12. apr 2010 kl 15:01

Jesper Thusgaard

Gode råd til Renovering af hus.

Hej.

Jeg har kik på et hus fra 70'erne. Men jeg har behov for nogle renoverings ideer for at kunne sætte mig ind i om huset er noget for mig. Derfor vil jeg spørge i dette forum.

1. Opvarmning. Huset er i dag opvarmen med ikke mindre end 3 typer varme enhed... Og det er ikke nogen jeg kan lide.
Elvarme, i form af radiatore i cirka 50% af huset, og el gulv varme i den resterende del af huset. Her til kommer en luft til luft varme pumpe, der er monteret ved siden af en brænde ovn hvor der er blevet fyret med koks!
Jeg tænker i følgende løsnings muligheder:
A: Fjernvarme, tilslutning ved vejen er mulig.
B: Jordvarme, Haven skal alligevel totalt renoveres (mere end huset)
Der til kommer at der skal sættes vædske fyldte radiatore op og laves gulvvarme (en størrere opreation hvor gulvene skal op,med mindre nogen kender til bedre løsninger)

2. Under vinduerne i huset er der træ (huset er ellers muret) dette træ er mørt og skal skiftes. Her tænker jeg også i 2 senarier:
A: Mur under de nye vinduer (dog er murstenen nok svær at skaffe har jeg fået at vide).
B: Vinduer med et isoleret panel i bunden.

Jeg har meget brug for råd og vejledning i denne indledende fase, så jeg kan tænke købet ordentligt igennem.

Jeg svare gerne på spørgsmål og levere billeder.

Mvh Jesper

12. apr 2010 kl 17:26

Jesper Thusgaard

Re: Gode råd til Renovering af hus.

Bonus info: Tilslutning til fjernvarme koster 40K.

Dertil kommer etablering af vandbåret anlæg i huset!

12. apr 2010 kl 18:21

Lars Helbro

Re: Re: Gode råd til Renovering af hus.

Drop købet medmindre det er ekstremt billigt.

12. apr 2010 kl 20:00

Thomas Vesth

Re: Re: Re: Gode råd til Renovering af hus.

Enig med Lars, et hus fra 70erne skal gennemgåes med stor omhu, og allerede nu ser jeg bortfjernelse af gulve, vinduer, køkken, badeværelse, elrenovering, loftudskiftning, mulig tagudskiftning, og hvad er der så reelt tilbage.

Det lyder voldsomt, men mange af 70er husene blev bygget hurtigt og med manglende kvalitet.

12. apr 2010 kl 20:04

Bjarke Mønnike

Hvis du ikke kan lave det selv....

.......og huset ikke er ekstremt billigt, så find et andet hus.

12. apr 2010 kl 20:23

Jesper Thusgaard

Re: Hvis du ikke kan lave det selv....

Desværre er huspriserne i Skanderborg sådan at jeg er nød til at overveje dette hus, selv om at det ikke er vildt billigt.

Køkken og bad skal skiftes og dette er dyrt. Men taget er skiftet og vinduerne skal skiftes, men ikke nødvendigvis ved indflytning.

Derfor er jeg nød til at have nogle ideer. Der gives desværre ikke længere tilskud til udskiftning af el varme (så vidt jeg kan google).

Huset vil vi forsøge at byde 20% ned, da der er mange opgaver i det.

J;-)

12. apr 2010 kl 20:24

Lars Uhlott

Hvis du har 3-400 000 kr i overskud

Og en masse energi, så kan du måske få et hus ud af det (ud fra din egen beskrivelse), men umiddelbart må jeg tilslutte mig de andre, LØB!

Er det drømmehuset, som du bare må have, så skriv til mig på Uhlott@mail.dk. Jeg studere på en BTH i øjeblikket, og vi kunne sikkeret godt finde tid til at komme med nogle velbegrundede forslag, hvis vi får lidt flere oplysninger.

MVH Lars Uhlott

12. apr 2010 kl 20:32

Uffe Merrild

Enig med Lars'erne.

Vores 70'er hus var i rigtig fin stand, og der var vandbåren varmeanlæg i huset der så ud til at være fornuftigt. Der var anlagt skorsten og brændeovn og huset var efterisoleret ad flere gange.

Senere viser det sig så at radiatorerne er underdimensionerede og mangler termostater. Loftisoleringen er lagt hen over stuen, andre rum har der ikke været isoleret ekstra over, og skorstenen er for lav. Derudover er vinduerne langsomt ved at være færdige.

Så selv 70'er huse der ser fine og velholdte ud, kan gemme nogle meget interessante overraskelser. Heldigvis kan vores hus ordnes for små penge (bortset fra vinduerne), og det var rimeligt billigt i indkøb.

12. apr 2010 kl 20:48

Jesper Thusgaard

Sagen er den at jeg kan låne 2mill.

Og det er der bare ikke huse til i Skanderborg. Eller det er der ikke huse til som der ikke skal gøres meget ved. I Skanderborg bakker er husene nye, og starter i 2.65 mill. Disse er meget svære at byde ned.

Håbet er at få 70'er huset ned i 1.6mill. ellers er der ikke penge til at renovere det. Et andet EL hus på vejen blev sidste år solgt for 1.3 mill sidste år. Dette hus var 18 kvm størrere end det jeg har kik på.

Huset: http://www.danbolig.dk/privat/...nk=1

Jeg ved at jeg burde løbe... Men det har jeg ikke råd til.

Mere bonus info: Lige nu bor jeg sammen med min kone og vores to børn hjemme ved svigerforældrene fordi det efter 15 måneder lykkedes os at sælge vores Andels lejlighed, med 3 uger til at rykke ud! Ikke en optimal løsning, men det der var at gøre med.

12. apr 2010 kl 21:14

Peter Vestentoft

Re: Re: Hvis du ikke kan lave det selv....

Hej Jesper.
Måske har jeg en løsning: min mor har just sat et hus til salg (i sidste uge) på Krøyer Kielbergsvej 6. Det er familiehuset fra starten af århundredet, det ikke er blevet vedligeholdt i mange år, og skal enten rives ned eller totalrenoveres. MEN det ligger centralt, tæt ved togstationen i Skanderborg, og koster IKKE 2 millioner. Der er meget historie med huset, og naboerne er meget venlige.

12. apr 2010 kl 21:31

Jesper Thusgaard

Re: Re: Re: Hvis du ikke kan lave det selv....

@Peter Vestentoft: kan desværre ikke finde finde det omtalte hus på Krøyer Kielbergsvej hverken via HOME eller Boliga.

12. apr 2010 kl 21:37

Peter Vestentoft

Re: Re: Re: Re: Hvis du ikke kan lave det selv....

Så er det ikke kommet på nettet endnu, men du kan se det her: http://map.krak.dk/m/pVzGw

12. apr 2010 kl 21:40

Peter Vestentoft

Re: Re: Re: Re: Re: Hvis du ikke kan lave det selv....

Vi er der nok på lørdag, hvis du vil se det

13. apr 2010 kl 05:33

Jesper Thusgaard

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hvis du ikke kan lave det selv....

@peter Hvis jeg ikke husker helt galt, så er det et lille rødt træhus. Hvor stort er det egentligt og hvad er det sat til.

13. apr 2010 kl 06:02

Jakob Rasmussen

Ad 1. Fjernvarme er nok det nemmeste og billigste i længden. Når vi taler om et hus i Skanderborg området.
Tilslutning burde kunne gøres for 25-30.000 kr.
Det er ikke nødvendigt at hugge gulvene op for at lave et vandbårent varmeanlæg.
I forbindelse med Elsparefondens kampagne for flere år siden blev der lavet flere acceptable løsninger. Rørene kan bl.a. føres i paneler fra f.eks. HZ eller Gabotherm
Ad. 2 Her ville jeg for nemhedens skyld vælge isolerede fyldninger.

God fornøjelse med projektet.

13. apr 2010 kl 08:29

Jens Haugaard

Jeg svor i sin tid, at jeg aldrig ville blive parcellist i et 60'er parcelhus - og se så hvor det endte :-/
Fordelen ved hustypen er, at de ofte anvendte gitterspær gør husene ret fleksible; du kan stort set flytte rundt på alt det indvendige.
Spørgsmålet er så, om det er det, du ønsker og om der er økonomi i det.
Nogen gange er der blot ikke så meget at vælge mellem; især hvis det er en bestemt placering, du går efter. Grundene er lige som optaget!
Ulemperne er diskuteret ovenfor.
Brystningerne under vinduerne ville jeg blot skifte isoleringen på, og så sætte ny træbeklædning vindtæt pap på.
Centralvarme kan du med fordel trække via loftet, hvis du vil undgå at hive alle gulvene op - eller føre rør i gulvpaneler. Men husk at gulvene i de huse sjældent er særlig velisoleret, hvorfor du ved at hive dem op får mulighed for en væsentlig højere komfort på sigt.

13. apr 2010 kl 09:11

Rolf Ask Clausen

Gruppe på ing.dk

Denne tråd er fremragende.

Den har blivende værdi og vil være nyttig for mange andre, lang tid fremover.

ing.dk lægger også plads til mange andre tråde om vores boliger.

Er det tid med en gruppe om det emne, og skal den hedde "Mit hus" eller "Min bolig" ?

13. apr 2010 kl 09:21

Peter Vestentoft

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hvis du ikke kan lave det selv....

Hej Jesper. Det er fuldstændigt korrekt. Det er i to etager - "kælderen" går ud i haven, og huset har fjernvarme. Hvis du sender en mail til mig på v e s t e n t o f t @ s t u d . k u . d k (slet mellemrummene), så kan jeg sende dig info.

13. apr 2010 kl 09:27

Michael Svendsen

13. apr 2010 kl 14:49

Jesper Thusgaard

Re: Re: Re: Gode råd til Renovering af hus.

Jakob Rasmussen

Ifølge fjernvarmen er tilslutningen 40K, dette skyldes at der er tale om en kotellet grund der jo i sagens natur har langt til vejen!

Uddyb venligst isolerede fyldninger!

Gulvet skal jo under alle omstændigheder op, der hvor vi vil have gulvvarme. Er det muligt at lave trægulv med gulvvarme under, oven på det eksisterende gulv?

14. apr 2010 kl 08:37

Rolf Ask Clausen

Re: Gruppe på ing.dk

Er det tid med en gruppe om det emne, og skal den hedde "Mit hus" eller "Min bolig" ?

Giv lige nogle meldinger: Er det nu, vi starter denne gruppe? Vil I være med?

14. apr 2010 kl 09:48

Bjarke Mønnike

Re: Re: Gruppe på ing.dk

Der må være brug for for en sådan da masser af indlæg og efterspørgsel efter gode private råd som det der startede denne tråd ofte forekommer her.

I tillæg her er der diskussionerne om brændovne,Velfacvinduer,isolering installationer og bygning af drivhuse der forekommer på steder hvor man ikke forventer somme.

18. apr 2010 kl 07:53

Jakob Rasmussen

Re: Re: Re: Re: Gode råd til Renovering af hus.

Hvis der er en meget lang stikledning, så kan tilslutningsprisen måske blive så høj.
Men tag lige en ekstra snak med fjernvarmeselskabet, om der ikke er alternative føringsmuligheder.

Isolerede fyldninger kan du f.eks. se på dette link :
http://www.total-vinduer.dk/in...d=13

Det er nok teknisk muligt at lave trægulv med gulvvarme oven på det eksisterende betongulv.
Men varmeøkonomien bliver alt for dårlig, hvis gulvet kun er isoleret til 70´er standard.

Ny i debatten? Opret en brugerkonto