18. mar 2010 kl 10:32

Jesper Bandsholm

Fysiske beregninger tiltet tog

Hej med jer
Jeg er løbet ind i nogle problemer i forhold til besvarelse af nogle spørgsmål i en opgave. Jeg håber der er nogen af jer, der vil være så venlige at give mig en hjælpende hånd i den rigtige retning c",)

Et ICE3 togsæt består af 8 vogne. Et togsæt har en masse på 409 ton, og toget medtager 415 personer som i gennemsnit vejer 65 kg.

På et bestemt tidspunkt under kørslen yder togets elmotorer en samlet effekt på 8 MW og en samlet trækkraft på 4,55 ∙ 105 N.

Toget kører ind i et sving med to elever ombord. Svingets radius og hældning er tilpasset togets hastighed så passagererne ikke mærker at toget hælder når det kører gennem svinget.

De to elever har en meget nøjagtig badevægt med sig, og de udfører nu et eksperiment. Den ene ser på togets informationsskærm at toget har en konstant hastighed på 227 km/h, og den anden, der nu har stillet sig på vægten, observerer at hans vægt i tidsrummet fra toget kørte ligeud og til toget er inde i svinget er steget fra 74,83 kg til 75,53 kg.

c) Vis, at togvognen hælder vinklen 7,8º i forhold til vandret.

d) Bestem centripetalkraften på den elev der står på badevægten, og bestem radius i togets cirkelbevægelse.

Til vedligeholdelse af sporet benyttes som vist på figur 4.2 en arbejdsvogn med to aksler.Vognen er symmetrisk således at arbejdsvognens massemidtpunkt ligger midt mellem skinnerne og midt mellem de to aksler. Arbejdsvognen holder nu stille et sted, hvor vinklen α vist på figur 4.2 er 8,2° og afstanden a mellem skinnerne er 1,43 m. På hver af de to aksler virker tre kræfter på hjulene som vist på figur 4.2 hvor F1 = 104607 N, F2 = 22259 N og F3 = 48250 N. Figuren er ikke målfast.

Figur 4.2: Skitse af arbejdsvognen der benyttes til vedligeholdelse af sporet, med indtegnede kræfter. Figuren er ikke målfast.

e) Vis, at arbejdsvognens masse er 31460 kg.

f) Vis, at afstanden x mellem linien der forbinder skinnernes overkant og massemidtpunktet for arbejdsvognen er 1,83 meter.

Ser frem til at høre fra jer

M.v.h. Jesper Bandsholm

18. mar 2010 kl 11:23

Palle Koch

Re: Fysiske beregninger tiltet tog

Hej Jesper

Jeg vil ikke løse opgaven for dig, men du skal tænke i kræfters parallelogram (vektor addition) og kombinere det med definitionen af sinus og cosinus funktionerne, så skulle du kunne få hul på opgaven.
-Palle

18. mar 2010 kl 13:51

Jesper Bandsholm

Re: Re: Fysiske beregninger tiltet tog

Tak for hjælpen Palle.
Det var også min idé at kigge på kræfterne, da det næsten er det eneste vi har at arbejde med ud fra tegningen (som desværre ikke kan postes herinde). Når du snakker sin/cos-funktioner snakker vi vel bare trekants beregninger?

Har du nogen mere detaljeret idé til de sidste af opgaverne? De øvrige har jeg fundet en idé til tror jeg.

Sætter pris på din hjælp!

// Jesper

19. mar 2010 kl 10:09

Tyge Vind

På ret vej eller krum bane

Hej Jesper

Opgaven består nok i at forstå og finde:
1) Relevate oplysninger
2) Forskelen mellem masse, vægt og kraft
3) Enhederne for alle talværdier

Svaret c) finder jeg korrekt.

Du skriver:
"På hver af de to aksler virker tre kræfter på hjulene som vist på figur 4.2 hvor F1 = 104607 N, F2 = 22259 N og F3 = 48250 N."
- Det forstår jeg ikke uden fig.
- Måske hjælper det, hvis du skriver, hvor mange hjul der er, og hvilken retning kræfterne har.
- Skriv også, hvor de 6 kræfter angriber. Er det f. eks. mellem skinne og hjul, eller mellem hjul og aksel?

Mvh Tyge

26. mar 2010 kl 14:11

Palle Koch

Re: Fysiske beregninger tiltet tog

Hej Jesper

Du kan opløse den målte kræft i de retninger som den kommer fra ved hjælp af kræfters parallelogram (vektor addition).

Da der er tale om at de to kræfter, gravitation og centripetal, er vinkelrette på hinanden, er forholdet mellem de opløste kræfter og den målte kraft, henholdsvis sinus og cosinus til den involverede vinkel.

Kig i din formelsamling efter definition af trigonometriske funktioner for rette vinkler, der vil du finde at Sin(A)=a/c hvor a er den modstående side og c er hypotenusen, og Cos(A)=b/c hvor b er den hosliggende side og c er hypotenusen.

Ved at benytte ovenstående er det en relativ enkelt sag at beregne de involverede vinkler og kræfter.

-Palle

Ny i debatten? Opret en brugerkonto