Kan man øge fordampning af vand?
Kan man i væsentlig grad øge den naturlige fordampning af vand i et kar ved at tilsætte uskadelige salte eller lignende til vandet?
30. jul 2010 kl 14:25
Kan man i væsentlig grad øge den naturlige fordampning af vand i et kar ved at tilsætte uskadelige salte eller lignende til vandet?
30. jul 2010 kl 14:42
Salttilsætning vil tværtimod nedsætte fordampningen (øge kogepunktet).
Sænk trykket, og kogepunktet falder. Hvis du forstiller dig det skal ske i fri natur er dette nok ikke vejen frem :-)
En ide: Man kunne muligvis iblande en væske der er blandbar med vand og som har et lavere damptryk ved stue temperatur, fx alkohol.
31. jul 2010 kl 11:26
Tak for besvarelserne. Det er måske ikke så mærkeligt, at mere flygtige substanser kan hæve fordampningen, men jeg tænkte, at det måske var muligt at formindske vandets overfladespænding gennem tilsætning af mineraler.
31. jul 2010 kl 11:42
Hmm, man kan tilsætte en lille smule sæbe, dette vil mindske overfladespændingen (vist nok tensid der gør magien). Men ved ikke om det vil hjælpe på fordampningen eller det måske vil reducere den pga. vandet så ikke er "rent" mere?
31. jul 2010 kl 12:47
Vands fordampnings varme er en konstant energimængde ved givne tryk og temperatur.
Er der tale om rent vand er kogepunktet og dugpunktet det samme.
Er der tale om en blanding af vand og noget andet, splitter kogepunktet og dugpunktet og denne splitning er koncentrations afhængig.
Det er interessant at studere væske blandinger prøv f.eks. at søge på azeotrop destillation.
Venlig hilsen Peter Vind Hansen.
Forstøvning er en gennemprøvet metode til at øge vands fordampning. Benyttes bl.a. i aircondition.
02. aug 2010 kl 13:34
Tak for indlæggene, som har hjulpet mig at finde relevante informationer. Det var oprindeligt den afkølende effekt af fordampning, jeg var ude efter og her lader det til, at jeg havde misforstået noget helt fundamentalt: Det er tilsyneladende netop vandets 'uvilje' til at fordampe, som giver det dets potentiale til at skabe køling. (Udtrykt i lægmands sprog, så jeg behøver ikke blive korrigeret).
Hvis du sætter en ventilator til at "puste" til vandoverfladen, fjerner du hele tiden vanddampene. Så vil vandet fordampe hurtigere!
- Søren
02. aug 2010 kl 16:03
Hvis du sætter en ventilator til at "puste" til vandoverfladen, fjerner du hele tiden vanddampene. Så vil vandet fordampe hurtigere!
- Søren
05. aug 2010 kl 14:57
Hvis man prøver at måle trykforholdene i en vanddråbe med et "tænkt" manometer, vil man iagttage et trykspring ved penetrerring af væskeoverfladen og derefter en trykstigning som er proportional med vandhøjden i vanddråben.
D.v.s. overfladespændingen bidrager til trykket i vanddråben.
Efterhånden som dråben fordamper øges den relative overfladen i forhold til volumen.
Når vanddråben er ca. 1 mikrometer i diameter (normal tryk og temperatur) balancere trykbidraget fra overfladespændingen det ydre damptryk og resten af dråben fordamper.
Venlig hilsen Peter Vind Hansen