18. mar 2010 kl 13:41

Carsten Scherrebeck Møller

Tætning af et sportsfly?

En smule uden for emne:
Hvordan kan man lave en trykkabine for piloten i et fly der anvender fysiske wirer imellem rat/fødder og vingeklapper? (Det vil sige i et manuelt-mekanisk styret fly.)

Problemet er jo, at wirernes (eller stængers) ene ende behøver at befinde sig i trykkabinen, at luft fra kabinen vil undslippe (mere eller mindre) igennem de dyser som stænger/wirer bliver bortledt igennem. Jo snævrere tolerance omkring stænger/wirer, jo mindre luft kan undslippe, men samtidig bliver gnidningsmodstanden omkring wirerne måske for stor i forhold til pilotens behov for let at kunne udføre styrebevægelser? (Måske har piloten gavn af modstand til at dæmpe turbulensrystelser i styregrejerne?) Desuden, værre, vil den luft, der undslipper fra trykkabinen, indeholde fugt, som vil danne is i de skeder, som wirerne befinder sig i, som kan medføre havari(?).

Hvordan løser man disse problemer i praksis, hvis altså, at der er nogle reelle problemer? Monterer man fx 10 dyser tæt efter hinanden, som en stang er stukket igennem, sådan at lufttrykket falder ti gange efter hinanden, således at den luft der undslipper igennem den sidste dyse, er kun ganske lidt? Hvis, hvad så med fugtindholdet i luften? Behøver man at montere en kompressor der udtvinger al fugten fra den luft der kan udstrømme via dyserne?

Eller, er løsningen, at man lader stå til, tillader så megen luft at undslippe hele tiden nær omkring wirerne (erstattet af indblæst luft i kabinen fra helt andre dyser), at den undslupne lufts blæsekraft og varme forhindrer dannelse af is i skederne? En trykkabine kræver jo hele tiden at luften bliver udskiftet med ventilation. En pilot kan dog risikere at spilde drikkevand i trykkabinen, dvs. luftfugtigheden kan risikere pludselig at være stor, og hvis flyet samtidig er i en stor højde hvor kulden i vingerne er fx -50 grader, da er udsivning af luft via styrewirernes skeder ikke betryggende(?).

Kort sagt: Hvordan sikrer man, at piloten oplever tilstrækkelig lille gnidningsmodstand når rat og pedaler bliver flyttet, og samtidig opnår en trykkabine?

18. mar 2010 kl 16:13

Claus Vind

Re: Tætning af et sportsfly?

Hvorfor ikke gå via en aksel med to arme, med en arm inden i kabinen og en arm udenfor ? så det altså er akslen, der går igennem trykkabinen. Den kan nok laves rimelig tryktæt.

Venlig hilsen

Claus

18. mar 2010 kl 16:51

Bjarne Jensen

Re: Tætning af et sportsfly?

Trykkabbine er næppe relevant i et fly, der vil kunne betegnes som et "sportsfly", dvs. et lille propeldrevet privatfly med stempelmotor (eller evt. med turbinemotor).

Stempelmotoren vil næppe kunne bringe flyet højere op end ca. 4 km, og her vil en trykkkabine ikke være relevant. Symptomer på iltmangel vil kunne opstå fra 3-4 km's højde og her vil det blot være nødvendigt med en forholdsvis simpel iltforsyning fra flaske, som vil kunne bruges op til ret stor højde, mindst 6-7 km, uden problemer.

Over 20.000 fod (ca. 6 km) må man iøvrigt kun flyve instrumentflyvning efter de samme regler som for trafikfly.

Trykkabine vil kun være relevant for små eller store forretningsfly med jet- eller turbinemotor, men hvordan de her tætner de (evt. servoforstærkede) rorforbindelser, ved jeg ikke.

18. mar 2010 kl 17:15

Re: Re: Tætning af et sportsfly?

Stempelmotoren vil næppe kunne bringe flyet højere op end ca. 4 km og her vil en trykkkabine ikke være relevant.

(Ca. 4 km: I Danmark, måske ja, men i Alperne vil et sådant fly blive kylet højere opad af termik, afhængig af vejr.)

Jeg er enig i alle argumenter imod.

Det afholder mig dog ikke fra at sidde og tegne på et sportsfly af komposit og med een propelmotor i spidsen og med styring via stænger og wirer igennem skeder uden smøring, til hjul (optrækkelige, manuel pilotkraft) og vingeklapper. Et fly som desuden skal have stabilt lufttryk i kabinen (forudsat en moderat pilotadfærd ~ klatrehastighed, så en lille kompressor kan følge med) og med stabil luftfugtighed i kabinen og stabil temperatur og stabil grad af frisk luft via indtag helt ude i vingespidser og med mild opvarmning undervejs til kabinen, samt, ikke mindst, ubrændbar lyddæmpning i kabinen. Desuden må vingen ikke diktere at man som pilot skal sidde på den (stukket igennem på tværs), fordi sådant giver et elendigt sæde, altså et længere fly end normalt.

Kort sagt: Et hurtigst muligt propelfly, henvendt til piloter med muskler, et fly der undlader at give en pilot flyvetræthed og som tillader stilfærdig samtale med op til to passagerer uden behov for hovedtelefoner.

I den forbindelse, er jeg blevet opmærksom på, at trykluft i kabinen introducerer alverdens risici og bekymringer og tekniske vanskeligheder, endda vil en pilot behøve at medbringe en økse i kabinen, for at undslippe undgå at dø af luftmangel, hvis døren skulle hænde at binde efter fx en nødlanding på en øde mark.

Antallet af stænger eller wirer, fra hvor piloten sidder og ud igennem en trykkabine, er temmelig stort, afhængig af hvor ambitiøst man ønsker at kunne styre flyet, og som vil introducere et væsentligt tryktab, tror jeg, medmindre at man opfinder en ekstraordinær god dyse til hver stang eller wire, og hvis, hvad så med kondensering af fugt, som vil fryse til is når flyet befinder sig i stor højde og fastfryse wirerne? Man kan fx indeslutte skederne i en elektrisk opvarmet skede, men det er at ville løse et problem med en løsning der i sig selv kan svigte, klogt?

18. mar 2010 kl 17:19

Claus Vind

Re: Re: Re: Tætning af et sportsfly?

Carsten,

jeg opfattede det også som et skrivebordsprojekt (godt vi har dem) Hvad har du imod den løsning jeg foreslog?

Venlig hilsen

Claus

18. mar 2010 kl 18:16

Bjarke Mønnike

Hvorfor trykabine

Højde rekorden i Danmark for svævefly uden trykkabine er sat i 1982 af Ib Møllebro Hansen og er på 11100 meter.

For at komme op i de højder med en stempelmotor kræves der en med kompressor.

Hvis du vil bygge et fly med trykkabine, hvorfor så anvende wirer.

Brug tryk og trækstænger som man gør det i svævefly. De er nemme at tætne med bælge.

Endeligt så skal du huske at dimensionere sider, vinduer og skotter til overtrykket.

Du vil nok hurtigt komme til at forstå, når du regner, hvorfor det ikke er almindeligt med trykabiner små fly, hvor al unødig vægt er uønsket.

Jeg kan sige dig at dit drømme fly ikke eksisterer og jeg kan betro dig at de fly hvor man sidder på hovedbjælken giver de fornuftigste konstruktioner behageligste siddeforhold til længere ture.

Hvis du vil have dig et muskefly der kan bygges hjemme så skulle du vælge Super Falcoen

http://www.kitcutters.com/Bat/....htm

Det er den flotteste træflyver der er lavet.

Per Brüells OY BKC der er mere end 45 år gammel er solgt til en person i Jylland og den ser ud som om den er et spritnyt metalfly....en virkelig perle og hurtig som et lyn 320 km/t med 160 hypper.

Og til forskel fra danske træfly, der skal limes med aerodux 185, en resorcinol-formaldehyd-lim(verdens bedste trælim) så må man også anvende epoxylime på amerikanske byggesæt hvor de er angivet på tegningerne der er bedre til kombinationslimninger mellem metal og træ.

http://en.wikipedia.org/wiki/S...alco

Men hvis det er et glasfly du ønsker hvor du ikke vil sidde på hovedbjælken skal du vælge dig et canard fly som Vari Eze eller lignende. Det er lynhurtige fly.

http://www.airventuremuseum.or....asp

http://www.velocityaircraft.co...com/

18. mar 2010 kl 18:54

Morten Dalgaard

Velocity er et lækkert fly

Jeg har gået og leget med tanken om at bygge en Velocity i et stykke tid - men jeg kan ikke lige helt gennemskue hvor jeg få plads til at gøre det (og så skal jeg også lige have mine "vinger" først :-D )! Så vidt jeg ved er den rated til 20.000 fod - det har uden tvivl noget at gøre med reglerne for flyvning over 20.000 fod?

Jeg ved ikke vanvittigt meget om fly, men jeg ved noget om motorer og for at kunne lave et fly der kan klare sig i meget tynd luft skal der enten en god mængde trykladning til eller som nævnt af andre, en turbinemotor til for at klare det. Jeg tror ikke termik vil kunne hjælpe ret meget til mht. motoren! Problemet er simpelthen at luften bliver så tynd (Grundet det lavere lufttryk) så motoren slet ikke vil kunne sluge nok luft uden at være tvangsfodret. Så selv om man rammer en god termik der bærer en højt op vil motoren på et tidspunkt dø. Den vil formentligt kunne startes igen når luften bliver tilstrækkelig fed igen, men det kræver mere luft at starte en motor end det gør at holde liv i den - så du risikere at have ramt et bjerg før det lykkedes at starte den.

Og turbinemotorer er vel for dyre til at være en gangbar løsning til et lille sportsfly?

Ang. kabeltrækket; Kan man ikke lave hydrauliske gennemføringer? Det er en løsning der har stor udbredelse i skibe. Simpelthen et lille stempel der aktiveres inde i kabinen som føres ud til et stempel på den anden side af trykskottet. Eller bare en stang med en fedtsmurt pakdåse igennem skottet som har forbindelse til kabler på begge sider.

18. mar 2010 kl 20:11

Re: Velocity er et lækkert fly

Ang. kabeltrækket; Kan man ikke lave hydrauliske gennemføringer?

(diverse svar)

Jo, hydraulik er en mulighed. Men, jeg har indset, at et simpleste fly, hvis vi undlader at tænke på motor og elektronik, vil bestå af kun sit skrog og nogle bevægelige vingedele og dertil wirer, med forbud imod bolte og møtrikker, for at opnå robusthed imod svigt under flyvning. Desuden har jeg indset, at simpelhed også betyder at skederne ikke må indeholde smøring, dvs. at skederne og wirerne skal være af materialer der indbyrdes har en meget stor glathed og slidstyrke og ufølsomhed over for temperaturændringer (~ uforanderlighed i længder). I så fald har man en løsning der vil virke "når vejret er godt." Men, hvis jeg introducerer en opvarmet trykkabine og flyvning i frostgrader, da vil trykluften forsøge at undslippe via skederne, således risikere(?) at tilfryse på grund af kondensvand fra trykkabinens eventuelt fugtige luft(?). Og altså, på grund af denne detalje, er jeg nødt til at standse op for at tænke mig om.

Deraf mit spørgsmål: Hvordan giver man en wire et godt spillerum i en skede (ingen modstand) og samtidig forhindrer at luft fra en trykkabine forsvinder bort igennem en skede hvori der er en wire, uden at anvende fedt eller olie eller lignende? Og: Hvis luft, der undslipper via skeder, risikerer at kondensere fugt til is, hvordan kan man forhindre dette på en simpel sikker måde der ikke vil gå i stykker under flyvning? (Så vidt som at jeg kan udregne, er man nødt til at sikre sig, at den luft som kan undslippe via skederne, er tør).

Diverse:

Hvorfor en trykkabine? Det skyldes, at hvis man morer sig i luften, laver loops og dykninger og stigninger, fx imellem 2 og 4 kilometers højde, da bliver man udsat for trykforskelle, som man måske ikke mærker ret meget til mens det foregår, bortset fra i ørerne, men det trætter i det lange løb, (og ældre/gamle piloter har måske ikke et helbred der gør det klogt at udsætte sig for hyppige trykforskelle.) En trykkabine kan ikke forhindre trykforskelle, men dog dæmpe dem. Og, hvis man anvender flyet med ro til lange flyvninger i moderat højde, da kan en trykkabine bevare lufttrykket konstant, som alt andet lige vil give en behageligere flyvning, end uden trykkabine. En trykkabine vil kræve ekstra stor styrke i skroget, men det kræves jo af en sportsflyver i forvejen, altså måske en god sammenhæng.

Desuden vil en trykkabine helt automatisk skabe en vis grad af lydisolering imod motorens larm, som betyder, at hvis man også indbygger nogle materialer der lyddæmper (kan desværre være tunge), eller indbygger paneler af højttalere der danner anti-støj, så vil man muligvis kunne opnå en forholdsvis behagelig flyvning. Som er et designønske. Jeg hader at flyve når der er larm og vibrationer og motor-stank og stank fra elektronik og hede/kulde og måske tør luft, og skiftende lufttryk. Det idelle er jo at flyve i stilhed af helt ren luft, sandsynligvis utopia. Det er sådan, endnu en detalje om livet, at hvis man diskuterer forretning mens man flyver, da introducerer støj at der sker mange misforståelser under samtale, og støjen forhindrer også at man kan uddybe detaljer under en snak, som betyder at to forretningsfolk, der flyver i støj, måske vil beslutte sig til at gøre en dårligere forretning efter deres flyvning, end hvis de fløj i stilhed, alt andet lige. Støj kan således måske medføre katastrofale omkostninger, hvis forretninger er store. Et sportsfly kan i den forbindelse sagtens være indblandet, fordi forretningsfolk nu og da er ude og lege sammen. Og endnu en designparameter: Det er vistnok en ingeniør hos BMW der har sagt, at et fartøj skal være velegnet til at bolle i, hvis det skal blive til en succes ... Dette skal helst kombineres med en kabine som kan tåle at blive spulet med en vandslange, for at fjerne bræk (det er jo et sportsfly). Mit ønske er at designe en sportsflyver som forretningsmænd kan anvende til personligt legetøj og også forretningsrejser.

Desuden er der hastigheden. Hvis den skal være god, betyder det at hjulene skal trækkes op, og gerne skal vingerne kunne forandres under flyvning, den slags kender jeg til fra drageflyvning, at man manuelt gør noget der ændrer på glidetal og vindmodstand, og som man også bør kunne gøre i et sportsfly, med håndkraft som pilot, efter start, og før landing. Vægt er jo en faktor, og piloten er jo med under alle omstændigheder, en potentielt stærk motor der godt kan udføre visse kortvarige opgaver, og være pilot samtidig. Men: Hvis piloten fx pumper, og hvis pumpen omdanner sit tryk til et træk i en wire, så vil den wire introducere endnu en kanal som kabinens trykluft kan undslippe igennem, og hvis den kanal (skede) tilfryser (på grund af kondensvand), da kan piloten måske ikke fremkalde flyets hjul før en landing, altså værd at filosofere over.

Motorplacering: Jeg har oplevet nogle grimme styrt med drage, og jeg har set nogle der var værre, og som får mig til at konkludere: Når et fly standser brat, da er det klogt at alt hvad der især er koncentreret tungt og stift, rammer jorden først, så man ikke kommer i klemme imellem sådant og Jorden. En sådan tanke argumenterer for, at motoren bør sidde i snuden, og det betyder, at det bliver en propelmotor. Bortset fra det, ville jeg hellere have en bagmotor, i den forstand at piloten således får en bedre udsigt. Man kan, selvfølgelig, med sit design af en fly-snude, forbedre flyets chance for at undgå at standse brat, i stedet glide videre hen ad jorden, men det hjælper ikke hvis flyet standser ved at ramme fx et træ. Min erfaring fra drageflyvning er, at det ikke er styrt som er problemet, det er hvordan at man styrter, at hvis man lander brat, da skal flyet være den kontruktion der lader sig ødelægge, ikke gerne pilotens krop. I den forbindelse er det meget vigtigt, at vingerne har et design så de ikke brat kan stalle overalt på samme tid, at stall indtræffer gradvist, så piloten får en chance for at reagere: stall var en hýppig årsag til problemer, da jeg fløj med drage.

18. mar 2010 kl 20:52

Morten Dalgaard

Labyrint-pakninger

I forbindelse med dampturbiner benytter man labyrintpakninger der i hver ende har små perforeringer der suger atmosfærisk luft og en lille smule pakdamp ud for at undgå atmosfærisk luft i dampen. Selve labyrintpakningen er ikke interessant da den ikke virker ved store aksiale forskydelser, men "pakdamp" princippet kan måske udnyttes?
Kunne man lave et lignende system hvor man i skotgennemføringer har et svagt overtryk der holder et højere tryk i gennemføringen end i kabinen og udenfor. På den måde kan man sikre sig at der ikke opstår kondens i gennemføringen, og i samarbejde med en nogenlunde tætsluttende skede vil der være tale om et forholdsvist lavt tryktab ud af skeden. Man vil måske endda kunne benytte denne pakluft til at opretholde trykket i kabinen?

18. mar 2010 kl 23:31

Bjarne Jensen

Re: Velocity er et lækkert fly

Morten Dalgaard:

Så vidt jeg ved er den rated til 20.000 fod - det har uden tvivl noget at gøre med reglerne for flyvning over 20.000 fod?

Jeg gætter nu på, at begrænsningen på de 20.000 fod har aerodynamiske årsager.

Da luften bliver jo bliver tyndere med højden, vil flyet flyve hurtigere med samme fartmålervisning uden at de aerodynamiske kræfter på flyet stiger. Til gengæld vil frekvensen af hvirvelafløsningerne stige samtidig med at luftens svingningsdæmpende virkning på vingerne aftager. På et tidspunkt vil man med stigende højde og dermed stigende fart nå et punkt, hvor en egenfrekvens i vingerne eksiteres, og vingerne går i "flutter". Samtidigt vil det heller ikke være muligt at reducere farten, da flyet så vil stalle, idet stallhastigheden også stiger med højden.

Der vil derfor i stor højde kun være et meget lille muligt hastighedsinterval for flyet.

Alle disse betragtninger er iøvrigt også særdeles relevante, hvis man endelig skulle bygge et lille, let fly med trykkabine! Udover ekstra vægt fra forstærket trykkabine, kompressor og turbolader til motor skulle vingen sikkert også være ekstra stiv (= ekstra vægt) for at undgå flutter-tendens i stor højde. Jeg vil derfor tro, at alene vægt- og performancebetragtninger vil gøre det vanskeligt at realisere et lille fly med trykkabbine.

Lækkert fly forresten, Velocity. Jeg har selv for mange år siden sammen med en gruppe privatpiloter været inde i overvejelser om at bygge én.

19. mar 2010 kl 12:27

Tyge Vind

Løsninger

Claus Vind har ret i, at en roterende overførsel har fordele.

Hvis gennemføringen er udsat for trykforskel, vil en lineær bevægelse desuden påvirkes af (uønskede) aksielle kræfter.

For hydraulsystem i fly, jeg har arbejdet med, har man så høje hydraultryk, at forskellen pga atmosfærens variationer får mindre betydning, og systemet kan være lukket med lavt tryksat afløbsside.

På undervandsbåde er problemet større, og jeg har set løsninger med to hydraulsystemer, et med atmosfæretryk som lavtryk, og et med det omgivende vandtryk.

Mvh Tyge

19. mar 2010 kl 13:23

Lars Jensen

Teoretisk problem..

Jeg selv: maskiningeniør, pilot, instruktør. Ejer og bruger af flere amatørbyggede fly. Drømmer tit om en Falco, og har en til nabo i hangaren..

Det er altid spændende at følge en diskussion som denne, hvor nogen vil konstruere et fly uden selv at have flyveerfaring eller berørt emnet indefra tidligere. Det medfører ganske ofte at man graver sig ned i teoretisk problemer som ikke har nogen synderlig betydning for helheden i projektet. Det er set i masser af hjemmebyggerprojekter gennem tiderne. Et par af mine venner (far søn) byggede en Europa på nogle få år, mens en flybyggergruppe i Jylland stadig bygger efter 15 år med indsats fra mange medlemmer..

Man kan vælge at finde problemer eller man kan søge løsninger...

Jeg kender ikke løsningen her men der må findes ganske enkle og ligetil løsninger som man kan finde ved at besøge et flyværksted der har med medium størrelse fly at gøre (Piper Malibu etc.). Jeg kan dog ikke se problemet med en gummibælg omkring en wire eller trækstang. Det bruger svæveflyverne for at tætne deres fly.

Der findes stort set ikke enmotores fly der har trykkabine pga. alle de problemer det giver. Feks er ladetrykket afhængig af motorens ydelse, så man kan ikke blot reducere gassen oppe i højden for så falder kabinetrykket (kabinen er aldrig helt tæt). Det kræver derfor ret meget planlægning af flyvningen at starte sit descend i tide, noget som ATC ikke altid kan acceptere. Dernæst får man ikke lov at flyve VFR over FL 100 i de fleste europæiske lande, så projektet kræver hurtigt et instrumentflyvebevis oveni (IFR). Under FL100 er trykkabine irrelevant.

Experimentalbyggede fly får man heller ikke godkendt til IFR eller med trykkabine i DK.

God fornøjelse med projektet; jeg har selv mange lignende liggende i skuffen, hvor de helt sikkert bliver liggende...!

Mvh

Lars Jensen, LAS

19. mar 2010 kl 14:21

Bjarke Mønnike

Enig Lars

Carstens forestilling om at en trykkabine vi lindre ældre mænds problemer med at udligne trykforskelle under kunst flyvning er morsom.

For hvis man har problemer med at at udligne trykket i ører og bihuler så er man nok heller ikke istand til at tåle de påvirkninger man påføres af kunst flyvning.

Det er vel ikke OY BKC du har som hangarnabo Lars?

19. mar 2010 kl 14:39

Bjarne Jensen

FL200

Også meget ening i Lars' betragtninger.

Dog tillader dansk lov VFR-flyvning op til FL200 (ca 20.000 fod, 6 km) i visse dele af luftrummet, f.eks. i luftrum G over Nordsøen. Men det kan være svært at udnytte det til noget fornuftigt med eller uden trykkabine...

19. mar 2010 kl 14:45

Lars Jensen

Re: Enig Lars

Løsningen på mange problemer er: tag et flyvecertifikat og se hvad flyvning egentlig drejer sig om. Så forsvinder mange problemer, mens andre dukker op: penge, tid, talent, konen...

OY-BKC er til salg igen. Nu er prisen hyppet op omkring 90.000 Euro.

Jeg flyver pt. fra Biggin Hill, og min nabo er ham her: http://seqair.com/Hangar/Paint...html

Jeg skal helt sikkert have tiltusket mig en tur en dag.. :-)

I DK må man ganske rigtigt flyve VFR op til FL200, men ikke i Tyskland etc. Så stor flyvehøjde giver ikke rigtig mening hvis man ikke skal rigtigt langt..

19. mar 2010 kl 16:43

Re: Teoretisk problem..

Der findes stort set ikke enmotores fly der har trykkabine pga. alle de problemer det giver. Feks er ladetrykket afhængig af motorens ydelse, så man kan ikke blot reducere gassen oppe i højden for så falder kabinetrykket (kabinen er aldrig helt tæt).

Kabinen er aldrig helt tæt? - Det undrer mig ikke, for det skyldes sjusk i valg af løsninger, de fleste små fly opfører sig som ryste-stativer med løst monterede plæneklipper-motorer og hvor det omtrent er ligegyldigt om døren er lukket eller ej, og hvor støjen i kabinen er infernalsk.

Diverse tanker om løsninger:

En trykkabine behøver for det første at være meget stiv, så den ikke ændrer på sin form (ret meget) når trykforskelle ændrer sig, og som betyder at en flyver med trykkabine, ikke kan bygges med sædvanlige materialer og måder (fx behøver man at montere nogle stænger på kryds og tværs i kabinen, medmindre at man vil designe en kugleformet kabine). Desuden behøver døren at være tæt, som betyder at det ikke kan være en normal dør, og det gælder også alle "huller" i kabinen, som vil være alle de steder hvor wirer (eller stænger) er gennemført (fordi de skal kunne bevæge sig igennem hullerne), og som med sikkerhed altid vil være utætte, medmindre at man sørger for en ganske særlig løsning. Yderligere huller i kabinen: Dyser til bortskaffelse af forbrugt luft (medmindre at man anvender wire-hullerne ...), og dyser til indblæsning af frisk luft (disse må selvfølgelig ikke kunne blæse baglæns under normale omstændigheder), og dyser til bortskaffelse af eventuel kondenseret fugt.

I teorien ville en trykkabine ikke koste ret megen energi under flyvning. Det forudsætter i praksis, at man kan genindvinde mest muligt af varmen fra forbrugt luft (den luft der får lov til at undslippe), og at man kan genindvinde tryktabet fra den forbrugte luft, således at man får et energitilskud til at trykke frisk luft ind i trykkabinen og opvarme den eller nedkøle den og justere på dens fugtighed - klimaanlæg.

En metodik kunne være, at man maskinelt fjerner al fugt fra den forbrugte luft fra kabinen, umiddelbart før luften får lov til at undslippe, fordi tør luft vil være ufarligt at lade undslippe bort igennem kanaler der kan hænde at være meget kolde, og som med sikkerhed vil være et problem hvis luften er fugtig (kondensvand der fryser til is) hvis der er en wire i sådanne kanaler der skal kunne bevæge sig, fx for at styre en vingeklap. Tørring af luft koster energi, men en tilhørende metodik kunne være at man lader den tørrede forbrugte kabineluft blæse igennem en turbine, for at udnytte tryktabet, lade turbinen danne elektricitet, som man lader indgå som kilde til flyets diverse forbrug. Der vil altid være et energitab, og udstyr har en vægt og det fylder også, som er skidt i et fly, altså er der behov for ultramoderne letvægtsudstyr med optimale virkningsgrader, hvad sådant udstyr end er.

Hvis man sørger for at have absolut kontrol over hvor luft forsvinder fra en trykkabine, kan man desuden anvende den forbrugte lufts retning og styrke til at nedkøle flyets elektronik, og således opnår man endda at elektronikkens giftige dampe ikke kan brede sig til kabinen. Desuden: Ved at pakke udblæsningsdyserne bort bag kloge funktioner, vil man dæmpe støjen fra dyserne. Støj fra dyser er dødens pølse ombord i typiske fly med trykkabiner. Endnu en tanke: Mens man er i gang, kan man naturligvis lade indblæsningsluften danne en luftcelle med overtryk til piloten, og tilsvarende overtryksluftceller til hver af flyets passagerer, så disse ikke kan smitte hinanden med fx forkølelse og influenza i nær samme risiko-grad som ombord i normale fly.

Den friske luft skal indsuges fra dyser nær vingernes spidser, de to steder på et fly hvor luften normalt vil være renest, argument, at man ikke kan stole på at en motor altid vil undlade at udspy forurening. Hvis den ydre lufttemperatur er meget lav, fx minus 40 grader, da skal den hæves med cirka 60 grader, før luften kan anvendes i trykkabinen, og en sådan voldsom forøgelse af temperaturen kan medføre at luften bliver bagt og fyldt med fx metalliske dampe, ubehagelig luft, men, ved at indsuge via vingespidser, vil de to indsugningskanaler være så lange (vingernes længde), at der er god tid (eller i hvert fald bedst mulig tid) til at oplune luften undervejs (med elektrisk varme). De yderste dyser, i vingespidserne, behøver dog at være meget varme, for at forhindre isdannelse, men disse dyser kan laves af et metal der ikke "lugter".

"Flutter" i vinger. Dette problem har jeg praktisk erfaring med, i alpint skiløb når man kører virkeligt stærkt. Et par ski flaprer, når det begynder at gå stærkt, og de eksploderer hvis man kører alt for stærkt, det har jeg hørt om er hændt når fartjævle afprøver sig selv ned ad en stejl speed-bane. Løsningen er ikke kun at anvende stive ski (~ stive vinger), løsningen er også at anvende elektrisk dæmpning, det vil sige indbygge spoler og magneter, der danner elektricitet, og hvis man sørger for at denne elektricitet bliver anvendt af noget (fx en elektrisk modstand der opvarmer frisk luft til kabinen), da dæmper det rystelserne, flapren, temmelig meget. Denne metodik kan også anvendes til at dæmpe rystelserne i en kabine, som motoren danner.

19. mar 2010 kl 16:57

Bjarke Mønnike

Re: Re: Enig Lars

Er det ikke lidt sent at deltage i slaget om England :o)

Du kan roligt glæde dig, Falcoen er en rigtig jager.

19. mar 2010 kl 17:12

Lars Jensen

Re: Re: Re: Enig Lars

Når man holder ved baneenden på Biggin Hill indser man hvor vigtig basen var i Slaget om England: der er frit udsyn ind over London centrum, endda inden man er airborne...

Designfilosofien ved fly er ifølge mine ydmyge observationer at tingene skal være så simple som mulige og systemerne skal være uafhængige. Husk Murphys lov..

Jeg vil for eksempel nødigt sidde i et fly, hvor rorene fryser fast hvis man får en elektrisk fejl... Ellers skulle jeg være faldet ned flere gange...

19. mar 2010 kl 17:33

Morten Dalgaard

Re: Re: Re: Re: Enig Lars

Designfilosofien ved fly er ifølge mine ydmyge observationer at tingene skal være så simple som mulige...

Ja så skal man da ikke sætte en ingeniør til at lave det :P

Jeg har så tit oplevet med skibe at man igennem de sidste 100 år har haft en enkelt og elegant løsning der har virket fuldt tilfredsstillende - men så dukker der en ingeniør op der mener at det kan han lave meget "smartere"... Som regel betyder det at der er mere der kan gå i stykker - som da man gik fra at alle hydraulikventiler blev styret af en central hydraulikenhed til at man nu skulle have en lille lokal pumpe til hver eneste ventil - MEN HVORFOR?! Det andet system har virket problemfrit i 100 år! Nu er der pludselig 130 pumper der kan gå i stykker i stedet for de to i den centrale powerpack!
Nu er det ikke nær så farligt i et skib som på et fly hvis en ventil hænger, men princippet er det samme: Lad være med at lave overkomplicerede løsninger bare fordi det er "smart"!

Gid man underviste efter det mantra på universiteterne!

19. mar 2010 kl 18:14

Lars Jensen

Flydesign..

Hjemebyggermiljøet indenfor flyvning er et meget kreativt miljø, hvor nogle bygger for at komme op at flyve, og nogle bygger for at få så mange knapper og lamper på instrumentpanelet som muligt. AL for meget teknik gør flyet så tunge at performance bliver elendig og flyveegenskaberne direkte farlige i forhold til originalen. Der er mange højteknologiske vidunderfly der står rundt omkring i garager som aldrig kommer i luften, da byggeren heldigvis hellere vil skrue end flyve.

En hjemmebygger jeg kender ville ikke ha et udvendigt håndtag til at åbne hooden, og lavede et elektronisk fjernbetjent system istedet. Så kom spørgsmålet: "Hvordan skal vi få dig ud af flyveren hvis der sker et uheld og du er bevidstløs...?".

Hans fly står stadig i garagen, og det er nok det bedste..

19. mar 2010 kl 19:36

Re: Labyrint-pakninger

Morten:

men "pakdamp" princippet kan måske udnyttes?

Jeg forstår ikke dette, kan du beskrive det på en anden måde?

Opdatering:

Jeg har netop udregnet, at hvis et flys trykkabine lader luft undslippe bort igennem en kanal, og hvis luftens fugtindhold risikerer at kondensere og fryse til is og tilspærre kanalen, da kan man omtrent energi-gratis ordne problemet:

Man anvender udeluftens frostgrader til at nedkøle et rør, på en måde så man sikrer at rørets temperatur forbliver over 0 grader (hvordan?), og dette rør anvender man til at kondensere kabineluftens fugtighed til vand, og frasorterer vandet, og lader den tørrede luft fortsætte videre bort fra trykkabinen, ud igennem en kanal (en skede hvor igennem at der desuden er en styre-wire). Tanken er da, at luften er tør nok til at undlade at afgive en yderligere kondensering der kan fryse til is(?). Eventuel skal man indskyde et varmt rør, således at den tørrede eksport-luft bidrager med lune til at forhindre at der i kanalen kan dannes is? Desuden, i en sådan løsning, skal der som det allerførste være et filter, så papirstumper og lignende skidt fra kabinen ikke kan tilstoppe noget.

Altså: Den forbrugte luft i flyets trykkabine:

A. Bliver filtreret for tilfældigt skidt i luften.

B. Bliver nedkølet af et koldt rør, som skaffer kulden fra atmosfærens temperatur (som kan hænde at være meget kold), dette medfører at luftens fugt kondenserer(?), og man frasorterer vandet.

C. Luften bliver presset videre (tør og kold luft) ind igennem flyets elektronik (køling af elektronikken), således at luften desuden bliver gratis oplunet og således at dampe og røg fra elektronikken bliver totalt bortført (sikrer ren luft i kabinen).

D. Luften bliver ført ud igennem en dyse (foring af en wire), der minimerer tryktabet. Der er lige så mange af disse dyser, som der er styrewirer i flyet.

E. Luften forsvinder bort igennem en kanal (flertal), som er en skede for en styre-wire, og som er sikret imod tilstopning af is, fordi eksportluften er filtreret og tør og en anelse oplunet. Alt dette for at sikre, at styre-wirernes skeder ikke kan blive tilstoppet af is, når flyet flyver i hårde frostgrader.

Kan noget forbedres i denne kæde af funktioner? Er der nogle oversete risici for svigt? (Filtre kan en pilot hænde at glemme at udskifte, en bekymring)

19. mar 2010 kl 19:56

Kim Petersen

Bekymringer og andet godt.

Engang for maange aar siden, var jeg til et seminar i personlig udvikling. Der var en med ganske god indsigt i hvordan mennesker fungerer, der holdt et foredrag hvor han blandt andet sagde "Jeg har haft mange problemer i mit liv..... de fleste fandtes aldrig".

Det er et ganske godt udgangspunkt.

19. mar 2010 kl 20:10

Re: Bekymringer og andet godt.

Det er et ganske godt udgangspunkt.

Korrekt, hvis man er retssagfører for en klient, som har mistet en ægtefælle, som var pilot i et sportsfly, som jeg designede, hvis jeg undlod at tænke på risici, eller, det kan hænde at jeg ville få ondt i sjælen, hvis nogen slog sig ihjel i et fly som jeg designede. Hvis man laver noget, som andre kan hænde at anvende, skal man overveje alle risici, uanset hvor små, fordi de i kædevirkning kan hænde at føre til ulykker. Hvis man laver noget som kun drejer sig om een selv, kan man være bedøvet ligeglad, og sandsynligvis være meget lykkeligere således. I den forstand er bekymringer noget skidt.

"Design" er lig med at forudse. Ellers bygger man bare. En metode er fx at bygge et fly, og dernæst indrette kabinen så godt som at der tilfældigvis er plads. Sådan bygges mange huse, for eksempel. En anden metode er at definere hvordan piloten skal opleve sin flyvetur, før man beslutter sig om flyet. En udpræget metode er at definere hvor meget et fly må anvende i brændstof pr. fløjet kilometer i gennemsnit, det er ikke et sådant fly som jeg har i tankerne.

19. mar 2010 kl 20:50

Kim Petersen

Re: Re: Bekymringer og andet godt.

Inden man begynder med at finde paa alle mulige maade at loese et problem, skulle man maaske foerst finde ud af, om der rent faktisk er et problem.

Det var det jeg hentyede til.

19. mar 2010 kl 21:09

Morten Dalgaard

Pakdamp

Problemet der opstår i en dampturbine er at man kondensere dampen i en vakuumkondensator. Derfor vil der være et kraftigt sug ind igennem pakdåsen hvor der suges atmosfærisk luft ind. For at undgå dette, fører man damp ind i pakdåsen under et tryk svagt over atmosfæretryk (eller her kabinetryk) som derved sikre at der ikke siver noget igennem pakdåsen man ikke ønsker.

I en flyver vil man kunne lave en lignende løsning ved at bruge et kort rør som skotgennemføring med en bælg i hver ende. I røret laver man en tryktilførsel fra en kompressor der holder et tryk der er lidt over det ønskede kabinetryk.
Således undgår du trykfald i kabinen og du sikre dig at der ikke opstår kondens i røret (f.eks. ved at køle pakluften til omgivelsernes temperatur hvorved der ikke udfældes vand fra luften).
Men ved nærmere eftertanke er det måske, igen, bare at komplicere tingene mere end nødvendigt.

Jeg tror dog stadig jeg ville holde mig til en hydraulisk forbindelse igennem skottet. Hvis systemet er lukket behøver man ikke at tryksætte hydraulikvæsken (tænk to sprøjter fyldt med olie og forbundet med en slange - trykker man på en bevæger den anden sig). Der findes hydraulikvæsker der kan virke ned til meget lave temperaturer.

19. mar 2010 kl 22:22

Niels B. Henriksen

Overengineered

Overengineered er det jeg tænker på når jeg læser nogle af de løsninger på problemer som beskrives her.

Jeg kender ikke løsningerne men de må findes, da der mindre fly med trykkabine selvom det ikke er almindeligt.

Propelfly kan godt flyde højt, adskillige jagefly og bombefly fra 2.vk kunne flyve op omkring 10 km højde. At det er mere økonomisk med et jet er en anden sag.

20. mar 2010 kl 01:08

Lars Jensen

Re: Dybt overengineered

Man kan skabe mange ingeniørudfordringer ved at opfinde problemer, der ikke eksisterer i virkeligheden. Der er ikke grund til at opfinde et enmotores privatfly, det er gjort i forvejen. Også et med trykkabine, og høj marchfart. Man kan sagetens lydisolere det så der lyder som en som Rolls Royce (med 250 km/t..), hvis man kan accpterer at det ikke kan bære en fornuftig nyttelast i forhold til motorydelsen. Det har feks. Piper bevist med deres nyeste modeller af Pa28, som er bedre lydisoleret end forgængerne og som kan løfte 75 kg mindre, dvs. en person mindre i et 4-sædet fly...

Et flydesign hvor man leder efter måder at bruge dyr, kompliceret, tung, servicekrævende, upålidelig teknik til at løse simple, ikke eksisterende problemer er og bliver en teoretisk opgave. Jeg går ud fra at opgave stilleren ikke har siddet i et fly, eller arbejdet med flyteknik i praksis. Jeg har pesonligt aldrig oplevet termik der sugede mig 4 km op i himlen, selv over alperne..

Svaret på spørgsmålet i første indlæg er en gummibælg...

Og hermed nedlægger jeg min sikkerhedsøkse, der skulle kunne hugge mig ud til virkeligheden igen.

God vind.

20. mar 2010 kl 02:00

Re: Re: Dybt overengineered

Piper bevist med deres nyeste modeller af Pa28, som er bedre lydisoleret end forgængerne og som

blev anvendt til at flyve ind i skattevæsenets bygning i USA, antagelig vis en hævnaktion ...!

"Gear down" udføres af en motor i den nye Piper?
Der er kun to propelblade? (hvorfor?)

20. mar 2010 kl 02:29

Re: Re: Dybt overengineered

Svaret på spørgsmålet i første indlæg er en gummibælg...

Nej. Dette svar er den dummeste løsning.

En klogere løsning vil være fx ti tykke lette stive skiver monteret efter hinanden i et let og stift rør, hver med et hul i midten, et hul som er en anelse større end en stiv og let styre-stang der er stukket igennem skiverne). Dermed taler vi om to funktioner på samme tid: En kanal hvor igennem luft undslipper, og en kanal hvor igennem at der er en styrestang eller en styre-wire. Hver skive vil nedsætte tryktabet, en akkumuleret effekt der forhåbentlig vil nedsætte tryktabet til en bagatel i hvert rør. Samtidig vil dette princip fuldstændig undgå gnidningsmodstand imod bevægelser, og undgå slitage af skiverne, og hvis røret gøres gennemsigtigt, kan man let inspicere at alt er vel, at alt virkelig er vel som tiltænkt i dagligt brug. En sådan løsning vil betyde, at piloten med sine hænder og fødder frit vil kunne flytte på flyets bevægelige dele, hvis også vingeklapper og hjul er monteret så de er frit bevægelige, helt uden modstand, bortset fra inertier. Rystelser fra turbulens, som piloten vil kunne mærke i fuld omfang, voldsomt, skal dæmpes af en kombination af magneter og spoler og resistorer i selve styregrejet, dette vil give mulighed for at lave en justerbar træghed i styregrejet, så enhver pilot kan indstille trægheden (dæmpningen), ved at dreje på en simpel knap, til sine egne kræfter og temperament og flyvevejr, eventuelt kan man lave nogle indikationer omkring knappen ("langsom fart", "middel fart", "hastig flyvning"), pædagogisk hjælp. Der er intet over-engineering i dette, alt det tekniske er uhyre simpelt, blot er kæden af sammenhænge muligvis ikke simple. Slet ikke, hvis man oveni denne lille detalje introducerer en trykkabine med aircondition og risiko for at pasagerer spilder krummer og ost og hundehår og papirstumper og bræk.

Hvis man lykkes med at bygge et fly færdigt efter sådanne designprincipper (gennemtænkte omtanker alle vegne), da vil man nøje kunne svare en potentiel køber der spørger til risici: »Hvad nu hvis ...«, og dermed vil man kunne skrive en manual til fremtidige sælgere af denne flytype. Man vil også på systematisk måde kunne svare på spørgsmål fra en assurandør der ønsker at tildele en risikokategori til flyet, som har betydning for alle fremtidige købere af flyet, og dermed for fabrikken. Man vil kunne skrive en manual om hvordan og hvorfor at vedligeholde flyet, præcis hvor alle vegne. Man vil kunne skrive en manual med gode råd og advarsler til fremtidige ejere af et sådant fly. Uden omtanke i et design, kan man ikke formalisere disse vidensområder, som betyder, at uden systematisk omtanke i designprocessen, vil en ny flytype aldrig kunne bringes i produktion i en fabrik, eller blive typegodkendt. Det er pedandisk, men jeg har bygget så mange projekter i mit liv uden at tænke mig grundigt om, at jeg ikke gider mere, medmindre at alt er maksimeret. Navnet Piper er blevet nævnt: Man bør lægge mærke til at disse fabrikker går konkurs hele tiden, og hvorfor?

20. mar 2010 kl 12:55

Bjarke Mønnike

Re: Re: Re: Dybt overengineered

Konkurs årsager kan let beskrives, som myndigheds krav og produktionsstørrelser.

Myndigheder stiller store krav til alt flymateriel så en kvart tomme skrue til 25 øre til en cykel,kommer let til at koste 25 kroner til et fly på grund af dokumentatiosnkravene, der gør at disse skruer ikke fremstilles i antal som almindelige skruer.
Og ligeledes er det med alle dele til et fly der gør at fly bliver dyre.

For en Cessna 172 er drifts udgifterne:

Hangar 22500 kr/år (varierer meget fra sted til sted, vi bor måske lidt dyrt, men godt)
Forsikring: 22.000 kr/år (ikke forsikret til PPL-skoling)
LDB-gebyr til SLV: 4000 kr/år (check gebyrreglementet)

Selve driften koster derudover 6-700 kr/time - det dækker brændstof, værkstedsregninger og hensættelse til motorskift (overhaling af motor koster ca 150.000 kr og skal ske for hver 2000 timer).

Priser på eftersyn svinger også meget fra gang til gang, men når nogen spørger siger jeg:

50 timers: 5000 kr
100 timers: 10000 kr
200 timers: 20000 kr

hertil kommer så de trælse ting - som nye radioer, transpondere osv.

Vær opmærksom på, at for at lave PPL-skoling i kommercielt regi og/eller PPL-flyveprøve skal flyet være på kommercielt LDB - dvs. fornyelse af LDB hvert år.

En anden tommelfingerregel siger, at et fly skal flyve min. 200 timer om året, for at have fornuftig driftsøkonomi. Det skyldes, at mange komponenter (propel, magneter mv.) har både en max gangtid (antal flyvetimer) og en max. kalendertid - dvs. efter x antal år, skal delen skiftes, uanset om den er slidt eller ej.

Det kræver en god økonomi at have et sådant legetøj og derfor er produktionen på verdensplan til at overse

20. mar 2010 kl 16:10

Re: Re: Re: Dybt overengineered

Det er vistnok lykkedes nu, at blive færdig med den lille detalje, konceptmæssigt, i det mindste. Det er en omfattende omgang, for så ganske lidt, men mit gæt er, at sådan har mange andre løst præcis det samme problem, jeg kendte blot ikke løsningen.

Peaucelliers sammenkædning, for det første:
http://en.wikipedia.org/wiki/P...lier

Har jeg måske set sådan grim mekanik nogle steder, ja, det har jeg faktisk, og forstod jeg, hvad det var at jeg så, nej, slet ikke, jeg tænkte: »Hvorfor i alverden lave noget som er så grimt, stænger af metal, forbundne på måder så man risikerer at få en finger i klemme? Er det måske et misfoster af en dunkraft, måske adskillige?«

Det var PH der gjorde mig opmærksom på dette geometriske koncept, som er i stand til at føre et punkt frem og tilbage i en fuldstændig ret linie. Konceptet kan løses på vidt forskellige geometriske måder, hvoraf nogle fylder mindre end andre. Der kræves, så vidt som at jeg kan se, to af sådanne metoder, anbragt indbyrdes i vinkel, hvis et punkt skal følge en ret linie i virkelighedens 3D, og en fordobling af alt dette, altså fire styringer, hvis en linie skal føres lige frem og tilbage. Bevægelsens præcision afhænger velsagtens af geometriernes størrelse: jo større geometrier, jo mere præcis en bevægelse af linien, frem og tilbage. At anvende sådant er kun muligt, hvis en rumlighed er blevet støbt på forhånd til at kunne gemme grimhederne bort af syne på en meget effektiv måde.

Det handler om, at det er en sådan metodik som kan styre fx en glat stang igennem fx ti skiver med glatte huller i midten, huller som er kun akkurat en anelse større end stangen, tillade stangen at bevæge sig igennem hullerne, uden berøring imellem skiverne og stangen, og dermed uden mekanisk slitage et sådant sted, og helt uden gnidningsmodstand, hvis man ser kun på skiverne og stangen. I praksis kræves, at stangens ophæng ikke udsættes for sidelæns vibrationer der er anderledes end de vibrationer som skiverne bliver udsat for, og at materialerne (stangen, skiverne) er indbyrdes ufølsomme over for ændringer i temperatur, og at den luft som er imellem skivernes huller og stangen, altid er ren, og at de mange led i styrings-geometrierne ikke yder modstand, og at disse så vidt muligt næsten intet vejer, således at det alene er stangens egen inerti der yder modstand imod bevægelsesforandringer fremad og tilbage, en stang som i sig selv helst skal være lavet af et materiale med lav vægtfylde og stor stivhed. En foreløbig konklusion om det: En simpel præcisionsbevægelse af en stang, kræver altså et virvar af geometriske indbyrdes forbundne stænger der er monterede i en fuldstændig stiv og vibrationsdæmpet ramme. Ved at anvende moderne materialer (stor styrke, lav vægt) og meget små tolerancer, kan alt dette virvar dog gøres forholdsvis småt og bringes til at have en meget stor holdbarhed.

Således, temmelig indviklet, vil man have en løsning, der tillader en fri bevægelse af en stang, igennem en mur, uden at der kan slippe ret megen luft igennem margin imellem stang og huller.

Så vidt, og nu introducerer vi en trykforskel imellem murens to sider. Hvis denne forskel er på fx 0,5 atmosfære, da vil trykket yde et betydeligt pres på stangen, en størrelse som vil afhænge af stangens diameter: jo tyndere stang, jo mindre problem, til gengæld på bekostning af stangens styrke, en grænse for hvor lille at trykpåvirkningen kan gøres. Ønsket er, at stangen så vidt muligt opfører sig bevægelsesmæssigt neutralt på trods af trykforskelle, hvordan vil sådant være muligt? Det vil det, hvis en del af stangen har nogle fastpåsatte ringe af magnet, og hvis disse ringe befinder sig i en elektrisk spole, og hvis der sendes elektricitet til denne spole i et kraftmæssigt omfang der svarer til trykforskellen, og dermed introducerer vi nu også en trykforskels-måler og en strømforsyning, men: disse to ingredienser er i forvejen nødvendige i et fly.

I praksis kan man fastmontere ringene af magnet skiftevis imellem de faste skiver med huller i, således at de faste skiver, som befinder sig fastmonteret i en cylinder, reelt er afstivningsmæssige konstruktioner i en elektrisk spole. Fastmonterede ringe på stangen, og fastmonterede skiver i cylinderen, som stangen er stukket igennem, betyder at man har fastdefineret intervallet for stangens bevægelser fremad og tilbage, som også er brugbart. Endda: Den strøm, som afsættes i spolen, vil danne varme, som vil hjælpe med til at forhindre at fugtig luft kondenserer, og endda vil (skal) dette princip forøge sin styrke (og dermed varmeafgivelse), jo større trykforskel der er, slet ikke dumt, når temperaturen forventeligt vil falde efterhånden som trykforskellen vokser sig stor (stor flyvehøjde).

Nu hvor vi alligevel har introduceret magneter og en elektrisk spole, er det nærliggende at opdele spolen i to adskilte elektriske systemer, i så fald kan man lade den ene halvdel sørge for at dæmpe på rystelser i stangens bevægelser fremad og tilbage. I så fald har man skabt en samlet mekanisme til at overføre en pilots styrings-instruktioner til fx en vingeklap, på trods af en trykkabines barriere. Hvordan at sikre, at luften, som undslipper, altid vil være ren og uden fugt stort set), er beskrevet højere oppe i tråden. Alt sammen skal i praksis være fysisk integreret i en trykkabine, reelt en fysisk uadskillelig del i et formstøbt fly af komposit, med forudberegnet let adgang til at kunne inspicere og udskifte alle moduler.

Gevinsten af alt dette er, at man undgår at anvende hydraulik. Sagen er jo, at jeg ikke kan forhindre at et fly skal indeholde elektricitet, fordi navigationselektronik og motor på forhånd kræver sådant, men hvis jeg lader piloten slide med sine egne kræfter i øvrigt, luftpumpe og bevægelser hjulpet af vægtstangsprincip, kan jeg (forhåbentlig) undvære hydraulik. Fornemmelsen af flyet, skal gerne blive som at betragte en moderne simpel sejlbåd: avancerede omtanker i alle simpelthederne, alle vegne, og så vidt muligt kun manuelle påvirkninger, bortset fra hvor kamufleret elektricitet behøves.

20. mar 2010 kl 17:10

Re: Re: Re: Re: Dybt overengineered

Konkurs årsager kan let beskrives, som myndigheds krav og produktionsstørrelser.

Her er en anden forklaring, Bjarke: Uforudsete koblinger af teknologier.

Et praktisk eksempel: Reginald Mitchell, som designede Spitfire, et fly der evnede at vedblive med at blive forbedret igennem en meget lang krig, det vil sige evnede at vedblive med at være en konkurrencedygtig designplatform på liv og død, på trods af utallige ændringer i "markedets" vilkår. Endda var han død forinden, som betød at andre endda skulle evne videreføre hans arv, et bevis på at han og hans team var genier.

I den civile verden, når en krise kradser, bliver et stort antal af brugte fly sat til salg, og fabrikkerne ønsker samtidig at vedblive med at sælge nye fly, som presser priserne, som får samtlige fabrikker til at tage sig alvorligt sammen, og de er cirka lige dygtige alle sammen, fordi de tager sig sammen, hvorfor går nogle af dem da konkurs, og andre ikke?

Det skyldes mangel på flydesign. Et eksempel: En fabrik sælger et fly uden trykkabine. Sidenhen opfinder fabrikkens sælgere, at de vil sælge et sådant fly med en trykkabine, og da melder der sig en konflikt: Hvis en trykkabine skal virke effektivt, da skal der monteres stænger på kryds og tværs i kabinen, for at afstive imod ydre trykforandringer, og disse afstivninger er der ikke umiddelbart plads til, fordi fabrikken har investeret en formue i et særligt sæde-koncept til flyets kabine, som er vist med farvefotos og film alle vegne i fabrikkens markedsføring. Skal fabrikken nu skrotte denne investering, eller acceptere at trykkabinen bliver en slags utilsigtet uønskelig ballon der udvider og indskrænker sig? Desuden: En trykkabine vil få kabinens overtryk til at forsøge at undslippe igennem huller og revner i flyets nuværende design, designfejl som hidtil er blevet overset fordi de ikke har haft betydning, skal fabrikken nu ændre på designet og produktionen, eller acceptere at skulle montere en stærkere luftkompressor end ellers?

Kædevirkningerne af en ændring (introduktion af fx en trykkabine), kan være uendelige. Hvad fx med overførslen af pilotens styringsbevægelser ud igennem trykkabinens barriere og eventuelle risici i den forbindelse, en trykkabine vil jo få piloerne til at flyve meget højere end hidtil, alt andet lige? Eller: Hvis en fabriks sælgere pludselig ønsker sig at kunne sælge et fly med optrækkelige hjul: Skal fabrikken vælge at introducere hydraulik og elektriske motorer i flyet til dette? Hvis sælgerne især sælger til magelige svagelige piloter, da er svaret ja, men hvad nu hvis at sælgerne sidenhen omsadler og især ønsker at sælge til sportsmænd med masser af håndkraft og lyst til at pumpe manuelt hjulene op og ned? Hvilke basisteknologier, måder, skal vi indbygge i flyet, og på hvilke måder bør vi modularisere dem, for at opnå designmæssige frihedsgrader i fremtiden, i forhold til at vi helst skal spare på teknologiernes vægt og fylde og omkostninger i flyet?

Jo flere uforudsete ønsker fra sælgerne, iblandt fabrikkens designere, og jo flere ledelsesmæssige konflikter der er imellem designerne og fabrikkens globalt vidt udspredte produktionschefer (mange af disse er jo underleverandører), jo flere teknologier vil fabrikken behøve at indbygge (stable på højkant) i et fly på uoptimale måder. Dette opdager fabrikken ikke i opgangstider i markedet, men når en krise kradser, da bliver det afsløret, at visse producenter kan sænke deres priser og stadig opnå en fortjeneste, mens andre fabrikkers flyvemaskiner er fyldte med designmæssige uoptimale roderier, som umuliggør at der kan spares nogen steder i et fly, og derfor går disse fabrikker konkurs.

Det ER således muligt at selvopfinde et flydesign, forudsat at man gennemtænker alt på forhånd, bygge et fly der på teknisk måde vil kunne overgå eksisterende flyfabrikkers flydesign, hvis blot at man er parat til at betale en højere pris, fordi de eksisterende fabrikker naturligvis har en fordel i form af stordriftsfordele. Etablerede flyfabrikker ved alt om hvordan at bygge et optimalt fly til et givent formål, de kan blot ikke, fordi de er fanger i de fabriksorganiserede og fabriksproduktionsinvesterede og fabriks-outsourcede måder som de anvender.

Ny i debatten? Opret en brugerkonto