29. sep 2010 kl 11:03

Mikael Andersen

130km i elbil uden alm batteri

Jeg er lige faldet over et interresant koncept fra Volvo.
de planlægger at benytte nye nanokulfiber materialer til at lagre strøm i en bils tag/døre/motorhjelm, derved reduceres vægten og der kan ifølge dem lagres op til 130km transport i disse paneler alene.

nu står der ikke SÅ forfærdeligt meget om selve videnskaben i artiklen, men syndes alligevel det er en spændende udvikling. dog ser jeg også nogle problemer ved dette. hvad sker der hvis uheldet er ude og man får en bule i døren? bliver det så en utrolig dyr fornøjelse? eller kan de få prisen langt nok ned på disse nye materialer til det faktisk ikke er en katastrofe.

desuden er der jo altid "fare" momentet, kan det være farligt, også selv uden batterisyre osv. så er der jo oplagret en hel del strøm på den ene eller anden måde. vi ved alle at Li-ion batterier kan være farlige hvis man behandler dem dårligt og de er af ældre generation.

hvad syndes i?

http://green.autoblog.com/2010...-pa/

29. sep 2010 kl 11:20

Jesper Ørsted

Sjov idé

Idéen er god nok, men jeg er bange for at prisen ikke er det! Kulfiberkompositter er hundedyre. Der er en grund til at almindelige biler er lavet af stål: Det er billigt og der er masser af det. Og så er de stadigvæk et lille problem med nanomaterialer: De er farlige at indånde, ligesom asbest. Så ved et trafikuheld, hvor sådanne materialer bliver knust risikere man at få dem i lungerne.

Ny i debatten? Opret en brugerkonto