i huset, giver dette ikke problemer?

Er der nogle der ved hvordan jeg skal udregne mit ventilations forbrug så det er optimalt for mit hus ( ca 157 m2, 2 bad 1 køkken og baggang og 5 værelser)?

MVH Gert

07. feb 2012 kl 08:06

Thomas Pedersen

Re: Lige et spørgsmål i denne debat

Hej Gert !

Den med 2 gange ud for 1 gang ind, vil jeg da ihvertfald ikke anbefale.
Jeg startede med at sjusse mig frem til min egen indstilling, altså blot ved at stille sug og pust ens, i selve styringen, dette kan man naturligvis ikke regne med da rør og modstand er forskellig.

Nu kender jeg ikke dit anlæg, fabrikat / type / rørføring / sugpunkter / indblæs men et godt udgangspunkt er da at starte med at måle total blæs og pust, så har du jo en ide om hvordan det ligger.
Jeg lånte en måleprobe af en jeg kender og borede huller i div. rør, dette førte ikke noget med sig, så jeg endte med at betale et firma for at komme ud og måle henover de enkelte punkter og få dette dokumenteret.

Inden jeg fik gjort dette eksperimenterede jeg bare, og kunne konstatere forskellige ulemper ved blot at sjusse sig frem.
Eks. da jeg havde undertryk, der trak anlægget luft ind fra utætheder i bygningen, men ubehagelig lugt til følge.
Jeg har et hus af ældre dato uden damspærre, så luften kunne trækkes igennem rockwoll og dette kunne man lugte.

Omkring bygningsreglementet kan du jo være ligeglad, de gælder for nybygninger, men du kan da godt vælge at lægge dig i nærheden, det vigtige er at du får luftet huset, men kun det som er nødvendigt for ikke at hælde for meget varm luft ud.

Jeg blev iøvrigt anbefalet at opsætte en varmeflade på anlægget da jeg ellers skulle kunne ryge i problemer ifht. det her ventilationsfirma.
Pt. med minus 9 grader udenfor er min indblæsningstemp. 21 grader uden at varmefladen er tændt ( bare til orientering )

Pt. ligger min luftfugtighed på 25 % , dette er klart en ulempe, mit gulv eks. sprækker, og det er ellers lagt ret godt.
Dette syntes jeg er en ulempe, men jeg har opgivet at finde på noget som kan modvirke det, jeg har prøvet med vandbøtter på radiatorer, men der bliver skiftet så meget luft at det ikke ændrer det store.
På en normal dag så er al fugt ude af mit bad efter 5-10 min når familien bader.

Mit anlæg er en Altech 250 roterventilation, fra Øland.

Mvh Thomas

Ny i debatten? Opret en brugerkonto