19. mar 2010 kl 01:53

Michael Eriksen

Har en DK F-16 affyret et AAM i vrede?

I forbindelse med at det er blevet lækket at forsvaret måske vil anbefale F/A-18 som afløser for F-16 kom jeg til at tænke over om en dansk F-16 nogensinde egentlig har udfyldt sin rolle som "air superiority fighter" og faktisk affyret et eneste AAM med hensigt at nedskyde et fjendtligt mål?

Udenfor Danmark har F-16 deltaget i ex-Jugoslavien, Irak og Afghanistan, men her har det været som ground support. Og det er F-16 ærlig talt ikke F-16s jagerspidskompetance, men i højere grad F/A-18s.

Har en dansk F-16 nogensinde affyret et AAM i vrede?

19. mar 2010 kl 08:39

Thomas L. Pilegaard

Re: Har en DK F-16 affyret et AAM i vrede?

Hvad bygger du det på ?

Så vidt jeg ved er groundsupport netop det F-16 primært bruges til af US AirForce. Air to Air foretages primært af F15

Faktisk læste jeg engang en bog om flyindsatsen under den første golfkrig. Der blev det fremført at F16 var den type der var flest af, men at typen ikke nedskød et eneste Irakisk fly.

Da Israel smadrede Saddams atomanlæg var det F16 der kastede bombene, men de havde F15 med som ekskorte.

Problemet for F16 er af det er ret lille og har en begrænset rækkevidde. Så enten skal det operere relativt tæt på basen, luftankes eller have ekstra brændstoftanke med. Vægten af våben og brændstoftanke forringer dens manøvredygtighed fatalt.

mvh Thomas

19. mar 2010 kl 09:10

Ole Stabel

Danske Kills

Jeg har fundet denne link:
Kills: 4 LGB og en kamel :o)

http://www.f-16.net/aircraft-d...DAF/

Ellers har det Danske forsvar kun mødt en uniformeret modstander i kamp efter den kolde krig, i Leopard 1 kampvogne imod Serbiske kampvogne.

25. mar 2011 kl 12:45

lasse brodersen

F-16

jeg tror aldrig at en dansk F-16 har lavet et a2a kill... kun a2g... jeg er ikke helt sikker.

men en f-16 er jo en multirole, så den kan jo både sættes op til a2a og a2g. f-15C er air superiority. men den findes også i andre versioner fx. F-15E som har A2G som rolle

Ny i debatten? Opret en brugerkonto