12. jan 2002 kl 18:57

Jesper

Citroen Xantia affjedring

Hej der..

Når en Xantia er begynd at affjedre dårligt og kørekomforten er præget af hårde "bump" som slår op i kabinen - er det så gaskuglerne som trænger til et "kig" ?

Problemet er særdeles udpræget i agterenden af bilen.

Hvis ja - er disse gaskugler så "skif dem selv" eller kræves der specialværktøj (eller står det f.eks. ud med olie eller andet godt når de afmonteres) ?

12. jan 2002 kl 22:20

Thomas

Re: Citroen Xantia affjedring

Hvis affjedringen er helt stiv og præget af bump, ja så er det helt sikkert gaskuglerne det er galt med.

Jeg har før skiftet gaskugler selv, det er nemt nok, tag trykket af ude ved den forreste trykregulator og så er det bare at skifte dem, selvfølgelig vil der komme olie ud, med stil en spand under og du kan genbruge olien.

Husk at når man tager trykket af, så skal bilen selvfølgelig være klodset op på bukke, eller være hævet op på en lift.

Hvis du har en kæderørtang er den det bedste værktøj at tage gaskuglerne af med, ellers er det bare at bruge en alm. rørtang.

En opfyldning af gaskuglerne er som regel nok, men undersøg lige priserne inden, alt afhængig af hvor du køber dem, er der i mange tilfælde ikke den store prisforskel.

His du vælger nye gaskugler, så husk lige på at man godt kan købe gaskugler andre steder, end hos de autoriserede Citroën-værksteder.

God arbejdslyst!

14. jan 2002 kl 00:53

Alex H Nilsson

Det er ikke nogen god idé at genfylde gaskugler til en Citroen, kuglen består af et lukket kammer med en gummimembran med konstant gastryk på den ene side og hydrauliktrykket på den anden, når kuglen ikke fungerer er det membranen som er (træt) så en opfyldning med extra gas er ikke at anbefale, men det er sikkert en god forretning.

Nye kugler er forholdsvis billige, og nemme at skifte.

Som nævnt i andet indlæg klodses bilen op, på hjulene, trykket tages af systemet, på hovedregulatoren sidder en bolt (12 nøgle), den løsnes ca halvanden omgang. Når bilen står på hjulene bliver cylinderen presset helt sammen og der kommer ikke mere væske end det kan klares med et eengangslommetørklæde.

Jeg bruger en filtertang til at løsne kuglen med men en hammer og mejsel er også brugbar.

Nye kugler fastskrues kun med håndkraft.

med venlig hilsen Alex H Nilsson.

14. jan 2002 kl 11:15

Benny Højholt

Hejsa !

Hvad er idéen med at klodse bilen op på hjulene ?

Og PS: Hvor er der lige en leverandør af gaskugler m.m. til Xanthia ?

MVH Benny

14. jan 2002 kl 19:23

Jesper

Tak for tilbagmeldingerne. Jeg venter spændt på om der komme flere.

Hvad "må" én ny kugle koste ??

15. jan 2002 kl 20:39

GERT BUE LARSEN

Det lyder helt klart som om du skal have opladet eller udskiftet gaskuglerne.

Gaskuglerne mister gradvist deres tryk fordi kvælstoffet diffunderer gennem membranen og opløses i væsken på den anden side af membranen.

Det er en naturlig proces, ligesom et dæk der mister luft, og betyder ikke nødvendigvis at membranen er defekt. Membranen går først i stykker når der er så lidt kvælstof tilbage, at membranen bliver mast helt sammen inde i gaskuglen og bliver skåret i stykker af nogle skarpe kanter i toppen på indersiden af gaskuglen.

Derfor er mange gaskugler fuldt velegnede til opladning, og vil holde lige så længe på en opladning som nye gaskugler. Men det er vigtigt at få trykprøvet gaskuglerne for at afgøre om de kan oplades. Min erfaring er, at hvis der blot er mindst 10 bar tryk tilbage i dem, så er de velegnede til opladning.

Hvis trykket er lavere end 10 bar, så er det bedre at kassere dem og montere nye gaskugler.

Jeg vil i så fald anbefale dig at købe originale gaskugler fra Citroën, da disse langt overgår kvaliteten af de uoriginale der findes på markedet. Dels mht. levetid men også mht. komfort fordi Citroëns har en langt bedre tilpasning af den indbyggede støddæmperventil og der findes langt flere gaskuglevarianter (volumen, gastryk og støddæmperventil) så du kan få netop den rigtige variant til din bilmodel. De originale koster lidt mere, men du vil blive mere tilfreds med dem.

Til afmonteringen er det bedst at bruge en kraftig kædenøgle - evt. med et rør som forlænger.

De forreste gaskugler kan umiddelbart afmonteres med kædenøglen når hydrauliksystemet er trykløst.

De bageste kan drille lidt fordi de "gror fast" og fordi affjedringscylinderen har tendens til at dreje med rundt når man forsøger at dreje gaskuglen. Det bedste er derfor at sætte fuldt tryk på systemet (bilen i max. højde) - så holder hydrauliktrykket affjedringscylinderen i spænd og forhindrer den i at dreje, og så løsner man gaskuglerne et lille nyk med kædenøglen. Man skal bare lige se gaskuglen bevæge sig i forhold til affjedringscylinderen, så holder pakningen stadig tæt, og gaskuglen er løsnet. Så gøres hydrauliksystemet trykløst, og gaskuglerne er nu nemme at skrue af.

Når gaskuglerne genmonteres, skal de kun strammes til med håndkraft - ikke noget med at vride dem fast med kædenøglen!

Det blev måske en lang beskrivelse, men realiteten er at det hele er meget simpelt, og jeg tror ikke der findes andre biler hvor man kan udskifte alle 4 fjedre og støddæmpere på i alt en halv times tid...

Når du er i gang med gaskuglerne, så husk også hovedtrykakkumulatoren, som har stor betydning for hydrauliksystemets velbefindende og for hvor mange gange der kan bremses efter at motoren er standset.

23. jan 2002 kl 13:56

Mads

Hej !

Jeg er også intereseret i hvad sådanne gaskugler koster...? Det er en Aktiva 1995 jeg har er det
nogle speciele kugler, ud over at der er flere ?.

Mads

23. jan 2002 kl 15:27

Brian O

Disse kugler kan bla. købes(på sjælland) hos Skovgaard Olsen & Schmidt(som har alt i Citroen reservedele), Salbyvej 22, 4600 Køge, tlf. 56663535
Og NEJ, jeg er ikke i familie el. ligende med ovenstående, bortset fra at jeg køber det meste til mine 2 BX'ere der, da de ikke tager overpriser for reservedele som de 'rigtige' Citroen forhandlere gør.

Hvis du er en DIY(Do It Yourself) type, så check nedenstående japanske hjemmeside ud(godt nok for BX, men princippet er det samme), hvor nogle gutter bla. selv har konstrueret et apperat til at genopfylde kugler med.

23. jan 2002 kl 18:33

Jesper

Ja - og 380,- + moms pr. stk. for nye hos A. Østergaard.

Så det er spg. om genopfyldning overhovedet kan betale sig.

14. jan 2012 kl 23:44

PoulErik Dam Hytting

affjerdring

HEJ
ang affjedring jeg har lige fået en xantia den er hård og stiv forand men blød bagtil,og det er ligesom at den hopper ligeså snart der bare er et lille bump i vejen, men falder til ro efter lidt gyngen, er der nogen der ved hvad der er galt, om det er gas kugler der skal skiftes, eller er det noget andet der er galt, (også lige en anden ting kan man juster forlygter manuelt og hvor sidder knappen til det)

16. jan 2012 kl 07:00

Karl Lohse

Re: affjerdring

HEJ
ang affjedring jeg har lige fået en xantia den er hård og stiv forand men blød bagtil,og det er ligesom at den hopper ligeså snart der bare er et lille bump i vejen, men falder til ro efter lidt gyngen, er der nogen der ved hvad der er galt, om det er gas kugler der skal skiftes, eller er det noget andet der er galt, (også lige en anden ting kan man juster forlygter manuelt og hvor sidder knappen til det)

Få monteret gaskugler med ventiler på. Så kan man kontrollere, og fylde efter, når det er nødvendigt, i stedet for at skifte alle kuglerne.

Så vidt jeg husker har en Xantia enten 5 eller 6 kugler, alt efter årgang, men samtlige kugler kan altså få ventiler monteret. Der er en til hvert hjul, samt enten en eller to systemkugler.

Du kan teste det ved at iagttage hvor langt tid en hel "død" Xantia er om at pumpe tryk op når motoren bare kører i tomgang. Den kan godt løfte forenden eller bagendes først, men der må ikke være mange sekunder mellem. Når den er stabiliseret, så prøv at sætte den i høj stilling, hvad sker der så?

Hvis en Xantia ikke føles behagelig under kørsel, er der bestemt noget galt! Er gaskuglerne først trykket i bund fordi trykket har været for lavt, så er membranen ødelagt, og der skal nye kugler til. Ellers kan man som sagt få ventiler monteret i kuglerne.

Spørgsmålet er nok, om det kan betale sig på en Xantia, hvor det efterhånden er en del år siden den sidste er blevet produceret. Hvilken årgang er det, og i hvilken stand?

Hvis dine forlygter kræver indstilling er det et tegn på at nogle af kuglerne er døde. Ellers holder en Xantia sig i niveau, med varierende belastning, og kræver ikke justering af niveau bare fordi der sidder tre på bagsædet.

16. jan 2012 kl 08:53

Poul dam

Re: affjerdring

indtil vider tak, men det lygter har ikke noget med at der folk i bilen, der er kun føren og den ene lygte lyser ned i vejen, mens den anden lyser mere lige ud, om der er en skrue man kan stille på så de kommer til at se nogenlunde ens ud, også lige spørgsmålet igen er der nogen der kan svare på hvorfor den er hård forand og blød bagtil og den hopper bare ved den mindste lille bule i vejen men falder til ro igen, den hæver og sænker som den skal, kan der være luft i systemet i hydraglikken, ????????????

16. jan 2012 kl 09:57

Karl Lohse

Google

Jeg tror du skal ha fat i en mekaniker, det er ikke lige sådan at fejlfinde på en bil, via et forum på internettet.

Se f.eks.

http://www.ezz.dk/116978-gasku...ning

16. jan 2012 kl 10:48

Klaus Brebøl

Pumpning af affjedringskugler

Retrogarage i Gørløse http://www.retrogarage.dk/ checker om kuglerne er OK. Det er en vurdering, dels ud fra resttryk, dels ud fra antal kørte km. Kan de pumpes bliver de evt. monteret med en ventil, så de i fremtiden ikke behøver at afmonteres for at blive frisket op. Peter Nielsen er en meget omhyggelig mand med stor erfaring i Citroens ældre hydrauliske modeller. Har eller kan skaffe det meste til ID-DS CX BX Xantia.
Det samme gælder for Skovgaard i Køge men han sælger så vidt jeg ved kun nye kugler.

Hård bagende på bilen kan også skyldes rustne/slidte/for hårdt sammenspændte svingarmslejer. Som regel er det dog manglende tryk. Baghjulene skal stå lodret. Hvis bilen skræver skal der skiftes lejer. Beskidt arbejde der tager nogle timer, men reservedelene er billige.
Vognhøjden styres af en ventil forbundet med midten af krængningsstabilisatoren - 1 for og 1 bag. Ændrer sig ikke med trykket i kuglerne.
Med mindre du er afsindig pernittengrynsk med rengøring af spand m.v. vil jeg ikke anbefale at hælde brugt hydraulikolie tilbage i systemet. Der er ikke noget filter, så de penge du sparer kan hurtigt komme til at koste i form af øget slidt på pumpe, servostyring, ventiler.......LHM olie koster ikke alverden købt hos Skovgaard, Retrogarage m.m

Som nævnt i et andet indlæg tror jeg du i første omgang bør lægge turen forbi en mekaniker. Retrogarage i Gørløse har jeg brugt i mange år, Le Petit Garage i Ballerup http://www.lepetitgarage.dk/ har jeg kun hørt godt om. Så kan du senere afgøre om du vil begive dig ud i gør det selv verdenen. I så fald er www.citronik.dk et udemærket sted at få råd og vejledning.

Held og lykke med det.

17. jan 2012 kl 01:06

Poul dam

Re: Pumpning af affjedringskugler

Tak for svar, men der er sku langt at køre fra Jylland til Gørløse/Ballerup, men ellers tak, og jeg kunne aldrig finde på at hælde brugt olie på, er der nogen der ved om man ken juster forlygter manuelt ude fra, den ene lyser i jorden den anden lyser lidt mere lige ud.

17. jan 2012 kl 07:44

Karl Lohse

Re: Pumpning af affjedringskugler

Tak for svar, men der er sku langt at køre fra Jylland til Gørløse/Ballerup, men ellers tak, og jeg kunne aldrig finde på at hælde brugt olie på, er der nogen der ved om man ken juster forlygter manuelt ude fra, den ene lyser i jorden den anden lyser lidt mere lige ud.

Kan du ikke låne en reparationsmanual på biblioteket? Da jeg havde Xantia havde jeg sådan en manual. Hvad model og årgang har du?

17. jan 2012 kl 07:51

Karl Lohse

Citroën forum

Måske du skulle prøve på et Citroen forum i stedet?

http://www.citronik.dk/jforum/...page

17. jan 2012 kl 08:42

Jens Dalsgaard Nielsen

:-)

xantia'en er en fin bil. Min sidste døde desværre i et trafik uheld.

Det er uforsvarligt at køre med flade gaskugler. Ryger man i en situation hvor der skal bremses styres osv ryger man nemt ud ia t den hopper og laver underlige ting, såp få skiftet gaskugler inden det går galt !!!

Skovgaard er en http://www.skovgaard-schmidt.d....dk/ fin forretning. På siden er der link til et xantia katalog. Læg mærke til at der er lidt forskellige kugler(tryk) til forskellige xantia modeller - let skal det jo ikke være.

http://citronik.dk har andre nævnt - er uvurderlig, men tænk lidt før du poster spørgsmål så man kan se du har tænkt først. Det er et alle hjælper forum, men ikke "jeg mangler en mekaniker - hjælp stakkels mig"...

Sidste ting er højdekorrektor som du garanteret skal have smurt wd40 til en start med - senere med noget teflon olie. Hvad en højdekorrektor er og hvor den sidder og hvor mange der er - er overladt til dig herfra. Hvis du ikke kan finde ud af det så anbefales du kraftigt ikke at skrue i din egen bil. Husk vi er mange på vejen :-)

17. jan 2012 kl 09:08

Ebbe Tranberg

Re: Citroën forum

God ide!

11. feb 2012 kl 10:22

Poul dam

Hjul skift

Hej herinde, jeg skiftet til org fælge på min citroen xantia, og nu er der ligesom kommet sådan en skure lyd fra venstre forhjul,trækaksler er nye, er der noget der skal smøres, eller kan det blive så tør og med det frost vi har haft i år, kan det ha noget med det at gøre at det er tør ???????????? kan ikke forstå det kom efter jeg satte de fælge på

11. feb 2012 kl 10:26

Karl Lohse

Re: Hjul skift

Hej herinde, jeg skiftet til org fælge på min citroen xantia, og nu er der ligesom kommet sådan en skure lyd fra venstre forhjul,trækaksler er nye, er der noget der skal smøres, eller kan det blive så tør og med det frost vi har haft i år, kan det ha noget med det at gøre at det er tør ???????????? kan ikke forstå det kom efter jeg satte de fælge på

God ide!

20. apr 2012 kl 09:10

Poul dam

affjerdring

hej er der nogen der ved om man kan juster højden, bag på en citroen xantia,

Ny i debatten? Opret en brugerkonto