Hej Glenn,
heller ikke du ulejliger dig med at kommentere på mine links med spørgsmålene. Et par kommentarer ud over ovenstående:
Husk at GWP potentiale består af:
* Reflektion
* Absorbtion
* Transmission
* Fordeling i atmosfæren både højdemæssig og
* levetid i atmosfæren
Reflektion, absorbtion, transmission over hele solens indstrålingsspektre og jordens udstrålingsspektre - og specielt dennes absolutte styrke!
Absorbtionskurver alene gør det ikke! Det er for snæversynet/cherry-picking-agtigt:
http://www.gratisimage.dk/grap....jpg
Det er fint du læser mine indlæg - og returnerer en af mine pointer til et par af dine tidligere indlæg - som jeg kaldte cherry -picking!
Den gælder ikke her. Absorbtionskurven kan du finde i Wikipedia og i IPCCs materiale - og i din egen reference i øvrigt.
Ar drivhusgasser overlapper hinandens spektrum er en fysisk kendsgerning, som IPCC imidlerid ignorerer i deres klimamodeller - se nederst tilhøjre, hvor forskerne Heinz Hug/Barret kigger på sagen.
Til mine referencer på området har jeg fænomenet Freman Dyson, der har skrevet om denne effekt i en af hans bøger.
Hvis du ikke kender manden, så spørg blot en eller ande fysikprofessor, hvem manden er. Der er ikke tale om cherry-picking, men at anvende troværdige kilder.
Og du kan finde overlapningen i Barrows PPT-show, hvor man imidlertid overser den.
Dine 3 punkter vedrørende GW-potentiale er da udmækede, men er irrelevante, idet jeg har fokuseret på metans "potente" drivhusgaseffekt, ikke på klimafaktorer generelt.
Skyers reflektion har intet med drivhuseffekt at gøre. Skyer er små vanddråber, der ikke absorberer varmebølger, det sker først når vandet fordamper.
-
Det essentielle er, at de ca. 26 gange større drivhusgaseffekt for metan, som nævnes alle steder - også i dine kilder og i wikipedia, er en opsummering over 100 år - mens den middellevetid er under 10 år! Det undrer mig du kan sidde helt stille og acceptere, at man indregner en effekt fra et CH4-molekyle, der har været væk fra atmosfæren i 80 år! Hvordan vil du bortforklare det?
På mine referencer ser man et totalbillede af drivhusgassernes absorbtionsspektre, medens Barrow kun viser et lille område omkring 2-7 mikrometer m.h.t. metan. Kig selv efter og se de sorte linier (vanddamps absorbtion) under de grønne (metan).
Jeg bemærker også, at du ignorerer den grafiske fremstilling af 10 bratte temperaturændringer siden Istiden, der ikke kan skyldes hverken metan eller CO2! Grafikken er tegnet ud fra paleoklimatiske målinger som nævnt ovenfor - selink nedenfor.
I stedet for starter du en helt anden debat - nemlig andre klimaeffekter, som jeg ikke er uenig i. At den altdominerende klimaeffekt er skydannelsen har jeg sdelv nævt nogle gange - det ser ikke ud til du er uenig, men debatten drejede sig om bl.a. metans drivhuseffekt - og jeg nævnte CO2s faldene effekt. Uanset hvordan du vender og drejer dig, så er drivhuseffekten fra metan alene styret af, hvor meget energi fra Jordens reflektion af varmestråler, den absorberer - og sender videre i en tilfældig retning.
Se på kurverne igen, som der ikke er uenighed om i videnskabelige kredse, den samlede energi i varmestrålingen i metans absorbtionsområde ser ikke særlig potent ud - vel? Se hvor altdominerende vanddampen adsorberer varmestråler - den nævnes pudsig nok ikke i Wkikipedia - måske er det Conolley, der har fjernet den - men du kan se lidt af den i Barrows show.
Din reference til PP-show har jeg set flere gange - jeg har en helt stak af samme slags.
Burrows tager fejl et par steder, han postulerer at human produceret vanddamp er neutralt idet den blot falder ned som regn!
Det er en antagelse uden bevis. En del af den antropogene vanddamp ophobes i dele af atmosfæren, hvor der er overmættet vanddamp - steder hvor der mangler kondensationskerner. Der er jo ingen forskel på om vanddamp er fordampet eller der er tale om emission!
Endvidere ser Burrows helt væk fra de kemiske processer i atmosfæren - CO2 forbinder sig med vand og bliver herved inaktiv som drivhusgas - den HCO3-holdige vand regner ned og forsyner vandmiljøet med kulstof etc. etc.
Det var et par bemærkninger til dit indlæg, hvoraf nogle punkter faktisk ikke er noget, jeg har bragt ind i debatten i denne tråd.
Men det er pudsigt at du kalder grafik fra atmosfærefysikere for cherry-picking - og man kan finde de samme i din egen reference - det ganske udmærkede ppt-show som jeg da kun kan anbefale at kigge på.
Du kan få et andet fra Easterbrook, som beskæftiger sig med paleoklimatologi.
http://myweb.wwu.edu/dbunny/re....pdf
Her findes den grafik, du ikke har kommenteret - nemlig årsagen til de varme perioder i Sten- og Borncealdren, hvor temperaturen var højere end i dag.
Mvh. Per A. Hansen