Søren:
Er det dig meget magtpålæggende ikke at bruge elektronik ?
Min tanke er, og nu undlader jeg at inkludere risici som følge af jordskælv, at hvis spejle skal reflektere en farlig intensitet af energi, og hvis disse spejle skal tilpasse deres retning i forhold til Solens vandring over himlen, da vil jeg aldrig nogensinde stole på elektronik, fordi elektronik notorisk vil svigtet før eller siden, og værst vil det være, hvis IT er indblandet. Jeg vil heller ikke stole på motorer, fordi de går i stykker, før eller siden. Jeg vil desuden slet ikke stole på at brugere kan finde ud af at justere på noget som helst. Derfor: Hvad jeg vil kunne stole på, er et færdigtberegnet design der kun har én eneste art af opførsel, og som er lavet af kun uforgængelige kugleleje-fastmonterede metaller og deres udvidelser og sammentrækninger, en opførsel kun afhængig af Solen, forudsat at løsningen altid bliver holdt rent, eller er konstrueret på en måde så en tilstrækkelig renhed vil blive sikret af regnvejr nu og da. Som bør være muligt at lave, og hvis det fylder meget, så kan man jo udforme det, så det ligner en kunstnerisk udendørs skulptur af de helt store.
Problemet er dog, at en styringsmekanisme skal evne at fungere ud fra kun relative temperaturforskelle imellem solbelysning og skygge, ikke absolutte, fordi princippet skal virke perfekt alle dage året rundt. Jeg forestiller mig, at nogen har udregnet geometrierne i hele dette koncept for århundreder siden og har kaldt det for noget, som jeg ikke kan huske. Sandsynligvis vil et sådant koncept fylde meget og involvere masser af metal, men det er jo ligegyldigt, hvis løsningen til gengæld kan holde i århundreder. Findes et sådant koncept, hvad hedder det, hvem opfandt det, hvornår?