11. mar 2011 kl 10:03

nikolaj hansen

Hydraulik maskinmesterudd.

Hej vi er i tvivl om vores underviser lære os korrekt hvordan man beregner seriekobling af trykbegrænserventiler.

billede af opstilling

http://i.imgur.com/K6T0F.png

Hvad viser trykket på manometeret? Hvad mener I trykkene er mellem manometrene?

Mvh.

Studerende på KME.

11. mar 2011 kl 11:25

Tyge Vind

Min hydraulik

- indeholder ikke det viste symbol for ventil.

Med min usikre oversættelse fra svensk:

Ventilsymbolet gælder en bakventil, som kan være fjederbelastet, men det viser man normalt ikke.
En trykholdnings- eller overstrømningsventil har et andet symbol, og i denne opgave behøver man kende styretrykkenes kopling.

Søg på hydraulik symboler, hilser Tyge

11. mar 2011 kl 13:59

nikolaj hansen

rettelse til hydraulik spm

Undskyld, vi sad ikke med opgaven andet end det billede..
spørgsmålet er : hvilket tryk viser manometret?

mvh.

nh

11. mar 2011 kl 14:52

Tyge Vind

Livsvigtigt!

Tak for rettelsen; den var jeg indforstået med.

Men det er langt værre, og mistanken til jeres underviser kan tyde på, at I har forudsætninger for at lære for livet med denne opgave.

Derfor vil jeg meget gerne arbejde med tryksikring og trykholdningsventiler helt fra grunden.

Inden vi går videre er vi dog nødt til at vide, hvad det er for tre ventiler, symbolet skal forestille, og hvordan de fungerer ved tryk- og mængdevariationer?

Hvis det skal symbolisere enkle fjederbelastede bakventiler, er den helt gal!

Vi kan vel gå ud fra en deplacementspumpe som enten kan stå stille eller afgive et tilstrækkeligt tryk og en konstant mængde i drift?

Mvh Tyge, som gerne forsætter mod sikre løsninger.

11. mar 2011 kl 15:30

nikolaj hansen

Seriekobling

De tre ventiler skal symbolisere kontraventiler. ( bog: Hydraulik for driftsteknikere, Leif Terkelsen, Udviklingsfondens forlag Svendborg 4 udgave 1 oplag 2001.
De fungere således, at kuglen vil lukke for ventilen hvis flowet kommer fra tank af.
Dermed kan flowet kun gå i en retning fra pumpen >> tank.

Håber det har hjulpet?

Vi mener, at trykkene skal adderes 4bar + 3bar + 5bar = 12bar ialt for at finde manometerets værdi.

nh

11. mar 2011 kl 15:55

Tyge Vind

Forstået

Tak for forklaringen, og sikkert den løsning underviseren tænker på.

Det jeg tænker på er hele systemets tryksikkerhed, som begrænses af tre ventiler i serie.
Det er hverken tilladt eller fornuftigt at koble yderligere strømningsmodstand efter én sikkerhedsventil.
Det kan lede til instabilitet, når ventilen lukker på grund af stigende modtryk.

Mvh Tyge

11. mar 2011 kl 16:02

nikolaj hansen

..hmm

underviseren mener resultatet skal være 5bar..vi mener 12bar..
men hvis du skulle komme med et bud, er det så 5 eller 12bar manometret ville vise?

11. mar 2011 kl 16:14

Bjarke Mønnike

Jeg mener...

....5 bar. hvis det er sikkerhedsventiler, der er tale om.

11. mar 2011 kl 16:24

Morten Bjørslev

Forståelse af opgaven

Hej Nicolaj,

Hvis ikke underviseren har forklaret opgaven ordentligt, vil jeg prøve at gøre det mere klart.
Ventilerne skal forstås så de sikrer at trykket før ventilen ikke kan overstige det nævnte tryk.
Dvs. at den første ventil åbner ved 4 bar, den næste ved 3 og den sidste ved 5.
Løsningen bliver så at det er den højeste der bestemmer trykket i hele kredsen foran ventilen.
Havde de siddet i omvendt rækkefølge ville manometret stadigt vise 5 bar, og 3 bar i resten af røret til tanken, da det igen blivet den sidste ventil der bestemmer udgangstrykket.

Håber dette hjælper.

Mvh Morten

11. mar 2011 kl 16:38

Tyge Vind

Indlysende

Til og med debatten viser, at koblingen ikke er stabil og bør undgås!

Hvis ventilerne åbner for en trykDIFFERENS skal trykkene summeres.

Hvis ventilerne åbner i forhold til omgivelsen, bestemmes systemtrykket af det højeste 5 bar, hilser Tyge

11. mar 2011 kl 17:56

nikolaj hansen

Takker og bukker

Hej vi takker mange gange for hjælpen. Vi anser opgavens spørgsmål for løst.

NH

11. mar 2011 kl 19:46

Sune Rendal

Den er uklar.

Som Tyge er inde på er opgaven ikke klart defineret i det billede i viser. Komponenter der giver trykfald når der er flow over dem skal adderes når de sidder i serie. Hvis tegningen således skal forstås sådan at de angivne tryk er trykfaldet over ventilerne under drift hvor olien pumpes over alle ventilerne til tank, med det angivne tryktab over hver ventil, skal de adderes.
Men hvis der er tale om sikkerhedsventiler som det antydes i teksten og det angivne tryk er , vil trykket være 5bar da dette er den "strammeste" ventil.
Opgaven er lidt fjollet, for som nævnt ovenfor vil man ikke sætte 3 overtryksventiler i serie, så i skal nok være opmærksomme på at opgaven kun egner sig til undervisningsbrug for at give forståelse for emnet.

11. mar 2011 kl 20:42

Lars Christoffersen

Det viser naturligvis 5 bar

Der er ingen tvivl om at trykket vil være 5 bar! Væske vil undvige systemet ved 5 bar.

11. mar 2011 kl 23:00

Peter Jensen

Kontraventil med forspændt fjeder

Opgaven er helt korrekt og svaret skal være 5bar.
Der er tale om en kontraventil med forspændt fjeder tryk angivelsen angiver det tryk der skal til for at åbne ventilen.
Hvis trykket var nul kunne kontraventilen vises uden fjeder.
Så velkommen til hydraulikkens finurligheder der er masser af dem.

Men hvis der nu havde været tale om direkte styrede trykbegrænsnings el. trykaflastnings ventiler (pressure relief valve), som iøvrigt vises med et helt andet symbol.
Så ville teorien resultere i 12 bar, men ville det fungere i paksis?

Ny i debatten? Opret en brugerkonto